"Natuurlijk" Paardrijden Toppic : grondwerk, bitloos enz..
Re: Verstandig Paardrijden Toppic : grondwerk, bitloos enz..
Laatst gewijzigd door Silas op vr 04 jun 2010, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.
ik houd er niet van als mensen denken dat ik een dom blondje ben.. 

- Nientjepientje
Ik moet me denk ik ook maar even melden!
Ik heb van haar les gehad:
http://www.youtube.com/watch?v=W2MkueQynVw
Ik heb met mijn verzorgfjordjes aan NH gedaan. Eentje was vroeger mishandeld geweest, het heeft een tijdje geduurd voordat ze vertrouwen in me kreeg, maar bij bepaalde dingen bleef je het merken.
Sinds ik aan NH deed was de band tussen mij en het haar wel een stuk gegroeid.
Ik ben nu op zoek naar mijn eigen fjord, en ik weet zeker dat ik weer aan NH ga doen. Maar ik doe vooral me eigen ding, en kijk wat het beste is voor het paardje. En vind dat ieder z'n eigen manier mag hebben hoe die met z'n paard omgaat.
Want ik vind dat extreme wat sommige mensen hebben helemaal niets. Bijvoorbeeld laatst zag ik iemand ergens op bokt die een landje te huur had, daar mocht je alleen staan als je aan NH doet, bitloos bent en ijzerloos bent.
Of ik hoorde iemand zeggen dat je geen NH oefeningen kan doen als je paard op stal staat..
Ieder paard is verschillend, ik ken zelfs een paard die staat vrijwillig bijna de hele dag in de inloopstal.
Ik heb van haar les gehad:
http://www.youtube.com/watch?v=W2MkueQynVw
Ik heb met mijn verzorgfjordjes aan NH gedaan. Eentje was vroeger mishandeld geweest, het heeft een tijdje geduurd voordat ze vertrouwen in me kreeg, maar bij bepaalde dingen bleef je het merken.
Sinds ik aan NH deed was de band tussen mij en het haar wel een stuk gegroeid.
Ik ben nu op zoek naar mijn eigen fjord, en ik weet zeker dat ik weer aan NH ga doen. Maar ik doe vooral me eigen ding, en kijk wat het beste is voor het paardje. En vind dat ieder z'n eigen manier mag hebben hoe die met z'n paard omgaat.
Want ik vind dat extreme wat sommige mensen hebben helemaal niets. Bijvoorbeeld laatst zag ik iemand ergens op bokt die een landje te huur had, daar mocht je alleen staan als je aan NH doet, bitloos bent en ijzerloos bent.
Of ik hoorde iemand zeggen dat je geen NH oefeningen kan doen als je paard op stal staat..

Ieder paard is verschillend, ik ken zelfs een paard die staat vrijwillig bijna de hele dag in de inloopstal.

- cowgirlwillie
- Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
- Contacteer:
hihi esther ik dacht ook meteen auto is eten natuurlijk!
oooh silas das echt een gemeen paard zeg whahaha humor!
oooh silas das echt een gemeen paard zeg whahaha humor!
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Ik moet even iets kwijt: wat is verstandig paardrijden???? NH VD????
Ik rij gewoon op een engelse manier MET een bit en een dressuurzadel, rij heerlijk wedstrijden.
Ik vind veel dingen van VD en NH een beetje trucjes. (ojee, ik krijg nu natuurlijk iedereen over me heen)
Dat iemand NH en VD doet is natuurlijk prima en iedereen moet lekker zelf doen waar doe zich goed bij voelt maar om dan te stellen dat verstandig paardrijden VD en HD is vind ik een beetje een ver gaan.
Mijn paarden zijn nog steeds blij en happy als ik kom en ga(en ik zie ze de hele dag)
Ook al doen wij geen VD en NH.
Sorry maar dat is een beetje mijn mening.
Ik rij gewoon op een engelse manier MET een bit en een dressuurzadel, rij heerlijk wedstrijden.
Ik vind veel dingen van VD en NH een beetje trucjes. (ojee, ik krijg nu natuurlijk iedereen over me heen)
Dat iemand NH en VD doet is natuurlijk prima en iedereen moet lekker zelf doen waar doe zich goed bij voelt maar om dan te stellen dat verstandig paardrijden VD en HD is vind ik een beetje een ver gaan.
Mijn paarden zijn nog steeds blij en happy als ik kom en ga(en ik zie ze de hele dag)
Ook al doen wij geen VD en NH.
Sorry maar dat is een beetje mijn mening.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.

Ik heb het van het begin gelezen dus ik weet waarom Verstandig Paardrijden(???)
Ik heb meerdere clincs gezien van Voest en Robberts maar ik er de voordelen niet van in.
Zeker niet als ze met een verhaal aankomen zetten dat het een doodsbang paard is wat niet te laden is en dat doen ze dan in een ring(met veel publiek) binnen een kwartier met dranghekken.
Nee,ik heb er genoeg van gezien.
Ieder heeft gelukkig zijn eigen methode(en ik hoop alleen dat iedereen dat met dezelfde doelstelling doet en dat is een blij en "vrij"paard.
Ik vond alleen de term Verstandig paardrijden niet helemaal gepast.
Ik heb meerdere clincs gezien van Voest en Robberts maar ik er de voordelen niet van in.
Zeker niet als ze met een verhaal aankomen zetten dat het een doodsbang paard is wat niet te laden is en dat doen ze dan in een ring(met veel publiek) binnen een kwartier met dranghekken.
Nee,ik heb er genoeg van gezien.
Ieder heeft gelukkig zijn eigen methode(en ik hoop alleen dat iedereen dat met dezelfde doelstelling doet en dat is een blij en "vrij"paard.
Ik vond alleen de term Verstandig paardrijden niet helemaal gepast.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- cowgirlwillie
- Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
- Contacteer:
dat is inderdaad onze doelstelling ene blij en vrij paard
, mnisschien pas je hier stiekem beter dan je zelf denkt. 

Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
Nee, dat denk ik nietcowgirlwillie schreef:dat is inderdaad onze doelstelling ene blij en vrij paard, mnisschien pas je hier stiekem beter dan je zelf denkt.

maar ik wil wel heel graag een blij en vrolijk paard

Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.

Laatst gewijzigd door Silas op vr 04 jun 2010, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Iedereen streeft naar een blij en vrolijk paard, anders ben je niet echt goed bezig lijkt me. Of je nou GP dressuur rijdt, ment of in het bos rondrijdt.
Ik ben ook een dressuurmiep die met bit, sporen en boomzadel rijdt.
Daarnaast rijd ik ook regelmatig zonder zadel en hoofdstel, maar om dat nou 'NH' te noemen.
http://img375.imageshack.us/img375/5058/img0853knip.jpg
'De band tussen mijn paard en mij is gegroeid sinds we NH doen', vind ik zo'n maffe uitspraak.
Als je normaal met je paard omgaat, hem elke dag eten geeft, elke dag poetst, knuffelt, rijdt, ermee wandelt, er nieuwe dingen mee leert of wat dan ook, dan krijg je ook een band met je paard. Ik denk niet dat het per se door die NH oefeningen komt.
Ik ben ook een dressuurmiep die met bit, sporen en boomzadel rijdt.
Daarnaast rijd ik ook regelmatig zonder zadel en hoofdstel, maar om dat nou 'NH' te noemen.
http://img375.imageshack.us/img375/5058/img0853knip.jpg
'De band tussen mijn paard en mij is gegroeid sinds we NH doen', vind ik zo'n maffe uitspraak.
Als je normaal met je paard omgaat, hem elke dag eten geeft, elke dag poetst, knuffelt, rijdt, ermee wandelt, er nieuwe dingen mee leert of wat dan ook, dan krijg je ook een band met je paard. Ik denk niet dat het per se door die NH oefeningen komt.
***************************..
Laatst gewijzigd door Silas op vr 04 jun 2010, 21:34, 1 keer totaal gewijzigd.

- Thessa Keizer
Leuk om allemaal te lezen hoe iedereen erin staat.
Ik heb Aike al van veulen al aan en nog nooit wat aan NH of VD gedaan, ik heb er zelf niets mee en ik heb toch een geweldige band met mijn paard!! Ik rij dus ook met een normaal hoofdstel met bitje, dressuur zadel en hoppa aan het werk, prachtig vind hij het, hij vind alles leuk om te doen en zet zich voor de volle 100% in. Daarbij ken ik hem uiteraard door en door en ga ik op een manier met mijn ventje om wat bij ons samen past, het is een beetje geven en nemen, ik sluit compromissen met Aike zonder dat hij dat eigenlijk door heeft! Ik weet precies hoe meneer zijn bui is en wat ik dan dus die dag met hem ga doen, zo hebben wij eigenlijk nooit een miscommunicatie.
Verder wissel ik het werk uiteraard af met leuke dingen hoor!
Het is meer dat je in mijn beleving naar je paard moet kijken en daarin je gevoel moet volgen, werkt super!
Daarbij is Aike zo'n nuchter figuur, die ligt denk in een deuk als ik hem weg ga jagen e.d.
Daar zie ik persoonlijk echt het nut niet van in, niet voor aike in ieder geval! En wat betreft mijn haflinger, ach gossie denk dat hij helemaal van slag raakt als ik dat met hem zou doen, is een meutje en hartstikke onzeker.
Maar goed ik ben van mening dat iedereen moet doen waar jij en je paard zich goed bij voelen!
Als je maar plezier hebt van je knollie toch en hij van jou, daar gaat het om!
Groetjes Thessa
Ik heb Aike al van veulen al aan en nog nooit wat aan NH of VD gedaan, ik heb er zelf niets mee en ik heb toch een geweldige band met mijn paard!! Ik rij dus ook met een normaal hoofdstel met bitje, dressuur zadel en hoppa aan het werk, prachtig vind hij het, hij vind alles leuk om te doen en zet zich voor de volle 100% in. Daarbij ken ik hem uiteraard door en door en ga ik op een manier met mijn ventje om wat bij ons samen past, het is een beetje geven en nemen, ik sluit compromissen met Aike zonder dat hij dat eigenlijk door heeft! Ik weet precies hoe meneer zijn bui is en wat ik dan dus die dag met hem ga doen, zo hebben wij eigenlijk nooit een miscommunicatie.
Verder wissel ik het werk uiteraard af met leuke dingen hoor!
Het is meer dat je in mijn beleving naar je paard moet kijken en daarin je gevoel moet volgen, werkt super!
Daarbij is Aike zo'n nuchter figuur, die ligt denk in een deuk als ik hem weg ga jagen e.d.

Maar goed ik ben van mening dat iedereen moet doen waar jij en je paard zich goed bij voelen!
Als je maar plezier hebt van je knollie toch en hij van jou, daar gaat het om!
Groetjes Thessa

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
en Blaze mijn pennypony paardje!!
en ook Elegant, alias Schimpie, mijn knappe schimmel ruin
Ennnnnn, Joost!!
Ennnnnn, Joost!!
Esther 
Als Kootje moet kiezen tussen mij of een berg komkommers.. dan wint toch écht die berg komkommers het
Ik plak ook liever geen label op hoe ik met mijn paard omga. Het is gewoon mijn manier.. met of zonder ijzers/bit/boom etc. Het moet een wisselwerking van plezier zijn. Ik geniet van bij hem zijn, hij geniet ervan dat ik hem kan krauwen op plekken waar hij niet bij kan, hij vind het leuk om buiten op ontdekking te gaan, maar een leider/'kuddegenootje' erbij is wel fijn en ik geniet ook van die wandelingen en later als we groot zijn van de ritten
spelen is leuk en daarmee kan ik hem dingen aanleren die mij goed uitkomen en waarmee ik een 'opgevoed' paard bereik. En daar zitten dingen tussen die nu onder NH vallen, maar die we vroeger op ons kleine manegeetje ook al spelenderwijs leerden...

Als Kootje moet kiezen tussen mij of een berg komkommers.. dan wint toch écht die berg komkommers het

Ik plak ook liever geen label op hoe ik met mijn paard omga. Het is gewoon mijn manier.. met of zonder ijzers/bit/boom etc. Het moet een wisselwerking van plezier zijn. Ik geniet van bij hem zijn, hij geniet ervan dat ik hem kan krauwen op plekken waar hij niet bij kan, hij vind het leuk om buiten op ontdekking te gaan, maar een leider/'kuddegenootje' erbij is wel fijn en ik geniet ook van die wandelingen en later als we groot zijn van de ritten

Re: "Natuurlijk" Paardrijden Toppic : grondwerk, bitloos enz..
Thessa ik ben het helemaal met je eens! Dat wilde ik ook zeggen 
wat ik wel spannend vind met Kootje is dat ik nu de beslissingen ga nemen met het inrijden. Ik lees me rot en ben er nog steeds niet uit welke kant ik op wil
Gelukkig heb ik nog 4 jaar om er over na te denken 

wat ik wel spannend vind met Kootje is dat ik nu de beslissingen ga nemen met het inrijden. Ik lees me rot en ben er nog steeds niet uit welke kant ik op wil

Ben het ook helemaal met je eens Thessa 

Ho even , ik "val" NH niet aan, geef alleen mijn mening net zoals jij dat doet met:Mij hoor je niemand veroordelen omdat ie met sporen rijd, of met een zweep of een bit.. maar ik gebruik deze middelen niet en ben van mening dat dat beter is.Silas schreef:Ik vind het erg jammer dat mensen NH zo 'aanvallen'... ben je t er niet mee eens, ga dan in het dressuurtoppic praten oid. Wij willen hier in dit toppic onze ervaringen delen.
Mij hoor je niemand veroordelen omdat ie met sporen rijd, of met een zweep of een bit.. maar ik gebruik deze middelen niet en ben van mening dat dat beter is.
Zo heeft ieder zijn manier van omgaan met z'n paard..
Ieder mag in het topic reageren en dan is het wel heel makkelijk om te zeggen : ga dan in het dressuurtoppic praten oid.
Dit is en blijft een open forum waar iedereen zijn mening mag geven.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
- Thessa Keizer
Marloes en suzan jullie hebben jullie paardjes ook van jongs af aan net als ik en hebben ook gewoon die band al, dat ontstaat gewoon door met ze bezig te zijn op watvoor manier dan ook.
Silas is nog maar een paar weekjes met haar paardje bezig waardoor ik wel begrijp dat het voor haar en haar paard misschien een goede manier is van een band opbouwen en de rangorde bepalen! Straks zal dat ook steeds natuurlijker gaan.
En dan nog als iemand zich goed voelt bij deze manier van benaderen, prima toch nogmaals zolang het maar leuk is met je knollie
Groetjes Thessa
Silas is nog maar een paar weekjes met haar paardje bezig waardoor ik wel begrijp dat het voor haar en haar paard misschien een goede manier is van een band opbouwen en de rangorde bepalen! Straks zal dat ook steeds natuurlijker gaan.
En dan nog als iemand zich goed voelt bij deze manier van benaderen, prima toch nogmaals zolang het maar leuk is met je knollie

Groetjes Thessa

Mijn enige echte grote liefde in mijn leven, AIKE!!!!!
Ennnnnn, Joost!!
Ennnnnn, Joost!!
Ik ben het wel met Claudia eens.. Wat is NH??
Eigenlijk haal ik zelf uit alle facetten van met paarden omgaan wat bij mij het beste werkt en wat ik leuk vind..
Dat zijn onderdelen uit de dressuur, van Parelli, western, noem maar op..
Eigenlijk haal ik zelf uit alle facetten van met paarden omgaan wat bij mij het beste werkt en wat ik leuk vind..
Dat zijn onderdelen uit de dressuur, van Parelli, western, noem maar op..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Grappig hoe de naam van dit topic nu al een paar keer veranderd is
Labeltjes plakken is moeilijk, ik kan het ook nog steeds niet bij mezelf
Ikzelf zeg vaak dat ik op 'natural-horsemanship-achtige dingen' doe met mijn paardje, omdat op die manier mensen die daar niet mee bezig zijn wel snappen wat je bedoelt. Maar die term, ach, ik maak me er niet druk om.
Ik vis overal dingen vandaan die voor mij en mijn paardje werken en giet daar nog eens mijn eigen sausje overheen. En daar komen ook wel eens dingen aan te pas die niet 'NH' zijn hoor.
Ik kan wel begrijpen dat 'NH' de band tussen mens en paard kan verbeteren, dat het een eye-opener kan zijn. Ik denk dan even terug aan mijn manegetijd, waar de omgang buiten het rijden nooit echt behandeld is, en waar ook binnen het rijden geen discussie mogelijk was over wat het paard vond.
De truuk is om iets te vinden dat zowel bij je paard past als bij jou als ruiter. Natuurlijk kun je een geweldige band hebben met je paard als je dressuur rijdt, daar twijfel ik niet over! De term 'dressuur' is ook nogal veelomvattend, niet waar? Ook daarin wordt een hoop gediscussieerd en is de ene ruiter/instructeur de andere niet.
Met boom, zonder boom, met bit, zonder bit, met leadrope of met een zweepje... het draait er voor mij om dat ik een blij paard heb dat graag voor me werkt en er lol in heeft.
Labeltjes plakken is moeilijk, ik kan het ook nog steeds niet bij mezelf

Ikzelf zeg vaak dat ik op 'natural-horsemanship-achtige dingen' doe met mijn paardje, omdat op die manier mensen die daar niet mee bezig zijn wel snappen wat je bedoelt. Maar die term, ach, ik maak me er niet druk om.
Ik vis overal dingen vandaan die voor mij en mijn paardje werken en giet daar nog eens mijn eigen sausje overheen. En daar komen ook wel eens dingen aan te pas die niet 'NH' zijn hoor.
Ik kan wel begrijpen dat 'NH' de band tussen mens en paard kan verbeteren, dat het een eye-opener kan zijn. Ik denk dan even terug aan mijn manegetijd, waar de omgang buiten het rijden nooit echt behandeld is, en waar ook binnen het rijden geen discussie mogelijk was over wat het paard vond.
De truuk is om iets te vinden dat zowel bij je paard past als bij jou als ruiter. Natuurlijk kun je een geweldige band hebben met je paard als je dressuur rijdt, daar twijfel ik niet over! De term 'dressuur' is ook nogal veelomvattend, niet waar? Ook daarin wordt een hoop gediscussieerd en is de ene ruiter/instructeur de andere niet.
Met boom, zonder boom, met bit, zonder bit, met leadrope of met een zweepje... het draait er voor mij om dat ik een blij paard heb dat graag voor me werkt en er lol in heeft.