Paard aan huis of liever niet....

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Yvette_Minouk

Re: Paard aan huis of liever niet....

Bericht door Yvette_Minouk » vr 28 mei 2010, 13:37

Het lijkt me heerlijk om de paarden aan huis te hebben :)
We hebben wel een eigen weiland met stallen 5 km verderop, dus we doen wel al het werk.
Mijn moeder heeft er een parttime baan aan, voor de verzorging van alle dieren (5 paarden, 3 katten en een hond), maar over het algemeen denk ik wel de moeite.

We hebben de paarden dan een heel eind verderop zitten, waardoor er altijd extra reiskosten zijn en je het inplant om te gaan voor langere tijd. Als je ze aan huis hebt kun je 'even' de paarden buitenzetten, uitmesten kan eventueel op een later tijdstip. Rijden kan savonds nog als de kinderen op bed liggen. Hardstikke fijn lijkt me :)

Mestopslag op het eigen land mag niet, maar daar zijn wel allerlei opties voor. Hier in midden-limburg vliegen ze zeer regelmatig met controlevliegtuigen rond (soms bijna dagelijks), waardoor je bij een grotere mestopslag wel verstandig doet een vergunning aan te vragen & daar iets moois voor te maken. Anders kun je nog vragen of een boer in de buurt de mest komt afhalen/waar je mest kunt brengen eens in de zoveel tijd.

En wat Esther zegt, je blijft bezig om je eigen land te verbeteren. Bij een low budget zijn bepaalde voorzieningen misschien niet (gelijk) mogelijk. Maar het is wel handig om na te denken over watervoorziening, eventuele besproeingsmogelijkheden, afrastering, stroom (schrikapparaat of iets dergelijks) en stalling/schuilmogelijkheden.

Iedereen heeft eigen ervaringen met omheining, Esther vindt lint niet fijn lees ik, wij thuis hebben er juist hele goede ervaringen mee, geen geflapper iig. Je kunt het zelf zo praktisch en veilig maken als je wilt door middel van isolatoren, verbindingsstukken etc. (lang stuk afrastering bestaande uit 1 lang lint is bijv. vaak gevaarlijker, dan kleinere stukken lint, je hebt isolatoren waarbij het lint eruit klikt wanneer een paard blijft hangen etc).
Het stuklopen van de weides hangt ook af van de grondsoort. Het noorden heeft meer klei, het zuiden meer zandgrond.

En ik denk dat het voor de rest niet veel anders zal zijn als op een pensionstal, alleen dat je meer zelf gaat doet. Misschien kun je bij je pensionstal als een rondkijken wat voor faciliteiten er zijn en welke werkzaamheden gedaan worden in een jaar. Dan heb je denk ik een heel compleet beeld.
Balou

Bericht door Balou » vr 28 mei 2010, 14:17

@ Yvette: het zuidelijkste puntje heeft loss grond. Over het algemeen worden de weiden hier bij nat weer ook enigszins kapot gelopen. Met opdelen of een paddock ben je inderdaad al een heel eind gered hier.
Enne...die vliegtuigjes...die zijn hier ook te vinden vooral richting het najaar.

Over de mesthoop gewoon even informeren bij je toekomstige gemeente, zou ik zeggen.

Hahah! Ja hoor, Cos en Co verzorgen bij vakantie komt wel in orde!

Groetjes,
Desiree
Suzanne

Bericht door Suzanne » vr 28 mei 2010, 14:20

Ik zou het heel graag willen.. mijn eigen paddock paradise kunnen maken, alles op mijn manier doen.. ideaal voor een controlefreak als ik O:) en idd ze veel meer kunnen zien, 's ochtends langs, 's avonds voor naar bed gaan.. snel erbij kunnen zijn als er wat mis is.
Afbeelding
Krista

Bericht door Krista » vr 28 mei 2010, 15:07

Ik zou net als Viv het ook niet willen.
Ja als we alleen Oos hadden zou ik ook zeggen laat maar lopen.
Maar wij hebben er teveel, die ook allemaal goed getraind moeten worden en mijn man zit op zeker 3 mnd per jaar in het buitenland.
Wij hebben de paarden bij mijn schoonouders gehad hier in het dorp 7 stuks nou dat was aanpoten. Zag buiten werk niks anders meer dan paarden, mest, land en de autobaan voor training, concoursen of koersen. Helemaal simpel wordt je van al het werk wat het met zich meebrengt als je er zoveel hebt.
Wij hebben er nu 3 in pension, 1 in trainig en 1 op de wei en het bevalt me prima. Vooral de geneugten van een pension, de binnenhal, en het gebruik van alle faciliteiten en het stuk zorg als je er een keer niet bent.
Ozar mijn trouwe vriend voor altijd in mijn hart
Amaretto v. Tolando mijn toppertje ZZL 8-)
Namiro

Bericht door Namiro » vr 28 mei 2010, 16:28

Het lijkt me geweldig om 's ochtends de gordijntjes open te doen en Namiro in de tuin te zien staan.. maar als ik realistisch ben de komende jaren in ieder geval niet.

Ik denk ook omdat ik nu een superplek heb (heel kleinschalig, paardvriendelijk etc.) en omdat ik er dan helemaal alleen voor sta. Mijn ouders en vriend hebben allemaal niks met paarden. Vinden het leuk om Namiro af en toe te zien en te aaien en daarmee houdt het op.
Praktisch gezien zou het voor mij dus niet werken. Daarnaast vind ik het heel fijn om een back-up te hebben in de vorm van stalgenoten en staleigenaar. Ik vind het heel fijn om af en toe met iemand te kunnen overleggen of wanneer ik een keer niet kan er toch een borstel overeen gaat of de deken verlegt wordt.
colunder

Bericht door colunder » vr 28 mei 2010, 16:33

Het ligt er helemaal aan wat voor eisen je stelt.
Ik heb ze niet bij huis maar 500 meter verderop bij een boer,maar moet alles zelf regelen.
In princype kan ik het redden met er 1 keer per dag heen gaan.
Ik heb een grote hooibak die ik gewoon vol gooi,deze is eigenlijk nooit leeg(alleen zomers als er genoeg gras is waar ze de hele dag van kunnen eten).
Omdat ik nu heel weinig gras hebben krijgen ze 1 keer per dag een stukje van 2,5 a 3 meter gras erbij en de rest eten ze hooi.
Ik schep elke dag de mest eraf,dan krijg je minder onkruid en minder kans op wormbesmetting.
Opnieuw inzaaien gebeurd eigenlijk nooit,jacobskruiskruid steek ik uit, brandnetels maai ik om en laat ik liggen, die eten ze graag op.
De rest van het onkruid wat ze niet eten,maai ik met een sikkeltje om als de wei kaal gegeten is.
Mijn bak/Paddock,is een stuk wei wat ik door een loonwerkers bedrijf om heb laten keren,zwarte grond naar beneden wit zand omhoog.
Hier heb je geen vergunning voor nodig(alleen een melding zodat je papieren krijgt waar evt. leidingen liggen maar dat regelt het loonwerkers bedrijf).
De mesthoop moet hier in een betonnen bak en wordt 1 keer per jaar uitgereden over de moestuinen die de boer verhuurt.
! keer per jaar komt een bevriende boer de weilanden injjecteren en ik strooi zelf evt. nog een keer kunstmest als de weilanden een keer kaalgegetn zijn.
Ik heb ong. een halve hectare grond,incl. bak,en dat heb ik in 4 stukken verdeeld zodat ik om kan weiden.
Verder doen we aan strookbegrazing zodat ze de wei netjes kaal eten en niet in het hoge gras gaan staan poepen,wat ze dan vervolgens niet meer willen eten.

Ik heb vroeger op een pensionstal gestaan, maar zou dat echt nooit meer willen.
Ik wil mijn pony's 24/7 buiten hebben en zelf uitmaken wat en hoeveel ze te eten krijgen.
De hoeveelheid opslagruimte die je nodig hebt hangt ervan af hoeveel je ineens in wil slaan.
Mijn veevoerhandelaar komt wekelijks langs,swinters krijgen ze voordroog, dat kan gewoon buiten liggen.
Als je pony's niet veel op stal staan heb je ook geen of weinig strooisel nodig.
Als ik de stallen gebruik heb ik strokorrel en hypo gold als stalbedekking,dat wordt geleverd op een pallet en neemt dus niet veel ruimte in.
Deze stal bedekking heeft ook als voordeel dat je er weinig mest van hebt dus minder ruimte op de mesthoop nodig,dan met bijv gewoon stro.

Ik denk dat je het zo moeilijk kan maken als je zelf wilt.
Het voordeel van het echt aan huis hebben is dat het met kinderen makkelijker te combineren is,je hoeft niet steeds je kinderen mee te slepen naar een pensionstal of je gaat even de paarden voeren als ze op bed liggen(ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn)
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Carolinef
Contacteer:

Bericht door Carolinef » vr 28 mei 2010, 18:29

ik zou r voor teken , eigen paarden aan huis, doe t al ruim 5 jaar verzorging van 2 paarden en eigen land beheer, en t zou mij juist ivm met kids zo veel makkelijker maken om ze aan huis te hebben staan
Het beste paard heeft geen kleur, maar een aalstreep!Afbeelding

www.betonijzer-online.nl
lientje

Bericht door lientje » vr 28 mei 2010, 18:45

Ik heb nu 20 jaar een eigen weiland.
Wij doen aan weide zelf echt 3 keer niks, afgelopen tien jaar is er nks gespoten, gezaaid weet ik het. Het is om te zien wel een paardenwei, sommige onkruidstukken waar ze mesten en sommige grasstukken.
Ik mest af en toe uit, niet alles want heb grond zat dus het verteerd gewoon. Heb 2 stukken weide, het een lopen ze in het voor en najaar op en het grote stuk in de zomer.

In de winter staan ze bij mij op een stenen erf met paddock/bak. Vanaf het erf kunnen ze dan een loopstal in, voor de loopstal is nog een stuk van 3 bij 5 overdekt.
De stal zelf is dus nooit nat.

Mest breng ik wekelijks op een aanhanger naar de boer waar ik ook mijn hooi en stro koop.

Heining loop ik in het voorjaar na, maar hoeveelheid werk valt mee.

Ik denk als je het goed indeelt, je er niet heel veel werk van hebt. ik kan nu door mijn mooie constructie (ook in winter 24-7 beweging en beschutting) ervoor kiezen om bijvoorbeeld weken niet te rijden, beweging hebben ze zat. op de pensionstal voelde ik me vaak verplicht en moest ik iedere dag.
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Esther

Bericht door Esther » vr 28 mei 2010, 19:05

Wat ik wel eens mis is inderdaad contact met andere mensen. Ben wel vaak alleen en dat is niet altijd even praktisch. Mijn vader wil wel eens helpen, maar het is niet zijn hobby dus probeer het ook zo min mogelijk te vragen, en soms moet je dan wel eens creatief zijn..

Ik heb ook geen bak en die zou ik wel heel graag willen, ik moet altijd in het weiland rijden met alle hobbels e.d. Is niet altijd even handig..

In de winter voeren is ook niet altijd even leuk.. Ik moet soms voeren als het donker is, dan is het ook bij de wei aardedonker.. Dus met een mijnwerkerslampje op mijn hoofd met de kruiwagen door de blubber, als het tegenzit regent het dan ook nog, hihi..
Superglibberig in de modderig, heb ook wel eens aan een paard haar achterbeen gehongen om zelf niet te vallen, hihi..
Aan de andere kant kan ik er enorm van genieten om ze als het flink regent naar binnen te halen, wat ze dan heel fijn vinden, dan lopen ze los over het erf zo de box in. Dan staan ze drog in de box enhoor je ze lekker knabbelen aan het hooi terwijl de regen op het dakt valt, dat is wel een van mijn favoriete momenten!!

Vind het wel weer fijn dat mijn paarden dus eigenlijk altijd het land op kunnen, waar je soms op pensionstallen niet die mogelijkheid hebt, vooral niet in de winter.. Mijn paarden zijn toch het meest happy op de weide.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ziggy

Bericht door Ziggy » vr 28 mei 2010, 20:45

denk ook aan vergunningen, want je mag niet overal zomaar een (schuil)stal bouwen.
Ik heb jaren een "eigen" weiland gehad, wat ik dus huurde, paarden stonden niet bij huis.
Tja wat betreft weide onderhoud moet je idd wel goed het onkruid in de gaten houden, maar dat kan je dus voor een groot deel in toom houden door elke dag mest te ruimen.
Het ligt er ook aan in welke gemeente je gaat wonen, de ene is strenger dan de andere mbt vergunningen etc.

Voor mij zou het een droom zijn die uitkomt, maar er zitten uiteraard ook nadelen aan, want je hebt meer werk als dat je op een pensionstal staat.
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

:L Vera :L (Lenngard x Gardar)
:L Exel (Bowie) :L (Wiljonm x Brusvein)
Ivonne

Bericht door Ivonne » vr 28 mei 2010, 20:58

Ik vind het heerlijk, de paarden aan huis. Maar het is best veel werk. Ik heb ze elke nacht op stal, ook 's zomers. Dus eerst voeren, ze de tijd geven het op te eten, dan alles naar buiten doen. Elek dag stal uitmesten (daar kies ik zelf voor, ik doe liever elke dag een beetje dan 1 keer per week een dikke stal vol. Dan moet je de wei onderhouden, moet zeggen dat ik ook minder peoep schep dan in het begin dat we hier woonden, gewoon te druk. Je moet hooi en stro regelen, daar moet je ook opslag voor hebben. De mestbult moet je kwijt zien te raken. Als je omheining stuk is moet je die zelf kunnen repareren. Wil je een dag weg zit je al met oppas. Rond deze tijd van het jaar zitten wij al als we b.v. 's avonds een vergadering of verjaardag hebben. Dan moeten ze ''of heel vroeg op stal of heel laat.

Maar het weegt niet af tegen de voordelen. Het is een stuk goedkoper en je kan alles doen zoals je zelf wilt. Ik mis de luxe van een rijbak etc. niet, maar ik rij alleen buiten. Ik heb heus wel eens dagen dat ik denk: bah, weer stal uitmesten, ik heb nog zoveel andere dingen te doen. Vooral in de winter moet je je er soms even toe zetten naar buiten te gaan.
Maar ik blijf het een luxe vinden dat ik elk moment van de dag (als ik thuis ben dan he) naar mijn paardjes kan lopen. Ik loop geregeld even heen. Ik heb het idee dat je zo ook een sterke band krijgt met je paard.
Kortom: ik zou er voor gaan, paard bij huis! Iemand met pensionpaard erbij is wel handig, als die indien nodig ook eens kan voeren of op stal zetten.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
rowenna

Bericht door rowenna » vr 28 mei 2010, 21:41

Ik heb mijn paardjes nu ook thuis en moet er niet aan denken om weer naar een pensionstal te moeten.
Ja het is veel werk.
' s morgens vroeg op voor je werk, want je moet eerst je paarden verzorgen.
Ik heb een uitloop bij de stallen, staan ze met slecht weer in.
Met mooi weer gaan ze de wei in, maar kunnen zelf ook de stal in of op de uitloop, waar het lekker koel is in de zomer vanwege de bomen die er staan.
De wei is niet zo groot en zijn in tweeen gedeeld, zodat ik ze om kan zetten.
Regelmatig loop ik de weides door om te kijken of het schrikdraad nog overal vast zit, zo niet gelijk maken.
De weiden worden bemest en er komt ook kunstmest op.
We hebben een mest hoop die afgezet is en de mest word op het land uitgereden, maar je kunt er ook voor kiezen om het op te laten halen.
Ons hooi ligt onder een afdak en de vlas in de schuur, waar ook de stallen staan.
Ook hebben we een bak die mijn vriend regelmatig voor me sleept zodat er geen onkruid in groeit.
Regelmatig
En dan nog iedere dag stallen mesten.
We gaan zelden of nooit op vakantie, maar als we gaan verzorgd mijn vader de paarden.
En ja het is veel werk, maar zou het voor geen goud willen missen.
Het is geweldig als je naar buiten loopt en je ziet je paardjes lopen.
Daar heb ik het werk wel voor over.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Bailey

Bericht door Bailey » vr 28 mei 2010, 22:55

Paard(en) aan huis is toch wel mijn pennydroom waar ik naar toe wil werken hoor! Het lijkt me zo heerlijk.

Al moet ik wel zeggen dat Bailey op de meest geweldige pensionstal ooit staat hoor. Hij staat 24/7 buiten met een aantal vriendjes, maar er is ook de mogelijkheid om als je dat wilt in de winter je paard 's nachts op stal te zetten.
Als het echt noodweer is of onweert wordt hij binnengezet in een groepsstal met zijn 'buitenblijfvriendjes', daar hoef ik niets voor te doen.
Als ik zie wat de staleigenaar allemaal doet... Hij verzet de weidedraadjes zodat ze niet teveel gras in een keer krijgen, zorgt dat ze altijd drinkwater hebben, snoeit de bomen naast de weilanden, houdt het erf mooi, haalt mest uit de wei, zorgt dat de bak mooi op orde is door alles regelmatig recht te trekken en de bakranden in de verf/teer te zetten. In het voorjaar (als alle paarden dag en nacht buiten staan zoals nu) worden alle stallen en het erf schoongespoten en een groot deel ieder jaar opnieuw geschilderd. Hij voert, mest uit, maar het allerfijnste vind ik dat er altijd toezicht is op mijn paardje.

Daarbij ligt het ook nog eens op de meest ideale plek ooit, direct aan de bossen met eindeloze uitrijmogelijkheden naar beide kanten.
Denk dat het een flinke loterijprijs zou moeten zijn om zo'n plekje te kunnen betalen hoor ;)

Mijn stalgenoten zijn ook echt super, ik denk dat ik dat wel erg zou missen als Bailey aan huis zou staan.
Aan de andere kant vind ik het soms moeilijk dat het me ruim een half uur kost om op stal te komen, wat dus neerkomt op een ruim uur reistijd per dag. Dat is niet altijd even handig of prettig.
Paard aan huis zou ook meteen een goed excuus zijn om een tweede paardje erbij te kopen, zodat mijn vriend ook zou kunnen rijden, haha! Hij is echt te lang/groot voor een fjord helaas, kan dus niet op Bailey rijden en twee paarden in pension is echt niet op te brengen op 't moment.

Wakker worden, gordijntjes opendoen en Bailey zien opkijken lijkt me toch wel ultiem geweldig hoor.... *droomt verder*
Viv

Bericht door Viv » za 29 mei 2010, 05:43

Kalmiya schreef:Over de baan zijn we alleen maar vol-enthousiast dus dat staat helemaal buiten het dilemma... :)
Dat waren wij ook, maar nu 4 weken later zit hij toch weer lekker op de vrachtwagen ;) Droombaan bleek nachtmerrie te zijn in de praktijk.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 29 mei 2010, 07:15

Viv schreef:
Kalmiya schreef:Over de baan zijn we alleen maar vol-enthousiast dus dat staat helemaal buiten het dilemma... :)
Dat waren wij ook, maar nu 4 weken later zit hij toch weer lekker op de vrachtwagen ;) Droombaan bleek nachtmerrie te zijn in de praktijk.
ja ik was ook aangenomen, alles was in kannen en kruiken, zelfs me verhuizing vervroegd........... tot je een telefoontje krijgt dat ze de vacature in hebben getrokken -:(-
roos schreef:Ik vind hem er goed uit zien hoor. En zijn manen staan hem goedddd :D

Orion1996

Bericht door Orion1996 » za 29 mei 2010, 07:58

Nou ik ben een van die gelukkigen die sinds kleine 2 maanden de paarden aan huis heeft. Ik heb 13 jaar op pensionstallen/manege gestaan.

Ik heb 7 stallen, 2 paarden, 2400m2 weiland en een rijbak die daar aan vast zit en een los stukje land van ongeveer 500m2.

Mesthoop (kijken waar je je mest ook kwijt kan als je berg te groot wordt), omheining vn je bak, mag je uberhaupt daar een bak plaatsen van gemeente, je omheining, indelen van land zodat ze het niet kaal vreten. Ik heb nu totaal 9 weitjes waar ik ze max 2 dagen op laat staan. Als het regent gaan ze in de rijbak.

Hier komt de overbuurman mijn mest halen voor zijn land, maar daarom staan ze nu wel op hennep omdat stro teveel hoop geeft en hij liever iets heeft wat sneller composteert.

Ik ben nu naast de paarden ook gestart met 40 uur werk per week. Merk wel dat je dan als je thuis komt, stallen moet doen, elke dag je stront uit je land moet halen, paarden voeren, rijden enz enz dat ik soms doodop ben. Heb hier gelukkig hulp van mams en paps als het me niet alleen lukt. Houdt er rekening mee dat je dus niet meer naar je paard gaat om even snel te rijden.
Voordeel is wel dat je geen benzine meer verrijd als je naar je paard wilt :D

Houdt er niet alleen rekening mee dat paarden 365 dagen per jaar verzorgt moeten worden, maar ook redelijk vaste tijden hebben waarop ze eten. En zo even op vakantie of een hele dag met het gezin weg zonder iets te regelen voor je paard zit er ook niet in.
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Nathalie

Bericht door Nathalie » za 29 mei 2010, 08:28

wauw, wat leuk om te lezen allemaal en wat een goede tips komen er voorbij! Heel erg bedankt allemaal :)

We gaan volgend weekend kijken bij een huis wat in principe aan al onze wensen voldoet dus ben benieuwd. Vanaf volgende week donderdag gaat ons huis in de verkoop, dus nu maar hopen dat dat een beetje vlot loopt...
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Silas

Bericht door Silas » za 29 mei 2010, 08:34

Laatst gewijzigd door Silas op vr 04 jun 2010, 21:22, 1 keer totaal gewijzigd.
ik houd er niet van als mensen denken dat ik een dom blondje ben.. :o?
lientje

Bericht door lientje » za 29 mei 2010, 18:51

ik zit er nog steeds aan te denken o ook nog te verhuizen naar limburg.
MAarja woon hier ook heerlijk, alleen heb ik daar voor hetzelfde geld een vri huis met stallen en wei :D
Yuur topfjord: 2003,2005,2006,2007 kampioen ruinen.

Trotse mama van Tara! Geboren 9-7-2011
Ziggy

Bericht door Ziggy » za 29 mei 2010, 19:04

lientje schreef:ik zit er nog steeds aan te denken o ook nog te verhuizen naar limburg.
MAarja woon hier ook heerlijk, alleen heb ik daar voor hetzelfde geld een vri huis met stallen en wei :D
hou er rekening mee dat je altijd "die Hollander" blijft daar en er echt niet tussen komt, ben na 6,5 jaar op me blote knietjes terug gekomen :?

Plaats reactie