Het aangespannen-topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Pablo
Contacteer:

Re: Het aangespannen-topic

Bericht door Pablo » ma 23 aug 2010, 13:27

Vera schreef:ik heb me zojuist ingeschreven voor een menwedstrijd 2 span met Iza en vera op 5 september.
Waar is het Sandrien? Misschien kom ik wel even kijken :D
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » ma 23 aug 2010, 14:25

Vera schreef:ik heb me zojuist ingeschreven voor een menwedstrijd 2 span met Iza en vera op 5 september.
Leuk dat je met een 2 span wedstrijd gaat rijden! Doe je dressuur-vaardigheid?
Andor, Bjorgard x Briggen
Mijn állerbeste, lieve vriendje

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 23 aug 2010, 17:29

Lovemischa schreef:
nancy imka schreef:@Ivonne, ik heb een sulky en een vierwieler. En moet zeggen dat ik ook niet heel makkelijk op die kar kom hoor. Ook niet in mn sulky. Moet dan echt op een been staan en mocht ze een beetje een stap ofzo zetten dan kom ik er al niet meer in. Laat staan op mn kar dan moet ik de hoogte in. Dat is echt moeijk.Eraf ben ik zo als het echt moet.. Kom er alleen niet zo makkelijk meer op hihi
Ik heb een lagere marathonkar gekocht. Hij was eigenlijk iets te laag achter Diëgo, maar ik moest zelf toch ook op de kar komen? Dekar past prima achter Marga overigens, die is veel kleiner. Man waar ik vaak mee men heeft een opstapje gemaakt van een hoefijzer, ergens halverwege. Kan jij niet zoiets op de kar maken Nancy?

Kan je eens een foto maken voor mij. Die man waar ik sta heeft wel een lasapparaat dus misschien dat hij het voor mij kan doen. Heb ijzers zat :D Goed idee eigenlijk
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 23 aug 2010, 17:31

Ik heb ook een extra opstapje aan mijn beide menkarren maar die zijn niet van een hoefijzer gemaakt. Zijn er beide speciaal voor mij opgemaakt, was niet origineel zo.
Zal eens speuren naar een foto, volgens mij heb ik wel zoiets.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Lisa

Bericht door Lisa » ma 23 aug 2010, 17:36

Hier nog een menner. Heb ong 4 jaar mijn koetsiersbewijs. Met vera leren mennen en ook mijn examen gedaan. Vierdaagses mee gereden en nu met alinde mennen.
Ik ga niet alleen de weg op dat vind ik te gevaarlijk, maar in de bak is prima. En over de weg ga ik regelmatig als ik een maatje heb die mee wil. Alinde is lekker voorwaarts voor de kar. Soms iets TE! maar prima te handhaven. Ik mag altijd graag mennen al is het makkelijker om het zadel erop te gooien. (eerst kar uitpakken, dan tuig uit mn kast halen enz enz). maar vind het wel onwijs leuk!!!
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!

5 mei 2011 geboren: Hjala!!

Alinde... bedankt voor alles meissie!
Ilona

Bericht door Ilona » ma 23 aug 2010, 17:42

Dat is ook wel weer het nadeel van karren. Je moet toch al snel minimaal met 2 zijn.
Daarom duurt het bij mij ook zo lang voor Castor echt 'goed' voor de kar zal staan >;)
Maar leuk is het zeker! En ik mag tot nu toe echt niet klagen hoe netjes Castor het oppikt.

Mijn kar heeft ook een best hoge opstap. Zeker als ik een keer rijdende weg op wil stappen (als groom) dan moet ik echt even goed mikken om niet tussen het wiel te komen.
En ik heb 'gewone' knieën zegmaar := Mijn benen zijn niet lang genoeg (of mijn kar is te groot) ;)
Ik denk dat ik ook nog eens ga vragen bij een mechanisatie bedrijf een stukje verder in de straat om iets van een opstapje op mijn kar te lassen.

Leuk om in dit topic de menervaringen te lezen van andere FW'ers.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Doortje
Contacteer:

Bericht door Doortje » ma 23 aug 2010, 19:14

Jaja hier nog een menner uit het zeeuwsche! Samen met mijn man doen we in het weekend vaak een rondje met de wagen en een keer of 5 per jaar een wedstrijdje als het in de buurt is. We doen dan gewoon mee bij de hobbyklasse maar het is erg verslavend. Ik moet ook zeggen dat shirley het ook echt geweldig vindt om voor de wagen te lopen. Zomers doen we in het weekend vaak hier op walcheren een route uitzoeken van de "ruiter en menroutes op walcheren" en dan nemen we de picknickmand mee en dan zijn we gezellig een dagje opweg.
Shirley mijn gele draakje!!!
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 23 aug 2010, 19:45

@anita, als je een foto hebt graag!

Met de sulkie ga ik wel gewoon alleen op pad. Die is erg licht en heb het idee dat ik er wel heel snel uit ben om Imka te pakken mocht er iets fout gaan. En ik houdt dan ook altijd wel rekening met de route die we nemen. Maar met de vierwieler ga ik niet alleen maar goed waarom met een hele grote kar als ik dan toch alleen ben...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 23 aug 2010, 20:00

ik zie hem zelden meer, dus foto maken kan lang gaan duren, misschien kan Anita je er aan helpen? Ik zal eens bij mijn eigen kar kijken hoe hij dat dat precies heeft. Is ideaal om op te stappen
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Esther

Bericht door Esther » ma 23 aug 2010, 20:13

Oeh, leuk!!
Ik ben ook een slachtoffer van Bart, hihi..

Toen ik daar stage liep stond Jeskim daar ook om gedekt te worden. Dus Bart op een dag, is Jeskim eigenlijk voor de kar beleerd?? annabel en ik dachten na een oefening erachter lopen van niet, maar dat maakte niet uit, even lopen, kar erachter en sjouwen maar!! En leuk dat ze het vond!!
Naja duurde niet lang tot ik zelf ineens de leidsels in handen gedrukt kreeg.. huh!!

En dan kun je erop wachten dat Tea ook aan de beurt kwam, hihi..
Ik in de winter keotsiersbewijs gehaald en in de zomer zat ik ook achter Tea. Bart had haar eerst een paar keer gedaan, maar ik kon al snel zelf met haar mennen.

Toen hebben we haar voor de trek- en menproef opgegeven met twee x een D. Tea kan de spanning niet goed aan, schiet in de stress en doet niets meer.. De trekwagen van het stamboek is haar ergste vijand!!
Afgelopen winter dus alleen de menproef geprobeerd, Annabel het mennen en ik het trekgedeelte, maar wederom schoot ze in de stress en werd het niets, naja, een C, er zit een stijgende lijn in..
Was er wel sneu van want ze deed het met oefenen zo goed!! Naja we blijven het proberen..

Ik merk dat de paarden het een leuke afwisseling vinden, ik vind het zelf ook handig omdat ik door mijn CVS soms te moe ben om te rijden, maar dan lukt mennen soms nog wel.
Tea is met dressuur erg braaf voor de wagen, de weg op vindt ze weer erg spannend, maar ik kan het niet oefenen omdat ik altijd alleen ben, helaas..

Tea heeft ook al meerdere menners gehad, hihi.. Annabel al menig keer, Janna helemaal vaak, Mieke een keer Lisa, noem maar op. Mijn zus had haar mendebuut met Tea, net als Annemarie en mijn verstandelijk gehandicapte buurjongen. Leuk!!

Ik wil deze winter eigenlijk wel weer gaan lessen, moet even zien wat ik met de Abop doe of dat bij mijn eigen menclub zal zijn of in Vene..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
foss

Bericht door foss » di 24 aug 2010, 04:51

Hier nog een menner.
Het is begonnen toen ik ongeveer 15 jaar oud was ik reed de paarden van een huifkarverhuur bedrijf en ik werd mee gevraagd voor een rit we moesten een winkelcentrum openen dus rondjes er om heen rijden.
Na een paar uur ernaar te hebben gekeken kreeg ik de leidsels van het 2 span en na 1 rondje zei de eigenaar het gaat goed ik ga even een boodschap doen en daar ging ik helemaal alleen op pad met een wagen vol met mensen wat voelde ik mij stoer.
De paarden deden dit dagelijks dus de eigenaar wist precies wat hij deed.
Zo ben ik erin gerold en ik doe het nog steeds wel een paar jaartjes wat minder omdat ik toen een baby had en dat werkt dan niet mennen en een baby op de kar.

Alle fjorden moeten bij mij voor de kar kunnen en ik beleer ze allemaal zelf, van enkel dubbel en zelfs 4 span heb ik met ze gereden.
Heb op de club wel eens meegedaan met een webstrijd toen waren Foss en Fedor 18 jaar oud we werden toen 2x 1e alle wedstrijd rijders achter ons gelaten zelf de nederlands kampioen maraton, goh wat was ik trots op mijn kerels.
Helaas is Fedor er niet meer en de andere fjorden zijn wat groter, waarschijnlijk ga ik Uzziel en Annelisa samen in spannen ze zijn wel niet dezelfde kleur maar wel even hoog.

En ja dat het een oude mannen sport is bewijst wel dat ik met allemaal 60+ mannen heb moeten afrijden voor mijn koetsiersbewijs ik was toen ook de enige met eigen paard ik was toen 18 jaar.

Leuk deze tropic
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 24 aug 2010, 05:41

Zit te verzinnen hoe mijn menverleden is ontstaan.
Heb tijdens mijn studie cursus koetsiers bewijs gedaan bij Jaap Boom, die gaf les op de faculteit.
Hilarisch, afmennen in jurk en hoedje op 14 december, het vroor dat het kraakte..

Was nog voordat ik ooit uberhaupt een paard had.... 1995 of 1996 of zo? Geen idee, eingelijk.
En dan kon je menkaart kopen voor 5 x mee op de wagen en mennen voor 10 gulden,
bij ons op de verenigng.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
janna
Contacteer:

Bericht door janna » di 24 aug 2010, 08:41

@ Karin: Je moet samen met Marcha maar eens die kleine vent ervoor zetten. Die doet het ook super leuk voor de kar!
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 24 aug 2010, 10:55

Hier de beloofde foto's van mijn opstapjes aan mijn beide karren.

Als eerste mijn kar in de manege (en nu tijdelijk gestald bij Bart).
Totaal overzicht
Afbeelding

Extra opstapje dat er aan gemaakt is, hier stap ik met mijn rechtervoet op
Afbeelding

De voorpunt van de kar, daar stap ik met mijn linkervoet vervolgens op.
Afbeelding

En dan mijn menkar die ik thuis gebruik.
Eerste opstapje voor de rechtervoet
Afbeelding

De voorpunt voor de linkervoet
Afbeelding

En dan op de bodemplaat, die dan uiteraard niet vol ligt met van alles en nog wat, haha
Afbeelding
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » di 24 aug 2010, 13:16

He jij hebt ook een Clever! Ik ben met de 4-daagse dat ronde zwarte ding verloren waar jij met je linkervoet opstapt. Heb jij enig idee of je die ergens kan bestellen?
Andor, Bjorgard x Briggen
Mijn állerbeste, lieve vriendje

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 24 aug 2010, 14:16

In eerste instantie zou ik zeggen bij de leverancier. Ik heb de mijne bij Rien Treur in Geesbrug gekocht. Hij is inmiddels geen leverancier meer maar als er iets was kon ik daar nog wel terecht.

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ilona

Bericht door Ilona » di 24 aug 2010, 14:30

Super foto's Anita!
Ik vind het erg handig die extra opstap rechts van het wiel.
Ga toch eens kijken of dit bij mijn kar ook mogelijk is. Of iets in soortgelijke variant waardoor het opstappen wat makkelijker / veiliger wordt.
Vriendin en ik hebben allebei van die korte pootjes :P
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 24 aug 2010, 14:48

zoiets heeft hij ook, maar dan van een hoefzijzer gemaakt. Je moet er wel om denken dat je wiel onderdoor kan blijven draaien :)*
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Jowien

Bericht door Jowien » di 24 aug 2010, 15:42

Ja, hier nog een menner! Orlinde en ik vinden mennen erg leuk. Beiden geen officiele papieren ervoor, maar wel meerdere jaren ervaring. Orlinde kijkt nergens van op op de weg, is heel gehoorzaam (tenzij het een enge kabouter is, dus je moet wel blijven opletten).
We rijden af en toe (1 of 2x per jaar) een mendurancewedstrijd. Thuis af en toe prive-les en komend najaar wil ik bij Onder de Kastanje een 3-daagse cursus doen (waarschijnlijk de CME-2).
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
foss

Bericht door foss » di 24 aug 2010, 17:09

Nou Cai voor de kar was ook wel mijn bedoeling lijkt mij echt te gek.
http://www.fjorkahoeve.nl
Rumex ( Kalypso)Muis (Briggen) Uzziel (Arin) Urjan (Briggen)Wieke ( Arin) Bjorna (Reitze) Freek(Briggen) Indre ( Hermansen) Oline (Tempo) Kjellwin ( Manus) Philos ( Tempo )Marlando ( Hermansen)Odalein ( Brijol)
Plaats reactie