Op buitenrit of in de bak, onze D-tjes doen het met gemak! V

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Daphne

Re: Op buitenrit of in de bak, onze D-tjes doen het met gema

Bericht door Daphne » di 09 nov 2010, 19:52

Anna_Dani schreef:Ik heb geen bodyprotector. Ik ben gewoon gaan zitten. Maar baat het niet, dan schaadt het niet, dus waarom zou je hem niet aandoen?
Omdat ik er dan een moet kopen en daar heb ik weinig zin in :D

Janna, ik ben ook van plan om het zo aan te pakken. Zorgen dat er iemand die ik 100% vertrouw naast staat. En dan dus maar hopen dat ik niet gelanceerd word :D Eerst de commando's op de grond er maar eens in zien te krijgen!
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 10 nov 2010, 08:58

Gewoon alles rustig aan aanpakken Daphne, vaak valt het wel mee hoe de Fjorden reageren als er iemand voor het eerst op hun rug klimt.
En anders gewoon eerst longeren en op het laatst erop gaan zitten en er weer af, dan zijn ze al wat vermoeid door het longeren en dan zullen ze niet zo snel gekke dingen gaan doen :)
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 10 nov 2010, 09:46

Dieter is afgelopen weekend vertrokken op "vreetvakantie". Een stuk koeienland waar in de winter paarden op mogen, samen met 3 andere dames. Mogen ze allemaal een paar kilo's erbij eten voor een aantal weken. :Y)
Gaat hem vast erg goed doen, hij was echt gewoon even toe aan "niets" doen behalve eten.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Annne

Bericht door Annne » wo 10 nov 2010, 10:06

Lekker Janna dat Dieter een vreetvakantie heeft! :D

Daphne De manier van Janna en Annabel wat betreft beleren heb ik ook gedaan met Do, ging echt super!
Eerste keren vond ik het nog wel wat spannend maar Do geeft echt nergens om!

YES ik mag weer gaan belasten en alles oppakken wat ik zoal die in mn dagelijks leven!!! :D
Dus ook weer Do rijden, hopelijk lukt stage bij Bart ook weer en fietsen! :D

Sorry moest het echt even kwijt! :+
Do, mijn eerste eigen paard!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » wo 10 nov 2010, 20:27

Breek lekker nog even in hier, alhoewel, sporadisch Dtje Danny nog eens onder mn gat.
Maar als aanvulling op wat Janna zegt: Iemand er naast hebben die zeker zoveel invloed heeft op het paard als jij. Celinde van Mieke vond het bijvoorbeeld heel spannend dat ze ging hangen en zitten, die kon ik dan vanaf de grond geruststellen door wat oefeningen te vragen (achterwaarts, voorwaarts, halthouden) waardoor de aandacht op mij gericht was, ik vervolgens ontspanning uitstraalde en ze dus daarna ook met mij meeliep en degene die er op zit enkel extra lading is. Janna en ik gaan ook altijd erg prettig samen, omdat we allebei de paarden op dezelfde manier ongeveer benaderen en qua stem, commando en toon vrij gelijk zijn. (zelfs paarden waar janna bijv. nog nooit mee gewerkt heeft reageren op haar net als op mij, terwijl ze bij iemand anders compleet anders reageren, dat is wel erg fijn)

Maar zorgen dat je iemand bij je hebt, die het paard nimmer los laat en het paard dicht en kort bij zich houdt...degene die het paard vast heeft moet de eerste stappen van het paard onder controle hebben en eventuele angst bij het paard wegnemen, pas daarna kom je er als ruiter aan te pas. (ruiter heeft de eerste passen enkel te taak om te zitten en eventuele informatie over te voelen spanning door te geven naar degene die m vast heeft)

Bodyprotector heb ik ook niet en ook nog nooit aan gehad. In sommige gevallen misschien wel verstandig geweest, maar die situaties komen vaak pas op de momenten dat ze al wat bekender worden met wat de bedoeling is. Dus na een paar weken of maanden. In het begin zijn Fjorden vaak redelijk te 'overdonderen'en accepteren ze het vrij snel *mits je ze de kans geeft natuurlijk om opgebouwde spanning ook weer af te laten vloeien* (een hele enkeling daargelaten).
Geluk is de vrucht van intens werk
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » vr 12 nov 2010, 14:08

Ik ben het met Dakota anders aan het aanpakken, probeer zelf rustiger te blijven en meer op zijn lichaamstaal te letten.
Ik MAG hem gewoon niet met Vinga vergelijken en dat doe ik te veel.......
Vorige week weer een heel drama gehad met rijden, uiteindelijk niet opgegeven maar oh wat een hoop verdriet heb ik gehad.
Had al een hele advertentie getikt voor Marktplaats, maar na een uur uitgehuild te hebben bij mn moeder en haar wijze raad te hebben opgevolgd
om er nog eens een nachtje over te slapen, kon ik het niet over mn hart verkrijgen de advertentie te plaatsen, Dakota hoort gewoon bij mij.

Door werk en slecht weer pas vandaag weer geprobeer te rijden met hem, aan de wandel richting de bak, dit ging gelukkig goed, vorige week had hij
zich losgerukt en is naar huis gekletterd.... al pratend tegen hem en bij staakpunten hem met een snoepje beloond als we er voorbij waren zijn we
bij de bak aangekomen zonder problemen en heb ik een half uurtje gereden, op de terug weg er wel op en dat ging goed. In alle rust heb ik alles
gedaan want ik ben zelf nogal een driftkop en dat botst wel eens tussen Koot en mij. Dus heb me voorgenomen rustig te blijven en wat vaker tot 10
te tellen. Ik geef niet op, ik weet dat we hier doorheen komen ook al kost dat soms bloed, zweet en veel tranen.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 12 nov 2010, 18:31

jeetje dree, dat klinkt toch niet echt goed...
is ook het rijden in de bak zelf drama dan?

het klinkt misschien gek, maar ik ging met arie ook het gevecht aan, tot ik anders les kreeg....
sindsdien nooit meer boos tijdens het rijden of pijn of verdrietig na afloop....

vergeet niet dat paarden het meeste doen uit onwetendheid/niet snappen/verkeerde hulpen van de ruiter etc

neemt niet weg dat het voor jou nu gewoon stum voelt....

wel eens gedacht aan www.paardenbegrijpen.nl is van bent brenderup zeg maar, ik wil het ook graag gaan doen.... ook zo graag lange teugel werk

met dj gaat het overigens supergoed
hij is de baas van het hele spul thuis :+ (of had ik dat al verteld?! twijfel aan mezelf haha)

Wendy, hoe gaat het nu met jou? zo zonder daisy?
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 13 nov 2010, 08:32

Cin het gaat niet zo zeer om het rijden zelf want in de bak loopt hij de sterren van de hemel, daar mag ik niet over klagen.
Maar omdat wij zelf geen bak hebben op stal ga ik altijd een straat verder naar een bak die ik dan huur.
Dakota heeft verlatingsangst, hij wil niet alleen van stal weg, daar hou ik het maar op want ik loop met hem aan de hand
naar de bak, omdat als ik erop zit hij zoiezo staakt en achteruit de sloot in loopt. Maar ook aan de hand heeft hij nukken en grillen
dan gaat hij ook in de staak en rukt zich los en weg issie.
Als ik met iemand anders buiten ga rijden is er ook niks aan de hand :n

Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » za 13 nov 2010, 09:25

hmmmm
ja klinkt echt als uniek hoor :j
okee die kan met bit aan de hand wel redelijk goed mee, maar onder het zadel ook niet alleen :n
ik heb me daar gewoon bij neer gelegd... met Arie kon ik wel alleen weg en ik hoop straks met wallie ook :j
maar uniek... ik probeer af en toe kleine stukjes, omdat ze nu al 2 jaar op dezelfde plek staat (ze is ook aardig wat verhuisd, misschien heeft het daar ook mee te maken) en nu kan ik heel af en toe een rondje van een half uur maken waarbij ze dan maar 1 of 2 in staking gaat, ik een goede harde poeier uitdeel en aan draaf, maar ontspannen en van harte gaat het niet.....
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 13 nov 2010, 09:38

Opgeven/er bij neerleggen doe ik zo ie zo niet, want ik ben echt geen bak rijder, ik geniet echt van de buitenritten en als ik die niet fatsoenlijk kan maken dan hebben we een probleem.
Dus ik moet wel doorzetten. En als hij dan echt niet veranderd daarin dan vrees ik dat hij toch weg moet, ik wil niet afhankelijk zijn van anderen om te kunnen rijden. Als ik zin heb om te rijden
dan moet ik gewoon weg kunnen, ook alleen. Maar goed, hij is nog jong, Vinga heeft dit als 3 jarige ook gedaan, wel in mindere mate maar daar zijn we ook doorheen gekomen en ik kon met
haar met mn ogen dicht overal naar toe rijden.

Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » za 13 nov 2010, 09:58

ja ik snap het op zich wel, maar aan de andere kant, is dat dan 'je liefde' dat als je niet zou kunnen buitenrijden je hem echt verkoopt?
en idd hij is nog jong :j
ik hoop dat het bijdraait, maar uniek houdt het al heel wat jaartjes vol...

wellicht kan je toch eens iemand opzoeken die met paarden kan praten oid ?! noem maar wat hoor :D

of dat je een paar keer alleen naar de bak loopt en hem daar eten geeft en weer terug? dat hij er echt positieve ervaringen aan koppelt?

lastig.....
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 13 nov 2010, 14:39

Mijn liefde voor Dakota is groot, vergis je niet!!!
Maar als hij voor mij "onhandelbaar" blijft en ik steeds in hele gevaarlijke situaties terrecht kom en dan daar weer dood ongelukkig van word dan moet
ik toch echt op mn hoofd krabbelen of ik zo wel door wil. Is voor beide partijen niet fijn zo.

Maar goed, ik weet in mn achterhoofd dat dit over gaat, en het blijkt dat ik
daar gelijk in hem en mn paardje dan toch weer door en door ken want vandaag
heb ik alleen een heerlijke buitenrit gemaakt *o/* .
Even wat opstart probleempjes maar toen dat opgelost was ging hij er voor! Ben zo trots op hem!

Overigens heb ik voor volgende week vrijdag een afspraak staan met een vrouw
die Dakota al meerdere keren gedaan heeft op het gebied van readings.
Heb bij haar ook een workshop gevolgd toen.

Esther

Bericht door Esther » za 13 nov 2010, 21:06

Daar heeft Andrea wel gelijk in, soms betekend 'houden van' afstand doen..
Je moet daar ook realistisch in blijven. Paarden houden is een dure hobby en als zowel jij als je paard er geen lol in hebben, dan moet je een keuze maken..
Verder is het volgens mij wel aardig duidelijk dat ze heel veel van Dakota houdt, anders was hij vast allang weg geweest, met alles wat hij haar al voor de voeten heeft gegooid!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » zo 14 nov 2010, 00:34

oh begrijp me niet verkeerd esther, ik wéét dat andrea zielsveel van dakoot houdt :j

alleen als alles op zich goed gaat, rijden, aan de hand etc maar alleen het buitenrijden niet, vraag ik me juíst af of ze om die reden echt afstand van hem zou kunnen doen (ik denk van niet namelijk :D)

gelukkig ging het vandaag goed :))
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 15 nov 2010, 16:25

Hou vol, Andrea. Of geef jezelf en Dakoot een termijn, bijvoorbeeld een jaar. Mocht het dan nog steeds niet gaan, kun je altijd nog kijken hoe je wel of niet verder gaat met hem.

Even een update uit de polder: Ik heb de fysio laten komen voor Dani en zij gaf aan een kneuzing in de rechterschouder, ws doordat het zadel daar tegen aan heeft gelegen, en bilspierpijn. Advies is om de achterhand goed te gaan trainen dmv longeren en balkjes lopen en af en toe erop en dan lekker veel stappen. Niet over het tempo, maar ook niet in laten kakken. Na de behandeling liep ze al een stuk lekkerder en aan de longeerlijn loopt ze superfijn! Het zadel is nagekeken en die ligt goed (voor nu). Ik moet er alleen op letten dat het niet tegen de schouder aan ligt, dus meer naar achter. Dani is ietsjes te vet, ze is nu op dieet!
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
janna
Contacteer:

Bericht door janna » ma 15 nov 2010, 17:27

@ Andrea: Begrijp goed je dilemma hoor, aan de ene kant wil je super graag met hem verder. Maar het moet ook leuk blijven.
Hopelijk kunnen jij en dakota door deze puberteit heen komen en als een sterk koppel verder.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 15 nov 2010, 18:16

wat superfijn anna!! nou kan je weer lekker verder
Daphne

Bericht door Daphne » ma 15 nov 2010, 19:25

Anna, fijn dat je met die behandeling meteen wat vooruitgang hebt geboekt! Komt helemaal goed met Dani :j

Andrea, lastig hoor dat Dakota het je zo moeilijk maakt af en toe. Misschien is het inderdaad een idee om een termijn in gedachten te nemen om er aan te werken. Uiteindelijk hou je een paard toch voor je eigen plezier, als je er vaker gefrustreerd van bent dan is dat niet zoals het zou moeten zijn :n Heel veel sterkte met de hele situatie iig, dit is niet makkelijk voor je :sorry:

Met Djimm gaat het nog steeds goed :D Hij doet nog steeds bijzonder weinig, deze eindeloze regen werkt niet echt mee met mijn plannen... Gister nog wel even wat werk aan de hand gedaan en ik merk echt dat hij dat heel leuk/interessant vindt. Daarna nog snel wat plaatjes geknipt met mijn phone :D

Djimm/Djimmy/Djimbo/Djimbolini ( 8)7 ) en zijn grote vriendin Power :D 1.40m vs 1.80m!
Afbeelding

En ja, ook hier is heulll nat...
Afbeelding
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » ma 15 nov 2010, 21:46

Aaaah verzopen katjes... ik vind hem wel heul stoer!
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 16 nov 2010, 11:11

Djimm is echt leuk!! Heb je het zadel al gepast Daphne? Wil wel foto's zien dan hoor :D

Gisteren weer buitengereden met Dakoot, weer op het zelfde punt hem moeten overtuigen om verder te gaan en dat werkte weer!!
Alleen maakte ik zelf de fout om al een andere route te rijden, daar is hij nog niet echt aan toe. Ik was door het dorp gegaan
waar overal drempels liggen met enge witte strepen, dus na een paar van die enge drempels had hij het wel gehad! Terug huiswaarts
gegaan omdat ik geen zin had om midden op straat de discussie aan te gaan welles nietes. Koot dacht Yeah heb gewonnen maar toen
we op stal waren ging mn stalgenootje nog rijden in de bak en ben ik meegegaan en moest hij nog een halfuurtje aan het echte werk!
Vond ie niet leuk, het is dat je hem niet kan horen mopperen maar aan zn manier van lopen merkte ik dat hij er van baalde!

Zaterdag weer les, heb er weer zin in!

Gesloten