Western-fjorden topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
kristelhans

Western-fjorden topic

Bericht door kristelhans » wo 29 sep 2010, 13:53

Geeeeen idee of er animo voor is maar het leek mij wel leuk om over westernfjorden te kleppen! Wat voor tuig hebben jullie? Wat voor disciplines rijd je? Hoe reageert je peerd op westerndingen? Wat vind je van de outfits? Ga zo maar deur...
Viv

Re: Western-fjorden topic

Bericht door Viv » do 30 sep 2010, 04:52

Meld zich, naja wel in grijs verleden maar tzt ga ik dat met Diesje ook weer doen :D Eerst even wat wp in de dressuur rijden :D

Tjootje @Hagestijn 2006
Afbeelding

Met Tjo reed ik Pleasure, Horsemanship, Trail, Reining en Andy reed haar in de Barrelraces.
Heb verschillende zadels gehad maar ben bij de Arizona blijven plakken, hoofdstel heb ik een lederen uit amerika en mn favo biothane hoofdstelletje.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Tass

Bericht door Tass » do 30 sep 2010, 13:49

Meld zich *o/* .

Ik rijd met Blondie western en straks met mijn uks ook :D.

Blond is dit jaar 2 maanden in training geweest om, om te scholen tot wetern-fjord :D. Ze staat nu als 5 maanden stil i.v.m. luchtwegen problemen en nu met een peesletsel. Ik heb echt geen idee wanneer ik weer mag gaan rijden. Dus voorlopig les ik op een paardje van mijn trainer.

Ik heb Billy Cook tuig, zadel met bijpassend hoofdstel :L.

Blond kent de basis dingen: stap, draf, galop, stop in stap en draf, grote en kleine cirkel, achteruit, roll-back, enz... :D.

Foto zal ik binnenkort eens plaatsen :D
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Esther

Bericht door Esther » do 30 sep 2010, 19:15

Hihi, ik heb ooit een paar westernlessen gevolgd met Tea, maar het ging ons beide niet zo goed af, zowel ik als Tea snapten er weinig van.. Dus dat was maar van hele korte duur..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Yvonne6

Bericht door Yvonne6 » do 30 sep 2010, 21:59

hmm ik zou met Ravina ook me weleens in de western wereld willen wagen,al is het maar voor het plezier en de ontspanning,dus ik ga meelezen!

wat hebben de western-fjorden hier trouwens voor zadel,ik zou graag een westernzadel erbij kopen voor Ravina,maar ze heeft niet zo'n lange rug,veel zadels zijn al snel te lang
Ravina(OrstaxBrusvein)
Hercules(Rubis d'OberxOrsta) Geboren: 17-05-2011 - † 01-08-2012
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 01 okt 2010, 04:40

Kijk aan, westernfjorden! ;).
Yvonne, dat van dat te lange zadel hoor ik vaker. Ik ben fan van Barefoot en die hebben ook een western variant..daar ga ik voor en dan spaar ik lekker door tot ik heul veel geld heb en dan komt er een goed passend zadel bij. Ik rijd nu met de BF Cheyenee en die bevalt echt uitstekend.

Es, ik zie jou wel in een westernzadel..op een of andere manier lijkt me die hele stijl heel leuk bij jou passen!

Tass (sorry, je naam kwijt..erg he.. *schaaaaam* ) wat gaaf dat je Billy Cook spullen hebt..dat vind ik echt mooi spul! En waar heb je Blondie in training gehad? Heb je dan niet dat je helemaa opnieuw knopjes moet zoeken? Of ben jij ook in training geweest?

En Tjootje, jaaa gave foto Viv! Jammer dat ik haar niet gekend heb..klinkt echt altijd als een heel bijzonder paard.

Ook nog een plaatje van Beer en mij.
Afbeelding
Yvonne6

Bericht door Yvonne6 » vr 01 okt 2010, 05:05

ik vind Beer echt een leuk en mooi dier om te zien btw!

wbt de barefoots,toen ik op Ravina ging testrijden,had ik mijn eigen barefoot cheyenne mee,maar die was ook vrij lang op haar rug.
Ravina(OrstaxBrusvein)
Lolly

Bericht door Lolly » vr 01 okt 2010, 05:37

Meld me ook even, ik rijd al sinds 1994 western en deed dit altijd op Krista.
Samen hebben we veel wedstrijden gereden en ook vele succesen behaald.
Krista werd de laatste jaren gereden met een Barefoot Nevada Western, haar bling hoofdstel heb ik ooit eens bij Arthur gekocht.
Zoals jullie weten is Krista 3 jan. dit jaar overleden.

Vroeger toen ik net in de westernsport zat had ik een goed 2de handszadel en een simpel hoofdstel, en simpele kleding maar tegenwoordig kan je te kust en te keur en je kan het zo gek maken als je zelf wilt met veel bling of lekkere felle kleurtjes.
Ik heb de Barefoot van Kris nog liggen en voor Tyler heb ik een giga bling zadel van Circle Y, de rest van de westernzadels heb ik verkocht die lagen hier toch alleen maar.
Ja en de kleding als je een beetje in de sport zelf zit weet je ook wat voor kleding bij welke dicipline past en welke kleur er het mooist op jou paard staat.

Onze specialiteit was trail, Kris en ik hebben veel gewonnen en ze was altijd wel in voor de gekste dingen, ook hebben we met een team veel demo's gegeven in Noord Nederland

Bente is te klein voor een westernfjord ze is maar 1.38 en erg poppetjeachtig niet echt stevig, met een erg kort nekje, ik kan geen passend westernzadel voor haar vinden ze heeft een raar, kort ruggetje, maar daarom zal ze wel alles moeten kunnen wat westernpaarden ook moeten doen, sorry hoor maar de westernpaarden zijn beter gediciplineerd dan de engels opgevoedde paarden.

Al heb ik door een slechte gezondheid al een aantal maanden niet kunnen rijden, ik was dus bezig met onze Quarterruin "Tyler", hij is pleasure gefokt maar kan ook ingezet worden voor de trail, showmanship, horsemanship en hunter.

Als je fjordje op een goede en eerlijke manier getraind is kan je behoorlijk ver komen hoor want bij de WRAN { Western Ruiter Associatie Nederland } zijn het echt niet alleen de QPA { Quarters, Paints, Appies } die bovenaan staan.
Mocht je wedstrijden willen rijden met een fjord kan je dus terrecht bij de WRAN, het leuke is dat ieder paard ongeacht welk ras via deze vereniging de wedstrijden in kan.
Jammer dat je nu met dit topic komt want verleden week was het NK van de WRAN en voor jou erg leuk om eens mee te maken.

Mocht je willen lessen ga naar een goede, erkende trainer, er zijn tegenwoordig zoveel mensen die denken dat ze les kunnen geven, en voor je het weet is je paard verpest en heb jij het verkeerd aangeleerd.

Afbeelding
Afbeelding
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Ilona

Bericht door Ilona » vr 01 okt 2010, 08:56

Geen westernfjord, wel een westernoutfit voor de fjord :))
Afbeelding

Bij Castor is de wei staat ook een Criollo waar ik mee rijd. Fabio is heel anders beleerd. Zo is hij bijvoorbeeld alleen op 1 hand te sturen.
Criollo's komen uit Argentinië en Uruguay en worden daar echt als werkpaarden gebruikt. Voor oa drijven van vee.

Sinds kort zijn ze op een stal redelijk bij ons in de buurt gestart met het geven van Westernlessen.
Ik wil daar graag met Fabio naartoe. Daar valt volgens mij nog zoveel meer uit te halen.
Tot nu toe weet ik weinig tot niets van western rijden, dus ik kan met Fabio niet verder iets trainen. Wil wel graag meer leren!
Mocht het bevallen kan ik altijd nog kijken om daar ook met Castor te gaan lessen.
De lessen worden gegeven door Anja Diephout.

Fabio en ik
Afbeelding
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 01 okt 2010, 10:37

Ik ben bij het NK geweest! Wel 2 keer vorige week..ik was in juni ook al wezen kijken bij een ander western evenement daar..superleuk!

Ik heb les van Johanna Vellinga..geen onbekende in de westernwereld en zelf ook zeker niet onverdienstelijk in dat wereldje..heeft geloof ik (meerdere) titels op haar naam staan. Ik ben ontzettend tevreden met haar stijl van lesgeven. Alles vanuit rust en ontspanning. Ik heb erg veel geleerd wat basisdingen betreft. We duiken nu pas, sinds kort, wat dieper op de western disciplines in en Beer vindt alles ook zo leuk! Johanna heeft eerder een westernfjord begeleid..Laja en Rascal, misschien kennen jullie die wel?

Wat is het het verschil tussen een BF Nevada en een BF Arizona eigenlijk? Heeft het met disciplines te maken of is het gewoon een 'smaak' ding?
Tass

Bericht door Tass » vr 01 okt 2010, 13:06

Ik heet Natascha :).

Ik heb Blond bij JPK Training Stables in training gehad. In 1 woord helemaal super, die kleintjes gaan ook daar in training voor de knopjes. Ik kende zelf al niet veel knopjes. Reed niet echt fanatiek dressuur en hobbelde maar wat rond. Maar eerste les zou op een lespaard van mij trainer zijn maar die was toen ziek. Dus mijn eerste les was gewoon met Blond en het ging super. We hebben samen alles opgelost van problemen :D.

Mijn tuig :L
Afbeelding

En 2 rij foto :D.
Afbeelding

Afbeelding
Mijn Toppers:
Esther

Bericht door Esther » vr 01 okt 2010, 13:28

@KRistel, misschien vind je het bij me passen omdat ik met het jubileum in westernstijl was, hihi.. Geen zadel dan, maar voor de rest was ik behoorlijk comwboy..

Ik heb gisteren nog wel reining gekeken van de WEG. Had het nog nooit gezien, maar vond het wel geinig, met die gave spins en sliding stops. Maar soms dan zei die commentator, oeh, dat is jammer zeg, dat gaat punten koste,n en dan dacht huh, wat ging er mis dan?? hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Lolly

Bericht door Lolly » vr 01 okt 2010, 13:48

Kristel Johanna is goed hoor erg bekend en beetje berucht in de westernsport :+
Super dat je bij het NK was ik kon er vanwege mijn gezondheid niet bij zijn { zie topic ZB } anders had ik op Dinsdag geshowmanshipt en gereden in pleasure en horsemanship.

Ik meende dat het verschil is dat de Nevada meer in barokke styl gemaakt maar is toch western en de Arizona echt meer western lijkt.
He Tass krijg je ook les van Jan Pieter ik heb gehoord dat ie super lesgeeft.
BTW wat ben je op foto 2 en 3 aan het doen omdat je paardje erg aan de teugel loopt erachter zelfs, erg leuke foto's trouwens en de outfit ziet er super uit.
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Tass

Bericht door Tass » vr 01 okt 2010, 13:53

Dat deed ze zelf heel makkelijk... Dit was de 2e les van ons samen en stond ze net een maand in training :). Dus aan alles werd nog gewerkt, gaat nu allemaal stukken beter :).

Jan Pieter geeft super les, ben er super tevreden over :j. Hij is heel rustig en duidelijk en past zijn trainingen aan op het paard. Hij heeft geen vaste trainingen maar kijkt naar het paard zelf. Hij is erg rustig met de paarden en dat vind ik ook belangrijk, die van mij hoeft niet in een maand alles te kunnen :). Zelf toen ik alleen maar kwam kijken bij een les, snapte ik al wat ik moest doen, zo duidelijk als hij uitlegt.
Mijn Toppers:
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 01 okt 2010, 16:25

Wat leuk dat je Johanna 'kent'! Ik ben echt super tevreden over haar. Haar stijl past erg goed bij ons. Ze heeft ons vanaf het begin geholpen..van rechtrichten tot normaal stap/draf/galop en ook wat spring basis dingen. Ik vind haar erg veelzijdig en vooral erg eerlijk en direct..daar houd ik van! Ze heeft ook een paar keer op Beer gereden..ziet er zo gaaf uit! Ze vraagt nu steeds wanneer ik in de L5 ga starten..hahaaa ik durf niet zo goed..nog even dooroefenen.

Lolly (mijn goed wat ben ik SLECHT in namen..sorry!), ben je van plan het western rijden weer op te pakken? Ik vind de foto's van jou en Krista heel mooi! Heb je ook een foto van Tyler? Ik heb een zwak voor 'cowboyrassen' ;)
Viv

Bericht door Viv » vr 01 okt 2010, 16:57

nevada is een Square skirt en een arizona is een Round skirt zadel.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 01 okt 2010, 19:20

hier recreatief met westernoutfit :D

Afbeelding
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Bailey

Bericht door Bailey » vr 01 okt 2010, 20:42

Joepie! Een topic voor de enige echte Noorse quarters ;)
Ik meld me ook!

Afbeelding

Ik rijd geen wedstrijden met Bailey, ben niet zo'n wedstrijdruiter 'van nature', maar wie weet in de toekomst.
Ik rijd western met hem maar sta ook open voor andere benaderingen (natural-achtig en TTeam bijvoorbeeld) die ik gewoon combineer. Gaat prima voor ons, het een sluit het ander gelukkig absoluut niet uit!

Bailey heeft ook een heel korte rug, maar de Circle Y die ik heb is zelfs kort genoeg voor hem.
Yvonne6

Bericht door Yvonne6 » vr 01 okt 2010, 20:49

ik heb in de western stijl gereden in amerika,en de cowboy van de ranch daar vertelde dat het bij hun duur is om met fjorden te fokken,ze hadden zelf een kruising fjord-quarter staan,leuk joh,en goed barrelracen dat ie kon!
Ravina(OrstaxBrusvein)
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 01 okt 2010, 22:31

Ik heb wel eens op E-bay gekeken naar fjorden in Amerika en die prijzen zijn echt absurd daar man! Kun je rijk van worden! ;)
Plaats reactie