Zomereczeem topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Jilly

Re: Zomereczeem topic

Bericht door Jilly » vr 16 jul 2010, 10:07

Oh, qua voer krijgt Hay trouwens nog steeds de Nova-mix van Mijten.
In de winter wordt er niet nauw op gekeken (krijgt hij lucerne bij etc.), maar nu krijgt hij behalve hooi/voordroog en zijn muesli ook niks, af en toe eens een snoepje ja.

Ik heb een paar maanden de Eczem-plus van Marstall bijgegeven, maar daar merkte ik helemaal niks van.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 18 jul 2010, 17:10

mensen ik heb goed nieuws, Vera is geen eczemer, lees maar, rechtstreeks van bokt geplukt:
Lunatic schreef:
_CS_ schreef: En ik ben echt van mening dat je fout bezig bent als je dier ZE heeft en je hem geen deken geeft.
Echt not done.
Ik vind dit wel een beetje kort door de bocht. Je kunt een ander niet veroordelen om de keuze voor wel of geen deken. En niet ieder eczeempaard is geholpen met een deken. De een reageert op voeding, de ander alleen op de mug, weer een ander op stress. Het is wat anders als je een eczemer hebt en je doet er helemaal NIETS aan, dat vind ik not done.
Verafjord schreef:
_CS_ schreef: Jij mag me dan kort door de bocht vinden, maar het is de keiharde waarheid.

Want een echt eczeempaard kan immers niet zonder deken ;)
Indien het opgelost wordt met voeding of wat ook, dan is het geen ZE, maar iets heel anders ;)
goh wat ben ik ineens een gezegend mens zeg, mijn fjord blijkt geen ZE te hebben :+ . Die van mij bleef jeuk houden onder de deken en ze schuurde met deken ook nog steeds. Nou sloopte mijn ruin haar deken ook nog eens, dus is de deken af gegaan en ben ik haar in gaan smeren met een smeersel wat ik in een Belgische apotheek koop, dat werkt super bij haar.
Achja wat maakt de naam eigenlijk uit? Mijn paardje heeft jeuk en dat vind ik erg genoeg ;(

Dus jullie lezen het goed, ik zou me volgens die _CS_ bij dit topic af moeten melden :P
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 18 jul 2010, 17:22

Tja Ros jeukte ook gewoon met deken om, alleen bleef de schade beperkt. Die had vast ook geen eczeem O:) . Ik ben wel van mening dat een paard snel het stempel zomereczeem op zich gedrukt krijgt hoor door dierenartsen als ze vanalles geprobeerd hebben maar de jeuk blijft in de voorjaars- en zomermaanden. Kijk bijvoorbeeld naar Alco en Dakota, als Andrea en Claudia niet verder hadden gezocht naar een oorzaak dan hadden die misschien dat stempel ook wel gekregen terwijl ze het allebei toch echt niet hebben.
De oplossingen liggen per paard ook vaak heel ver uit elkaar, zomereczeem is in mijn ogen een verzamelnaam voor paarden die jeuk hebben waarbij de oorzaak vaak niet weg te nemen is maar waarbij het onduidelijk is wat die oorzaak nou precies is. Hoe je het ook went of keert alle smeersels, corticosteroiden, poeders, dekens etc. zijn natuurlijk geen middelen die de oorzaak wegnemen. Ze laten de klachten afnemen maar stop je ermee dan zijn de klachten binnen no time weer terug. Het blijft hoe dan ook symptoombestrijding. En daar zullen we het voorlopig mee moeten doen denk ik :D.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 18 jul 2010, 17:43

die mening deel ik helemaal met jou Marijke, ze gooien het altijd maar op de mugjes, maar ik ben ervan overtuigd dat het van binnenuit komt. Ok, ze zullen wel door die mugjes geprikt worden, maar dat kan ook komen, omdat ze misschien juist heel "lekker" zijn voor die mugjes.
Ik weet nog dat Mirjam toen Nena heeft laten onderzoeken en daar kwam uit dat haar nieren en lever niet optimaal functioneerden. Vera heeft b.v. in de zomermaanden ook altijd dunne mest, het zijn dan net van die koeienvlaaien. Zal me niks verbazen als het 1 met het ander te maken heeft.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 18 jul 2010, 17:52

Die mugjes zijn denk ik ook wel een trigger maar als ik kijk naar Ros die vaak eind augustus en september de meeste last had van jeuk terwijl die knutten er echt al wel eerder zijn dan kan ik dat ook niet helemaal rijmen. Het blijft gewoon gissen, bij mensen zijn allergieen natuurlijk ook lastig op te lossen. Vaak komen ze er wel achter waar je allergisch voor bent en kan je met symptoombestrijding heel veel klachten wegnemen maar echt helemaal weghalen lukt niet. Als je stopt met de medicatie heb je toch weer last.
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 18 jul 2010, 17:58

Bij Vera begint het meestal in juni ergens, ik heb verleden jaar gedacht dat het bij haar aan teveel gras lag. Ze heeft toen tegen bevangenheid aan gestaan en ik moest haar op het kale stuk zetten met hooi. Toen leek het minder te zijn, maar nu staat ze ook schraal en toch heeft ze behoorlijk veel last.

En idd bij mensen of andere dieren is het ook altijd een zoekwerk om uit te vinden waar het dier allergisch voor is. Blijkbaar is Vera allergisch voor iets wat er in de zomer wel en in de winter niet is.

Trouwens Dakota en Alco hadden toch in de winter jeuk?

Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 18 jul 2010, 18:31

Volgens mij was het mijtenallergie en in Alco's geval ook diverse grassoorten weet eigenlijk niet hoe dat met Dakota zit. Mijten zijn er natuurlijk zomer en winter en ook nog eens veel soorten en voor wat betreft de allergie op grassen die jeuk veroorzaken zou dat ook wel weer kunnen rijmen met klachten tijdens het weideseizoen.
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 18 jul 2010, 18:38

ja alleen die van mij staan zomer en winter 24/7 op de wei, ik denk dat het toch gissen blijft, tenzij ik haar bloed eens laat onderzoeken, maar ik weet niet of daar wat uit gaat komen

Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 18 jul 2010, 18:45

Je zou het kunnen overwegen maar je kan je natuurlijk ook afvragen of het zin heeft om te laten doen aangezien ze op jouw belgische smeersel zo goed reageert zou ik het misschien ook wel zo laten. Aan de andere kant kan het je misschien weer nieuwe inzichten geven.
Ik liet overigens ieder jaar Ros' bloed testen op onder andere lever- en nierwerking om eventueel in te grijpen op die vitale organen als het nodig was. Die waardes waren altijd in orde. Het enige dat afweek en dat was een hele lichte afwijking naar de bovenkant was het glucosegehalte.
Ziggy

Bericht door Ziggy » zo 18 jul 2010, 18:51

ja ze doet het prima op dat belgische goedje, er is alleen 1 ding wat me niet zo lekker zit en dat is dat er dus prednisolon in zit, nou heeft een VA mij al eens verteld dat het in deze hoeveelheden en ook nog eens op de huid niet zoveel kwaad kan, maar toch................ ben niet zo van die middeltjes

Fabienne-Fotografie

Bericht door Fabienne-Fotografie » zo 18 jul 2010, 20:32

ik ben nu over op de HIPPO EX-CEMA op aanraden van mn dierenarts, kost een vermogen stinkt een uur in de wind maar het werkt wel!
Azalie :: Isabeau
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » zo 18 jul 2010, 21:42

hier heb ik een deken voor banjer.

maar nu ligt haar hele hoofd open. dat doet ze snachts op stal.
heb overal al stroomdraadjes neer gehangen dat ze er niet aan kan jeuken.
maar ze blijft zich open halen.

hebben jullie misschien een tip?
Bella (Bijoux van de Tsjoggelberg) en Fenne van de hoenderkamp

Afbeelding
Tot een kleine BellaX Winser G

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Ziggy

Bericht door Ziggy » ma 19 jul 2010, 04:33

misschien dat je haar toch ook een hoofdkap aan moet doen?

Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » ma 19 jul 2010, 07:59

ik heb alleen zown muggenkap op zeg maar.

het is vanacht gelukkig niet erger geworden op stal maar denk dat ik haar maar snachts buiten ga laten kan ze ook niet schuren denk dat dat het beste idee is.

Afbeelding

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » ma 19 jul 2010, 19:00

Ik gebruik bij Ulvy alleen een deken en hoofdkap. Dat gaat prima. Ik smeer voor de rest eigenlijk niks.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » di 20 jul 2010, 08:49

mijn nieuwe exceem deken is binnen die oude word toch wel wat minder hier zat ook een gratis hoofdkap bij kijken of die gaat werken zal hem straks even om doen dan heb ik een echt spookpaard haha

Afbeelding

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Bernadet_Bo

Bericht door Bernadet_Bo » di 20 jul 2010, 20:27

@ nadine...
Ik heb even zo snel geen foto van hem....
Ik zal van de week weer eens nieuwe foto's maken, kun je zijn manen bewonderen.. Is echt erg hard gegaan..

Wel leuk dat jullie het hier over de dekens hebben.
Ik heb er de laatste tijd zo de balen van. Hij staat op het land, de dekens worden alleen maar gesloopt... word er soms helemaal gek van! (ze zijn immers niet gratis).
Ik vraag me soms wel eens af of het deken nu echt helpt..
Aangezien ik tegelijk met het deken en de druppels ben begonnen weet ik niet wat nu het best werkt.. Slaan de druppels aan? Of is het juist het deken of de combi?
Naar mijn idee zijn het toch de druppels met de shampoo die het best werken.. Hij blijft ook een beetje schuren in de manen (heel soms).
Ik heb gewoon het idee dat als hij teveel fructaan binnen krijgt hij gaat jeuken...
Wat denken jullie, of zouden jullie doen?
Het zou me ergens zo fijn lijken als hij zonder deken kan rond rennen....
Bo is geweldig! :D
En mijn bruine grote kerels natuurlijk ook !
Ziggy

Bericht door Ziggy » di 20 jul 2010, 20:39

ik heb Vera zonder deken lopen, heb eerst de huidemulsie gebruikt en daarna derfen, maar dit gaf niet het gewenste resultaat, met als gevolg dat ze behoorlijk geschuurd heeft. Ik heb nu weer "mijn" smeerseltje in België gehaald en ik merk gelijk weer verbetering, geen trillende manenkam meer, manenkam niet dik en ook geen ribbels meer. Dus we kunnen weer opnieuw gaan sparen met manen

Rosantjuh(L)banjer

Bericht door Rosantjuh(L)banjer » di 20 jul 2010, 20:40

@bernadet_bo als je denkt dat die druppels echt zo goed werken kan je het altijd proberen zonder deken je kan hem immers altijd weer op doen.;)

Afbeelding

R.I.P. 27-11-'08 Popeye.
R.I.P 17-08-'12 Banjer.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » wo 21 jul 2010, 13:22

Rosantjuh(L)banjer schreef:@bernadet_bo als je denkt dat die druppels echt zo goed werken kan je het altijd proberen zonder deken je kan hem immers altijd weer op doen.;)
Dat klopt, maar jeuk werk altijd langer door. Als ik Zortin zonder deken laat lopen heb ik daar vaan weer 2 weken spijt van.
Dit jaar gaat het overigens super *klopt het meteen even af*. Het lijkt wel of ik het elk jaar beter onder controle krijg.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Plaats reactie