Op het jubileum constateerde ze bij de APK 2 scheefstaande rugwervels. Vervolgens mn eigen fysio ernaar laten kijken en na wat rek en strekwerk advies veel SB en dan kwam het wel goed.
Had hier al beetje mn twijffels over en na 2 mnd nog geen verbetering te zien, ging eigenlijk alleen maar slechter.
Dus Steffi gemaild en gister was D-day. Samen met Fred van http://www.dezadelmaker.nl zou mn pubertje een APKtje krijgen.
Nou je kunt beter vragen wat er niet mis was

Begonnen bij zn rug maar daar bleek al snel dat zn rechterbekkenhelft naar voren was gekanteld en zn linker naar achter (das al appart), daardoor waren zn rugwervels bij zn SIgewricht verdraaid oid, zn lendenwervels overbelast en zat hij eigenlijk verder gewoon helemaal vast tot aan zn schoft.

Verklaarde dus meteen mijn gevoel met rijden dat hij wel wilde maar niet kon ontspannen en zn rug/heup naar rechts liet vallen. Deel 1 van de puzzel opgelost.
Na wat geperforeerd te zijn met mooi roze naaldjes (tsja t blijft een homootje) en met mooi schietapparaatje de wervels weer los en recht gezet zat het Steffi nog niet lekker hoe hij bewoog.
Dus hup verder onderzoek.....
Bleek zn hoofd scheef op zn 1e nekwervel te staan en 3 halswervels waren gekanteld. Tsja dan wordt nageven en inbuigen een lastig probleem inderdaad. En weer boel puzzelstukjes op zn plek.
Conclusie: door trauma van buitenaf gecompliceerde wervelkolomtrauma wat niet te wijten is aan training en ook niet op te lossen is door training. Prognose goed

Verder bleken zijn spieren hyperreactief te zijn en op de kleinste prikkel te reageren (probleem met vliegenspray's schoot meteen door ons hoofd) wat ook niet echt normaal was. Dus hier heeft hij magnesium voor gekregen.
Vervolgens kwam het vakmanschap van Fred om de hoek kijken (die er bijna de hele behandeling bij is geweest, echt top!!) en daar bleek idd wat ik zelf ook al had geconcludeerd dat mn zadel links goed droeg maar rechts helemaal niet.
Dus mn zadel is op advies van Steffi helemaal opnieuw opgevuld en aangepast, moest eigenlijk nog bredere boom in

Maar beide waren het er over eens, Cadiz is een zeer mooie sportfjord qua bouw en beweging en met de de juiste begeleiding van ons 3en (Steffie, Fred en ik/Andy zei de gek) heel ver kan komen. En hij is nog lang niet uitgegroeid maar groeit nu wel netjes recht

Dus deze date gaan we komende jaren zeker herhalen want hij was voor iedereen zeer leerzaam en paardlief is ermee geholpen.
Als toetje kreeg hij nog een ontstekingsremmer en pijnstiller ingespoten omdattie vandaag ws het gevoel heeft dattie onder een bus heeft gelegen. Dus straks even wandelen.
Advies voor de komende tijd: komende 5 dagen stappen aan de hand en vant weekend loswerken op de cirkel. Daarna zadel erop of liever nog BBpad en in stap aan zn nieuwe lijf laten wennen, daarna als dat goed aanvoelt kar erachter.
Als dat goed ging konden we de training weer oppakken en veel aan de hand gaan werken om zn lijf rechter te maken en onbelast te trainen.
Dus aboppen de 15e hebben we maar even onder voorbehoud doorgeschoven naar Hoenderloo de 29e en anders volgend jaar maar. gezonde poownie is nu even belangrijker dan een stempeltje in zn paspoort.
Heftig dagje dus gister wat wel hoop frustraties uit de wereld heeft geholpen en boel puzzelstukjes op zn plek heeft gelegd. Ik ben geen zeur met zadels, ik voel mn pony goed aan en heb rijtechnisch samen met Andy gedaan wat in ons vermogen lag om hem te ondersteunen, meer konden we niet doen.
Bij deze onze dank aan het stamboek voor het uitnodigen van Steffi bij de APK, wie weet hoe lang we anders nog aan het rommelen waren geweest. Dank aan Fred dat hij op zo'n korte termijn het zadel na kon kijken op lokatie en uiteraard Steffi die mn pony onder de bus heeft gegooid hahaha.