"Natuurlijk" Paardrijden Toppic : grondwerk, bitloos enz..
"Natuurlijk" Paardrijden Toppic : grondwerk, bitloos enz..
Laatst gewijzigd door Silas op za 05 jun 2010, 08:05, 6 keer totaal gewijzigd.
ik houd er niet van als mensen denken dat ik een dom blondje ben.. 

- kristelhans
Re: Natural toppic, bitloos enz..
Ha dat we die nog niet hadden..onvoorstelbaar!
Had net een linkje naar een filmpje in je andere topic gezet..zet 'm hier ook nog een keer..Ik moet hier altijd bijna van janken van de mooiheid..dom he? Haha zooo prachtig en ontroerend..geen idee waarom!
http://www.youtube.com/watch?v=oHQczRbB ... re=related
Had net een linkje naar een filmpje in je andere topic gezet..zet 'm hier ook nog een keer..Ik moet hier altijd bijna van janken van de mooiheid..dom he? Haha zooo prachtig en ontroerend..geen idee waarom!
Laatst gewijzigd door Silas op vr 04 jun 2010, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.

- kristelhans
Lederhose!
Ken hem inderdaad.. Maar Klaus Ferdinand Hempfling blijft mijn favoriet..hij komt in september weer naar Nederland..vriendin heeft haar paard opgegeven..ben benieuwd! Wil ook wel heen maar is zooo duur! (weer die wens voor een geldboom(pje) haha)

- kristelhans
Herkenbaar..ik heb ook een boek van Parelli maar kan me er ook niet volledig in vinden..pluk hier en daar wat weg, combineer dat met Voest en Hempfling en gooi daar een eigen sausje over haha..tot nu toe bevalt het super!
En dat geld verdien..ach, ik wilde dat ik mezelf zo zou kunnen onderhouden!
En dat geld verdien..ach, ik wilde dat ik mezelf zo zou kunnen onderhouden!

- kristelhans
Jee Suzanne in the Natural House! Doe jij al wat met Kootje op dit gebied?
ja precies, heb wel boek van parelli en van richard maxwell, lees op internet en pak overal wat vandaan.
veel NH vind ik eigenlijk een herontdekking.
zoveel dingen vind ik zo logisch, doe ik al uit mijzelf of leerden wij vroeger al
en andere dingen kan ik weer niks mee, sommige vind ik echt te zweverig
Ik doe heel veel op gevoel.. Kootje opvoeden is vooral een kwestie van consequent zijn. nee is nee. goed gedrag is braaaaf. slecht gedrag is of negeren of een hee! of een beuk. ligt aan de situatie. en leren is leuk!
veel NH vind ik eigenlijk een herontdekking.
zoveel dingen vind ik zo logisch, doe ik al uit mijzelf of leerden wij vroeger al

en andere dingen kan ik weer niks mee, sommige vind ik echt te zweverig

Ik doe heel veel op gevoel.. Kootje opvoeden is vooral een kwestie van consequent zijn. nee is nee. goed gedrag is braaaaf. slecht gedrag is of negeren of een hee! of een beuk. ligt aan de situatie. en leren is leuk!

de vrouw die vorig jaar mijn fries heeft gekocht is deze week ook begonnen met Parelli, een vrouwtje bij haar op stal geeft daar les in, het was heel goed gegaan ze hadden er allebij ook heel veel plezier in, vind toch altijd heel mooi om te zien hoor om op deze manier met je paard bezig te zijn.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Ik vind het altijd leuk om mensen bezig te zien met NH. Maar wat er nu zo natuurlijk aan is om je paard al die ´kunstjes´ te laten doen weet ik nog niet zo goed 
Verder ben ik geen voorstander van al die bitloze bedoelingen, ik heb een paard met een gekneusde neus gezien, nou dat hoeft van mij niet hoor. Gewoon een vriendelijke hand met een bitje werkt prima toch? Met halster om loopt Ol niet anders.

Verder ben ik geen voorstander van al die bitloze bedoelingen, ik heb een paard met een gekneusde neus gezien, nou dat hoeft van mij niet hoor. Gewoon een vriendelijke hand met een bitje werkt prima toch? Met halster om loopt Ol niet anders.
Hmmmmm ik freestyle (Voest), rij bitloos, boomloos en ijzerloos (en ook net zo makkelijk met bit, met boom en met ijzers) maar Natural Horsemanship krijg ik toch beetje wrange smaak van in mn mond. Wordt niet graag geassocieerd met Naturals (de extremisten dan).
Natural Horsemanship is meer dan zonder iets rijden
Natural Horsemanship is meer dan zonder iets rijden

- cowgirlwillie
- Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
- Contacteer:
ik ben het wel met viv eens. vaak trouwens haha
ik had hiervoor een nogal dominante draversmerrie. ze was echt de baas van de kudde en liefst ook over mij. ik heb heel wat zware lessen gehad. ze reed zelfs dwars door mijn lesgeefster heen die af en toe echt weg moest springen!
toen zijn we helemaal opnieuw begonnen en kreeg ik les in grondwerk a la monty roberts. We gingen voor freestyle en join up. Nou join up kregen we echt niet meteen hoor, ze ging letterlijk dwars door het lint of probeerde ons finaal te negeren enz.
Na wat lessen waren we eindelijk zover dat ze luisterde.
Toen er weer op wat een verschil!
Ik moest het nog wel eensi n de zoveel weken herhalen, maar het hielp steeds langer.
ook ben ik boeken van voest gaan lezen.
ik doe dus vooral op basis van dingen die mij bevallen bij deze 2 trainers.
Nu met lynda is het vooral leuk, lekker spelen en eens op een andere manier beweging geven. zeker tijdens de zwangerschap nu een prima alternatief!
en in de verzogring wil ik lekker veel weidegang of buitenlucht in de bak, bewegingsvrijheid (een fjord en weidegang is ook niet echt natuurlijk... in noorwegen krijgen ze toch minder gras in het wild lijtk mij)
wel denk ik dat je hierin soms ook te ver kan gaan. we worden soms ook wel wat té mieperig naar onze paarden toe.
ik probeer dus ook gewoon nuchter te blijven.
beetje rot gezegd uiteindelijk vraagt een paard niet om het te bereiden het is toch vooral mijn hobby en mijn paard is daarvoor mijn gebruiksvoorwerp. maar ik probeer er wel zo netjes mogelijk mee om te gaan. ik geniet toch meer als ik merk dat mijn paard er stiekem ook van kan genieten. maar echt natuurlijk is paardrijden nooit he?
ik had hiervoor een nogal dominante draversmerrie. ze was echt de baas van de kudde en liefst ook over mij. ik heb heel wat zware lessen gehad. ze reed zelfs dwars door mijn lesgeefster heen die af en toe echt weg moest springen!
toen zijn we helemaal opnieuw begonnen en kreeg ik les in grondwerk a la monty roberts. We gingen voor freestyle en join up. Nou join up kregen we echt niet meteen hoor, ze ging letterlijk dwars door het lint of probeerde ons finaal te negeren enz.
Na wat lessen waren we eindelijk zover dat ze luisterde.
Toen er weer op wat een verschil!
Ik moest het nog wel eensi n de zoveel weken herhalen, maar het hielp steeds langer.
ook ben ik boeken van voest gaan lezen.
ik doe dus vooral op basis van dingen die mij bevallen bij deze 2 trainers.
Nu met lynda is het vooral leuk, lekker spelen en eens op een andere manier beweging geven. zeker tijdens de zwangerschap nu een prima alternatief!
en in de verzogring wil ik lekker veel weidegang of buitenlucht in de bak, bewegingsvrijheid (een fjord en weidegang is ook niet echt natuurlijk... in noorwegen krijgen ze toch minder gras in het wild lijtk mij)
wel denk ik dat je hierin soms ook te ver kan gaan. we worden soms ook wel wat té mieperig naar onze paarden toe.
ik probeer dus ook gewoon nuchter te blijven.
beetje rot gezegd uiteindelijk vraagt een paard niet om het te bereiden het is toch vooral mijn hobby en mijn paard is daarvoor mijn gebruiksvoorwerp. maar ik probeer er wel zo netjes mogelijk mee om te gaan. ik geniet toch meer als ik merk dat mijn paard er stiekem ook van kan genieten. maar echt natuurlijk is paardrijden nooit he?
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
- cowgirlwillie
- Contacteer:
k rij ook het liefst bitloos, niet dat lyn er zoveel last van heeft, maar ik rij veel dagtochten trektochten en dan wil ik dat ze bijv makkelijk onderweg kan eten.
ik rij ook blootvoets.
Ik heb ook boomloos gereden totdat ik merkte dat dat voor ons niet werkt. mijn paard (die draver) hing onder mij en ik werd meegetrokken en kon niet goed een onafhankelijke zit krijgen. ik had dus te weinig steun waardoor het zadel ging glijden en ik alsnog drukplekken kreeg.Nu rij ik met een flex boom dat vind ik een mooi compromi. zelf loop ik ook niet graag met een zware rugtas met een rechte plank erin.
ik vind het niet normaal om spijkers in een hoef te slaan.
tuurlijk als dit ervoor zorgt dat de hoef niet te snel slijt of omdat je zo een hoefprobleem oplost prima. maar als het niet echt nodig is liever niet.
Wij rijden hier op zandwegen, brede bermen, bospaadjes en in de bak. de hoeven slijten heel rustig nauwelijks eigenlijk.
het bespaart mij ook heel wat geld trouwens ook een goeie reden!
ik kijk dus vooral wat voor ons werkt.
ik rij ook blootvoets.
Ik heb ook boomloos gereden totdat ik merkte dat dat voor ons niet werkt. mijn paard (die draver) hing onder mij en ik werd meegetrokken en kon niet goed een onafhankelijke zit krijgen. ik had dus te weinig steun waardoor het zadel ging glijden en ik alsnog drukplekken kreeg.Nu rij ik met een flex boom dat vind ik een mooi compromi. zelf loop ik ook niet graag met een zware rugtas met een rechte plank erin.
ik vind het niet normaal om spijkers in een hoef te slaan.
tuurlijk als dit ervoor zorgt dat de hoef niet te snel slijt of omdat je zo een hoefprobleem oplost prima. maar als het niet echt nodig is liever niet.
Wij rijden hier op zandwegen, brede bermen, bospaadjes en in de bak. de hoeven slijten heel rustig nauwelijks eigenlijk.
het bespaart mij ook heel wat geld trouwens ook een goeie reden!
ik kijk dus vooral wat voor ons werkt.
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
- cowgirlwillie
- Contacteer:
ik weet niet goed wat ik van dit filmpje moet vinden... knap zeker, maar het doet mij toch denken aan een circuspaard.kristelhans schreef:Ha dat we die nog niet hadden..onvoorstelbaar!
ik zie weinig plezier vooral onderdanigheid, onderwerping. het paard kauwt de hele tijd de oren hangen lijkt alles vooral te doen omdat het moet.
pas bij het springen zie ik een levendig paard.

Vriendin van me is nu leven 4 Parelli, maar wat die met haar paarden kan daar sla ik soms stijl van achterover, hihi..
Ze is nu waarschijnlijk de een na hoogst opgeleide parrellipersoon in NL.
Ik heb wel eens wat dingen met haar gedaan en heb daar veel baat bij gehad, maar echt mijn ding is het denk ik niet.. Al werken sommige dingen erg goed!! Heb met Bente wat dingen gedaan en die was superbraaf, heeft tijdens het inrijden nooit een pas verkeerd gedaan!!
Zo heb ik laatst ook grondwerk gedaan met Flower toen zij het halster niet om wilde, het duurde wat langer maar ik heb uiteindelijk zonder dwang, beethouden, in een hoekje vangen e.d. op een hele fijne manier het halster om gekregen, gaf een zeer voldaan gevoel.
Ik haal er dus zeker dingen uit.. Ook weet ik uit ervaring dat sommige paarden het spelletje van plek innemen erg leuk vinden!!
Ze wil trouwens ook wel les geven!!
Haar site:
http://www.gwistables.nl
Ze is nu waarschijnlijk de een na hoogst opgeleide parrellipersoon in NL.
Ik heb wel eens wat dingen met haar gedaan en heb daar veel baat bij gehad, maar echt mijn ding is het denk ik niet.. Al werken sommige dingen erg goed!! Heb met Bente wat dingen gedaan en die was superbraaf, heeft tijdens het inrijden nooit een pas verkeerd gedaan!!
Zo heb ik laatst ook grondwerk gedaan met Flower toen zij het halster niet om wilde, het duurde wat langer maar ik heb uiteindelijk zonder dwang, beethouden, in een hoekje vangen e.d. op een hele fijne manier het halster om gekregen, gaf een zeer voldaan gevoel.
Ik haal er dus zeker dingen uit.. Ook weet ik uit ervaring dat sommige paarden het spelletje van plek innemen erg leuk vinden!!
Ze wil trouwens ook wel les geven!!
Haar site:
http://www.gwistables.nl
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
- cowgirlwillie
- Contacteer:
tja, ik denk dat de hand nog steeds bepaald of iets vriendelijk is... ik kan ook heeel onvriendelijk bezig gaan met jouw hoofdstel.zo moet ik soms heeel onvriendelijk rukken aan een halster om lynda van een grasmat te trekken hahah
ik rij met een hackemore met korte bogen, dus minder hefboomeffect. dit kan alsnog scherp inwerken, als je op zn dressuurs met korte teugel rijd bijv of een flinke ruk geeft.
ik rij met lange teugels vaak op 1 hand, heb nauwelijks contact. maar ik heb zo wel een handrem ik kan de teugels wel iets meer aannemen en dan heb ik al effect.
lynda is wel zo dat als ze geen bit in heeft ze toch een nek erop gaat zetten en dnekt mmm dan bepaal ik wel dat we klaar zijn, naar huis! ze gaat er niet vandoor maar stapt heeel blij en zonder zich tegen te laten houden met opgeheven hoofd weg... zit je niet op te wachten natuurlijk...
ooit hoop ik op touwhalster te kunnen rijden dat lijkt mij ultiem.
ik rij met een hackemore met korte bogen, dus minder hefboomeffect. dit kan alsnog scherp inwerken, als je op zn dressuurs met korte teugel rijd bijv of een flinke ruk geeft.
ik rij met lange teugels vaak op 1 hand, heb nauwelijks contact. maar ik heb zo wel een handrem ik kan de teugels wel iets meer aannemen en dan heb ik al effect.
lynda is wel zo dat als ze geen bit in heeft ze toch een nek erop gaat zetten en dnekt mmm dan bepaal ik wel dat we klaar zijn, naar huis! ze gaat er niet vandoor maar stapt heeel blij en zonder zich tegen te laten houden met opgeheven hoofd weg... zit je niet op te wachten natuurlijk...
ooit hoop ik op touwhalster te kunnen rijden dat lijkt mij ultiem.
- kristelhans
Ik snap je helemaal cowgirwillie (ooh wat erg, ik ben je naam even kwijt!)..filmpje van Honza vind ik gewoon gaaf omdat hij zonder dingen rijdt..Nou moet ik zeggen dat Beer ook zijn oren wat plat legt als hij dingen lastig vindt en zwiept met zijn staart als hij dingen lijkt te snappen..is niet meteen een teken van ongenoegen..kan ook concentratie zijn toch? Ik denk niet dat het paard van Honza dit doet omdat hij zo vreselijk gedwongen wordt..misschien is het zijn aard om te 'pleasen' en zijn heeft Honza daar 'misbruik' van gemaakt maar goed..wij zijn niet bij de training dus dat zullen we nooit weten. Ik weet wel dat Klaus veel aandacht aan de gemoedstoestand van het paard schenkt..die let op de ogen en de algehele mentale status van een paard..dat vind ik mooi!
Anyway..de naam Naturals... tsja..alles met met mate is toch goed? Je hebt overal extremen in maar als je 'normaal' doet en je verstand gebruikt vind ik het niet zo erg om met een 'Natural' geassocieerd te worden. Je hebt inderdaad mensen die er in doorslaan maar ik vind dat die dan vaak aan zichzelf denken en niet meer aan het welzijn van het paard..dan is het meer een imago kwestie geworden... Dat het nu een hype lijkt is vooral te wijten aan Internet en de toegankelijkheid van materiaal gerelateerd aan NH.
De bitloze hoofdstellen met release systeem zijn ook niks voor mij..die zijn allemaal te traag..los is beloning maar die beloning moet wel meteen komen en niet 4 seconde na je handeling. Daarom rijden wij nu ook met bit! Boomloos rijden we omdat niks past en dit een fantastische oplossing is.. Beer is een typisch voorbeeld die dus wel veeeeel lekkerder is gaan lopen met een boomloos zadel..veel losser en flexibeler. Blootsvoets omdat ijzers echt niet nodig zijn..Ik ben niet tegen ijzers..integendeel..het kan voor veel paarden een uitkomst zijn..denk maar aan het verhaal van Annemarie en Nisko!
Anyway..de naam Naturals... tsja..alles met met mate is toch goed? Je hebt overal extremen in maar als je 'normaal' doet en je verstand gebruikt vind ik het niet zo erg om met een 'Natural' geassocieerd te worden. Je hebt inderdaad mensen die er in doorslaan maar ik vind dat die dan vaak aan zichzelf denken en niet meer aan het welzijn van het paard..dan is het meer een imago kwestie geworden... Dat het nu een hype lijkt is vooral te wijten aan Internet en de toegankelijkheid van materiaal gerelateerd aan NH.
De bitloze hoofdstellen met release systeem zijn ook niks voor mij..die zijn allemaal te traag..los is beloning maar die beloning moet wel meteen komen en niet 4 seconde na je handeling. Daarom rijden wij nu ook met bit! Boomloos rijden we omdat niks past en dit een fantastische oplossing is.. Beer is een typisch voorbeeld die dus wel veeeeel lekkerder is gaan lopen met een boomloos zadel..veel losser en flexibeler. Blootsvoets omdat ijzers echt niet nodig zijn..Ik ben niet tegen ijzers..integendeel..het kan voor veel paarden een uitkomst zijn..denk maar aan het verhaal van Annemarie en Nisko!