Swingend en lekker los in het lijf, het A-tjes topic deel 5!
Re: Swingend en lekker los in het lijf, het A-tjes topic dee
Maar een goede aanleuning kan dus ook gewoon hoger ingesteld zijn. Op zich logisch, maar voordat je gevoel en verstand t eens zijn 

Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008
L2 Fjordsport
Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
L2 Fjordsport
Goede oefening om te zien hoe recht je paard is, rij eens op de binnen hoefslag. Lijkt het alsof je dronken te paard bent, dan heb je nog een hoop werk te doen 
Jouke is idd een beer van een paard. Lang en best pittig om zo'n paard bij elkaar te blijven rijden. Maar een betere oefening is er bijna niet.
@ Carolien, hoe kan het he dat je het soms zo goed weet en dan het dan toch niet door dringt om het toe te passen o.i.d. Ik weet vaak hoe ik een probleem op moet lossen, maar ik ben nog nét niet snel genoeg om het vóór te zijn. Dan had ik het ook niet op hoeven lossen.
Hier op stal hebben er 5 mensen een Hulsebos. Waaronder ik en Marieke voor onze Fjorden. Zulke fijne zadels. Mijn zadel ligt goed op Alies en Jouke, daar ben ik ook zo blij mee. Wanneer ik nu op een ander zadel zit vind ik het al gauw te hard.

Jouke is idd een beer van een paard. Lang en best pittig om zo'n paard bij elkaar te blijven rijden. Maar een betere oefening is er bijna niet.
@ Carolien, hoe kan het he dat je het soms zo goed weet en dan het dan toch niet door dringt om het toe te passen o.i.d. Ik weet vaak hoe ik een probleem op moet lossen, maar ik ben nog nét niet snel genoeg om het vóór te zijn. Dan had ik het ook niet op hoeven lossen.

