arme pferden

Plaats hier ál je (fjorden)foto's! Ook filmpjes horen hier thuis.
Plaats reactie
ing-1970

arme pferden

Bericht door ing-1970 » di 20 jul 2010, 16:43

Het is hier ook warm en deze paarden,Welk soort ras is het eigenlijk? sjouwen de hele dag van boven naar beneden om luie touristen naar kasteel neuschwanstein te brengen.
Denk dat het toch zo,n 7 procent aan afdaling is en dat ook weer omhoog.
Ze hebben vast intussen een sterke voorhand en achterhand. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
roos

Re: arme pferden

Bericht door roos » di 20 jul 2010, 16:50

Hmm weet niet wat ik er van moet zeggen. Ze hadden wel een vliegennetje mogen hebben....
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Krista

Bericht door Krista » di 20 jul 2010, 16:57

Tsja helaas touristen kruipen overal in. Arme paarden. Paar emmers water zou ze goed doen ipv het zweet op hun lijf.
Die fjorden in Orvelte heb ik vorig voorjaar ook met afgrijzen staan bekijken. Die stakkers zullen het ook wel niet best hebben met dit weer.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
rowenna

Bericht door rowenna » di 20 jul 2010, 18:44

Als ze regelmatig gekoeld worden met water en ze krijgen goed te drinken, met afentoe wat rust, dan moet het volgens mij best kunnen.
Vroeger moesten paarden veel harder werken, dan werd er niet gekeken of het heet was of niet.
En ik neem aan dat ze ook niet constant moeten draven, hoop ik tenminste voor de paarden.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
ing-1970

Bericht door ing-1970 » di 20 jul 2010, 19:30

Nee hoor het ging allemaal in stap,maar wat me verbaasde dat ze idd geen emmer water kregen.
Het waren meestal van de chinezen en japanners die er gebruik van maakten.
Wij hebben gelopen naar boven,met nu ook stijve kuitjes,Maar het uitzicht was erg mooi.
Afbeelding
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » di 20 jul 2010, 19:36

ach, dat paardje links op de 1e 3 foto's ziet er echt niet Happy uit. Een lekkere afkoeling zou ook best mogen,
Helaas is het zo.
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Ivonne

Bericht door Ivonne » di 20 jul 2010, 19:37

ze zien er ook niet zo happy uit.

In Orvelte heb ik ook wel eens staan kijken. Daar had er één hoefijzers die nog met 2 nagels vastzaten....
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Charret

Bericht door Charret » di 20 jul 2010, 20:28

Mijn ouders zijn daar vorig jaar ook geweest en mijn moeder vertelde ook al over die zielige dieren. Idd omdat het al zo'n mega helling is en dan zo warm. En dat tuig ziet er ook niet comfortabel uit. Bah.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
Nathalie

Bericht door Nathalie » wo 21 jul 2010, 07:39

Het is natuurlijk wel extreem warm en een helling is dan wat zwaarder werken, maar zolang de paarden regelmatig water aangeboden krijgen, vind ook ik het wel kunnen.

Ik vind de paarden er ook prima uitzien en het tuig ziet er netjes verzorgd uit (heb zelf te weinig (lees: GEEN) verstand van gareeltuigen om iets zinnigs over de pasvorm te kunnen zeggen). Ook de hoeven zien er zo op de foto's keurig uit. Ik heb heel veel ergere dingen gezien bij dieren die ingezet worden als 'toeristen-attractie' en zou persoonlijk deze mensen eerder een pluim geven omdat ze laten zien hoe het ook kan :o. Nette spullen (zo van de foto), verzorgde paarden (wederom zo van de foto), netjes in de schaduw geparkeerd tijdens het afstappen en duidelijk het juiste soort paard voor dit werk (lekker flink tweespan en ook erg braaf hoe ze zo los staan, want dat is toch bijna regel nummer 1 in het men-handboek, gij zult uw ingespannen paard niet los laten staan ;) )
Mensen verdienen hier doorgaans geen vetpot mee dus vaak wordt op van alles bezuinigd, zie ook dat er in ieder geval 2 verschillende tweespannen lopen dus ze worden ook afgewisseld of lopen ze tegelijk?

edit: typo
Laatst gewijzigd door Nathalie op wo 21 jul 2010, 08:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Gerritje

Bericht door Gerritje » wo 21 jul 2010, 07:46

ik zie ook gewoon werkpaarden. Die er goed verzorgt uitzien. Goed op de hoeven, niet mager en tja ja ze moeten werken, maar of dat zo vervelend is. Zolang toeristen hier gebruik van maken, zal dit soort paardenwerk blijven bestaan.
---
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 21 jul 2010, 07:52

Ik ga met Gerritje mee, ik zie ook gewoon werkpaarden. Ze hebben keurige ijzers onder met widiapunten tegen het uitglijden.
Bij de eerste twee foto's blij dat de paarden staan te wachten in de schaduw en niet in de volle zon. Er ligt daar wel water op de grond, wellicht zijn ze wel gewoon gedrenkt en gekoeld?
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Wanja

Bericht door Wanja » za 24 jul 2010, 19:58

Bij de Briksdal gletsjer in Noorwegen liepen een aantal jaren geleden ook nog Fjorden voor karretjes om luie toeristen naar boven te brengen (idd voornamelijk Japanners en Chinezen die daar met busladingen tegelijk foto's komen maken). Ze zijn daar nu weg, het mocht niet meer omdat het dieronvriendelijk was. Ik vind dit er ook een beetje zielig uitzien eerlijk gezegd...
Rust zacht lieve Wanja, ik zal je nooit vergeten kanjer!
* 02-05-2001 † 05-02-2012
Hilde

Bericht door Hilde » zo 25 jul 2010, 09:05

Ik zie zo op 't eerste gezicht geen schandalige taferelen,hoor!
Goed,degelijk passend tuig,geparkeerd in de schaduw en wat zweet op 't lijf maar geen hele plassen eronder hoor!!
Het paard op de eerste foto's oogt mij niet zielig,maar pakt juist heeeel goed zijn rust in de pauzes,als alle paarden dat zo eens deden,prima hoor!
Ik zie ook 2 spannen dus wisseld misschien elkaar af en anders om-de-beurt een ritje,heel goed!

Widiapuntjes zijn trouwens niet voor 't uitglijden (dat zijn kalkoenen of puntjes indraaien)widiapuntjes zijn om de ijzers wat langer mee te laten gaan,zodat die eerst slijten en dan pas het ijzer.
Vaak komt dit door het ijzer wegzetten en dan nog wat doorglijden of de stand van de voet waardoor eigenaren dit doen.

Zijn dit geen Ardenners?
Krachtige paarden,die dit werk prima aankunnen.
11-06-2008:Rust zacht grote,stoere Kor!
Ilonka

Bericht door Ilonka » zo 25 jul 2010, 09:13

Ik heb net nog in de Eifel getrained met de paarden en de vrouw bij wie we logeerden (die al jaren op hoog niveau endurance rijd) gebruikt de widiapuntjes wel degelijk tegen het uitglijden als ze op het asfalt omlaag moeten. Dus ik denk dat het twee doeleinden kan dienen.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Jowien

Bericht door Jowien » zo 25 jul 2010, 13:23

Ik zie ook werkpaarden die even lekker in de schaduw geparkeerd zijn. Ze zijn zeker niet mager, goed verzorgd, goed tuig, en met z'n 2-en kunnen ze zo'n kar wel hebben als de koetsier rustig aan doet. En zoals die ene erbij staat.. zo staat Orlinde ook op wedstrijdjes tussen parcoursen in. Gewoon goed je rust pakken en je lekker niets aantrekken van drukte om je heen. Een emmer water of spons erover zou nog mooi zijn.
Ik zie paarden die lekker werken, die niet de hele dag in een stal of stoffige paddock zonder vriendjes staan.

En als je twijfelt, dan kun je natuurlijk de koetsier of verzorger vragen stellen. Moeten ze elke dag werken, hoe lang, krijgen ze water en eten en pauze? De meeste koetsiers willen best vertellen over hun paarden.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Plaats reactie