We hebben wel een eigen weiland met stallen 5 km verderop, dus we doen wel al het werk.
Mijn moeder heeft er een parttime baan aan, voor de verzorging van alle dieren (5 paarden, 3 katten en een hond), maar over het algemeen denk ik wel de moeite.
We hebben de paarden dan een heel eind verderop zitten, waardoor er altijd extra reiskosten zijn en je het inplant om te gaan voor langere tijd. Als je ze aan huis hebt kun je 'even' de paarden buitenzetten, uitmesten kan eventueel op een later tijdstip. Rijden kan savonds nog als de kinderen op bed liggen. Hardstikke fijn lijkt me

Mestopslag op het eigen land mag niet, maar daar zijn wel allerlei opties voor. Hier in midden-limburg vliegen ze zeer regelmatig met controlevliegtuigen rond (soms bijna dagelijks), waardoor je bij een grotere mestopslag wel verstandig doet een vergunning aan te vragen & daar iets moois voor te maken. Anders kun je nog vragen of een boer in de buurt de mest komt afhalen/waar je mest kunt brengen eens in de zoveel tijd.
En wat Esther zegt, je blijft bezig om je eigen land te verbeteren. Bij een low budget zijn bepaalde voorzieningen misschien niet (gelijk) mogelijk. Maar het is wel handig om na te denken over watervoorziening, eventuele besproeingsmogelijkheden, afrastering, stroom (schrikapparaat of iets dergelijks) en stalling/schuilmogelijkheden.
Iedereen heeft eigen ervaringen met omheining, Esther vindt lint niet fijn lees ik, wij thuis hebben er juist hele goede ervaringen mee, geen geflapper iig. Je kunt het zelf zo praktisch en veilig maken als je wilt door middel van isolatoren, verbindingsstukken etc. (lang stuk afrastering bestaande uit 1 lang lint is bijv. vaak gevaarlijker, dan kleinere stukken lint, je hebt isolatoren waarbij het lint eruit klikt wanneer een paard blijft hangen etc).
Het stuklopen van de weides hangt ook af van de grondsoort. Het noorden heeft meer klei, het zuiden meer zandgrond.
En ik denk dat het voor de rest niet veel anders zal zijn als op een pensionstal, alleen dat je meer zelf gaat doet. Misschien kun je bij je pensionstal als een rondkijken wat voor faciliteiten er zijn en welke werkzaamheden gedaan worden in een jaar. Dan heb je denk ik een heel compleet beeld.