Bitlooshoofdstel

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
rowenna

Bitlooshoofdstel

Bericht door rowenna » zo 27 feb 2011, 21:56

Ik zit er aan te denken om meer aan naturalhorsemanship te gaan doen.
En zit er ook aan te denken oom bitloos te gaan rijden, wat vinden jullie van bitloze hoofdstellen?
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Nathalie

Re: Bitlooshoofdstel

Bericht door Nathalie » ma 28 feb 2011, 08:29

Net als met bitten heb je ook bij de bitloze hoofdstellen veel verschillende soorten/methodes en is het dus een kwestie van uitproberen wat bij jullie past.

Het is ook niet zo dat een bitloos hoofdstel per definitie vriendelijker is want alleen de handen van de ruiter en de manier van rijden kunnen iets meer/minder vriendelijk maken. Er zijn dan ook bitloze hoofdstellen die behoorlijk scherp kunnen inwerken (zoals bijv. een hackamore met lange scharen).

Ik heb zelf een glucksrad geprobeerd maar daarvoor bleek Cos te onervaren (hij begreep de subtielere hulpen niet en walste daardoorheen) nu gebruik ik een barefoot kaakgekruist systeem en dat werkt nu heel goed. Het is voor Cos een duidelijk systeem en ooit wil ik het hopelijk vervangen door een neck-rope :)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Jowien

Bericht door Jowien » ma 28 feb 2011, 10:38

Het mooist is als je verschillende dingen kan uitproberen, want voor lek paard en elke ruiter is het anders, iedereen is ergens anders 'gevoelig' of 'ongevoelig' op.
Ik heb een kaak-gekruiste geprobeerd van een stalgenootje. Die was met leren riempjes, en de release vond ik niet goed bij Orlinde (fjordenbaard en breed hoofd). De rem deed het niet goed, sturen ging op zich wel aardig.
Ook een bloem/ glucksrad getest van een kennis. Daarbij werkte het stuur goed maar de rem minder (op verschillende standjes geprobeerd).
Bij mijn touwhalster werkt de rem prima, maar het stuur niet zo goed, daar dramt ze doorheen. Die gebruik ik wel met duinritjes, waarbij ik niet precies hoef te kunnen sturen.
Maar verder rij ik voorlopig toch gewoon weer met een trensje en loshangende teugels (en gewichts-, zit-, been- en stemhulpen). Als ik een keer een kaakgekruiste van iemand kan lenen die ronde riempjes/ touwtjes heeft, wil ik die wel graag proberen. Dus ik blijf rondkijken.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Annne

Bericht door Annne » ma 28 feb 2011, 12:00

Tot nu toe zijn mijn ervaringen met een kingekruisd hoofdstel het beste. Deze:
Afbeelding

Het is een hoofdstel wat paarden snel snappen en daarnaast sluit het erg mooi aan om de neus.
Als je echt aan de teugels trekt zeg maar werkt het aardig streng in, even wennen..

Wat heb je zelf in gedachten voor hoofdstel?
Do, mijn eerste eigen paard!
rowenna

Bericht door rowenna » ma 28 feb 2011, 13:20

Annne schreef:Tot nu toe zijn mijn ervaringen met een kingekruisd hoofdstel het beste. Deze:
Afbeelding

Het is een hoofdstel wat paarden snel snappen en daarnaast sluit het erg mooi aan om de neus.
Als je echt aan de teugels trekt zeg maar werkt het aardig streng in, even wennen..

Wat heb je zelf in gedachten voor hoofdstel?
Heel toevallig het zelfde hoofdstel als jij hier laat zien.
Olivia hier op fw heeft er een te koop waar ik interesse in heb.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Annne

Bericht door Annne » ma 28 feb 2011, 19:05

Oke!
Dat is inderdaad erg teovallig :)

Zelf vind ik het een erg fijn hoofdstel.
Leen het momenteel van een klasgenoot maar ga hem zelf ook kopen :D
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 28 feb 2011, 19:23

RB heeft hem ook. Hij loopt er erg lekker op ook al doe ik het niet zo heel vaak. Ik rijd namelijk alleen buiten en dan is hij net te fel om zo te rijden. Carmen rijdt hem wel eens zo. Zij vind het leuk om te doen en gaat ook heel netjes. :j

Afbeelding
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
prebalia

Bericht door prebalia » ma 28 feb 2011, 19:45

Wij rijden veel met het parellihalster (touwhalster). Loopt ze heel fijn op. Als je echt parelli doet is het misschien minder geschikt voor dressuur omdat je eigenlijk aan een los teugeltje wilt rijden op het halster.

Deze foto vind ik een mooi hoofdstel maar beetje spannend als ze gaan schuren. Dan wordt het hoofdstelloos ipv bitloos :=
Jowien

Bericht door Jowien » ma 28 feb 2011, 20:22

Nou jullie het erover hebben... de nieuwe hafjes van aan boerderij verderop worden met zo'n kingekruisd ding gereden.... ga ik toch eens vragen of ik er een keer een mag lenen. Zij rijden er al jaren mee, zal dus wel bevallen.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
amethist

Bericht door amethist » ma 28 feb 2011, 20:45

als je naturalhorsemanship gaat doen dan werk je gewoon met een touwhalster en daar kan je heel prima mee rijden. Je leert ze vanaf de grond te wijken voor druk en dat doen ze dan ook tijdens het rijden. Daarbij hoe dunner de bandje des te minder ze erin kunnen gaan hangen en des te minder tegengas je krijgt.

Ik had verwacht dat het bij Odet nooit zo lukken op touwhalster maar ze wordt steeds lichter en beter hanteerbaar met touwhalster dan met hoofdstel met bit.
Bailey

Bericht door Bailey » ma 28 feb 2011, 22:07

Helemaal eens met Kalmiya. Bitloos is niet per definitie vriendelijker en je hebt echt veel varianten die allemaal anders werken. Kwestie van uitproberen wat bij jullie past.

De term 'natural horsemanship' is in mijn ogen net zo breed. Er zijn zoveel methodes en opvattingen en ook hierbij is het (in mijn ogen) belangrijk dat je werkt op een manier die zowel bij jouzelf als bij jou paard past.

Zelf rijd ik afwisselend met en zonder bit.
Ik heb een bloem (zelfde als glucksrad eigenlijk), een sidepull, touwhalster, crossrope bridle en cordeo (gosh, ik heb een hele verzameling als ik het zo opnoem ;)).
Bij het rijden met touwhalster of CRB heb ik vaak een gevoel van ruis, dat werkt voor ons niet heel denderend. Bailey vindt een cordeo (halsring) nog duidelijker dan een touwhalster. Touwhalster gebruik ik dan ook voornamelijk voor grondwerk, wandelingen of kleine stapritjes door het bos.
De bloem ben ik zelf wel erg fan van, Bailey snapt het volkomen en is er prima op te rijden. Zowel buiten als in de bak voor het wat meer dressuurmatiger werk.
Annne

Bericht door Annne » di 01 mar 2011, 11:26

Jowien gewoon een keer proberen :)
Als het werkt werkt het, en anders niet..

Zelf rij ik niet standaard zonder bit, meer voor leuk er zo eens bij in de bak :)
Wat jullie al zeggen klopt helemaal: het bit of bitloos is zo (on)vriendelijk als de ruiter het zelf maakt!

Edit:
Wat vinden jullie mooier?
Een donker bruin of een zwart kingekruisd hoofdstel? :D
Esther

Bericht door Esther » di 01 mar 2011, 22:35

Hangt van de hele set af Anne!! Bij een zwart zadel ga ik voor een zwart hoofdstel..

Ik wil het straks ook wel gaan proberen met Tea, maar wel gewoon in het weiland hoor!! Als we er met Parelli aan toe zijn en ik kan rijden met haar, i.v.m. de dracht..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
rowenna

Bericht door rowenna » wo 02 mar 2011, 10:46

amethist schreef:als je naturalhorsemanship gaat doen dan werk je gewoon met een touwhalster en daar kan je heel prima mee rijden. Je leert ze vanaf de grond te wijken voor druk en dat doen ze dan ook tijdens het rijden. Daarbij hoe dunner de bandje des te minder ze erin kunnen gaan hangen en des te minder tegengas je krijgt.

Ik had verwacht dat het bij Odet nooit zo lukken op touwhalster maar ze wordt steeds lichter en beter hanteerbaar met touwhalster dan met hoofdstel met bit.
Uit eindelijk wil ik dat ook doen, maar wil ook het dressuur matige een beetje bij blijven houden en dan lijkt me een bitloos hoofd stel wel iets makkelijker rijden, of zie ik dat verkeerd.
Heb udo wel eens met halster gereden, deed ie heel netjes, en van de week heb ik zelfs zonder hoofdstel of halster gereden, ging heel goed, hij moet alleen nog wel leren om sneller terug te komen van draf naar stap, dat duurt nu nog te lang, maar gaat denk ik helemaal goed komen.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

rowenna

Bericht door rowenna » wo 02 mar 2011, 10:48

prebalia schreef:Wij rijden veel met het parellihalster (touwhalster). Loopt ze heel fijn op. Als je echt parelli doet is het misschien minder geschikt voor dressuur omdat je eigenlijk aan een los teugeltje wilt rijden op het halster.

Deze foto vind ik een mooi hoofdstel maar beetje spannend als ze gaan schuren. Dan wordt het hoofdstelloos ipv bitloos :=
Hoezo schuren?
Als je aan het rijden bent kunnen ze toch niet schuren, of begrijp ik je nu verkeerd.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

rowenna

Bericht door rowenna » wo 02 mar 2011, 11:03

ik kies ook niet voor bitloos omdat bitloos paard vriendelijker zou zijn dan met bit.
Het is net wat jullie zeggen met de verkeerde hand kan bitloos net zo dier onvriendelijk zijn.
Maar als je zo in een paards mond trekt kun je maar beter dat eerst afleren.
Ik ben eigelijk aan bitloos gaan denken, omdat ik anders wil gaan rijden.
Toen Udo in gereden werd met de vorige eigenaar[die niks van paarden weet en ook erg weinig rij ervaring heeft], had hij te eerste een westernzadel die hem veel te groot was, lag ruim over de lendenen, en vervolgens werd dat zadel met gewelt aan gesingeld.
Gelukkig gaat het zadelen goed nu.
Verder had hij een hoofdstel waarvan het bit veel te groot was en door de slechte rijervaring van vorige eigenaar heeft Udo een gruwelijke hekel aan bitten gekregen.
als ik het hoofdstel voor zijn neus houd draait ie zijn hoofd weg.
Heb uiteindelijk een myler voor hem gekocht, omdat die ook niet zo dik zijn in de mond, gaat wel beter hoor, maar hij blijft een hekel houden aan dat ijzeren ding.
Hij loopt dan ook altijd met oortjes naar achter.
Ik ben na gaan denken.
Waarom zou ik dit dier plagen door hem toch met hoofdstel te rijden met bit??
Omdat ik dat zo graag wil?!
Als ik zie hoe hij veranderd als ik met halster of zelfs helemaal zonder rijd, oortjes naar voren en echt plezier hebben in het werk, dan is de keuze voor mij gemakkelijk.
Klinkt misschien wat zweverig, maar zo denk ik er over.
Heb inmiddels het hoofdstel besproken.
Super bedankt voor jullie reacties.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

Annne

Bericht door Annne » wo 02 mar 2011, 17:55

Esther schreef:Hangt van de hele set af Anne!! Bij een zwart zadel ga ik voor een zwart hoofdstel..

Ik wil het straks ook wel gaan proberen met Tea, maar wel gewoon in het weiland hoor!! Als we er met Parelli aan toe zijn en ik kan rijden met haar, i.v.m. de dracht..
Hmm.. Het word (als het past) een zwart zadel.
Dus dan zou ik inderdaad ook gaan voor de zwarte maar ik ga ook met barebackpad rijden en die is dan weer met bruin :+
Vind lastig, vind de donker bruine ook erg chique staan namelijk :D

Leuk dat je het ook met Tea gaat proberen!
Vind het zelf altijd leuk om heel veel dingen gewoon te proberen ! :D
prebalia

Bericht door prebalia » wo 02 mar 2011, 17:55

rowenna schreef:
prebalia schreef:Wij rijden veel met het parellihalster (touwhalster). Loopt ze heel fijn op. Als je echt parelli doet is het misschien minder geschikt voor dressuur omdat je eigenlijk aan een los teugeltje wilt rijden op het halster.

Hoezo schuren?
Als je aan het rijden bent kunnen ze toch niet schuren, of begrijp ik je nu verkeerd.
Bij het stilstaan wil Palou weleens lekker even met haar hoofd/oren langs haar been gaan. Zonder keelriem rij ik dan heel snel hoofdstelloos :=
Maar er zijn zat mensen die zonder keelriem rijden hoor ;)
prebalia

Bericht door prebalia » wo 02 mar 2011, 17:58

rowenna schreef:als ik het hoofdstel voor zijn neus houd draait ie zijn hoofd weg.
Hij loopt dan ook altijd met oortjes naar achter.
Ik ben na gaan denken.
Waarom zou ik dit dier plagen door hem toch met hoofdstel te rijden met bit??
Omdat ik dat zo graag wil?!
Als ik zie hoe hij veranderd als ik met halster of zelfs helemaal zonder rijd, oortjes naar voren en echt plezier hebben in het werk, dan is de keuze voor mij gemakkelijk.
Klinkt misschien wat zweverig, maar zo denk ik er over.
Heb inmiddels het hoofdstel besproken.
Super bedankt voor jullie reacties.
Top! Mijn inziens de beste reden om wat te veranderen; het paard geeft het zelf aan dat t niet fijn is. Goed dat je naar hem luistert!
Nathalie

Bericht door Nathalie » wo 02 mar 2011, 20:02

Annne schreef:Jowien gewoon een keer proberen :)
Als het werkt werkt het, en anders niet..

Zelf rij ik niet standaard zonder bit, meer voor leuk er zo eens bij in de bak :)
Wat jullie al zeggen klopt helemaal: het bit of bitloos is zo (on)vriendelijk als de ruiter het zelf maakt!

Edit:
Wat vinden jullie mooier?
Een donker bruin of een zwart kingekruisd hoofdstel? :D
Ik ben zo weinig set-minded dat ik dus een bruin hoofdstel (barefoot walnut) gecombineerd heb met een zwart zadel. Moet eerlijk bekennen dat dat een financiele overweging was, want ik kon het hoofdstel tweedehands voor een nette prijs overnemen ;) Als ik had kunnen kiezen, was het zeker zwart bij zwart geweest...
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Plaats reactie