Meest bijzondere eigenschap van je fjord...

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Yvette_Minouk

Re: Meest bijzondere eigenschap van je fjord...

Bericht door Yvette_Minouk » ma 25 okt 2010, 19:50

Minouk is een gelaten en gesloten dame. Je kan er in principe alles mee, ze is lief, rustig en braaf. Maar wil je echt tot haar doordringen, dan moet je meer uit de kast halen.

En de rest van de paarden hebben ook zo hun eigen karakterdingen.
Gaby is heel slim, ze is een geweldige kuddeleidster en opvoeder en als je goed naar haar luistert kun je met haar lezen en schrijven.

Olette is ontzettend leuk, omdat ze eigenlijk een stresskipje is onder de koelbloedige.

Evian is een deugniet, een echte boef, maar ontzettend lief. Geen gemene dingen.

Eskil is een goedzakje, eenmaal het vertrouwen gewonnen, is hij niet meer bij je weg te slaan. Veel meer mensgericht als de anderen.

Dat was het wel O:)
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » ma 25 okt 2010, 19:54

Naisven is sinds veulen al meester-uitbreker. Ongelooflijk wat die allemaal voor elkaar krijgt (en wat voor schade hij sindsdien al heeft aangericht hierdoor). Sinds vorige week krijgt hij zelfs de dranghekken open, omdat-ie heeft uitgevonden dat er bij eentje een sluitlip mist. Behalve deuren met kettinkjes krijgt hij echt alles open; bij schrikdraad pakt-ie de handvaten zodat-ie geen stroom krijgt, allerlei boxsluitingen, echt ongelooflijk gewoon

Kjeld z'n bijzondere eigenschap is dat-ie heeeeeeel stoer kan doen (piaffe en grommen op vreemd terrein) en dan na 1 rukje aan het halstertouw als een doetje met centenbakkie verder loopt alsof er niets gebeurd is...
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 25 okt 2010, 20:26

Anca is een paard van uitersten! Van Bon zei het al met de trekproef en ik heb het nu ook al meerdere malen ondervonden; zet ze stil en ze blijft staan. Wel heel alert, maar ze staat stil. Mag ze aan stappen, is ze ook meteen zeer actief. Ze probeert je wel steeds uit, maar op een subtiele manier. Het ene voetje net een klein beetje verder neer willen zetten...
Ik heb in het begin niet zoveel band met haar gehad, maar we leren elkaar steeds beter kennen en waarderen/respecteren elkaar ook beter.

Evita heeft veel papastreken!! Dat vind ik niet erg, want ik kan altijd wel om Tsjerk lachen. Evita is hartstikke eerlijk, maar ook erg nieuwsgierig. Ze kan soms ineens als een bommetje ontploffen en dan bokt en piept ze!! Ook kan ze wel ontzettend plagen... Vaak is minishet Jasmijn dan de pineut. Dat deed ze al toen ze veulen was. Ze pakte Jasmijn vaak in het midden van haar hals aan de bovenkant vast. Jasmijn kon dan niks, want toen was evita al wat groter, nu kan ze helemaal niets meer, want Evita strekt haar hals en Jasmijn draait in principe onder haar door. Ook Elles moet regelmatig een sprintje voor haar trekken. Maar ach, dat zorgt er voor dat de dames in beweging blijven.

De dames samen zijn wel een echte eenheid. Allebei hetzelfde grasje willen eten, naast elkaar aan komen wandelen enz.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
nobbygaard

Bericht door nobbygaard » di 26 okt 2010, 05:43

Nobbygaard blinkt in alles uit. Ze is een lieverd, betrouwbaar, harder werker en doet wat je vraagt.

Crystal is een eigenwijsje en probeert je altijd wel een keer weer uit. Maar heerlijk aandacht vragen en kroelen met je, is haar favorieten eigenschap.
Kelly

Bericht door Kelly » di 26 okt 2010, 05:49

Het unieke van Taco vind ik hoe hij onderscheidt maakt in mensen.
Hij pikt mensen uit die zijn mensen zijn en hij laat mensen totaal links liggen!
Je hoeft bij hem niet te denken dat je even op kunt stappen voor een rondje rijden... zo zijn er al heel wat mensen bedrogen afgekomen :D
Steek je daarentegen energie in hem dan krijg je daar zo ontzettend veel voor terug.
Ik ben helemaal niet voor het vermenselijk van een paard maar Taco heeft wel bijna een menselijke benadering.
Zo uitgesproken sterk is hij in zijn voorkomen.
Mensen die hem echt kennen zullen dit wel beamen.

Adorno zijn uniekste eigenschap is zijn tederheid.
Tederheid naar mens en tederheid naar dier.
Hij is een zorger. Komt altijd helemaal met zijn hoofd tegen je aan hangen en wrijft zich helemaal tegen je aan.
Dit doet hij ook bij zijn paardenvriendjes, mooi om te zien.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
foss

Bericht door foss » di 26 okt 2010, 06:40

Wat ik bijzonder vind aan Foss is dat hij zich aanpast aan de ruiter die erop zit, bij een klein kind doet hij heel voorzichtig en als ik erop zit gaat de beest in hem helemaal los en dat vind ik geweldig omdat hij dat allen bij mij doet.
En foss kan schooien als hij wat lekkers wil.
Ik heb hem al 23 jaar en dat vind ik zelf ook heel bijzonder.

Foss is op zijn 25 jarige leeftijd nog steeds de leider van de kudde en iedereen weet dat als ze niet luisteren zet Foss ze op hun plek.

Foss is bijzonder voor mij hij is mijn 1e paardje toen ik 16 werd kreeg ik hem, mijn moeder zegt nog altijd we hadden je beter een brommer kunnen geven want mijn hobby is aardig uitgebreidt.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 26 okt 2010, 06:54

Mmh eigenlijk is het het totaalpakket wat de paarden voor mij bijzonder maakt eigenlijk.

Bij Bink is het toch wel zijn vertrouwen in bekenden. Hij is bijvoorbeeld 1 op 1 met Texas, vanaf het begin af aan, dat vind ik heel bijzonder (ik persoonlijk had die hond allang op zijn plek gezet), maar ze mag alles bij hem, hij houdt steeds weer rekening met haar. Maar hij kan ook naar ons heel 1 op 1 zijn en dat maakt dat hij ondanks zijn soms (voor een fjord) wat pittigere karakter, wel een ontzettend fijn paard is, vind ik.
Tja en zijn eigenschap tot showen en daarmee sjouwen, dat is gewoon om lekker bij weg te zwijmelen.

Bij Anton waardeer ik het enorm dat hij je het gevoel kan geven, dat hij de situatie wel voor je regelt. Heel vertrouwd en of dat nu voor je als ervaren ruiter of als klein meisje van vier geldt...hij zorgt wel dat het goed komt. Daarnaast kan hij zo heerlijk mokken.
Oh en last but not least: Hij kan ontzéttend goed grasbrok eten...O:) (zal binnenkort eens beeldmateriaal toevoegen)
Geluk is de vrucht van intens werk
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » di 26 okt 2010, 07:22

Nan is zo vreselijk geduldig. Ze kan echt alles van mij hebben. :+:
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » di 26 okt 2010, 07:56

Dakota is heel gevoelig voor mijn stemmingen.
Als ik verdrietig ben komt hij me echt troosten, legt zn hoofd om mn schouder alsof hij zeggen wil: kom maar bij mij.
Het is dat hij nog net zn hoeven niet om me heen kan slaan haha.
Als ik vrolijk, blij ben is hij zelf ook net een dolle hond, ik merk altijd dat hij op mijn stemmingen reageert, vind dat best
een bijzonder eigenschap, hij voelt mij echt heel goed aan.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » di 26 okt 2010, 11:39

RB is een paard met humor. Hij leert heel snel, maar ongeveer een minuut later heeft hij ook alweer uitgevonden hoe hij het zojuist geleerde nog makkelijker voor zichzelf kan maken (lees: niet zoals het "hoort" dus)
En als hij het ergens niet mee eens is kan hij echt enorm brommen en zuchten, maar wel stug doen wat je gevraagd wordt (kortom het is dat het moet, maar eigenlijk zou ik je het liefst....)
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » di 26 okt 2010, 13:52

Wat uniek is aan Karlien, is dat ze echt met je mee denkt, of eigenlijk meer in jouw plaats denkt :D
Als ik bijvoorbeeld met haar op de weg rijd, en ze hoort een auto of fietser van achteren aankomen, dan gaat ze zelf alvast opzij. Verder is ze een enorme muts met enge dingen, ze kan zich vréselijk aanstellen, maar reageert binnen de bebouwde kom altijd erg netjes. Misschien eens een paar pasjes harder als iets echt eng is, maar opzij springen of aan de kletter gaan niet. Terwijl ze dat buiten de bebouwde kom zonder aarzelen kan doen O:)

Bijzonder aan Woudina is haar idiote reactie op eten, of eigenlijk al het idee van eten. Ze hinnikt/brult heel laag en diep, net een varken :\ Hoor het niet vaak zo extreem.

Aan Finnea heb ik nog niet echt iets unieks ontdekt eigenlijk 8)7 stom hè :D
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Ukie
Contacteer:

Bericht door Ukie » di 26 okt 2010, 14:04

Ukie is echt gek op sommige mensen, terwijl ze andere mensen straal negeert. Van sommige mensen is ze ook echt bang.
Als we ergens zijn dan stopt ze soms ineens bij een wildvreemde voor een aai :)) heel grappig.
Met paarden heeft ze eigenlijk hetzelfde.
ing-1970

Bericht door ing-1970 » di 26 okt 2010, 14:52

Het fijne rustige karakter en gewoon alles goedvinden,dat vind ik een fijne eigenschap van Corner.
Afbeelding
Viv

Bericht door Viv » di 26 okt 2010, 17:17

Kdies: kan gewoon enorm lekker zoenen :D Ohja en het is een echte levensgenieter, vind alles leuk en vind iedereen lief, echt zo'n hippie. Kan daarnaast ook wel jantie-dominantje zijn als hij je niet kent hoor of iets eng vind, blijft een fjord hè.

Tjody was een echte havenarbeidster, niet lullen maar werken. Geen polonaise aan dr lijf en liefst beetje opschieten met poetsen en tutten.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
roos

Bericht door roos » di 26 okt 2010, 17:25

Danc; echt zo'n braaf peerd vind je niet snel. Je kan hem uren en uren neerzetten aan een touwjte op de poetsplek en bij wijze van staat hij er de volgende dag nog. Hij is zo braaf, met poetsen, rijden, al laat hij ook wel merken als hij het lastig vindt(niet zo gek met een wat ouder lijf). Ook geeft hij kusjes op commando, je kan onder hem door kruipen...verzin het maar en bijna alles kan.

Ekdal; ondanks dat hij soms dingen heel spannend vindt, steigeren zal hij niet doen.Over het algemeen blijft hij netjes bij je. Met poetsen wordt hij ook steeds braver, soms heeft hij zijn dram en draai dag, maar ik mag niet klagen.
Hij heeft een lief karakter, met een eigen wil
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Suus

Bericht door Suus » di 26 okt 2010, 17:31

Behalve superlief en braaf, intelligent, aanstellerig, vrolijk, lomp etc. is Morris vooral een dom blondje! Maar dan op een positieve manier; Hij ziet in alles en iedereen het goede. Hij vindt alle paarden en mensen lief en leuk en gaat erheen om te snuffelen. Dan krijgt hij uiteraard wel eens een hap of trap (van paarden over het algemeen), maar daarna gaat ie gewoon weer met de oortjes naar voren erheen. Hij vindt echt IEDEREEN leuk!
Morris, mijn superfjord!
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 26 okt 2010, 20:01

Voor Marga geldt hetzelfde als Andrea over Dakota schreef: Marga voelt mijn stemmingen aan. Ze heeft precies door wanneer ik verdrietig ben. Vergeet nooit de dag dat Diëgo gestorven is. Normaal is Marga niet echt een knuffel, wel even, maar dan gaat ze weer eten. Deze dag was ik de stallen aan het uitmesten, kapot van verdriet. Ik loop met de kruiwagen langs de wei naar de mestbult. Marga komt eraan, legt haar hoofd op mijn schouder......dat was zo'n fijn gebaar. Verder is Marga een op en top moedertje. Ze is nog steeds bezorgd om Fatoush. Hij had zich geen betere mama kunnen wensen.

Fatoush? Bijzondere is dat ik toch weer zo'n extreme band heb gekregen met een paard. Had na Jackie nooit verwacht dit weer met een paard te hebben. Maar doordat je hem geboren hebt zien worden en omdat ik nu al bijna een jaar met hem aan het dokteren ben.....ik kan het gevoel niet uitleggen. Hij is mijn alles, zo speciaal. En toch ben ik ook stapel met Marga. Maar wat ik met Fatoush heb heb ik maar bij 1 ander paard gehad: Jackie. Fatoush is een dikke schat, knuffelkont en vrijdoos. Hij sleept me door de moeilijke dagen heen als ik me weer bezrogd maak om hem. Door zijn altijd opgewekte karakter en mensgerichtheid moet je wel positief blijven.

Baranna's bijzondere eigenschap (ok, is wel geen fjord). Ik ken geen paard dat socialer is naar andere paarden....schat van een dier, vooral afgelopen winter met de kleintjes Fatoush en Finnea. Ideala pleegmama.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 26 okt 2010, 20:48

Viv schreef:Tjody was een echte havenarbeidster, niet lullen maar werken. Geen polonaise aan dr lijf en liefst beetje opschieten met poetsen en tutten.
Precies Nisko :j. Die moet ook niet al dat getut maar hup zadel erop en gaan met die banaan! Nisko is een echt werker en heeft altijd goede zin! Verder is ze schaapmak buiten en ze heeft heel veel vertrouwen in mij. Ze heeft Gjendra eruit gegooid waar ik bij was en ik mocht er alles mee en hoewel niet dol op trailerrijden laat ze zich altijd braaf laden. Top knollie en al 7 jaar mijn allerliefste oogappel :+: .

Anka's meest bijzondere eigenschap.. Ze is hheel mak en super sociaal naar mens en dier. Andere ruiters is ze heel lief voor en ze doet nooit kwaad naar andere paarden. Gjendra moet het ook heel bont maken wil Anka lelijk naar haar doen. Als Gjendra in de weg staat met gras eten loopt Anka zelfs meestal om. Anka deelt ook zonder morren haar wortels en muesli met Gjendra, pas de probleme. Hoe anders is Nis, die buldozert alles wat haar in de weg staat opzij 8)7 .

En Gjendra, tsja, het meest bijzondere aan haar als geheel is dat ze qua uiterlijk en karakter net haar mama is. Bijt niet trapt niet en is verder heel mak. Wel koppig soms maar hardstikke lief verder. En als je een paardje geboren hebt zien worden zijn ze per definitie al speciaal denk ik :+: .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Esther

Bericht door Esther » di 26 okt 2010, 21:27

Bella schreef:Mmh eigenlijk is het het totaalpakket wat de paarden voor mij bijzonder maakt eigenlijk.

Bij Bink is het toch wel zijn vertrouwen in bekenden. Hij is bijvoorbeeld 1 op 1 met Texas, vanaf het begin af aan, dat vind ik heel bijzonder (ik persoonlijk had die hond allang op zijn plek gezet), maar ze mag alles bij hem, hij houdt steeds weer rekening met haar. Maar hij kan ook naar ons heel 1 op 1 zijn en dat maakt dat hij ondanks zijn soms (voor een fjord) wat pittigere karakter, wel een ontzettend fijn paard is, vind ik.
Tja en zijn eigenschap tot showen en daarmee sjouwen, dat is gewoon om lekker bij weg te zwijmelen.

Bij Anton waardeer ik het enorm dat hij je het gevoel kan geven, dat hij de situatie wel voor je regelt. Heel vertrouwd en of dat nu voor je als ervaren ruiter of als klein meisje van vier geldt...hij zorgt wel dat het goed komt. Daarnaast kan hij zo heerlijk mokken.
Oh en last but not least: Hij kan ontzéttend goed grasbrok eten...O:) (zal binnenkort eens beeldmateriaal toevoegen)
Ja, de Anton is heel herkenbaar, wat kan die mokken zeg!! Dat hoofd van hem spreekt boekdelen. Zie zelden een paard met zo veel expressie!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bailey

Bericht door Bailey » di 26 okt 2010, 22:05

Bailey is enorm gevoelig, heel intelligent en minstens net zo ondeugend. Hij heeft een geweldig gevoel voor humor en een flinke dosis eigen mening.
Als fjorden een klas schoolkinderen zouden zijn, zou hij het stoute jongetje zijn dat vliegtuigjes door de klas gooide en iedere keer in de hoek moest staan :=

Als ik even niet lekker in m'n vel zit stuurt vriendlief mij altijd naar stal, ik kom altijd terug met een grote grijns op m'n gezicht :)
Plaats reactie