galop voor de wagen?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Mapie

galop voor de wagen?

Bericht door Mapie » di 05 okt 2010, 09:26

Hoi hoi!

ik rijd nu een aantal weken met mijn lieve shetlander Mooike voor de sulky. Dit gaat uitstekend!!!
Tot nu toe heeft ze nog geen stap verkeerd gedaan. Ik kan haar bijna met mijn pinken bij me houden...
Ze geeft niks om verkeer, blaffende honden etc.
Mooike is dan ook 13 jaar en heeft heel wat jaren wedstrijd ervaring. Ze heeft in vier en tweespan gelopen en tandum (voorop).
Nu sprong ze laatst aan voor de kar in een rustig galopje. Dit gaat ook uitstekend. Ik heb extra lange bomen ervoor zodat ik zeker weet dat ze haar benen niet kan stoten aan de kar.
Ik kan haar makkelijk weer terug nemen naar de draf en daarna weer naar stap. Dus nu laat ik haar wel vaker een galopje doen op een breed bospad. (waar geen mensen of honden lopen op dat moment)

Nu ben ik zelf nog niet zo'n enorm ervaren menner. Maar ik zou nooit iets uithalen waarvan ik niet weet of het vertrouwd is ja of nee.

Van het weekend viel de staleigenaresse enorm uit tegen mij. Hoe haalde ik het in mijn hoofd om een pony in galop voor de wagen te laten lopen??? Ik had nog niet veel ervaring dus hoe kan ik nou zoiets doen???
Zij zegt dat het ook te noooit en te nimmer mag, een paard in galop voor de kar. Zij heeft jaren lang menles gegeven dus zij wist dat wel.
(het is natuurlijk ook de toon die de muziek maakt, het kwam er niet echt leuk uit... Ik sta echt wel open voor feedback of kritiek. Tis maar net hoe je het brengt...)

Nu ben ik heel benieuwd hoe dat nou zit. Ik ben natuurlijk ook wel boos over de manier waarop zij het zegt. Ik neem heus wel mijn verantwoordelijkheid en ik zou mezelf en mijn pony en de mensen op de weg niet onnodig in gevaar brengen. Ook weet ik dat er altijd wat kan gebeuren, net zo goed in de draf of de stap. Maar ik vond dit wel erg aanvallend.
Ook weet ik dat het allemaal beheersbaar moet zijn, anders moet je er natuurlijk niet aan beginnen.

Maar is het zo dat een paard nooit in galop voor de kar mag??? Volgens haar zijn dat de regels van het mennen. Met wedstrijden moet je toch zelfs in galop???

Ben benieuwd!

Groetjes Jessica
Zooo blij met mijn nieuwe aanwinst!!! :D Mijn mooie shet meiske MOOIKE!!! :L
Viv

Re: galop voor de wagen?

Bericht door Viv » di 05 okt 2010, 09:56

Mapie schreef: Zij zegt dat het ook te noooit en te nimmer mag, een paard in galop voor de kar. Zij heeft jaren lang menles gegeven dus zij wist dat wel.
Zeker nooit verder dan de B gekomen bij het mennen? _O-
Voor de wagen kun je nagenoeg alles wat ohz ook kan, ook zeker galoperen (lang leve de mendurance, marathon, vaardigheid en hogere dressuur).

Misschien moet mevrouw zelf maar weer eens op les en zich verdiepen in de hedendaagse mensport?
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Elvis

Bericht door Elvis » di 05 okt 2010, 10:15

Ik ben absoluut geen kenner maar in de wedstrijd sport is het galoperen voor de wagen zoals Vivian schreef normaal.
Maar ik hoor van verschillende mensen dat je op straat(of buiten) het paard dit beter niet kunt aanleren,of toe mag laten.
Maar goed dat is misschien dan voor jezelf een puntje om over na te denken.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 05 okt 2010, 10:18

net foto's bekeken van de mensport, en volgensmij waren meerendeel van de paarden in galop. Op straat vindt ik het een ander verhaal. maar op een geschikt pad, kan het best
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Esther

Bericht door Esther » di 05 okt 2010, 10:33

Nogmaals, dan kan er op het andere topic een slotje..

Ik doe vaak galop voor de wagen.. Leuk toch!!
Het is wel zo dat ze misschien eerder een bok geven en ze springen meer, zorg dat je strengen mooi hoog blijven en dat er niet ineens benen over het lamoen o.i.d. kunnen gaan..
Ik vind het wel spannend als Tea een bok geeft voor de wagen, als ze er toch overheen schiet, maar zo hoog bokt ze niet..
Tea vind galopperen heel moeilijk, dus ik vind het juist fijn om het aangespannen te oefenen, dan zit ik haar tenminste niet in de weg..

Het moet uiteraard wel veilig zijn, maar als het dat is, waarom niet??
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » di 05 okt 2010, 10:35

Mmh ik zou dan toch flink gaan nadenken over haar talent als meninstructrice. Galop is juist een uitstekende gang om ook mee te nemen voor de wagen en inderdaad in de mensport wordt het ook zeer veel gedaan (verplicht onderdeel in de dressuur zelfs vanaf de hogere basisklasses).
Geluk is de vrucht van intens werk
Keandra

Bericht door Keandra » di 05 okt 2010, 12:00

wij hebben nog toen Githa 2 jaar was, menles genomen (voor moesten we ooit gaan mennen, zal er zeker ooit van komen, is zo tof om doen)
dit was bij iemand die Belgisch kampioen is geweest in enkelspan pony's (dus denk dat die wel wat van mennen zal afweten zeker)

bij de 2e keer dat we gingen mennen namen we al een galopje mee, we deden dressuur oefeningen maar ook gingen we op de baan.
de galop 'op de baan' werd dus gedaan op een pad dat daar uitermate geschikt voor was en mooi rechtdoor liep, zodat je tegenliggers goed kon zien en dus nog gerust kon schakelen

dus zou me op zich niet te veel aantrekken van wat ze zegt, zeker niet als je weet dat al redelijk snel in de mencompetitie galop gevraagd wordt in de dressuurproeven.
Mapie

Bericht door Mapie » di 05 okt 2010, 12:39

Nou, ben blij dit allemaal te horen zeg!!!
Ik begon echt al te denken dat ik één of ander onbezonnen persoon was ofzo...

Ik heb dan misschien niet veel ervaring met het mennen, maar wel iets. En verder sowieso met paarden meer dan genoeg ervaring. Je kunt toch ook aan het beestje zelf al heel veel aflezen?

Mooike geniet van het werken voor de kar, dat zie en merk je zo, en zou niet heel gauw een pas verkeerd zetten. Het blijft een pony, en ik moet natuurlijk altijd blijven opletten, maar ze heel erg betrouwbaar en door hele ervaren mensen ingereden voor de kar waar ze de nodige ervaring heeft opgedaan. Dat telt toch ook wel mee dacht ik zo.

Ik hoef zelf ook geen wedstrijden te gaan rijden hoor (mendurance lijkt me trouwens nog wel wat...). Maar het is toch super dat je af en toe door de bossen kan crossen en een galopje kunt maken? Hardstikke leuk voor het beestje en hardstikke leuk voor jezelf. Zolang je maar weet waar je mee bezig bent.

Ik wil er toch nog op terug komen met die staleigenaresse. Ik hoef me niet als een klein kind te laten behandelen. Op zo'n moment klap ik altijd dicht en zoek ik de schuld altijd bij mezelf. Vandaar dat ik het wel prettig vond te horen wat jullie er nou van vinden.
En prima als ze op- of aanmerkingen heeft maar als ik dit allemaal hoor vind ik het wel erg onprofessioneel van haar!!! Vooral de manier waarop. (we hadden een bbq met alle mensen die daar op stal staan, hardstikke gezellig verder, viel ze me echt aan terwijl iedereen erbij stond!!! |o Ze nam me niet eens even apart om te zeggen, belachelijk... :( Ik zou nog aan mezelf gaan twijfelen ook! )
Zooo blij met mijn nieuwe aanwinst!!! :D Mijn mooie shet meiske MOOIKE!!! :L
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 05 okt 2010, 12:46

Kan me helemaal vinden in hetgeen Viv, Esther en Annabel al hebben gezegd. Als je het op een verantwoorde manier doet is er helemaal niks mis met galop voor de kar.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
foss

Bericht door foss » di 05 okt 2010, 13:01

Ja, het is denk ik een beetje ouderwets vroeger werd er gezegd dat het slecht was voor de rug van het paard omdat hij na elke sprong een klap in de rug kreeg maarja de wagens van tegenwoordig zijn er wel op gemaakt en in de sport zie je het ook.
Ijsbrand Gardon doet het ook en ja die zal het echt wel weten denk ik :))
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Nathalie

Bericht door Nathalie » di 05 okt 2010, 15:12

de antwoorden heb je al ruimschoots gekregen en ik sluit me daar helemaal bij aan.

Met Cos doe ik eigenlijk nog geen galop ohz (paar keer als ik met Wendy mee was op buitenrit), maar voor de wagen pak ik het nu wel mee (kleine stukjes)...vind dit juist een super manier om hem het galopperen op stemcommando mee aan te leren en het zo later weer uit te breiden ohz :)

Ook in de wedstrijden wordt galop gevraagd. Doe zelf geen wedstrijden maar ik meende dat ook in de dressuur vanaf de L galop gevraagd werd (maar de wedstrijdmenners zullen dat beter weten dan ik :) )
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 05 okt 2010, 15:35

ik mag ook graag eenstuk galoperen met Marga voor de kar. Moet wel zeggen dat ik het alleen met paarden doe die ik goed ken
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
colunder

Bericht door colunder » di 05 okt 2010, 17:00

Wij gingen zelfs met de huifkar wel eens in de volle galop.
Heerlijk ,op zo'n breed pad over de hei.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
wolkj

Bericht door wolkj » di 05 okt 2010, 17:14

Helemaal met iedereen eens! Bij ons heb je de delingsdijk; met een hele brede strook gras.. heerlijk om daar een stuk galop te doen! Wel wil ik net als Yvonne die dat aangeeft dat ik het paard goed ken, ze kunnen toch sneller de kolder in hun kop krijgen als ze wat harder gaan.

Tuurlijk niet op de weg, maar dat begrijpt iedereen al snel als je wat van paarden weet denk ik zomaar.
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Vera

Bericht door Vera » di 05 okt 2010, 18:02

Viv schreef:
Mapie schreef: Zij zegt dat het ook te noooit en te nimmer mag, een paard in galop voor de kar. Zij heeft jaren lang menles gegeven dus zij wist dat wel.
Zeker nooit verder dan de B gekomen bij het mennen? _O-
Voor de wagen kun je nagenoeg alles wat ohz ook kan, ook zeker galoperen (lang leve de mendurance, marathon, vaardigheid en hogere dressuur).

Misschien moet mevrouw zelf maar weer eens op les en zich verdiepen in de hedendaagse mensport?

helemaal mee eens!
vroeger kwam galop bij het mennen (dressuur) pas voor vanaf de ZZ maar sinds ik de jurycursus heb gedaan (van af het uitkomen van de nieuwe boekjes) is de galop in de menproeven al vanaf de M.
Ook in de vaardigheid en in de marahton wordt veel gegallopeerd, dus is zou me helemaal niet druk maken om wat een ander zegt. Je doet helemaal niks verkeerd, zolang het allemaal onder controle blijft zou ik zeggen: lekker mee doorgaan!
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 05 okt 2010, 19:25

Ook hier wordt wel eens gegallopeerd voor de wagen, niets mis mee,
mits uiteraard de controle knopjes aanwezig zijn.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Jowien

Bericht door Jowien » wo 06 okt 2010, 18:59

Galopperen op asfalt is niet goed voor de benen (heb ik altijd geleerd) en gevaarlijk ivm glijden van ijzers en ivm overig verkeer, dat geldt voor mennen en ohz. Maar op een mooi bospad... heerlijk toch! En galop hoort er gewoon ook bij bij mennen. Misschien de eerste keer niet doen bij een nieuw paard, maar met jouw Mooike lijkt het me geen probleem als het pad goed is en er niet teveel kruisingen zijn.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Suus

Bericht door Suus » wo 06 okt 2010, 20:14

Dat je in galop gaat met een aanspanning vind ik logisch, maar word je dan niet verschrikkelijk door elkaar geschud? We waren deze zomer een dagje weg met een huifwagentje en zelfs draf op een zandpad was al een behoorlijk gestuiter!
Morris, mijn superfjord!
Viv

Bericht door Viv » do 07 okt 2010, 06:45

Huifkar en een goed geveerde wagen is natuurlijk wel een verschil ;)
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » do 07 okt 2010, 11:20

Mijn recreatiewagen heeft niet de beste veren en tijdens een galopje op een zandweg kwam ik dan ook los van de bank, hihi.. Is me overigens al meerdere keren overkomen, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie