Het aangespannen-topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Andor-Mary

Het aangespannen-topic

Bericht door Andor-Mary » vr 20 aug 2010, 07:49

Er zijn best een aantal FW-ers die aangespannen rijden maar volgens mij is er nog geen centraal topic voor. Ik zou het zelf erg leuk vinden om de ervaringen te kunnen uitwisselen en natuurlijk kan je altijd van elkaar leren :D

Om te beginnen zal ik maar eens vertellen wat ik met aangespannen rijden heb.
Ik kocht mijn Fjordje Andor bijna 3 jaar geleden. Hij is een ukkie in Fjordenland (nu 1.36 m) dus het was al snel duidelijk dat ik lekker met hem zou gaan mennen. Samen met mijn stalbaas heb ik hem beleerd. Andor vind het ontzettend leuk om voor de kar te werken. Vorig jaar zomer zijn we officieël gestart met dressuur-vaardigheidwedstrijden en ondertussen zijn we L+ 5 dressuur en L + 4 vaardigheid.
Verder vinden we het heerlijk om buitenritten te maken, met de club of gewoon zelf op pad. Deze week rijden we de 4-daagse op de Holterberg :D Andor doet het super en we genieten echt samen!
Andor, Bjorgard x Briggen
Mijn állerbeste, lieve vriendje

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Ilona

Re: Het aangespannen-topic

Bericht door Ilona » vr 20 aug 2010, 08:12

Hé wat een leuk idee dit topic!

Een vriendin en ik zijn dit jaar gestart om Castor voor de wagen te beleren.
Ik wilde hem eerst naar een 'kenner' brengen die hem voor de wagen zou beleren. Die mevrouw is eerst een keer langs geweest om hem te bekijken en besloot hem gelijk maar even voor de wagen te zetten! (ongetraind dus). Eén rondje over het erf rond de schuur gedaan.
Hij deed dit eigenlijk al zo netjes (hij snapte het natuurlijk nog helemaal niet, maar hij raakt ook absoluut niet in de stress) dat ze zei dat ik het misschien best eens zelf zou kunnen gaan proberen samen met een vriendin die al aardig bedreven in het mennen is. Zodra we tegen problemen aan zouden lopen zou ze me weer verder helpen.

Dus dat hebben we gedaan. Na 2x op het erf geoefend te hebben zijn we een stukje het erf afgegaan en steeds de rondjes wat groter gemaakt. De 6de keer dat hij voor de wagen stond zijn we het dorp al ingegaan met hem!
Hij doet het echt super. Hij moet ook nog veel leren, maar alles op zijn tijd.
Helaas hebben mijn vriendin en ik samen niet super veel tijd en staat Castor minder vaak voor de kar dan ik zou willen.
Zodra het vertrouwder voelt kan ik ook eens andere (paarden)mensen meenemen voor begeleiding.
Castor is zo lekker cool in zijn koppie en pakt het snel op.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » vr 20 aug 2010, 09:13

Dat is super zeg dat je al zo snel het dorp in kon :) Als ze zo cool zijn schept dat ook weer veel vertrouwen bij jezelf. Ik ben ook als leek begonnen, had wel mijn koetsiersbewijs maar verder niet veel ervaring. Andor is gelukkig ook lekker relaxt, anders was het denk ik niet goed gekomen ;)

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » vr 20 aug 2010, 09:20

Ik meld mij hier dan ook maar :D Ik ben een jaar of 3 geleden begonnen met mennen. En 2 jaar terug mijn koetsiersbewijs gehaald. Nu 3 KNHS wedstrijden gestart en B+2 en vaardigheid L + 2 . Boscrossen vind ik het allerleukste om te doen. Maar we hebben hier echt geen bos! Pablo was al beleerd dat hij jong was. Dus hij is door iemand met verstand van zaken voor de wagen geknoopt en we zijn gaan rijden. Pablo is echt een fijn paard, zelf inspannen (los midden op welk erf dan ook) en weg rijden. Hij loopt altijd en graag, dat is dan ook meteen het minpunt als je in de baan rijd of met anderen in het bos :D
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
yvette

Bericht door yvette » vr 20 aug 2010, 09:25

Iza loopt aangespannen in enkelspan en samen met Vera in tweespan.
Sandrien (eigenaresse van Vera) heeft haar beleerd en een een AA voor de trekproef en een AA voor de menproef mee gehaald.
Ikzelf men alleen recreatief af en toe een rondje door het dorp, maar vind het stiekem wel erg spannend :o
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
wolkj

Bericht door wolkj » vr 20 aug 2010, 09:35

Ik heb in 2004 mijn menbewijs behaald, reedt toen aangespannen met een fjord Milotte. dit heb ik 4 jaar met haar mogen doen, hierna werd zij verkocht.
Daarna heb ik een aantal marathon wedstrijd gereden vorig jaar, met een trekpaard
En op het moment met in met een kwpn-tuiger.. Super leuk beest van 4 jaar!

Over 2-3 jaar hoop ik Faira voor de wagen te hebben.. Ik vind het heerlijk ! ;)
Faira (Orsta X Manus) :L)
Mennen Dressuur B+7 L+14 M+9 Vaardigheid L+10 M+1 Districtskampioen indoor Dressuur klasse L 2014

Yoep (KWPN)
Mennen Dressuur L+4 Vaardigheid +1 SGMW klasse 1 +9
Ilona

Bericht door Ilona » vr 20 aug 2010, 09:35

Ik heb vorig jaar mijn menbewijs gehaald en had verder geen menervaring. Het is toch echt anders dan rijden vind ik. Maar inderdaad als paard lekker loopt schept dat vertrouwen.
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » vr 20 aug 2010, 09:55

Proest, ik schijn ook te mennen...

sjol vorig jaar na 2 wkn kreupel 1 x gestart, hilarisch.. appyementen en travers voor de kar.. 8)7

later dat jaar echt geblesseerd, nu weer aan het lopen.
Morgen.. ja ja... onze eerste wedstrijd dit jaar en dus de 2e ooit..

Hoop gedoe dat mennen, aanhanger gehuurd, groom / lezer / hulpkoetsier geritseld etc.. zucht..
Ik hou het voorlopig op 1 wedstrijd
en om de 2 wkn les. (heb geen groom, kan dus niet buiten gaan mennen.)

Wat is onder het zadel dan toch handig... :?
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » vr 20 aug 2010, 10:17

Hier nog een fervent menner :j iedere dinsdagavond hebben we menavond en zowat iedereen die hier het erf betreed voor langere tijd, komt er met menervaring weer vandaan :=

Maar vind mennen een heerlijke afwisseling naast bijv. rijden, longeren/grondwerk, etc
Mennen hier zowel buiten over de weg als in de bak of op het land. Alleen wedstrijden zijn we nog niet aan begonnen.
Geluk is de vrucht van intens werk
Amber_

Bericht door Amber_ » vr 20 aug 2010, 10:47

Haha.. moet zeggen dat ik het ook erg leuk vind :))

Maar ook vooral denk ik, omdat Fjordy het super leuk doet. Hij is zo pittig haha.. :+

Dennis, van Marijke, gaat met Fjordy binnenkort een oefen marathon doen :j
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Viv

Bericht door Viv » vr 20 aug 2010, 10:58

Meld zich!!

Zelf ooit koetsier geweest bij een stalhouderij en met mn vorige fjord Tjody gemend.
Door een ongeluk heb ik nu de bibbers op de kar en heeft manlief het stokje overgenomen en was met Tjo klasse 2 mendurance startgerechtigd en is nu fanatiek met Kdiesje aan de gang en heeft de eerste winstpunten al binnen. Mocht de wedsrijd in Etten Leur doorgaan en hij deze goed uitrijden dan maakt hij kans om KNHS kampioen te worden := spannend.
Verder mennen ze lekker recreatief en maken lekkere kilometers in het bos.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » vr 20 aug 2010, 11:01

Leo en ik hebben allebei ons koetsiersbewijs, maar ik voel me niet zo happy op de wagen. Dus ment Leo wel met Anca. Hij zou eigenlijk vaker met haar willen gaan rijden, maar dat komt er vaak niet van.
Anca is beleerd bij vd Aa.
Ik zeg ook wel eens dat Leo wedstrijden moet gaan rijden, maar dat doet hij nog niet.
We zijn nu nog wel op zoek naar een goede instructeur voor hem. Dus wie weet er iemand in de buurt van Veghel?

Evita zal straks ook worden beleerd en dan is het de bedoeling dat ze in 2span komen te staan.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » vr 20 aug 2010, 11:40

Zo das al een aardig koppeltje menners bij elkaar :D :D

@ Sjolvir ; het is inderdaad een heel gedoe om aangespannen wedstrijden te rijden. Een vaste groom is ozo handig! Gelukkig kan ik ondertussen zelf alles achter mijn auto hangen :D

@ Amber ; Stoer dat Fjordy binnenkort een marathon loopt :D is het een beetje in de buurt?? 25 September hebben wij ook onze eerste oefenmarathon. ben heel benieuwd hoe Andor het gaat vinden!

@ Viv ; dat zou wat zijn zeg als Cadiz KNHS-kampioen wordt!! zal hem vast wel lukken :D

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Ilona

Bericht door Ilona » vr 20 aug 2010, 11:40

Als je in een bak gaat mennen, moet zo'n bak dan groter zijn dan een rijbak?
Ligt er natuurlijk ook weer aan hoe groot de rijbak is... >;) Vanaf welke maat bak is het goed te doen om te mennen?
Andor-Mary

Bericht door Andor-Mary » vr 20 aug 2010, 12:35

Ik rij zelf wel eens in de wei die is denk ik 20x50. Kan prima om hem ff dressuurmatig te trainen.

Dressuur M + 9
Vaardigheid M + 10
Zipper

Bericht door Zipper » vr 20 aug 2010, 13:57

Ook ik meld me bij deze aan. ik wilde altijd al graag mennen maar ja je moet ook dromen hebben........
toen ik mijn haflinger kocht was hij 10 en zo'n 5 jaar niet meer ingespannen en ik had helemaal niets, dus lekker blijven rijden.
zoals sommige van jullie weten doe ik veel met een andere man samen, Jan en hij heeft Fury voor mij ingespannen, maar hij was in de koets heel heet en dat is niet idiaal om te leren, ik durfde amper het stuur over te pakken, het is tenslotte heeeeel anders dan erop zitten.
om een heel lang verhaal korter te maken: door te oefenen en rustig te blijven heb ik sinds ongeveer 6 weken mijn koetsierbewijs, gehaald met Fury, mijn hete haflinger.
Helaas is het paard van Jan onverwacht dood gegaan, we zouden met haar ook naar het jubileum gaan........
en Fury is geen fjord.

Urzula was wel ooit ingespannnen geweest, maar dat is wel al even geleden en hoe en wat wisten we verder ook niet...
maar we zijn intussen ook met haar lekker aan het koetsen, en het gaat super, ze is dus ook meegeweest naar het jublileum, en heeft daar meegedaan aan de rit.
afgelopen week zijn er wezen kegeltjes rijden en ze vind het echt leuk, alleen moeten we samen nog heeeeeel veel leren en oefenen. zal proberen om binnenkort foto's te plaatsen.

viv: toen jullie begonnen aan de rit reed ik achter jullie maar ja jullie waren natuurlijk al snel uit het beeld verdwenen........
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 20 aug 2010, 14:00

Dan wil ik me ook graag melden :)

Wij hebben ook een kleintje (Cos) en mijn hart ligt hoe dan ook bij het mennen (al rijd ik hem ook af en toe ohz). Wij rijden gewoon recreatief (picknickritjes met het gezin bijv.) door het bos, hebben verder (nog?) geen wedstrijdambitie en vermaken ons prima :)
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Daphne

Bericht door Daphne » vr 20 aug 2010, 15:35

Ik wil mezelf absoluut geen menner noemen maar ik vind het stiekem wel heel leuk! Yanneke vindt het ook erg leuk dus dat scheelt ook. Ik heb wel mn koetsiersbewijs gehaald maar dat was zo'n spoedcursus via school. Naderhand had ik niet echt het gevoel dat ik kundig genoeg was om over straat te gaan met paard en wagen... Maargoed, aangezien poownie het erg leuk vindt en de spullen er toch staan laatst maar weer eens ingespannen (met hulp uiteraard). Ze liep weer als een zonnetje dus later die week zelf de stoute schoenen aangetrokken en met mijn vriend een rondje wezen rijden. Binnenkort begint hier in de buurt de menvereniging weer met lessen, dus ik wil zeker eens gaan kijken of dat ook iets voor Yannes en mij is!

Leuk topic trouwens, goed idee! :D
lientje

Bericht door lientje » vr 20 aug 2010, 18:00

Ik men met de fjord alweer een jaartje of 7. Sinds 3 jaar gaat dat echt super (buiten dan, dressuurmatig is het niks haha, maar dat train ik ook niet)
Heb hem deels zelf beleerd, abop heeft hij gedaan met Rien Peijnenburg.

Met mijn welsh kruising men ik ook, die was 12 jaar geleden netjes betuigd maar wel knettergek voor de wagen. Toen niet meer aangedurfd omdat ze te gevaarlijk werd. Nu ben ik zelf ouder en heb meer ervaring, dus nu gaat dat best goed.
We hebben laatst zelfs een oefenmarathon gewonnen *o/*
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
janna
Contacteer:

Bericht door janna » vr 20 aug 2010, 18:30

Hier nog een menner!

Drie jaar geleden voor school mijn koetsiersbewijs gehaald. Maar daarvoor ook al enkele ritjes gemaakt met de leidsels in de hand.
Na het halen van mijn koetsiersbewijs ben ik ook mee gegaan naar de menlessen in wanneperveen, daar heb ik samen met Pauliena ervaring op gedaan (nou ja, ik ervaring op gedaan. Pauliena had daarvoor al meerdere beginnende menners de kneepjes van het vak geleerd)

Van het winter voor het eerst met behulp van Bart een paard voor de kar beleerd. (Dat is wel even wennen)
En nu heb ik geregeld Dieter voor de wagen, misschien als het goed gaat dat we van het najaar een menproef gaan doen. Maar dat moet ik nog even zien of ik dat aandurf. (anders moet bart het maar doen)
Verder wel veel verschillende paarden al voor de kar gehad, zo leer je toch het meeste. Zo heb ik vorig jaar mijn menlessen gedaan met de merrie Tea van Esther hier op FW. En heb ook Alinde van Lisa een keer mee gehad.
Maar bij bart komt zoveel voorbij dat dan ook even gevoeld moet worden....

Maar bij Bart kom je er idd niet onderuit om te leren mennen. Dat is maar goed ook, want anders hadden we niet zo'n leuke show kunnen geven met onze hengsten. +:)+
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Plaats reactie