Voor al je avonturen en vertier, het E'tjes topic deel 4!
Re: Voor al je avonturen en vertier, het E'tjes topic deel 4
Leuke foto, ze zien er goed uit 

in mijn topic in PP zegt Dennis dat ze wat mager zijn, vraag me af waarom
dacht echt we zijn goed bezig
...
dacht echt we zijn goed bezig
...
- nancy imka
Ik vind ze ook te schraal hoor... Ik heb ze toch ook liever wat voller
Ik ga geen discussie aan schraal of niet schraal, dat moet iedereen voor zichzelf weten. Ekdal was vorige winter schraal, nu is hij prima. Maar Danc is bijv nu wel wat schraal. (bij hem is er gewoon niet tegenaan te voeren).
Ik open het nieuwe topic wel als we bij blz 35 zijn...
Ik open het nieuwe topic wel als we bij blz 35 zijn...

Als we niet al te snel zijn meld ik me misschien wel al zittend op Elvis in een nieuw Topic
Opzich zijn jullie paardjes niet mager Keandra maar ik zie ze toch ook graag wat voller.Maar dat is ieder zijn keuze.Als jij het goed vind zo is het toch goed.Zijn ze al weer heel wat bij getrokken nu ze op hun nieuwe stekje staan?
Brave Jalenka hoor!!

Opzich zijn jullie paardjes niet mager Keandra maar ik zie ze toch ook graag wat voller.Maar dat is ieder zijn keuze.Als jij het goed vind zo is het toch goed.Zijn ze al weer heel wat bij getrokken nu ze op hun nieuwe stekje staan?
Brave Jalenka hoor!!
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

-
Kan me je twijfels goed voorstellen, zijn ze nu te mager of niet?
Ik heb de foto's gezien en ze zijn niet mager (botterig), maar wel aan de schrale kant.
Je ziet op de hals en de buik dat er weinig tot geen vet-reserves zijn.
Voor de paarden in de groei, zou je ze graag iets voller willen zien zodat ze, als ze een groeispurt krijgen of een weerstandsdip dat ze iets bij te zetten hebben. Waarschijnlijk zullen ze dit nu niet vanzelf kunnen 'oplossen' en dan zie je ze te mager worden. Als je merkt dat je paarden vaak schommelen, te mager of net goed, dan mogen ze juist meer hebben. De balans zou naar de andere kant moeten uitslaan. Betekent niet dat het paard vet hoeft te zijn, maar een fjord is van nature ronder van bouw.
Waardoor ze nu schraler ogen. Ik zou ze ook meer gaan bijvoeren, zodat ze ook spieren kunnen gaan opbouwen. Zeker als je straks aan het werk gaat, is het belangrijk dat ze genoeg voedsel krijgen om dit om te zetten in spierweefsel. Ik vergelijk het even met jongens die de sportschool ingaan om meer spiermassa te kweken, die zie je ineens flink meer calorieen nuttigen, zodat ze energie hebben voor de opbouw en omzetting.
Ik heb de foto's gezien en ze zijn niet mager (botterig), maar wel aan de schrale kant.
Je ziet op de hals en de buik dat er weinig tot geen vet-reserves zijn.
Voor de paarden in de groei, zou je ze graag iets voller willen zien zodat ze, als ze een groeispurt krijgen of een weerstandsdip dat ze iets bij te zetten hebben. Waarschijnlijk zullen ze dit nu niet vanzelf kunnen 'oplossen' en dan zie je ze te mager worden. Als je merkt dat je paarden vaak schommelen, te mager of net goed, dan mogen ze juist meer hebben. De balans zou naar de andere kant moeten uitslaan. Betekent niet dat het paard vet hoeft te zijn, maar een fjord is van nature ronder van bouw.
Waardoor ze nu schraler ogen. Ik zou ze ook meer gaan bijvoeren, zodat ze ook spieren kunnen gaan opbouwen. Zeker als je straks aan het werk gaat, is het belangrijk dat ze genoeg voedsel krijgen om dit om te zetten in spierweefsel. Ik vergelijk het even met jongens die de sportschool ingaan om meer spiermassa te kweken, die zie je ineens flink meer calorieen nuttigen, zodat ze energie hebben voor de opbouw en omzetting.
Ekdal had vorige winter ook een omvang dip hoor, die was ook erg schraal, terwijl hij toen echt voldoende voer kreeg.
@Dees; nou we zijn al op blz 34 dus...je moet opschieten he!
@Dees; nou we zijn al op blz 34 dus...je moet opschieten he!

-
Dikke kans dat hij flink aan het groeien was of niet?roos schreef:Ekdal had vorige winter ook een omvang dip hoor, die was ook erg schraal, terwijl hij toen echt voldoende voer kreeg.
Met zijn afmetingen

Euhhmmm, dat klopt helemaal, hoe raad je het 
Hopelijk stopt ie nu wat met groeien hihi. Moet wel zeggen dat ie tot een jaar na de operatie echt moest bijkomen. Daarna is hij pas mooier geworden en voller.
Vind persoonlijk wel dat hij het lijf heeft van een sportfjord, dus hij oogt misschien ook wat slanker als menig ander fjord

Hopelijk stopt ie nu wat met groeien hihi. Moet wel zeggen dat ie tot een jaar na de operatie echt moest bijkomen. Daarna is hij pas mooier geworden en voller.
Vind persoonlijk wel dat hij het lijf heeft van een sportfjord, dus hij oogt misschien ook wat slanker als menig ander fjord
Jalenka was redelijk braaf bij de smid
(we hebben een nieuwe smid moeten zoeken, de andere die al jaren komt kon ik al weken niet bereiken)
haar hoeven zouden dus verkeerd bekapt geweest zijn, ze zijn helemaal uit model, zal enkele keren duren tegen ze terug ok zijn
maar verder alles ok
(we hebben een nieuwe smid moeten zoeken, de andere die al jaren komt kon ik al weken niet bereiken)
haar hoeven zouden dus verkeerd bekapt geweest zijn, ze zijn helemaal uit model, zal enkele keren duren tegen ze terug ok zijn
maar verder alles ok
- nancy imka
Ik vind ze ook niet te mager hoor, maar ik heb ze liever wat vetter... Emy is echt een beetje zielig. Gister wilde ik ze eigenlijk al borstelen toen dacht ik nou ja morgen maar weer want ik had al een paar dagen niks gedaan ivm klussen op stal. En vandaag is het er weer bij in geschoten ivm de regen ze was helemaal vochtig. Maar goed niet dat ze niet bekeken word hoor, ze heeft gewoon dr natje en dr droogje en daarnaast nog de grootste lol in het weiland maar ik wil haar echt van de week weer eens mee naar buiten nemen. En dan wel alleen zonder steun van Imka of Elvis hihi. Niet dat ze daar warm of koud van word hoor...
Gister heb ik wel gelachen om dr. Dees was Elvis aan het longeren en ik riep Imka om te borstelen kan Emy wel roepen maar die vind pakkertje leuker om te doen als borstelen dus dan roep ik altijd eerst Imka. Toen zag ze Elvis rennen in het rondje wat afgezet is. Gaat die gek mee rennen aan de andere kant van het draad. Ik zei al tegen Dees ga nog maar even door kan ze wel hebben wat beweging...
Gister heb ik wel gelachen om dr. Dees was Elvis aan het longeren en ik riep Imka om te borstelen kan Emy wel roepen maar die vind pakkertje leuker om te doen als borstelen dus dan roep ik altijd eerst Imka. Toen zag ze Elvis rennen in het rondje wat afgezet is. Gaat die gek mee rennen aan de andere kant van het draad. Ik zei al tegen Dees ga nog maar even door kan ze wel hebben wat beweging...
Emy is echt grappig zeg 
Ik vond Imka trouwens op de fotos van laatst er goed uit zien qua gewicht zeg!
Hoeven in model brengen is altijd lastig. Een perfecte modelhoef krijg je toch niet, want een hoef hoort ook bij een paard, dus geheel aanpassen kan ook niet is mijn mening. Ekdal had eerste en bokhoefje dat is er redelijk uit, maar je kan het nog wel zien hoor. Zelfde als bij Danc.

Ik vond Imka trouwens op de fotos van laatst er goed uit zien qua gewicht zeg!
Hoeven in model brengen is altijd lastig. Een perfecte modelhoef krijg je toch niet, want een hoef hoort ook bij een paard, dus geheel aanpassen kan ook niet is mijn mening. Ekdal had eerste en bokhoefje dat is er redelijk uit, maar je kan het nog wel zien hoor. Zelfde als bij Danc.
@Dees; longeer jij trouwens met halster of met hoofdstel? Weet niet wat beter (???) is?
Niet aan mij gericht, maar ik begin het longeren vaak aan een halster.
Al vrij snel ga ik over naar een hoofdstel met daar een halster overheen, aan het bit wennen e.d. maar de longe aan het halster. Pas als ze echt aan het hoofdstel/bit gewend zijn ga ik over naar longeren aan het hoofdstel.
Al vrij snel ga ik over naar een hoofdstel met daar een halster overheen, aan het bit wennen e.d. maar de longe aan het halster. Pas als ze echt aan het hoofdstel/bit gewend zijn ga ik over naar longeren aan het hoofdstel.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bedankt voor je antwoord Esther. Als je dan longeert met hoofdstel doe je dan met zo;n bitstukje er aan of over het hoofd?
Heb er niet zoveel ervaring mee. Ik kan wel longeren hoor(longeer regelmatig een paard van stalgenoot, zij rijdt Danc en ik longeer haar paard.Danc valt niet te longeren namelijk, of je wil gratis skiles....)maar geen ervaring met verschil hoofdstel/halster.
Heb er niet zoveel ervaring mee. Ik kan wel longeren hoor(longeer regelmatig een paard van stalgenoot, zij rijdt Danc en ik longeer haar paard.Danc valt niet te longeren namelijk, of je wil gratis skiles....)maar geen ervaring met verschil hoofdstel/halster.
bij ons wordt Jalenka eerst nog gelongeerd zonder longe, in vrijheid, tot ze de commando's goed kent en we dus niet continu in haar mond of zo moeten zitten, maar aan de longe zelf is het nog met halster
wij zullen longeren met bitstukje, dan trek je het niet uit hun mond
wij zullen longeren met bitstukje, dan trek je het niet uit hun mond
Ekdal heb ik nog nooit met lijn gelongeerd. Wel een stuk of 5 keer met Danc los, maar dat was meer voor de lol,niks intensiefs aan.
Ben benieuwd hoe hij het gaat oppakken!
Ben benieuwd hoe hij het gaat oppakken!
Als je longeert met zo'n bitstukje dat trek je dus je paard naar de buitenkant, probeer maar eens. Ik vind het een onding!! Je paard wordt dus in de verkeerde stelling gevraagd/gedwongen..
Ik haal de knip door de bitring en door de neusriem, zo heb je niet superveel druk op het bit.
Over het hoofd doe ik eigenlijk ook nooit, geeft namelijk zowel druk om zowel te zakken met het hoofd als om hem op te tillen, beetje tegenstrijdig.
Ik ben heel benieuwd naar foto's van Elvis onder het zadel!!
Ik haal de knip door de bitring en door de neusriem, zo heb je niet superveel druk op het bit.
Over het hoofd doe ik eigenlijk ook nooit, geeft namelijk zowel druk om zowel te zakken met het hoofd als om hem op te tillen, beetje tegenstrijdig.
Ik ben heel benieuwd naar foto's van Elvis onder het zadel!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Duidelijke uitleg 

-
Ik moet zeggen, dat ik het bij erg sterke paarden, wel eens over het hoofd doe. Ben er niet altijd zo enthousiast over, omdat ik het idee heb dat ze dan teveel in de mond kom, en dan omhoog.
Ik heb Evita pas voor het eerst gedaan, maar heb haar toen in een soort longeercirkel gedaan. Dan hoef ik niet zo aan de lijn te zitten, maar wordt ze door de cirkel zelf toch begrenst.
Ik heb Evita pas voor het eerst gedaan, maar heb haar toen in een soort longeercirkel gedaan. Dan hoef ik niet zo aan de lijn te zitten, maar wordt ze door de cirkel zelf toch begrenst.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend