Het aangespannen-topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
MarjaR

Re: Het aangespannen-topic

Bericht door MarjaR » di 01 feb 2011, 09:59

Andor-Mary schreef:Hoe groot is Coldy? Mocht je heel graag willen en ze past voor mijn wagen, kan je die altijd gebruiken op de wedstrijd hoor :D
Dat is lief aangeboden, maar ik heb gewoon helemaal geen vervoer zelf. Ook geen trailer.

We rijden altijd mee met iemand anders die een plekje over heeft in de trailer. Coldy gaat dan bij haar in de trailer en ik heb achter onze auto dan een aanhanger met de menwagen die we gezamenlijk gebruiken. Op die manier zijn we allebei geholpen.
Maar als mijn clubcollega dus niet kan starten op 19/2, dan start ik ook niet.

Maar anders toch wel, hoor. Ik weet inderdaad ook wel dat bijna niemand 's winters veel gelegenheid heeft om te trainen. En het is wel goed voor de ervaring om wel mee te doen. Zoveel wedstrijdervaring hebben we nog niet... ik heb sowieso nog maar een stuk of 4 wedstrijden gereden. Dus in die zin is elke wedstrijd nu nog "winst", onafhankelijk van het juryrapport. :-)
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » ma 07 feb 2011, 18:46

Hopelijk kom je toch nog meerijden!

Zaterdag ben ik lekker samen met Andor op pad geweest. Het waaide echt heel erg hard maar meneertje vond het alleen maar fijn :D We hebben 2 uur rondgezworven op het platteland van Hoge Hexel. Normaal gesproken ga ik niet alleen met de kar weg, maar ik had er zoveel zin in en ik vertrouw hem echt helemaal. Er kan altijd wat gebeuren, tuurlijk daar hou ik wel rekening mee. Gelukkig ging alles goed ;)

Volgende week mag ik met Andor naar de KNHS om een proef te rijden voor de juryopleiding! :D Ik ken een meisje via de wedstrijden die de opleiding nu doet, en ze zochten nog aanspanningen. Het zal iig een goede leer zijn voor ons. Ik heb er echt zin in! Van de week nog een lesje doen en volgende week helpt Jan mijn stalbaas nog een keer zodat ik een redelijke proef kan neerzetten ;) Op de vorige wedstrijd hadden we 190 punten en dat niveau wil ik wel graag vast blijven houden.
Andor, Bjorgard x Briggen
Mijn állerbeste, lieve vriendje

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Esther

Bericht door Esther » ma 07 feb 2011, 21:37

Zet hem op dan met Andor!!

Ik wil ook wel mennen, maar kan momenteel niet zo veel, i.v.m. mestuitrijden.
Donderdag weer les in de binnenbak, dus dat zal dan wel weer een feestje worden, hihi.. Kon wel een rondje buiten doen, mijn vader was wel thuis, maar met die wind vindt ik dat nog niet zo vertrouwd, daar kan ze nogal op reageren en het is al niet zo'n koele kikker. Neem ik het risico liever niet.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Zipper

Bericht door Zipper » wo 09 feb 2011, 19:41

Gister weer eens voor de 1e x sinds een hele poos, Urzula weer eens ingespannen. Ik wilde eigenlijk met Fury (mijn haflinger) gaan want dat is lekker vertrouwd, maar helaas is hij een beetje te kort bekapt.
Dus ik had eigenlijk geen keuze......
Met Inspannen stond ze netjes stil, ze was een beetje ongeduldig maar ja Fury stond dan ook wel op de stal te brullen omdat hij alleen moest blijven.....
Ze was lekker fris voor de wagen en ze zag echt alles, en al het plastic was eng..... en dan ligt er echt veel plastic!
Maar ik heb alles zelf gereden (ik ga altijd met een ervarener iemand),
en was hier al lekker trots op.
We zijn niet lang geweest ik denk 3 kwartier een klein uurtje en heel veel stappen, ongeveer halverwege kwam er een beetje ontspanning in haar nekje, en dat is wat we willen zien!!!
We zijn van plan, mits het weer het toe laat, haar weer elke week een keertje in te spannen, komt vast goed.

Ik denk dat het nu toch wel weer bij iedereen begint te kriebelen, niet??
Jowien

Bericht door Jowien » wo 09 feb 2011, 19:46

Jullie rijden KNHS neem ik aan?
Is er ook iemand die FNRS proefjes ment? (Zie mijn topic http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=42233) Ik ben wel benieuwd wat anderen van de proefjes vinden. Ik vind ze erg veel op elkaar lijken tot nu toe. Is dat bij KNHS proefjes ook zo? Of komt het doordat de FNRSproefjes zoveel kleine stapjes hebben, en zijn de KNHS-proeven grotere stappen?
(Voordeel is wel dat je met de FNRS-proeven als je 'm voldoende hebt gereden, door mag naar de volgende. Bij de KNHS moet je dezelfde proefjes meerdere keren rijden om genoeg punten te krijgen om verder te gaan.)
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Viv

Bericht door Viv » do 10 feb 2011, 08:35

Menproefjes zijn zelfde van opzet als de ohz proefjes bij de FNRS, eerste proeven zijn echt voor de beginnende menner/ruiter dus voor de gevorderde menner/ruiter idd beetje saai. Zijn al proeven in de maak t/m de FMD 20 en de FMV10.
KNHS proeven kun je zo van internet halen en zijn ook niet van die grote stappen, zowizo moet je 3mnd dezelfde proef rijden dus ook erg saai.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » do 10 feb 2011, 14:49

Jowien schreef:Jullie rijden KNHS neem ik aan?
Is er ook iemand die FNRS proefjes ment? (Zie mijn topic http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=42233) Ik ben wel benieuwd wat anderen van de proefjes vinden. Ik vind ze erg veel op elkaar lijken tot nu toe. Is dat bij KNHS proefjes ook zo? Of komt het doordat de FNRSproefjes zoveel kleine stapjes hebben, en zijn de KNHS-proeven grotere stappen?
(Voordeel is wel dat je met de FNRS-proeven als je 'm voldoende hebt gereden, door mag naar de volgende. Bij de KNHS moet je dezelfde proefjes meerdere keren rijden om genoeg punten te krijgen om verder te gaan.)

Ik heb mijn starkaart opgezegd. Maar hoe kan je fnrs gaan mennen? Ik neem aan dat je dan ook ergens lid van moet zijn. Ik vraag me ook af of er hier in de buurt aan fnrs mennen wordt gedaan. Dressuur wel in elk geval.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » do 10 feb 2011, 14:52

Ik heb momenteel nog geen startkaart. Ga m binnenkort weer aanvragen. Maar FNRS doe ik niet.
Det gaat goed momenteel. Kan haar thuis alleen inspannen en in de bak rijden. Gister was er alleen jammerlijk een kink in de kabel. Zo'n k u t reiningwestern chick ging buiten inrijden. Die negatieven energie is Detje erg gevoelig voor dus die schoot er af en toe van schrik tussen uit. Arm beest, maar goed dan rijd je ook minder lekker. Ze was echt helemaal zeiknat van het zweet terwijl we niet zo super veel arbeid hebben verricht. Vandaag heeft ze lekker een dagje vrij.
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Jowien

Bericht door Jowien » do 10 feb 2011, 20:21

Voor de FNRS-proefjes moet je lid worden van de FNRS, maar als je al lid bent van de KNHS (zoals ik) is dat gratis. Dan krijg je een menpaspoort, daarin worden je punten bijgehouden. FNRS-proefjes zijn altijd op een manege, niet bij clubs.
Ik vind het wel gezellig bij Onder de Kastanje, en vervoer voor paard+wagen tegelijk heb ik niet, dus op stap naar menwedstrijden ergens anders zit er toch niet in. Een menclub in de buurt, waar ik lopend heen zou kunnen, zou ideaal zijn voor mij, maar ik geloof dat ik in een verkeerde hoek zit daarvoor.
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Viv

Bericht door Viv » vr 11 feb 2011, 08:58

Jowien schreef:Voor de FNRS-proefjes moet je lid worden van de FNRS, maar als je al lid bent van de KNHS (zoals ik) is dat gratis. Dan krijg je een menpaspoort, daarin worden je punten bijgehouden. FNRS-proefjes zijn altijd op een manege, niet bij clubs.
Ik vind het wel gezellig bij Onder de Kastanje, en vervoer voor paard+wagen tegelijk heb ik niet, dus op stap naar menwedstrijden ergens anders zit er toch niet in. Een menclub in de buurt, waar ik lopend heen zou kunnen, zou ideaal zijn voor mij, maar ik geloof dat ik in een verkeerde hoek zit daarvoor.
Je lidmaatschap van de FNRS is niet gratis hoor voor KNHSleden, kweetniet hoe je daar bij komt? je moet gewoon je contributie betalen, daarvoor krijg je een menpaspoort (en evt een paspoort voor ohz). Kosten zijn ong 15 euro/jaar. Voor een 2e aanvullend paspoort betaal je alleen 7,50 administratiekosten.

Dinsdag heb ik jury-terugkomdag voor het FNRS-mennen en daar zijn dan ook de RSC aanwezig die het mennen gaan organiseren (of er al mee bezig zijn). Zal even voor je informeren waar er nog meer gestart kan worden.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Afbeelding
MarjaR

Bericht door MarjaR » vr 11 feb 2011, 09:09

Andor-Mary schreef:Hopelijk kom je toch nog meerijden!
Vanmorgen de voorlopige startlijst ontvangen en mijn clubgenootje staat er toch ook al op. Dat betekent dat als zij niet alsnog afhaakt we er misschien toch wel zijn volgende week.

Ik zag dat jij inderdaad ook de startlijst staat, dus misschien tot dan!
Jowien

Bericht door Jowien » vr 11 feb 2011, 09:50

@Viv: ik heb betaald voor mijn menpaspoort, maar voor het lidmaatschap van de FNRS kreeg ik een rekening van 0 euro, omdat ik als KNHS-lid was. Tenminste, zo herinner ik het me...
Viv

Bericht door Viv » vr 11 feb 2011, 10:14

ja dat klopt omdat als je van meerdere verenigingen lid bent je maar voor 1 afdracht KNHS hoeft te betalen.
Maar je FNRSpaspoort is niet gratis, daar betaal je jaarlijks 15 euro voor (= lidmaatschap FNRS).
Niet betalen is geen dilpoma's halen en geen PP krijgen ;)
Afbeelding
Vera

Bericht door Vera » vr 11 feb 2011, 17:07

wat kosten betreft maakt het dus niet zo veel uit.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Viv

Bericht door Viv » za 12 feb 2011, 06:57

Nope..
Afbeelding
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » zo 13 feb 2011, 13:44

@ Esther; ging je les donderdag een beetje goed? Kon je nog wat met haar of was het alleen maar energie kwijt zien te raken? :P

Donderdag had ik ook les, lekker met z'n 2en maar. Het ging eigenlijk heel erg goed, meneer laat steeds sneller en langer het bit los. Jaja, er is nog steeds hoop ;)

Gister wilde ik even een rondje zelf met de kar. Bij de manege die ik dan onderweg tegenkom train ik hem dan meestal ff dressuurmatig op het parkeerterrein. Nou.. helaas was er een concours dus geen plek voor een Noorse volbloed met kar erachter. Andor was echt in een heel goed humeur. Hij was ontzettend voorwaarts maar liep vooral in de stap echt netjes aan de teugel. Mooi inbuigen links en rechts :D Maar... niet te vroeg juichen want eenmaal op het zandpad richting huis begon hij te dribbelen.. even een 'drafje' geprobeerd maar hij was echt niet te houden!! Zette het bit tussen zijn tanden, dikke nek erop en maar gassen.. Ik had echt heeeeel veel moeite om hem weer in stap te krijgen. Uiteindelijk vooral op de stem teruggekregen. Dan maar blijven stappen, eigen schuld. Vlakbij huis nog een stukje geprobeerd maar hetzelfde verhaal. Eenmaal op stal mijn beklag gedaan bij mijn stalbaas :P Gelukkig was Jan bereid om nog even een stukje met me mee te gaan. En og wat was ik blij dat Andor hem hetzelfde flikte := Jan kreeg hem ook echt bijna niet terug, terwijl dat een zeer ervaren en zeer sterke menner is. up, kinketting wat strakker en een strenge aanpak. Uiteindelijk heeft Andor toch best wel ontzag voor Jan.
Hmm.. nou maar hopen dat hij ervan geleerd heeft. Wil hem niet onderin rijden op de Liverpool maar als hij zo doet.. gevaarlijk gewoon

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Esther

Bericht door Esther » zo 13 feb 2011, 14:32

Het is niet helemaal het feestje geworden wat ik had verwacht, zie dagboek..
We hebben een ongeluk gehad, Tea struikelde terwijl we de gang er goed in hadden, was aan het losdraven en dan wil Tea wel!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » zo 13 feb 2011, 16:54

Zou Andor ook het voorjaar in zijn bol hebben Marianne. Wat ben jij toch een bofkont hè met zo'n stalbaas.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
MarjaR

Bericht door MarjaR » zo 13 feb 2011, 17:30

Ik heb gisteren proefondervindelijk vastgesteld dat een kinketting aan de liverpool toch echt geen overbodige luxe is.

Onlangs heb ik een nieuwe kinketting aangeschaft... een met kleinere schakels. Maar die had ik steeds nog los aan het bithaakje hangen... had het haakje nog niet dichtgeknepen zodat de ketting er niet meer af kon.
En toen was die ketting bij de laatste keer aftuigen op de grond gevallen. En dom dat ik ben had ik die niet weer meteen aan mijn hoofdstel gehangen, maar los op de wagen gelegd.

Gisteren had ik menles en ik was veel te laat begonnen met poetsen en inspannen. Dus met grote haast het tuig erop gegooid, alle riemen vastgemaakt en met flink tempo over de weg op weg naar les. Dat is zo'n 4,5 km: deels zandweg deels asfalt, en gelukkig een heel verkeersluw traject.

Coldy was onderweg heel lastig te sturen en terug te nemen... ze deed echt een beetje raar. Maar ik had helemaal niet in de gaten waardoor dat kwam tot we bij de manege aankwamen waar de les was. Daar stond een tractor op het pad en daarom moest ik een vrij scherpe bocht linksom maken.

En toen zag ik waarom ze zo slecht stuurbaar was... ik was dus compleet vergeten de kinketting te monteren. En die bleek nog naast mijn bokkussen op de kar te liggen.

Ik was onderweg op de zandweg echt door de nodige kuilen gereden. En had zelfs een stuk gegalloppeerd om wat tijd te winnen omdat ik zo laat was. Ik was dus stomverbaasd dat ik die ketting niet gewoon verloren was onderweg.

Maar goed... ketting weer eraan gedaan en tjee... wat reageerde ze opeens weer lekker!! :D

Maar dat is dus echt linke soep, hoor... mennen zonder kinketting. Als ik ergens flink voor had moeten remmen/ingrijpen, dan was me dat niet gelukt. Het is deze keer gelukkig goed afgelopen...
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » zo 13 feb 2011, 22:35

Oeh Marja wat heb jij dan een geluk gehad! Ik besefte gister ook wel dat een kinketting echt wel nodig is ;) Ik heb er nu een grove aanzitten.. zit er over te denken om toch de fijne er weer aan te doen.

@ Anita.. hopelijk is het voorjaar de oorzaak van Andors goede humeur.. maar of ik er zo blij mee moet zijn..
@ Esther.. ik heb je verhaal gelezen.. wat een schrik zeg!!

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Plaats reactie