Paard aan huis of liever niet....

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Nathalie

Paard aan huis of liever niet....

Bericht door Nathalie » vr 28 mei 2010, 10:39

Nou...dat ik deze vraag nog eens zou moeten stellen. Ik heb altijd gedacht dat een paard aan huis het summum van geluk zou zijn (voor degenen die zich ongerust maken, JA onze kinderen staan nog weer een stukje boven het geluks-summum :P) dus waarom dan toch de vraag of het wijsheid is om idd een paard aan huis te hebben.

Het is zo, dat eigenlijk wat onverwacht, Edgar een nieuwe (voor hem gouden) baan aangeboden heeft gekregen in het zuiden des landes. Aangezien dit 3 uur enkele reis is, zullen wij dus moeten verhuizen en aangezien in die regio ook nog wel huizen met wat grond aan huis te vinden zijn, is daar ineens de mogelijkheid om Cos aan huis te hebben staan. Nadat ik wat bedaard ben van het rondspringen door het huis al zingend "Celebraaaaaate good times, come on!", zit ik nu in de "after honeymoon" fase....want wat komt er eigenlijk allemaal bij kijken....bij een paard aan huis??? Ik heb geen flauw idee want ben een "pensionpaarden-mens" en met 3 kleine kinderen is dat toch ook wel heel erg makkelijk :o

Ik stel me voor dat we naast de (in stukken te verdelen) weide, een paddock zouden hebben voor de winter/regenachtige dagen. Daarbij een schuilstal. Hooi om bij te voeren en dan de mest...HELP...waar laat je mest??? Wie van de mensen die hier paarden aan huis hebben, kan me advies geven :o? :

- weiland onderhoud (en dan bedoel ik niet afzetten/controleren)...maar mest(en)? Kan ik de eigen paardenmest bijv. gebruiken om een rustend deel weiland te bemesten? Heb je vergunningen nodig om mest op eigen terrein op te slaan? Onkruid zal weggehaald moeten worden, hoe vaak doen jullie dat? Moet je elk jaar gras zaaien???
- de paddock zal van zand moeten zijn, hebben jullie je paddocks gedraineerd? Hoeveel zand zou er gestort moeten worden? moet daar nog een ondergrond onder of direct op de ondergrond?

Je gordijnen 's ochtends opentrekken en dan je paard in de "tuin" zien staan lijkt me machtig, maar ik wil er echt voor hoeden om er niet een te romantische voorstelling van te hebben. Dus, voor wie het weet, hoeveel werk en onderhoud is het nu eigenlijk...zo'n paard aan huis (dagelijks, maandelijks)??? Het is hoe dan ook een beetje wrang voor mij persoonlijk aangezien Cos ook een maatje zal moeten hebben en we net in februari onze fantastische shetlanders hebben verkocht omdat 2 pensionstallen qua tijd/geld gewoon niet realistisch was en ik niet geloofde dat er ooit land aan huis zou gaan komen in de nabije toekomst en ik wel mijn fjordendroom in vervulling wilde laten gaan......hoe het leven kan lopen niet waar?
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Jilly

Re: Paard aan huis of liever niet....

Bericht door Jilly » vr 28 mei 2010, 10:56

Kalmiya schreef:Je gordijnen 's ochtends opentrekken en dan je paard in de "tuin" zien staan lijkt me machtig
*zwijmel*

dát lijkt me dus ook zo heerlijk en ergens ook wel het feit dat je alles zelf kan beslissen (zou top zijn als ik dat kan met Hay z'n eczeem, ivm weidebeheer enz), maar denk niet dat ik het type ben om 's ochtends altijd vroeg op te staan om te voeren, alles zelf doen, voor alles zelf zorgen.
Daarnaast geniet ik te hard van het sociale aspect op een stal en de facileiten die je thuis nooit zo mooi kan hebben (tenzij je de lotto hebt gewonnen :+ )
Dus hier blijft het af en toe stiekem dromen van de leuke kanten en verder lekker genieten van alle luxe van een pensionstal :))

Veel succes met keuze maken!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 28 mei 2010, 11:02

Jilly schreef: Daarnaast geniet ik te hard van het sociale aspect op een stal en de facileiten die je thuis nooit zo mooi kan hebben (tenzij je de lotto hebt gewonnen :+ )
Dus hier blijft het af en toe stiekem dromen van de leuke kanten en verder lekker genieten van alle luxe van een pensionstal :))
je mept het spijkertje hier precies op z'n ronde koppie..dat is dus ook waar ik mee zit. Wij zijn ook niet rijk (geluk is nog steeds niet in een financiele waarde uit te drukken immers en je koopt er ook geen brood van :P) dus de faciliteiten zullen hoe dan ook 'basic' zijn. Het heeft allebei zo z'n voor- en nadelen en ik ben zo bang dat het een droombubbel is, die als het 'realiteit' wordt ineens *PLOP* doet....aan de andere kant, hou ik ook echt van rust en buitenleven...
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Viv

Bericht door Viv » vr 28 mei 2010, 11:05

Ik had ze niet aan huis maar wel eigen stekkie en het is supergaaf maar ook erg veel werk en je zit altijd met de zorg van een 2e paard erbij, want in hun uppie is ook niet handig.

Verder altijd vergunningen aanvragen (bak, paddock, stal enz enz), een alie illegalie hebben de meeste gemeentes een hekel aan.

Verder moet je genoeg opslagruimte hebben voor hooi/stro/vlas/spullen enz enz.

En 24/7 de zorg voor je paard, op vakantiegaan zonder oppas gaat dus al niet of een weekendje weg.

En verder: kijk eerst maar eens of het écht een droombaan is (ben zeer recentelijk van koude kermis thuisgekomen met manlief) voor je alles opgeeft wat je hebt.

Persoonlijk zou ik geen paard aan huis meer willen, veel te veel zorg en pensionstal is wel zo gezellig (als je een leuke treft).
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
kristelhans

Bericht door kristelhans » vr 28 mei 2010, 11:29

Ooh dit is een goede vraag zeg! Wij zitten waarschijnlijk in de toekomst in hetzelfde schuitje maar ik ga Beer dan wel bij huis houden, meer omdat dat superpraktisch is..

Ik zal de luxe van een pensionstalling wel missen denk ik! Ik zou zelf wel kleinschalig pension willen bedrijven want de ruimte is er voor.. (wij nemen in de toekomst de oude Saksische boerderij van oma over als het meezit, oom woont ernaast en er is altijd een groot vee bedrijf gerund vanuit huis nu opfok voor jonge friese paarden en een handvol shetjes).

Maar denk dat als je tijd hebt, dus bijvoorbeeld vanuit huis werkt, het op zich goed te doen is..weet niet of je er zin in hebt..das een tweede haha.. Ik kom van de boerderij en weet wat voeren, vroeg opstaan en altijd thuisblijven voor impact op je sociale leven (moeilijk op vakantie, niet uitslapen haha) kan hebben..toch wil ik dat wel in de toekomst. Mede doordat oomlief nog steeds actief als boer is en we dus taken kunnen verdelen..

Wat Viv zegt is ook een goeie, is het echt DE droombaan? Denk dat je als gezin om tafel moet en kijken wat de realistische mogelijkheden zijn.. beide opties hebben leuke en minder leuke kanten..wel spannend hoor!
Balou

Bericht door Balou » vr 28 mei 2010, 11:44

Vakantieoppas is te regelen hoor ;)
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 28 mei 2010, 11:48

Ik zou het ook wel graag willen behalve het feit dat je inderdaad met vakanties etc. altijd oppas voor je paarden moet regen (maar dat moet ik nu ook voor de hond en kat) zie ik weinig nadelen. Je moet het inderdaad niet onderschatten wat er aan werk allemaal bij komt kijken maar dat heeft Viv ook al uitgelegd. Ik zie het aan een vriendin van me die woont alleen op een boererij en zit altijd vast aan bepaalde tijden voor haar paarden. Met vakanties zitten wij nog wel eens bij haar maar dat kan ook niet altijd (kinderen, school en ruim 50 km bij ons vandaan en we hebben natuurlijk ook onze eigen paarden nog).
Toch zou ik het als ik de mogelijkheid had ook heel graag willen :j.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 28 mei 2010, 11:54

Over de baan zijn we alleen maar vol-enthousiast dus dat staat helemaal buiten het dilemma... :)

Het punt is alleen dat er nu de mogelijkheid is om paard aan huis te houden (uiteraard niet Cos in z'n up, maar of dat een shet erbij is, nog een fjord of een pensionklant is nog niet eens zo'n issue) bij het nieuwe huis, of de keuze voor een luxer huis met Cos op pension....

Ik denk zelf bijvoorbeeld aan dingen als uitrijmogelijkheden ook....heb tot nog toe alleen op pension in het bos gestaan... Daartegenover is het heerlijk om de kinderen in de tuin te hebben spelen met hun eigen spullen en zelf even in je eigen paddock/bak met Cos aan het rijden...

Wat ik eigenlijk graag zou willen weten is hoeveel werk/onderhoud het nu is om het weiland bij te houden...wat moet je doen (buiten water/voer/mest ruimen)
Mir

Bericht door Mir » vr 28 mei 2010, 11:55

Ik heb afgelopen jaar deze vraag bijna dagelijks van alle kanten bekeken. Ik heb een weide tot mijn beschikking, stal bouwen zou te doen moeten zijn, paard kopen kon en wilde ik heel graag, gezelschap heb ik want dan ontvoer ik de terrorshet van mijn ouders (die dit ook helemaal zagen zitten).
Maar dan.
Echt pal naast de deur is het niet, altijd een stukje lopen. En een klein mannetje van nu 1 jaar.
Toen ging het sneeuwen. En zag ik mezelf al lopen, zeker 3 keer per dag, met een baby door de sneeuw want ja, mama wil een paard bij huis O:) . Oppas regelen voor als ik te paard wil (manlief maakt èrg lange dagen)... maar ik leun al op mijn oppas als ik moet werken/naar het ziekenhuis/enz enz. En als ik (weer) ziek wordt of geblesseerd raak?
Ik heb besloten mijn plannen uit te stellen. Tot ik niet zo'n heel klein hummel meer heb rond lopen. Ik wil heel graag mijn droom waarmaken maar wel realistisch blijven. En realistisch gezien ben ik te perfectionistisch om nu zonder schuldgevoel een paard te nemen waarbij ik niet weet of alles vol te houden is, en ik een tevreden gevoel over mezelf heb.

En àls er dan een paard komt, wil ik idd een paddock en land. Zodat de paarden niet afhankelijk zijn van mij wat hun bewegingsentertainment betreft. Dan hoef ik echt niet zo nodig elke dag te paard. Ze krijgen hun natje en droogje en ik hoop er verder relaxt in te staan dan.

Ik weet niet hoe oud jouw kinderen zijn?
Of het werk een blijvertje is, dat weet je uiteindelijk nergens. Maar jullie zullen er het best een beeld bij hebben of dit werk betrouwbaar overkomt.
Ik ken de droom, ik droom nog even verder :D .
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 28 mei 2010, 12:00

Marijke_ schreef:Ik zou het ook wel graag willen behalve het feit dat je inderdaad met vakanties etc. altijd oppas voor je paarden moet regen (maar dat moet ik nu ook voor de hond en kat) zie ik weinig nadelen. Je moet het inderdaad niet onderschatten wat er aan werk allemaal bij komt kijken maar dat heeft Viv ook al uitgelegd. Ik zie het aan een vriendin van me die woont alleen op een boererij en zit altijd vast aan bepaalde tijden voor haar paarden. Met vakanties zitten wij nog wel eens bij haar maar dat kan ook niet altijd (kinderen, school en ruim 50 km bij ons vandaan en we hebben natuurlijk ook onze eigen paarden nog).
Toch zou ik het als ik de mogelijkheid had ook heel graag willen :j.

ik ken het niet anders dan om aan bepaalde tijden vast zitten :P....met een hond en drie kinderen spelen vaste tijden hoe dan ook al een belangrijke rol in ons leven ;)
Mir

Bericht door Mir » vr 28 mei 2010, 12:01

Over het werk aan een stal/weide:
bemesting van het land, goede afrastering (moet ook vaak onderhoud), onkruidverdelging (gif spuiten of alles uit trekken), watervoorziening, drainering, stal misschien goed isoleren ivm omwonenden, bakbodem slepen en onderhouden, opslag en inkoop van voer (kwalitatief goed hooi en stro), bouwvergunningen evt.
Als je veel land hebt is een tractortje of loonwerker inhuren geen overbodige luxe denk ik.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 28 mei 2010, 12:03