Hier op stal hebben er 5 mensen een Hulsebos. Waaronder ik en Marieke voor onze Fjorden. Zulke fijne zadels. Mijn zadel ligt goed op Alies en Jouke, daar ben ik ook zo blij mee. Wanneer ik nu op een ander zadel zit vind ik het al gauw te hard.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Ik rijd standaard binnenhoefslag. En ik les 1x per week in een buitenbak zonder omheining. Dat helpt heel goed om je paard recht te richten ja.
Jouke straalt echt power uit Charret. Staat je heel goed zo'n grote zwarte. Duim dat ie dit weekend geen spookje ziet. En zelf goed blijven rijden. Klinkt zo simpel maar in het zeldzame geval dat Anka eens wat ziet wacht ik zelf nook vaak net even te lang af. Heel stom maar ja.
Mag via PB Charret maar wie heeft je Hulsebos aangemeten en ben jij tevreden over het onderhoud? Asl er aanpassingen gedaan moeten worden?
Jouke straalt echt power uit Charret. Staat je heel goed zo'n grote zwarte. Duim dat ie dit weekend geen spookje ziet. En zelf goed blijven rijden. Klinkt zo simpel maar in het zeldzame geval dat Anka eens wat ziet wacht ik zelf nook vaak net even te lang af. Heel stom maar ja.
Mag via PB Charret maar wie heeft je Hulsebos aangemeten en ben jij tevreden over het onderhoud? Asl er aanpassingen gedaan moeten worden?
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
hih grappig hé dat iedereen zo zijn prioriteiten heeft. Mijn geeltje loopt ''zo krom als een hoepel'' door het veld heen te loeren, van links nar rechts zwalkend en ziet dan alle vogels vliegen. Ben helemaal niet zo bezig met rechtrichten en dat soort dingen.
Vandaag ook weer heerlijk alleen 1 uur en 45 minuten op pad geweest. lang teugeltje door de bossen en door het veld, wie doet ons wat. Peerd had erzin in trouwens,w as niet moet te krijgen
Vandaag ook weer heerlijk alleen 1 uur en 45 minuten op pad geweest. lang teugeltje door de bossen en door het veld, wie doet ons wat. Peerd had erzin in trouwens,w as niet moet te krijgen
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
En toch is rechtrichten voor een buitenpaard ook niet slecht hoor. Hoeft geen prio te zijn maar rechtrichten komt het over de rug voorwaarts gaan en de ruimte van de gangen zeker ten goede. Nisko stretch ik ook vaak even buiten, stelling links en rechts en even heen en weer wijken over de weg. Maar goed, voor Nisko zijn de korte passen toch echt wel de beperking en laat ik het alleen bij haar soepel houden.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
oh maar dat doe ik ook wel hoor. Het is niet alleen ''domweg'' buiten tuffen. We wijken vanlinks naar rects. slalommem tussen de bomen door. stelling links en rechts, tempowisselingen in draf. Galop stap/stap galop,, dus als je het zo izet doen we best nog wel wat ,hihi. Maar meestal loopt ze lekker met de neus over de grond met lange teugel. En ergens in de rit moet ze even een 15 min. aan het werk.
Ik zie het ook niet als mijn paard 'kunstjes' leren. Maar ik probeer verder te komen dmv oefeningen in het los maken van mijn paard. Bij mij draait het niet om zien en gezien worden wat je nog best veel op wedstrijden ziet. Helaas.. Ik vind het gewoon belangrijk dat ze los door hun lijf zijn en goed in hun vel zitten.
Afgelopen weekend nog bij mijn wedstrijd. Ik verpruts het door mijn zenuwen, rijd ik nog te slordig. Het meisje na mij in de L1 had een keurig zit, maar een paard dat stok kreupel was vanuit de schouder en achter veel takt fouten maakte. Tsja..dan doe ik liever langer over de B en werk ik wel aan mijn zenuwen, maar ik heb wel een paard dat recht is zonder spier problemen.
Oe mijn wedstrijd ging goed. In die zin ik was zoooo nerveus. Bah, was er ziek van. 2 Nachten niet geslapen. Te idioot voor woorden. Jouke kwam van de trailer en was 1 bonk zenuwen. Tsja nieuwe omgeving, veel te doen. In combinatie met mijn zenuwen de eerste 15 min. geen goede combi
Maar ik kon hem op een gegeven moment los laten zeg maar. In de bak was het even heel spannend in de verste hoeken. Maar hij heeft niks gedaan. Ik reed alleen slordig. Zo zonde, kostte me veel punten. Maar 1 keer winst en 1 keer 3e prijs. De 2e proef helaas niks. Maar voor mezelf had ik heel wat overwonnen dus dat is wat telde.
@Annemarie, ik stuur je morgen even een pb over Hulsebos goed?
Afgelopen weekend nog bij mijn wedstrijd. Ik verpruts het door mijn zenuwen, rijd ik nog te slordig. Het meisje na mij in de L1 had een keurig zit, maar een paard dat stok kreupel was vanuit de schouder en achter veel takt fouten maakte. Tsja..dan doe ik liever langer over de B en werk ik wel aan mijn zenuwen, maar ik heb wel een paard dat recht is zonder spier problemen.
Oe mijn wedstrijd ging goed. In die zin ik was zoooo nerveus. Bah, was er ziek van. 2 Nachten niet geslapen. Te idioot voor woorden. Jouke kwam van de trailer en was 1 bonk zenuwen. Tsja nieuwe omgeving, veel te doen. In combinatie met mijn zenuwen de eerste 15 min. geen goede combi

@Annemarie, ik stuur je morgen even een pb over Hulsebos goed?
Als jij je paard goed aan de hulpen hebt kun je oefeningen gewoon rijden als logisch gevolg daarvan ipv het als een kunstje te zien. Mijn juffie jureert ook en zegt dat maar 10% van de ruiters de basis goed voor elkaar heeft. De rest vertoont kunstjes en dan val je toch vroeg of laat door de mand denk ik dan.
Wil graag bij die 10 % horen

Adanco, Jars x Eros
L2 Fjordsport
L2 Fjordsport
ik zie het ook niet als je paard kunstjes aan leren hoor, dat zeg ik ook niet,hihi.
Maar ik vind het rijden in de bak niet zo leuk, en oe het veel liever in het veld. Daar waar je ook heel veeloefeningen kan doen. Maar het liefst leker flierefluitend door het veld.
Vind het wel grappig, want ''vroeger'' hoorde je niet zoveel over rechtrichten.
Wil hier overigens niemand mee afvallen hoor voordat ik jullie straks op mijn dak heb,haha
Maar ik denk dat ik karev ook wel redelijk tot los in het lijf heb. Als ik zie hoe ze door het veld tuft, neus aan de grond, verruimen,verzamelen, wijken,buigen, kan allemaal.
En zoas ik al zei, grappig om te zien dat ieder zo zijn eigen ding doet met zijn A/tje!
Trowuens, ze worden al weer 7, gaat dat snel he!
Zat me van de week te bedenken dat ze nu wel ongeveer zijn zoal ze moeten zijn, qua groei e.d
Maar ik vind het rijden in de bak niet zo leuk, en oe het veel liever in het veld. Daar waar je ook heel veeloefeningen kan doen. Maar het liefst leker flierefluitend door het veld.
Vind het wel grappig, want ''vroeger'' hoorde je niet zoveel over rechtrichten.
Wil hier overigens niemand mee afvallen hoor voordat ik jullie straks op mijn dak heb,haha

Maar ik denk dat ik karev ook wel redelijk tot los in het lijf heb. Als ik zie hoe ze door het veld tuft, neus aan de grond, verruimen,verzamelen, wijken,buigen, kan allemaal.
En zoas ik al zei, grappig om te zien dat ieder zo zijn eigen ding doet met zijn A/tje!
Trowuens, ze worden al weer 7, gaat dat snel he!
Zat me van de week te bedenken dat ze nu wel ongeveer zijn zoal ze moeten zijn, qua groei e.d
Amen! Hahaha.adanco schreef:Als jij je paard goed aan de hulpen hebt kun je oefeningen gewoon rijden als logisch gevolg daarvan ipv het als een kunstje te zien. Mijn juffie jureert ook en zegt dat maar 10% van de ruiters de basis goed voor elkaar heeft. De rest vertoont kunstjes en dan val je toch vroeg of laat door de mand denk ik dan.
Nee weet ik Tamara!

Wij zeiden van de week nog dat ze 7 worden. Time flies... Lies is zoals ze al zijn qua bouw en hoogte. Vorig jaar al zag ik het met de dracht. Nu is ze af

