Jeuk, kriebels, mugjes, ed... helaas het exceemtopic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Nicole
Moderator

Jeuk, kriebels, mugjes, ed... helaas het exceemtopic

Bericht door Nicole » vr 25 mar 2011, 11:06

Tja, tis niet leuk, maar het seizoen komt er toch weer aan om onze exceempaarden weer in te pakken, in de weer te gaan met poeders, zalfjes, smeersels en andere stinktroep...

Raya staat nu nog steeds in haar blootje, maar het gaat goed. Geen teken van schuren nog. Gelukkig.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Jilly

Re: Jeuk, kriebels, mugjes, ed... helaas het exceemtopic

Bericht door Jilly » vr 25 mar 2011, 11:40

Ik meld me ook maar weer. Hay staat sinds een paar weken bloot (daarvoor onder winterdeken) en tot hiertoe gaat het nog goed, ben benieuwd hoe lang we dat volhouden :)

Heb behalve m'n vliegendeken nog niks klaarliggen qua smeerseltjes ofzo.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 25 mar 2011, 11:55

Ulvy heeft haar deken sinds vorig weekend op. Helaas wel twee weken eerder dan vorig jaar, maar zag haar alweer kriebelen dus neem geen enkel risico.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Emily

Bericht door Emily » vr 25 mar 2011, 12:00

Ik meld me ook maar even bij dit topic!
Of het exceem is week ik nog niet, maar Emily staat in ieder geval al een aantal weken te kriebelen.
Zowel aan haar staart als aan haar manen zie ik vaak dat ze heeft staan schuren, waaraan zie ik nou of het echt exceem is of dat ze last heeft van haar loszittende haren?
Emily (v. Balony, m. Justy)
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 25 mar 2011, 14:08

Ilonka staat nog zonder Boett, maar wel met regendeken ivm helemaal geschoren. Ik kijk met argusogen naar de lucht s' avonds 'Zie ik ze al?' De Boett ligt klaar, Derfen ook om te smeren. Nu nog geen jeuk, als ik haar bij de manen/schoft kriebel nog geen reactie. Ik duim dat het s' nachts nog lekker koud blijft!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » vr 25 mar 2011, 14:09

Ik hoop dat ik me hier nooit moet komen aanmelden... Een zo jeukvrij mogelijke zomer toegewenst!
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
Jilly

Bericht door Jilly » vr 25 mar 2011, 14:10

Ilonka, ik had van die Derfen gelezen dat dat behalve heel erg stinken ook vlekt. Klopt dat? Heb je toevallig een foto hoe dat er bij Ilonka uit ziet?
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 25 mar 2011, 14:22

Geen foto van.
Derfen stinkt idd, of je moet van een smeulend berkenvuur houden met teer geur ;-) Tja Derfen is donkerbruin dus dar zie je wel op een Fjord. Ik smeer het als Ilonk jeuk heeft tussen de manen waar ze schuurt, daarna oude Boett op daar mogen w vlekken in. Volgende dag geeft het al bijna niet meer af.

Edit: voordeel Defen is dat je alleen smeert als ze jeuk hebben. In het begin om de dag en dit afgeboued naar eens in de tien dagen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Ilonka

Bericht door Ilonka » za 26 mar 2011, 10:02

Ik gebruik zelf uitsluitend Boett dekens maar voor de mensen die wellicht ook (excuse my language) voor een B merk gaan een mooie aanbieding voor de QHP dekens, in de aanbieding voor 45 euro!

(onderaan in de advertentie)
http://link.marktplaats.nl/434701613
Jilly

Bericht door Jilly » za 26 mar 2011, 12:31

Aangezien het bij Hay zo goed onder controle is gebruik ik een gewoon vliegendeken. Die van de Decathlon sluit het beste bij mijn wensen aan: buikflap, sterke staartflap en afneembare hals. Die dekens als Pagony etc. lijken me echt 10x niks...
roos

Bericht door roos » za 26 mar 2011, 17:45

Danc heeft ook weer staan jeuken. Hij heeft het ene jaar erg last en soms ook niet. Het is wel al stukken minder als in zijn jonge jaren ;)
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
rowenna

Bericht door rowenna » za 26 mar 2011, 18:49

Emily schreef:Ik meld me ook maar even bij dit topic!
Of het exceem is week ik nog niet, maar Emily staat in ieder geval al een aantal weken te kriebelen.
Zowel aan haar staart als aan haar manen zie ik vaak dat ze heeft staan schuren, waaraan zie ik nou of het echt exceem is of dat ze last heeft van haar loszittende haren?
Kan inderdaad ook met het verharen te maken hebben.
Als ze er na het verharen nog last van heeft en het misschien nog wel erger word zeker als het dalijk warmer word, dan is de kans groot dat ze zomereczeem heeft.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
rowenna

Bericht door rowenna » za 26 mar 2011, 18:51

Mijn fries had ook last van zomereczeem, was met boed wel aardig onder controlle te houden, nu ik haar verkocht heb en ze vlak bij zee staat heeft ze er geen last meer van.
Wel fijn voor het beestje.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
roos

Bericht door roos » za 26 mar 2011, 21:12

Bij zee staan vind ik persoonlijk een fabel. Ik ken genoeg paarden die hier toch erge zomerexceem hebben
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 26 mar 2011, 21:56

ja ook wij zullen weer aanwezig zijn in dit topic, alhoewel Vera er op dit moment nog geen last van heeft
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
rowenna

Bericht door rowenna » zo 27 mar 2011, 11:40

roos schreef:Bij zee staan vind ik persoonlijk een fabel. Ik ken genoeg paarden die hier toch erge zomerexceem hebben
Hoeft echt geen fabel te zijn hoor, er zullen vast wel paarden zijn die nog wel last hebben van eczeem, maar mijn fries totaal niet meer, er zijn daar ook bijna geen muggen te zien, heb trouwens al bij meerdere paarden meegemaakt dat ze niet of nauwelijks nog eczeem hebben.
Op de stal waar mijn fries nu staat, staat nog een fries die ook nog steeds schuurt, maar voeding speelt natuurlijk ook een belangrijke rol en weet natuurlijk niet wat die fries te eten krijgt.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

roos

Bericht door roos » zo 27 mar 2011, 11:45

Het kan ook toeval zijn. Ik weet het ook niet precies, maar dat zeelucht (of hoe je het ook noemen wilt)is niet altijd helend.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 27 mar 2011, 11:50

ik weet niet of Ridderkerk ook al onder "zeelucht" valt, maar ik heb verleden jaar bij Vera geen verschil gemerkt met toen we nog in Limburg stonden. Misschien als je echt aan zee staat, maar ik heb wel gemerkt dat het bij haar ook enorm scheelt of ze op veel gras staat of dat ze vrij kaal staat en ik bijvoer met hooi. Als ze kaal staat met hooi dan gaat het prima, maar zodra het gras hoger wordt en ze dus heel de dag gras staat te snaaien dan kan ik gaan smeren
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
rowenna

Bericht door rowenna » zo 27 mar 2011, 11:51

Nee daar heb je gelijk in, het heeft niks te maken met dat het helend is,maar volgens mij heeft het te maken met dat je daar minder last hebt van muggen, omdat die dus hekel hebben aan die zee wind en de lucht er van.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

roos

Bericht door roos » zo 27 mar 2011, 11:53

Denk dat het ook is hoor, maar toch niet helemaal. Want hier heb je ook genoeg muggen, maar waarschijnlijk wel minder als bijv drenthe. Het heeft idd ook met voer te maken.
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Plaats reactie