Het aangespannen-topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
MarjaR

Re: Het aangespannen-topic

Bericht door MarjaR » ma 01 nov 2010, 08:52

Leuk! Ik start waarschijnlijk op 27 november ook weer in Heeten. Jij toevallig ook?
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » ma 01 nov 2010, 08:56

MarjaR schreef:Leuk! Ik start waarschijnlijk op 27 november ook weer in Heeten. Jij toevallig ook?
Daar heb ik me ook voor opgegeven :D en 13 november den Ham, en ergens in februari ook. Dan heb ik de 4 selectiewedstrijden gehad ;)
Andor, Bjorgard x Briggen
Mijn állerbeste, lieve vriendje

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » zo 14 nov 2010, 12:20

Joehoe!! Gister weer een wedstrijd gereden, in Den Ham zoals hierboven vermeld :P
Andor moest hard werken want er bleek nieuw zand in de bak te liggen, waar ze veel te veel water op hadden gedaan. Het was echt loodzwaar trekken. Je zag alle paarden uit elkaar lopen, allemaal de borst erin om de karren maar vooruit te krijgen. Ach ja.. iedereen had hetzelfde probleem dacht ik dus niet gevreesd. Andor liep op zich vrij goed in de dressuur. Hij liep niet zo mooi aan de teugel en was ook niet zo voorwaarts als hij zou kunnen maar de figuren en de overgangen waren netjes dus ik was dik tevreden. In de vaardigheid was hij superfijn te sturen! We reden hem helemaal foutloos, helaas iets te laat maar dat maakte me helemaal niets uit. Wat was ik trots op onze stuurkunst :D
Na de hele dag in de manege hebben doorgebracht kwam er eindelijk de prijsuitreiking. We kregen van de jury 191 punten voor de dressuur, een gedeelde 2e plaats. Dikke winstpunt dus weer, en een goede score voor de selectie! Ben weer supertrots op mijn lieve vriendje :D

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Esther

Bericht door Esther » zo 14 nov 2010, 13:19

Gefeliciteerd!! Mooie score!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
MarjaR

Bericht door MarjaR » ma 15 nov 2010, 18:04

Mooie score. Gefeliciteerd!

Ik start waarschijnlijk zelf toch niet op 27/11 in Heeten, vanwege een operatie aan mijn hand. Maar een paar clubgenoten starten wel, dus ik kom waarschijnlijk wel kijken. Zie ik je dan misschien wel rijden.
Esther

Bericht door Esther » ma 15 nov 2010, 18:21

Mijn ouders hadden gisteren ook wat..
Ze waren thuis, mijn moeder binnen, mijn vader buiten, komt er ineens een paard met een wagen achter zijn kont de dam op rennen/springen.. Poot over het lamoen en voor de duidelijkheid zonder koetsier!!
Mijn vader snel het paard gegrepen, paard was behoorlijk over zijn toeren, maar kalmeerde al snel geloof ik..
Al snel kwam er een meisje achteraan, haar moeder bleek de koetsier en die bleek van de wagen te zijn gevallen en die was blijven liggen.. oei..
Dus mijn moeder daar snel naar toe en de ambu gebeld. Mijn vader samen met het meisje naar haar vader gebeld en mijn vader uitleggen waar ze precies waren, dus vader was ook snel ter plaatse..
Paard in Tea haar box gezet.

Het is gelukkig goed afgelopen, gebroken rib was het ergste geloof ik.. Pony hebben ze vandaag opgehaald en die was nog behoorlijk rillerig en ook kreupel aan het been dat over het lamoen was geschoten, maar leek mee te vallen..

De pony was gaan bokken voor de wagen, maar wat nu precies de aanleiding was weet ik niet..
Brrr, toch wel schrikken dat soort dingen.. Voor mijn ouders misschien wel een eye-opener..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
MarjaR

Bericht door MarjaR » ma 15 nov 2010, 20:21

Tjeetje, wat een ervaring. Zo to horen is het nog aardig afgelopen. Had ook heel, heel ernstig kunnen zijn. Pfff...
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » ma 15 nov 2010, 20:28

Oeh bah Esther wat een verhaal. Zo is er bij ons op de club een pony ook twee keer aan de kletter gegaan. Je hebt wel van die speciale riemen die je aan de broek doet, zodat je paard bij het bokken niet over het inspan komt.. Heb er wel eens aan zitten denken maar ja.. Andor bokt nooit denk ik dan..

Oeh Marja, mis je het mennen niet? Wel leuk dat je misschien komt kijken, moet je me wel ff aanspreken want ik zou niet weten hoe je eruit ziet haha. Ik ben het meisje met de kleine Fjord, kan niet missen :P hahaha

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
MarjaR

Bericht door MarjaR » di 16 nov 2010, 09:29

Als ik je zie zal ik je even aanspreken.
Esther

Bericht door Esther » di 16 nov 2010, 10:54

Ja die heb ik laatst ook gezien in een bokt topic.. Was nogal wat heisa om omdat je paard voor de kar niet hoort te bokken en zo'n riem dus niet nodig is.. Ja, lekker dan, onder het zadel mag een paard ook niet bokken, wil ook niet zeggen dat ze het nooit doen.. Ik vind het op zich wel een veilig idee!!
Tea heeft wel eens gebokt voor de kar en ben er ook niet zeker van dat ze het nooit weer doet. Maar ze doet het op een moment. Ze vond de galop heel moeilijk en als ik dan met aanspringen een hulp met de zweep moet geven dan wil ze nog wel eens een bokje geven..
Nu doe ik dat niet meer met zweep, puur op stemhulp, maar ja, soms is dat niet afdoende.. Ze heeft het nu al een poosje niet meer gedaan overigens, maar dat komt waarschijnlijk omdat het door training wat makkelijker wordt voor haar..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » di 16 nov 2010, 12:27

Zeg nooit nooit. Naisven heeft járen heel braaf voor de wagen gelopen en 2 jaar geleden in de winter had hij een frisse bui, ik moest hem inhouden en dat vond meneer niet leuk, gaf een bok, kreeg ook 1 been over de streng, raakte in paniek en bleef bokken en de bak rondscheuren. Sindsdien is hij erg opgefokt voor de wagen, hoewel hij direct weer voor de wagen is gezet en ook weer mee heeft gelopen (met een ander, want ik had de schrik flink te pakken).

Zelfs mijn brave Floor ging een keer over het lamoen toen ze even schrok (gelukkig waren er toen meteen 2 mensen die hielpen en haar letterlijk er weer tussen tilden :+ - lang leve het minipaard - )
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » wo 17 nov 2010, 14:55

Haha dat is wel een voordeel van een kleintje Naisven!
Je kunt inderdaad nooit weten, en ik denk dat het beter voorkomen is dan dat je er achteraf pas wat mee gaat doen.
Vanavond weer fijn in de manege mennen. Ik moet helaas mijn les morgen missen, dan maar alleen trainen. We moeten maar elke gelegenheid aanpakken, zovaak zal ik niet kunnen mennen in de winter :S

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Esther

Bericht door Esther » wo 17 nov 2010, 22:28

Ik zeg ook geen nooit.. Juist dat ik er niet zeker van ben dat ze het niet weer doet..
Ga toch even informeren naar mijn menlessen, ik hoor gewoon niets.. grrr..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Esther

Bericht door Esther » do 18 nov 2010, 16:38

Grrr. die menvereniging!!!

Ik had me opgegeven voor lessen en die zouden medio half november beginnen.. Was nog even spannend of er genoeg opgave zou zijn om het door te laten gaan..
Nou hoorde ik steeds niets, dus vandaag maar even een belletje naar het bestuur gedaan.
Ze hebben december weer vergadering, en dan vanaf janurari willen ze de lessen laten beginnen, maar de eerste 8 weken alleen voor de beginners, dan kan er misschien gelest worden eind februari..
Tja Tea is ook drachtig en in Maart is de puf er zeker weten af, heb dus maar gezegd dat het dan voor mij niet door gaat. Maar ik ben er wel een beetje pissig over, bel dan even dat het niet door gaat, heb duidelijk laten weten dat ik mee wilde doen en als het dan niet door gaat bel mij dan even op, dan weet ik ook waar ik aan toe ben..
Ga, denk ik, vanavond eens even bij maneges langs om te kijken wat er aan abbo's is op de binnenbak.. Ben er beetje huiverig voor, want vaak komt het erop neer dat het me te veel gedoe is om Tea op de trailer te zetten om wat te gaan doen, en dan komt het er niet van en is het een duur grapje..
Nu zitten er twee binnenmaneges in de buurt dus maar eens even kijken wat de mogelijkheden zijn, of het mogelijk is dat ik los betaal per keer rijden en of ik er ook met de kar mag rijden, dat wil ik eigenlijk wel, maar ja daar kunnen de dressuurtutten met knotjespaarden die alles eng vinden wel eens bezwaar tegen maken.. Heb ik ook geen zin in..

Het is me ook niet gegund met de menlessen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Jowien

Bericht door Jowien » za 20 nov 2010, 19:58

Hee, dat is inderdaad vervelend Esther! Ze kunnen toch even bellen als je zo duidelijk hebt laten weten dat je wilde lessen.
Ik heb een beetje het omgekeerde. Bij een menclub in de buurt (okee, half uurtje met de trailer) was ik al eens gaan vragen naar menles, maar mijn probleem is dat ik niet paard + kar in ene mee kan nemen. En de kar daar stallen wil ik niet, want dan kan ik er thuis niet mee rijden. Nu vertelde een stalgenootje dat zij daar koetsiersbewijscursus gaat doen, met een aanspanning van hun! Dat wist ik dus niet, dat je ook een aanspanning kan lenen. Ik ga toch maar eens vragen, misschien kan ik wel alleen een kar lenen, dan kan ik met Orlinde lessen daar. Ze hebben twee binnenbakken, echt een mooie accomodatie, heerlijk voor les in de winter.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » zo 21 nov 2010, 13:12

Vanmorgen heerlijk met Kjeld les gereden bij de aangespannen club. Hij moest wel een paar keer tussendoor extra stappen, meneer heeft een dikke vacht en weinig conditie. Maar de hele tijd oortjes erop en stoer doen :L
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » di 23 nov 2010, 15:30

@ Esther; wat vervelend zeg. Wil je graag en dan wordt het je zo moeilijk gemaakt..

@ Jowien; dat zou wel een uitkomst zijn als je een kar kunt lenen! ik hoop het voor je :D

@ Naisven; hij had er dus wel zin in! :D kan je daar elke keer terecht?

Gister ben ik zelf nog even met t hele spul naar de manege geweest. Wordt wel laat dan, kan pas om 9 uur mennen en je bent zo een uur bezig. Maar goed.. ik moet er wat voor over hebben he ;) Zaterdag alweer een wedstrijd dus dan is een beetje training wel gewenst!
Als het goed is zie ik Marja daar ook.. volgens de startlijsten mogen we allebei strijden!

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
wolkj

Bericht door wolkj » di 23 nov 2010, 15:34

vanmiddag met de aanspanning/trailer naar de manege in dreischor geweest. De eigenaar van Irene gaat daar zijn menbewijs halen en we gingen oefenen. Les van christian provoost... mensen ervaringen hiermee?
Ik heb gedeelde gedachtes ;)
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Jowien

Bericht door Jowien » za 27 nov 2010, 19:56

Ik heb vandaag 2 dressuurproefjes en een vaardigheidsproefje gereden en het ging goed! Ik heb in oktober CME2 (Certificaat Mennen Enkelspan 2) gehaald en moet nu een aantal proefjes rijden voordat ik doorkan voor het eindexamen, het FNRS Menbewijs. Dressuur was FMD 5a en 5b en vaardigheid was FMV1. Ik reed met een manegepaard waarmee ik niet eerder had gereden. Hij was wat druk met zijn mond maar vooral als je te weinig contact had. Als je lekker aan het werk was met hem, liep hij veel rustiger. De eerste proef was ik aan het begin te gespannen, waardoor de figuren rommelig waren. Daarna zakte ik een beetje in, waardoor het paard ook wat te weinig voorwaarts was. De tweede proef voelde beter, constanter. Uiteindelijk viel de sore heel erg mee: eerste proef 185 en tweede 189 punten :D ! Met de vaardigheid was ik soms even aan het klungelen met vlot en netjes een wending rijden en kletste ik erg veel tegen het paard. Okee, je mag stemhulpen gebruiken natuurlijk, maar dit was wat overdone.
Verbeterpunten: voltes mooi rond rijden, draf verruimen mag meer, zweep rechtophouden en rechterhand meer rechtop houden en minder kletsen tegen het paard :o .

Ik wilde Orlinde het nu nog niet aandoen (qua conditie na weken rust door kreupelheid) en met kans op gladheid ga ik ook niet graag met de trailer op pad. Dus nu lekker met een manegepaard gereden. Volgende keer (proef FMV2) wil ik Orlinde wel mee nemen, dan mag zij laten zien wat ze kan.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Esther

Bericht door Esther » zo 28 nov 2010, 10:10

Ik wil Tea eigenlijk ook wel bekend maken met de losse strengen, hoe pak ik dit aan??
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie