Het 16+ fjorden topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Re: Het 16+ fjorden topic

Bericht door cowgirlwillie » vr 27 aug 2010, 13:25

ja bedankt voor de reacties!
komt vast wel goed.

Anita jullie hebben ook groepshuisvesting toch? in iedergeval bij de opfok van de hengstjes. gaat dat ook altijd makkelijk?
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 27 aug 2010, 13:31

Voor de hengstveulens hebben wij idd een groepshuisvesting. En dat gaat altijd prima. Nu komen die hengstjes trouwens niet direct al op stal als ze hier in september/oktober arriveren. Dan is het nog niet nodig. Ze hebben dus in de wei al goed aan elkaar kunnen wennen voordat ze in november/december voor de eerste keer op stal gaan.
Al onze andere paarden hebben allemaal een aparte stal naast elkaar.
Bij jou is het toch een inloopstal met zeer ruime afmetingen. Dat gaat vast geen problemen geven. Hooguit verwacht ik dan je merrie wat gaat protesteren als Geline wil proberen te drinken in het begin.
Laatst gewijzigd door Anita op vr 27 aug 2010, 13:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » vr 27 aug 2010, 13:34

ja precies zoiets nou ja dan geven we haar ook gewoon water in een emmer als het nodig is en buiten staat ook nog een speciekuip met water dus dan is er ook nog keus.
goed in de gaten houden.
in de wei is het dus sowieso nooit een probleem?
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » vr 27 aug 2010, 13:38

Ik bedoelde dat ze bij je merrie wil proberen te drinken, melk dus uit het uier, hahaha.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » vr 27 aug 2010, 16:01

oooh jaaaa hahaha nou dat zal lyn echt niet snel toelaten denk ik hahah dus dat leert ze vast snel af.
och lieverd...
tja.
misschien ontpopt lynda zich ook wel als super lieve tante en ontfermt ze zich straks hartstikke serieus over geliene.
Esther

Bericht door Esther » vr 27 aug 2010, 19:43

Poe, Jeskim heeft zich vandaag weer laten gelden, had niet door dat er nog zoveel vuur in de dame zat..
Flower is vandaag thuis gekomen en digai wilde daar best mee neuzen.. Mocht niet van moeders!!
Jeskim ging er in volle vaart achteraan, bijten, meppen, eventjes een overgang van stap naar galop aanspringen e.d. Ze zit duidelijk goed in haar vel, wel fijn, want ze leek me wat sukkelig de laatste tijd.
De gek zal morgen wel spierpijn hebben..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 27 aug 2010, 19:46

Ik denk spannend dagje morgen, de hoefsmid moet komen! Imka heeft erg slechte hoefjes momenteel. Staan erg naar voren gegroeit ivm bevangenheid. En daarnaast zijn ze ook ontzettend slecht qua kwaliteit. Dinsdag wilde hij de nagels ombuigen met die tang en het scheurde zo door dr hoefjes heen
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » vr 27 aug 2010, 20:44

Arme Imka, hopelijk valt het mee. Danc heeft ook drama hoeven...grrrr zoveel slapeloze nachten van gehad en nog steeds....
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Pareltje2

Bericht door Pareltje2 » za 28 aug 2010, 07:58

cowgirlwillie, hihi, volgens mij heb ik gisteren al op je post gereageerd, alleen dan op bokt denk ik? Vwb Geliene en Lynda, ik zou ze denk ik ook tegelijk samen in een nieuwe omgeving zetten. Hebben ze wel een ruime uitloopmogelijkheid? Dus dat ze uit de stal kunnen en elkaar een beetje kunnen ontlopen als dat nodig is in het begin?

Ravke, is dat halthouden als je rijdt of op de grond?

Hier ook geen dekens idd. Maar als ze eenmaal in de wintervacht staan is dat na een flinke rit weleens lastig, dan zet ik Li een uurtje op stal tot ze droog is en dan kan ze weer bij haar vriendinnen gaan staan.

Nancy, succes vandaag voor Imka, hopelijk weet de hoefsmid een goede oplossing.
cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » za 28 aug 2010, 08:31

ik heb het niet op bokt gezet.
ja grote uitloop mogelijkheid hoor! of de bak van 25x45m of de wei van zeker een halve hectare.
ik dacht dus de wei open te zetten dus vanuit de stal zo de wei in.
evt. kan ik ook de een in de bak zetten en de ander in de wei.
dan zit er draad tussen. maar kan 1 wel de stal in en de ander niet...
misschien eerste uurtjes zo?
zou dat nodig zijn?
en wie zet je dan waar?
Pareltje2

Bericht door Pareltje2 » za 28 aug 2010, 08:41

cowgirlwillie schreef:ik heb het niet op bokt gezet.
ja grote uitloop mogelijkheid hoor! of de bak van 25x45m of de wei van zeker een halve hectare.
ik dacht dus de wei open te zetten dus vanuit de stal zo de wei in.
evt. kan ik ook de een in de bak zetten en de ander in de wei.
dan zit er draad tussen. maar kan 1 wel de stal in en de ander niet...
misschien eerste uurtjes zo?
zou dat nodig zijn?
en wie zet je dan waar?
da's echt maf, ik doe hieronder even copy-paste van bokt topic waar ik op zit

Quote: jemig wat een regen steeds. ben blij dat ik woensdags voor alle regen nog even gelongeerd heb en grondwerk gedaan. (leek mij wel zo makkelijk en haalbaar met mijn dikke buik)
ik had ook een balkje in de bak liggen dus die meteen mee pakken. in stap en draf. eerst hoor je nog eens tok tok tok... maar als ik dan let op! zeg dan tilt ze mooi dr hoefjes op. keurig! op den duur huppelde ze er prachtig overheen. ook bezig geweest met de galop, dat is nog best lastig zeker op zo'n cirkel. maar ze galopeerde steeds meteen aan en doorgaloperen ging ook al mooi. wat me wel opvalt is dat je aan de reacties van je paard altijd zo mooi kan zien hoe voorspelbaar je zelf blijkbaar bent.
ik bleek nogal vaak bij een overgang en... stap! te zeggen of en... draf! op den duur maakte ze dus al een overgang bij jhet woordje en hahah
ook zeg ik vaak braaf en neem dan terug, dus bij het woord braaf gaat ze meteen langzamer. nou ja ik werd er wel creatiever van. zo kan je ipv braaf natuurlijk ook keurig! of goed zo! zeggen hahah en lekekr gekke overgangen bedenken om lyn toch te verrassen. stap galop, galop stap, halt draf. geen enkelvoudige overgangen meer.
daarna nog even mij laten volgen los door de bak en zijwaarts over het balkje gaan, turn om de achterhand en de voorhand, achterwaarts, lekker wat buig en strek oefeningetjes enz. goed bezig geweest en ze was nog aardig bezweet ook! einde quote.

Is dezelfde tekst dacht ik, dus vandaar dat ik aannam dat jij dat was?! Maar verkeerd gedacht dus..

Mocht het nodig zijn, kan je altijd nog een stuk van de wei afzetten, maar als ze de ruimte hebben om wat bij elkaar weg te blijven als dat nodig is, denk ik dat het best goed al gaan. Vergeet je niet je foto camera mee te nemen dan he?! Ben nieuwsgierig!
cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » za 28 aug 2010, 12:45

dat ben ik wel ja. maar daar zat mijn vraag over lynda en geliene niet bij. dacht dat je daar al op geregeert had op bokt haha
oh wat kan een forum toch soms nog verwarrend zijn haha
ik praat idd ook op bokt mee bij de westernfjorden!
Pareltje2

Bericht door Pareltje2 » za 28 aug 2010, 17:46

haha, cowgirlwillie, idd verwarrend he! Maar gezellig dat ik je ook op bokt tegenkom!

Hier een geslaagde dag *o/* ! Eerst met de paarden naar de trouwlokatie gereden, de buurvrouw van de paarden ging trouwen. Daar zouden we samen met haar paarden een ere haagje vormen, het was erg geslaagd en ze was helemaal verrast! Daarna een heerlijk ritje erachteraan geplakt, al met al toch 4 uurtjes bezig geweest. En ik verbaas me erover hoe die paarden toch hun weg kunnen vinden in een volle rengalop door, langs, over de plassen heen he! De spetters vlogen ons om de oren, maar genoten. Wel nog een eng akefietje met loslopende hond. Die was om ons heen aan het cirkelen en blaffen en happen. Uiteindelijk heeft is die dus tegen Li haar achterkant aangesprongen en proberen te bijten en daarna ook nog bij Ara, die ging helemaal uit haar panty. En eigenaar nergens te vinden. Snap ik echt niets van, dit soort dingen hoor _-:(
Ravke

Bericht door Ravke » za 28 aug 2010, 20:51

Nancy, hoe is het met Imka's voetjes afgelopen? Hopelijk staat ze er nu weer goed op.

Helena, jullie hadden geluk met het weer hè, met de bruiloft.
En wat een verhaal met die hond, dat begrijp ik ook niet zoiets. Heb ik ooit één keer meegemaakt, en sindsdien heb ik, al is het maar voor zulke gevallen, altijd een zweepje bij me. Ik sla normaal geen dieren, maar ik laat echt mijn paard niet bijten!

Wij zijn vandaag gesopt. Reden de heuvel op, tussen bomen, komen bijna boven, komt een vrouw uit het dorp met haar hondje aanrennen. 'Het uur des oordeels komt achter me aan' riep ze nog. Wij doorgereden tot boven op de heuvel, waar we tot kilometers verderop kunnen kijken, en toen vliegensvlug omgedraaid en terug naar huis. Nog nooit zo'n zwarte lucht gezien, brrr. Maar ja het was al te laat, een halve minuut later kwam het met bakken uit de hemel. Doorweekt. Ach ja wel lachen, eenmaal terug op stal.
cowgirlwillie
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » zo 29 aug 2010, 08:05

ja wat een rotweer steeds en het verandert ook echt van het ene op het nadere moment. denk je dat het mooi is en in de verte komen de donkere luchten alweer. de zomer is voorbij....
nou ja, ik heb de warme chocolademelk alweer ingeslagen. mmmm

wat een verhaal pareltje!
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 29 aug 2010, 10:56

Met Imka was het niet denderend. Bloedstipjes in de wittelijn en hij was duidelijk weer wat meer verbreedt als vorige keer. Ook waren de hoefjes heel plat naar voren gegroeit dat komt door de kanteling van het hoefbeentje. Hij heeft haar niet zo netjes op dr ijzertjes gezet omdat dat gewoon niet kon. Ook heeft hij de punt van de hoef vrij gehouden van het ijzer om daar de druk te mijden. Ze liep wel weer goed op dr ijzertjes maar ja 100% goed komt het niet meer. Het staat stil of word erger. Maar last lijkt ze met lopen niet te hebben. Met beslaan des te meer. Dat vond ze echt niet prettig. Ook als de ijzertjes onder dr voetjes vandaan gehaald zijn dan verzet ze geen stap meer. Lijkt wel of ze vastgenageld staat aan de vloer dan zo sneu!

En ja ik kreeg weer op mn donder dat dr nek weer vol vet zit. Echt ik kon wel huilen. Tuurlijk weet je het ook wel, je ziet het komen maar als het dan even zo hard gezegt word zakt de grond onder je voeten vandaan. Ik moet meer met haar aan de gang en minder eten geven...
Dus wij moeten weer aan de bak! En verder op het land ALTIJD dr graskorf om helaas...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Ravke

Bericht door Ravke » zo 29 aug 2010, 12:19

Nancy, het is een hoop ellende die hoefbevangenheid, dat blijkt wel weer. Maar ze staat er nu zo goed op als mogelijk is, als ze geen last heeft met lopen is het prima. Dan kun je ook weer wat met haar doen, wat dus ook nodig is.
Dat is zo dubbel hè, geen paard dat liever eet dan een fjord, en geen paard dat zo min mogelijk mág (nodig heeft)... Kan me voorstellen dat je het rot vindt, die graskorf. Maar hou je telkens in gedachten dat het voor haar bestwil is, hoe moeilijk ook. Sterkte!

Bij ons komt binnenkort weer de tandarts, normaal kwam ie elk jaar, maar onze eigen is helaas ziek geworden en overleden, en vindt dan maar een goede nieuwe. Vorig jaar hebben we dus overgeslagen, maar ik wil het toch bijhouden. Nu komt er iemand van hier uit de buurt, maar die werkt standaard met verdoving. Met Rav is dat 2 jaar geleden goed gegaan, maar een ander persoon op stal heeft er een hele slechte ervaring mee gehad. Een vriendin van me heeft een new forest van 28, zij durft het voor hem niet aan. Voor de andere paarden maken we wel een afspraak.
Hoe zijn jullie ervaringen daarmee?
Pareltje2

Bericht door Pareltje2 » ma 30 aug 2010, 10:07

Ja, die hond, dat was echt super eng. Gelukkig hadden zowel Li en Ara geen wondjes op de achterbenen, maar Ara heeft flink getrapt en gesteigerd. De hond heeft ze niet geraakt, maar wat moet je dan als er echt iets gebeurd, terwijl die eigenaar ook nergens te bekennen bleef? Je kan het de paarden niet kwalijk nemen vind ik zo! Echt te gek voor woorden toch?

Ravke, heb je zo'n lange regenjas of regenchaps ofzo die je gebruikt? Of echt tot op t bot verregend? De tandarts komt hier zelden, maar als ie komt, wordt het gewoon op een ontspannen manier zonder verdoving gedaan. Als het niet nodig is ivm ernstig gestressd paard of pijnlijke behandeling, snap ik niet waarom een verdoving nodig is. Een goede tandarts kan toch gewoon zonder lijkt me in dat geval?
cowgirlwillie schreef:nou ja, ik heb de warme chocolademelk alweer ingeslagen. mmmm
jammie, met slagroom!!

Nancy, wat naar voor jou en Imka. Wat een ellende is die hoefbevangenheid zeg. Ben erg blij dat ik daar geen ervaring mee heb. Maar hoe bedoel je dat het niet meer goed komt? Blijft ze er last van houden, minder goed kunnen lopen of pijn? Zo'n graasmasker, kan me helemaal voorstellen hoe naar je je daarbij voelt. Li zou eigenlijk ook minder gras moeten eten, want ze is echt flink te dik. Maar ja, vind dat zo sneu voor haar. Dubbel is dat he, maar voor Imka wel heel; belangrijk, als ze er zo ziek van wordt. Veel sterkte :(:)
Ravke

Bericht door Ravke » ma 30 aug 2010, 14:09

Overgewicht is nooit goed, wij mensen zijn degenen die de paarden daarvoor moeten behoeden. Maar het is ontzettend moeilijk, ik weet er alles van. Maar het is nu eenmaal beter voor hun gezondheid als ze niet te dik zijn.

Zo'n lange regenjas staat wel weer op het verlanglijstje, heb er ooit één gehad, is wel zo fijn. Houdt ook de wind wat tegen, én je zadel droog. Ik ga deze week denk ik eens ervoor kijken. Je brengt me op ideeën hihi.

Vanmorgen maar weer binnen gereden, Rav deed erg zijn best, trots op mijn ventje!
Maar: ze melden droger weer, dus morgen weer hopsakee buitenrit! Een beetje regen vind ik niet erg, maar zoals afgelopen dagen is mij nog te erg...
Esther

Bericht door Esther » ma 30 aug 2010, 20:00

Ik dacht vandaag, wat heeft die idioot Jeskim nu weer.. Ik wilde op haar aflopen en steeds liep ze weg, met schrik in haar ogen!! Ik denk, is er wat vreemds gebeurt???
Nee, hoor, die oude gek was bang van de doos die ik bij me had. 8)7 8)7
En er zaten nog wel pavo koeken in, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Plaats reactie