Ik men het hele jaar door, 's winters gewoon lekker dik ingepakt. Als het vroeg donker is, ga ik soms liever met de kar de weg op (goed verlicht) dan onder het zadel over donkere ruiterpaden langs de weg.
Ik heb deze week mijn FNRS-CME2 gehaald. Oftewel certificaat 2 voor het menbewijs. Niveau 1 mocht ik overslaan. Het was een 3-daagse cursus met aan het eind examen, bij Onder de Kastanje in Kootwijkerbroek. Gelest met een van de wedstrijdpaarden van Bob van Asselt, dat was heel leerzaam, wat is zo'n paard gevoelig en snel zeg. Ook met een jonge fries die soms wat omhoog wilde komen als ie iets niet snapte. En met een klein tinkertje dat net beleerd was. Heel gevoelig mondje en soms nog wat onzeker. Veel geleerd dus. Met eigen paard was ook leuk geweest (maar ja, ze mocht niet mee want kreupel), maar van deze drie paarden heb ik heel veel kunnen leren. Theorie 0 fout

en praktijk (optuigen, inspannen, dressuurproefje) prima, 2 kleine opmerkingen maar ook wat complimentjes in de proef.
Vervolg is 1 of 2 dressuurproefjes goed afleggen en 2 vaardigheidsproefjes, en dan door voor niveau3, het complete menbewijs. Dat wil ik dan wel met Orlinde doen denk ik. (ik heb het haar nog niet verteld.. mennen met haar was tot nu toe alleen recreatief of mendurance, niet echt dressuur

)
(En ja, Viv: inderdaad, sommige van hun tinkers zijn nauwelijks te sturen en rijden, maar ze hebben dus ook leuke paardjes voor de meer ervaren menner ertussen!)
Gisteren met de buurman met zijn 2-span arabo-friezen gereden. Ook erg leuk. Ik merkte wel dat ik na de cursus kritischer ben geworden over hoe de paarden voor de wagen staan

. Hij spant ze altijd hetzelfde in, alles op vaste gaatjes enzo. Maar ik vond bv dat ik veel te weinig contact had met het ene paard. Die zet hij wat langer omdat ie jong is, maar ik had nauweljks leidselcontact met hem terwijl ik met het andere paard stevig contact had. Okee, een jong paard (5 of 6, loopt zeker al een jaar wekelijks zo in dit span) kun je wat meer ruimte geven, maar met contact kun je hem ook juist steunen en leiden. Gelukkig kan buurman wel wat commentaar hebben als het goed bedoeld is.
Heerlijk men-weekje gehad dus. Ik ben benieuwd hoe Orlinde het dresuurmatige oppakt deze winter!