Je hoort en leest veel verschillende oorzaken, maar we (DA en ik) zijn tot de conclusie gekomen dat hij dit doet omdat
dan toch blijkbaar iets (bacterie of mineraal) aan zijn darmflora ontbreekt wat hij in een ander zijn mest heeft opgesnuffeld
en het dan dus opeet, want verder is hij topfit en gezond. Wit is overigens wel erg kieskeurig; alle poep moet worden
besnuffeld maar hij komt maar zelden een hoopje tegen dat hij eetwaardig acht . Ik bestraf of onthoudt hem dit dan
dus ook niet.
Het is bij ons dan ook niet moeilijk dat Imka vaker een drol vind die ze eetwaardig vind want ze staan maar met zn drieen. En aangezien Elvis van die harde keutels heeft en Emy lekkere nattige hopen neerlegt gaat ze toch voor die nattere
Ekdal heeft het ook een paar keer gedaan, liksteen opgehangen en nu doet hij het niet meer
Wij hebben altijd twee mineralenblokken hangen dus ze kan likken tot ze er bij neervalt... Oke ik denk niet dat ze hier alles uit zou halen wat ze nodig heeft maar ze heeft ze wel hangen.
maar 2 x per dag ruwvoer is ook niet gek veel, ze zijn natuurlijk gewend om 16 uur ofzo de grazen wat ook goed is voor de speekselproductie en het maagzuur e.d. kan je niet over op arm-hooi ipv kuil? en dan meer geven?
ik heb idd ook altijd gehoord een tekort aan iets
maar 2 x per dag ruwvoer is ook niet gek veel, ze zijn natuurlijk gewend om 16 uur ofzo de grazen wat ook goed is voor de speekselproductie en het maagzuur e.d. kan je niet over op arm-hooi ipv kuil? en dan meer geven?
Twee keer per dag is idd niet veel voor een paard, maar als je op je zelf staat kan je niet altijd meer ook al zou je dat wel willen. Ik word eerdaags geopereerd en ik ben dan al heel blij als ze gewoon twee keer daags krijgen.
En als we dan op stal komen krijgen ze ook allemaal een plukje maar als we toevallig wat eigenlijk nooit voorkomt eens smiddags niet kunnen komen dan willen we niet dat ze daar echt staan te wachten op hun voer. Vandaar dat ze twee keer per dag gewoon hun normale portie krijgen.
Hooi is idd geen optie voor Imka, ze is dampig en ze heeft gewoon echt last van het hooi. Ja ik kan hooi voeren maar dan moet het groen en vers zijn en ja dan is het als nog te best voor dr.
Van dat safe en sound zou ik veel meer mogen voeren volgens de verpakking. Maar het is nu de bedoeling dat ze juist afvalt omdat ze zulke slechte hoeven heeft. Wat is dan de beste keuze toch wat meer gaan voeren zodat ze die mineralen brokjes binnen krijgt of het toch zo houden.