Vaarwel Ayleen, het ga je goed meissie

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Anita
Contacteer:

Vaarwel Ayleen, het ga je goed meissie

Bericht door Anita » wo 21 jul 2010, 18:14

Ayleen vom Weissenfehner Wald *16-08-1997 - +21-07-2010

Op 16 augustus 1997 werd ons eerste nest Duitse Herders geboren. Vader van dit nest was de Duitse reu Dando vom Baaker Tal en moeder was onze Ursa vom Haus Lacherom. Eén van de pups uit dit nest was Ayleen. Al heel snel was het ons duidelijk dat zij bij ons moest blijven en dat gebeurde.

Uiteindelijk hebben we bijna 13 jaar van haar kunnen en mogen genieten. Ze heeft ons veel plezier gebracht in al die jaren en we hebben vele fijne momenten met haar beleefd.

In 1998 liepen we met haar een clubmatch in Schoonebeek (Drenthe) waar ze tot onze grote blijdschap eerste werd in de jeugdklasse teven. Een clubmatch is te vergelijken met een keuring van de Fjorden.
Ook heeft ze dat jaar gelopen op de Duitse Hauptzuchtschau. De Hauptzuchtschau is het grootste jaarlijkse evenement van Duitse Herders ter wereld dat ieder jaar in een groot voetbalstadion ergens in Duitsland wordt gehouden en waaraan zo'n 3000 DH aan meedoen. Het is een clubmatch in het groot zeg maar. Met Ayleen waren we dat jaar in Stuttgart.

Daarnaast heeft ze ons een nestje pups gebracht op 2 oktober 2001, haar dochter Eden uit dit nest is nog altijd bij ons.

Maar ook thuis, en dat is het allerbelangrijkste, was Ayleen een ontzettend fijne hond. Ze was eigenlijk veel te lief want afgericht voor verdedigingshond (wat eigenlijk voor de rasvereniging verplicht is om te fokken) hebben we haar nooit gekregen. Ayleen wilde niet bijten in de pakwerker, daar zag ze het nut absoluut niet van in.

Vandaag is er helaas een einde gekomen aan die fijne tijd met haar want het leven was voor haar niet meer leefbaar geworden. Ze ging steeds slechter lopen omdat door ouderdom de spieren in de achterhand het steeds slechter gingen doen. Dit was absoluut geen heupdysplasie want Ayleen had prima heupen. Jeroen heeft haar nog een hele tijd geholpen als het haar niet meer alleen wilde lukken maar de laatste paar dagen begon ze het zelf helemaal op te geven. Ze kwam haar kennel niet meer uit en wilde haar brokken niet meer eten. Dat was voor ons de reden om die hele moeilijke beslissing toch te gaan maken. We hebben altijd de stelling gehad 'zolang zij zelf aangeeft er nog plezier aan te beleven gaan we ervoor en helpen haar waar nodig maar als zij zelf aangeeft tot hier en niet verder dan moeten we er een einde aan maken. Dat moment was vandaag aangebroken.

Om 10 over 4 is Ayleen rustig ingeslapen. Toen we bij haar kwamen was ze in diepe slaap en had in eerste instantie niet door dat we er waren. We zijn allebei bij haar gegaan, Jeroen op zijn hurken en ik voorovergebogen (hurken en op de knieën zitten lukt helaas niet meer) en hebben haar geaaid. Toen heeft ze de eerste spuit gehad en heb ik afscheid van haar genomen. Jeroen is bij haar gebleven voor de definitieve spuit en ik ben buiten de schuur op de picknickbank gaan zitten bij de paarden en heb even flink gejankt. Nadat de DA weg was zijn we samen weer naar haar toegegaan en hebben Dusty (haar halfzus) en Eden (haar dochter) afscheid laten nemen. Vervolgens heeft Jeroen haar in een kruiwagen gelegd waar hij eerst een deken in had gelegd waarin ze ook begraven is.

Vervolgens zijn we samen naar binnen gegaan en hebben even samen een kop thee gedronken en over Ayleen gepraat. Daarna is Jeroen naar buiten gegaan om het graf te graven. Ze heeft een plekje gekregen met uitzicht op de paarden naast haar moeder. Even later ben ik ook naar buiten gegaan en heb samen met Dingo voor de laatste keer afscheid van haar genomen. Wat is het moeilijk dat je hierna nooit meer. Na het afscheid heeft Jeroen haar in het grafje gelegd en het weer dichtgegooid. Dingo en ik waren daarbij aanwezig. Nadat het dicht was heb ik het grafje gemarkeerd met 4 stenen op iedere hoek, net als bij Ursa.

Ik ben wel zo nuchter dat ik weet en accepteer dat dit bij het houden van dieren hoort maar als het dan weer gebeurt doet het zo vreselijk zeer. Je moet iets missen waar je vreselijk veel van houdt. Helaas weten velen van jullie maar al te goed hoe het voelt.

Voor Ayleen was dit nu het beste. Het was haar tijd om haar rust te geven hoe moeilijk dit ook voor ons is. Ze heeft een mooi leven gehad en ons heel veel gegeven.

Vaarwel meissie, het ga je goed. Je was onze lieve Lienepien, ons Lientje, Pien, Lienie, Pienie, Pientie en wie weet hoeveel bijnamen je nog meer had. Wij moeten helaas verder zonder jou maar we zullen je nooit vergeten.

Hieronder plaats ik wat foto's van Ayleen die ik nog graag met jullie wil delen. Helaas zijn daar geen pupfoto's bij want die zijn destijds niet digitaal gemaakt.

Hier Ayleen ter ere van haar eerste plaats in Schoonebeek op de clubmatch.
Afbeelding

Bij ons in de tuin. Dit was in juni 2000, ze was hier dus bijna 3 jaar.
Afbeelding

Met Ayleen heb ik een UV examen gedaan. UV staat voor uithoudingsvermogenproef, de hond moet hiervoor 20 km naast de fiets lopen met onderweg 2 rustpauze van ongeveer 10 minuten. Ik had ontheffing om met mijn scootmobiel te rijden. Ayleen vond het geweldig.
Afbeelding

Afbeelding

Een standfoto van Ayleen toen ze ongeveer 4 jaar oud was.
Afbeelding

In oktober 2001 kreeg ze een nestje pups. Helaas moest een deel van het nest met de keizersnee gehaald worden omdat de weeën er mee ophielden. De eerste 3 pups zijn normaal geboren, 4 met de keizersnee.

Ayleen ligt onder narcose klaar voor de ingreep.
Afbeelding

De eerste pup wordt er uit gehaald.
Afbeelding

Ayleen is net bij uit de narcose en mag bij haar pups kijken.
Afbeelding

Weer thuis alle 7 aan de melkbar.
Afbeelding

Hier zijn de pups ongeveer 3 weken oud.
Afbeelding

En hier ongeveer 5 weken. Ayleen ligt ontspannen midden in de woonkamer haar pups te voeden.
Afbeelding

Dit was in juli 2007 op ons huidige adres. Ze was hier net gewassen.
Afbeelding

Ayleen in de grote kennel die nu dienst doet als groepsstal voor de veulens. Dit was op 25 februari 2008
Afbeelding

Ook in de groepsstal met haar dochter Eden. Ayleen zit, Eden ligt.
Afbeelding

Ayleen op 31 maart van dit jaar. "Waar blijven de brokjes baas". Ze liep hier nog goed.
Afbeelding

Tot slot nog een aantal foto's van vanmorgen. Toen ik binnenkwam lag ze te slapen. Van de eerste paar foto's heeft ze niets gemerkt.
Afbeelding

Afbeelding

Je kunt zien dat ze het opgeeft, het plezier is uit haar ogen verdwenen.
Afbeelding

Afbeelding

De brokjes van vanmorgen zitten nog in de voerbak.
Afbeelding
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Ilonka

Re: Vaarwel Ayleen, het ga je goed meissie

Bericht door Ilonka » wo 21 jul 2010, 18:18

Dag Ayleen het gaat je goed!
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Dennis

Bericht door Dennis » wo 21 jul 2010, 18:21

Wat een prachtige hond op deze foto's! Heel veel sterkte voor jou en Jeroen met dit verlies....
Ondanks dat het heel moeilijk is, is er geen mooier afscheid als op deze manier bij jullie thuis.

Normaals heel veel sterkte!
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
roos

Bericht door roos » wo 21 jul 2010, 18:23

Lieve Anita en Jeroen wat heeft ze toch een prachtleven bij jullie gehad!
Sterkte en dag lieve Ayleen!

(en ik moet stiekem wel lachen om je foto op de scootmobiel, sorry maar je haar is daar best wel rood :P )
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Ilona

Bericht door Ilona » wo 21 jul 2010, 18:24

Het blijft altijd moeilijk om dat los te laten waar je van houdt.
Je hebt wel een stel hele mooie foto's ter herinnering aan haar (en ook nog een mooie dochter).

Sterkte met dit verlies Anita en Jeroen. Ik ben ervan overtuigd dat ze een heerlijk leven bij jullie heeft gehad.
Castor :L (v Topas) en Enzo de pret-terrorshet :D
the art of riding is to keep the horse between you and the ground. Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » wo 21 jul 2010, 18:27

meis wat een schitterend dier was Ayleen, fijn dat ze zo'n goed leven bij jullie heeft gehad.
Heel veel sterkte met dit grote verlies :(:)
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
samloes

Bericht door samloes » wo 21 jul 2010, 18:29

Heel veel sterkte de komende tijd. Blijft vreselijk om een dier te verliezen. Ookal heeft ze een mooie leeftijd gehaald, het blijft onbeschrijfelijk rot.
Orion1996

Bericht door Orion1996 » wo 21 jul 2010, 18:38

Mooi topic Anita, prachtig overzicht van een prachtige hond en haar mooie leven. Heel veel sterkte
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
sweetwendy

Bericht door sweetwendy » wo 21 jul 2010, 18:44

Wat een mooie hond!
Gecondoleerd en sterkte ermee :sorry:
R.I.P. mijn lieve meisje Daisy (L)
Thessa Keizer

Bericht door Thessa Keizer » wo 21 jul 2010, 18:54

Heel veel sterkte Anita en Jeroen!
Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Mieke

Bericht door Mieke » wo 21 jul 2010, 18:58

Je vertelde al toen we bij jullie op bezoek waren dat het al niet zo goed meer met haar ging. Gelukkig hebben jullie een mooie tijd met haar gehad, en zij ook met jullie. Nu kan ze weer lekker rondrennen...
Ctje :)
!#niekie#!
Contacteer:

Bericht door !#niekie#! » wo 21 jul 2010, 19:24

Sterkte! Ze heeft een gelukkig leven bij jullie gehad dat zie je zo! :(:)
10 Mei 2010 Galldur geboren!

Stermerrie
A zadelproef 09 :D

B+5
http://www.staldolfing.nl
claudia

Bericht door claudia » wo 21 jul 2010, 19:26

Heel veel sterkte Anita en Jeroen.

Het is een heel mooi topic geworden.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
rowenna

Bericht door rowenna » wo 21 jul 2010, 19:30

Het is altijd moeilijk om je maatje te verliezen, ook al weet je dat ze een keer gaan.
Vorig jaar hebben we ons foxje in laten slapen, dus ik weet helaas ook hoeveel pijn het doet.
Heel veel sterkte met het verlies van jullie kanjer. :sorry:
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
mirretje

Bericht door mirretje » wo 21 jul 2010, 20:03

Heel veel sterkte Jeroen en Anita... Wat zal dit moeilijk zijn. Ik krijg al tranen in mijn ogen als ik dit lees. Prachtige foto's van een prachtige hond.

Mirjam
Vera

Bericht door Vera » wo 21 jul 2010, 20:12

veel sterkte anita!
Aan je verhaal te lezen en aan de foto's te zien heeft ze het bij jullie erg naar haar zin gehad!
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » wo 21 jul 2010, 20:17

Oh Anita en Jeroen.... Gecondoleerd met dit grote verlies! De tranen lopen over mijn wangen. Ik weet hoeveel ze voor je betekende! Jullie hebben goed gekozen, ook al is het erg moeilijk!

Heel veel sterkte en hopelijk kun je het lege plekje een plaatsje geven!!

Anita, je weet het, je mag altijd bellen hoor, als je behoefte hebt om erover te praten!!

Dag Ayleen, het gaat je goed meis! Ik heb je niet goed gekend, maar ik weet wat je voor je baasjes hebt betekend!
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
janna
Contacteer:

Bericht door janna » wo 21 jul 2010, 20:18

Zoals Gandalf zo mooi zei: Death is just another path... One that we all must take.
Afscheid is altijd moeilijk, kijk terug naar de mooie 13 jaar die jullie samen gehad heb en geniet van al die momenten.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)

Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Yfke-lover

Bericht door Yfke-lover » wo 21 jul 2010, 20:26

Anita en Jeroen heel veel sterkte gewenst met het verlies van jullie hond :(:)
Super trots Anouk en onze toppertje Sven. M1 + 2
Miloh onze super springer en zo lief !!!!!!!!!!!!!!!
Onze shet is super super eigenwijs maar wel leuk..Lilly
UIt het oog voor altijd in mijn hart
Yfke
Sigur (gio)
Zorba
wendys

Bericht door wendys » wo 21 jul 2010, 20:39

Ik weet hoe je je nu voelt, wij hebben 2 maanden geleden onze herder in moeten laten slapen. Maar zoals jezelf al zegt, je weet dat het er bij hoort, bij het houden van dieren. Al maakt dat het niet makkelijker. Heel veel sterkte gewenst voor jou en Jeroen!! :(:)
Ulrich De ster 04-05-1999 06-09-2009
Heino Het spook B+12 L1+11 L2+14 Ster en prestatie
Guus Onze bink
Plaats reactie