Dat ene jaarlingetje hier ook op fw. Die kan al een hoop vrijheidsdressuur. In mijn ogen te veel voor die leeftijd..
jep, dat is ook zo. Ik heb altijd kalm aan gedaan met karev. Pas nu pak ik haar wat intensiever op, ook wel zo dat ik gerust 3 dagen achter elkaar een flinke rit maak. Dat zou ik 2 jaar geleden niet gedaan hebben. Nou is door het bos rijden of in de bak dressuur oefeningen rijden wel een hele andere belasting natuurlijk, maar idd, geestelijk kan het ook teveel worden.
Ik ben echt blij dat ik bos en veld om me heen heb,hihi. Anders had ik een probleem.
Ik ben echt blij dat ik bos en veld om me heen heb,hihi. Anders had ik een probleem.
Anka wordt ook niet overdreven veel gereden. Ik ben het net als jullie nu wel aan het intensiveren. Oktober 2009 kwam ze bij mij en toen hebben we natuurlijk een strenge winter gehad en niet veel gedaan.
Afgelopen zomer hebben we allerlei leuke dingen opgepakt als lessen en buitenrijden. En nu train ik wat meer wedstrijdgericht. Afgelopen weken reed ik op dinsdag, woensdag, zaterdag en zondag. Dus 4x per week. En na elke training op woensdag doen we even buiten rijden zodat we ook even "bij het pad" zijn. Helaas red ik een buitenritje na mijn werk nog net niet maar komt binnenkort wel weer denk ik.
Ben ik wel aan toe. Met Nisko ben ik al wel weer aan het buitenrijden, maar met Anka zo af en toe, voor wedstrijden moet je nu eenmaal ook gericht trainen. Af en toe denk ik dan wel rijden we niet wat veel in de bak? Maar goed, we doen wel veel veel verschillende dingen en ik rijd niet elke keer tot het gaatje. En Anka toont ontspannen en tevreden. Maar da's meer mijn idee denk ik, dat ik te veel van hetzelfde doe. Ik vind ook 2 dagen achter elkaar dressuur rijden al best wat hahaha. Mijn instructirce zegt dat Anka dat nu best aan kan. Nou ja, ik houd mijn poonie ook graag tevreden.
Zo, hele bespiegeling over hoe ik af en toe kan dubben hahaha. Nou ja, Anka gaat best in elk geval.
@Tamara: je kan buiten idd ook allerlei oefeningen doen. Bak is niet per se nodig voor het onderhoud van knopjes, grasveld of breed pad buiten is ook prima. Is paardrijvierdaagse niet wat voor jou? Met Nisko heb ik 3x mee gedaan in Dwingeloo, heel leuk.
Afgelopen zomer hebben we allerlei leuke dingen opgepakt als lessen en buitenrijden. En nu train ik wat meer wedstrijdgericht. Afgelopen weken reed ik op dinsdag, woensdag, zaterdag en zondag. Dus 4x per week. En na elke training op woensdag doen we even buiten rijden zodat we ook even "bij het pad" zijn. Helaas red ik een buitenritje na mijn werk nog net niet maar komt binnenkort wel weer denk ik.
Ben ik wel aan toe. Met Nisko ben ik al wel weer aan het buitenrijden, maar met Anka zo af en toe, voor wedstrijden moet je nu eenmaal ook gericht trainen. Af en toe denk ik dan wel rijden we niet wat veel in de bak? Maar goed, we doen wel veel veel verschillende dingen en ik rijd niet elke keer tot het gaatje. En Anka toont ontspannen en tevreden. Maar da's meer mijn idee denk ik, dat ik te veel van hetzelfde doe. Ik vind ook 2 dagen achter elkaar dressuur rijden al best wat hahaha. Mijn instructirce zegt dat Anka dat nu best aan kan. Nou ja, ik houd mijn poonie ook graag tevreden.
Zo, hele bespiegeling over hoe ik af en toe kan dubben hahaha. Nou ja, Anka gaat best in elk geval.
@Tamara: je kan buiten idd ook allerlei oefeningen doen. Bak is niet per se nodig voor het onderhoud van knopjes, grasveld of breed pad buiten is ook prima. Is paardrijvierdaagse niet wat voor jou? Met Nisko heb ik 3x mee gedaan in Dwingeloo, heel leuk.
Oh ik ben je nog vergeten te pben Annemarie! Sorry!!
Ja dat zou me natuurlijk helemaal te gek lijken, maar ja, hoe kom ik er,haha
Zadelmaker is net egweest, en ik had gelijk. meende al te zien dat het zadel wat naar rechts schoof, hij moest idd opnieuw gevuld.
En nirvana heeft me verbaast, die is qua zzadel al net zo breed als karev, al zou je dat optisch niet zeggen,haha. ook een 33,5
Zadelmaker is net egweest, en ik had gelijk. meende al te zien dat het zadel wat naar rechts schoof, hij moest idd opnieuw gevuld.
En nirvana heeft me verbaast, die is qua zzadel al net zo breed als karev, al zou je dat optisch niet zeggen,haha. ook een 33,5
Wat is Anka ook een geweldig paard
.
Vanmiddag voor het eerst bij huis weer gereden in de bak. Heb een nieuwe bak gevonden waar we lekker in mogen rijden bij hele aardige mensen
. We waren al een tijd niet meer rijdend van huis geweest (steeds met de trailer) dus paard gezadeld en aan de hand meegenomen. Rondje aan de hand gestapt en erop. De paarden naast de bak waren wel heel interessant maar Anka was goed bij de les. De bak is wel enorm zwaar dus dit is echte achterhand training
.
Half uurtje gereden en daarna lekker te paard terug. Anka liet me niet in de steek, braaf als altijd. En het is maar 500 meter terug naar huis, komt er niet in dat kleine stukje een dikke graafmachine aan. Dus drafje ingezet, op een oprit staan wachten en relaxt weer verder. Graafmachine deed haar totaal niets
. Super knol. Thuis lekker nog even aan de hand laten grazen. Zo lekker om weer in een buitenbak en door het dorp in de zon te rijden, HEERLIJK
.

Vanmiddag voor het eerst bij huis weer gereden in de bak. Heb een nieuwe bak gevonden waar we lekker in mogen rijden bij hele aardige mensen

Half uurtje gereden en daarna lekker te paard terug. Anka liet me niet in de steek, braaf als altijd. En het is maar 500 meter terug naar huis, komt er niet in dat kleine stukje een dikke graafmachine aan. Dus drafje ingezet, op een oprit staan wachten en relaxt weer verder. Graafmachine deed haar totaal niets

Ik doe nog even een roze wolk berichtje.
Vanmiddag voor het eerst L1 gestart. Weliswaar onderling maar toch. Anka liep voorbeeldig. En ik ga nu de krant nog bellen, 7 gehaald voor de middendraf!
Het kan dus toch hihi. Wijken voor een 5 en een 6. Was zeer tevreden en was ook nog 2e. En ze was zo lekker relaxt.
Maar zit wel te dubben welk dek ze nu op moet. Het is nu echt erg warm dus ze heeft nu een met fleece gevoerde regendeken op en vanmiddag heeft ze even een tijdje zonder gelopen. Maar wat nou als de temperatuur ´s nachts weer naar 2 graden gaat?
Vanmiddag voor het eerst L1 gestart. Weliswaar onderling maar toch. Anka liep voorbeeldig. En ik ga nu de krant nog bellen, 7 gehaald voor de middendraf!

Maar zit wel te dubben welk dek ze nu op moet. Het is nu echt erg warm dus ze heeft nu een met fleece gevoerde regendeken op en vanmiddag heeft ze even een tijdje zonder gelopen. Maar wat nou als de temperatuur ´s nachts weer naar 2 graden gaat?

Gefeliciteerd Annemarie! Goed ja...
Mijn geeltje is al naakt. Heb 2 dagen geleden deken af gedaan en omdat er nog wel wat dagen tussen zitten tot t weer wat kouder wordt kan ie mooi ff wennen, hij is natuurlijk ook wel al vroeg geschoren. Maar Jose wilde Aladin de deken ook af doen geloof ik en die is vrij laat geschoren... Zolang het een beetje droog is kan t wel denk ik? Ga zo ff longeren, ben de laatste tijd toch wat minder fanatiek dan ik zou willen
Mijn geeltje is al naakt. Heb 2 dagen geleden deken af gedaan en omdat er nog wel wat dagen tussen zitten tot t weer wat kouder wordt kan ie mooi ff wennen, hij is natuurlijk ook wel al vroeg geschoren. Maar Jose wilde Aladin de deken ook af doen geloof ik en die is vrij laat geschoren... Zolang het een beetje droog is kan t wel denk ik? Ga zo ff longeren, ben de laatste tijd toch wat minder fanatiek dan ik zou willen

Adanco, Jars x Eros
L2 Fjordsport
L2 Fjordsport
Hier is de deken alweer 2 weken af, gelukkig. Nou is karev ook niet helemaalkaal natuurlijk, maar de borst nek en buik zijn welkaal. Ze doet het goed zonder, we hebben frissen nachten gehad, maar ben van mening dat ze zich beter warm kunnen houden zonder dek, dan met een 0 grams die geen warmte geeft, en de haren plat legt. Deze week schijnt het te gaan regenen, kans op, dus ben benieuwd of ze dan ook zonder kan. OP zich kan ze weer opdrogen s'nachts.
Super Annemarie van je L1! Hoe laat moet je rijden zondag? Kom ikmisschien even kijken!
Andere prioriteiten Caroliene,hihi?
Vandaag is Karev weer op ijzers gegaan. Kunnen we weer km's maken Ging hard met de voetjes.
Er moet ook nodig wat aan de lijn gebeuren, valt niet mee om die vreetzak op gewicht te houden..
Super Annemarie van je L1! Hoe laat moet je rijden zondag? Kom ikmisschien even kijken!
Andere prioriteiten Caroliene,hihi?
Vandaag is Karev weer op ijzers gegaan. Kunnen we weer km's maken Ging hard met de voetjes.
Er moet ook nodig wat aan de lijn gebeuren, valt niet mee om die vreetzak op gewicht te houden..
Oh, ja, dat lijntje he? Anka wordt ook niet echt in heel hoog tempo volslank
en ze krijgt net als Karev best vaak beweging. Dik van de lucht
@Tamara: zou het heel leuk vinden als je omt kijken maar ik heb een rottige starttijd, 9.10 in de morgen
.
Anka is pas eind november geschoren. Er komt nu wel weer wat haar op, maar haar kleur heeft ze nog lang niet helemaal terug. Kan haar wel naakt zetten, maar dat moet dan 's morgens al op tijd en dan mag het minimaal 10 uur niet regenen tot ik terug ben van mijn werk
. Denk dat Anka nog maar even wat meer haar moet kweken. En op woensdag of in het weekend kan ik dan wel beginnen met dek afdoen.
Karev dus al weer nieuwe schoenen. Benieuwd hoe lang Anka zonder schoenen kan. Doe straks ook minimaal 2x en als het langer licht wordt 3x stukje buitenom. Zie wel, tot nu toe ging het goed zonder, maar draven op de weg geeft wel veel sneller slijtage natuurlijk.
Ah Carolien, druk met andere dingen?
Ik baal, Fjordsport die het dichtst bij is valt precies als ik waarschijnlijk in Toronto zit
. En andere locaties is gewoon ver weg...

@Tamara: zou het heel leuk vinden als je omt kijken maar ik heb een rottige starttijd, 9.10 in de morgen

Anka is pas eind november geschoren. Er komt nu wel weer wat haar op, maar haar kleur heeft ze nog lang niet helemaal terug. Kan haar wel naakt zetten, maar dat moet dan 's morgens al op tijd en dan mag het minimaal 10 uur niet regenen tot ik terug ben van mijn werk

Karev dus al weer nieuwe schoenen. Benieuwd hoe lang Anka zonder schoenen kan. Doe straks ook minimaal 2x en als het langer licht wordt 3x stukje buitenom. Zie wel, tot nu toe ging het goed zonder, maar draven op de weg geeft wel veel sneller slijtage natuurlijk.
Ah Carolien, druk met andere dingen?
Ik baal, Fjordsport die het dichtst bij is valt precies als ik waarschijnlijk in Toronto zit

ow,haha, das wel vroeg. Nou ja, opzich niet, moettoch de peerdjes naar buiten doen, maar dat ga ik dan net niet redden. wil je zo graag eens op de foto zetten tijdens je wedstrijd. Misschien tijdens het buitenseizoen dan!