Het werk dat je erbij hebt hangt natuurlijk helemaal af van wat je zelf aan eisen stelt. Wij lopen hier twee keer per jaar de omheining helemaal na en repareren waar nodig. Lint vervangen/ isolatoren vervangen etc. Daar plannen we gewoon een dag voor dus daar zit hem het werk niet in. En als er tussendoor eens iets vervangen moet worden dan doe je dat direct. Je moet zorgen dat je je mest afvoert of af laat voeren. Ook dat doen wij 2x per jaar en werderom prik je daarvoor het geschikte moment. En als je een hooi/stro/fourage leverancier hebt is dat ook eens in de zoveel een keer een belletje en ze komen leveren. Als ze niet kunnen leveren omdat ze er doorheen zijn heb je wel een uitdaging trouwens..De gewone dagelijkse dingen kan je ook inrichten zoals je dat zelf wilt. Als jij 1x per dag voldoende ruwvoer neerlegt waar ze 24 uur mee redden dan heb je niet zoveel werk. Wil jij echter dat je paard een aantal keer per dag een afgepaste portie eet dan zal je dus wel meerdere keren per dag je paarden moeten doen. Mestscheppen doen wij 1x per dag en zijn daar met 4 paarden een krap uurtje mee bezig. Op zich is het allemaal prima te doen maar je hebt er alleen wel extra taken bij. Ik denk dat het je maximaal anderhalf uur per dag kost om het allemaal zelf te doen. Daar komt de tijd voor het rijden etc. dan nog bovenop natuurlijk.
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 28 mei 2010, 12:07

@Mir- met zo'n kleintje snap ik het helemaal. Toen Aiden nog zo klein was, kon ik ook alleen in verloren uurtjes naar de pony's en die stonden nog op pension op 20 minuten (auto)rijden en om de paddock uit te mesten, nam ik hem mee en viel hij meestal onderweg in slaap en parkeerde ik de auto in zich... Nu wordt hij echter in december ook alweer 4 (waar blijft de tijd) en gaat dan naar school :), de andere 2 zijn 5 en 8.

Uiteindelijk wil ik zelf ook weer (part-time) gaan werken maar voorlopig ben ik nog thuis voor de kinderen. Het zijn ook echt de puur praktische dingen die ik op een rijtje wil hebben, de "niet roze wolk"-aspecten zeg maar....

hehehe...en jullie zien het hier zwart op wit....als wij (ooit) op vakantie gaan...dumpen we de zorg over Cos & Co bij Balou :P
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 28 mei 2010, 12:11

@ Marijke- dank je..dat bevestigt ongeveer wat ik zelf ook in gedachte had. Weet jij of je een vergunning nodig hebt om mest op je terrein te "verzamelen" of zou dat per gemeente anders zijn?
Jij gebruikt je eigen mest dus niet om jullie land te bemesten? En zaaien? hoe vaak moet dat gebeuren?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 28 mei 2010, 12:22

Volgens mij mag je de mest alleen maar opslaan tussen muren en niet los. Je moet dus echt een mestplaats hebben en er zijn allerlei regels waar die aan moet voldoen. Buiten de bebouwde kom mag je dat volgens mij zonder vergunning, binnen de bebouwde kom is er zoiets mooi's als een stankcirkel waar je rekening mee dient te houden.
In het vroege voorjaar gaat de mest over de weilanden heen. Maar aangezien wij geen tractor en mestverstrooier hebben huren wij daar iemand voor in die ons daarbij helpt. Er staat bij ons wel een shovel die we mogen gebruiken om de mest dan op de verstrooier te kiepen. De tweede keer in het jaar wordt de mest afgevoerd en laten wij het ophalen door een loonwerker. Zaaien hebben wij nog niet hoeven doen, doorzaaien ook niet dat is geheel afhankelijk van je bodem. Wij willen met de koudbloeden geen weiland vol met alleen maar raaigras en hebben dus ook heel veel "onkruid" in de wei en hebben dus een redelijk arme wei. Je kan eens in de zoveel tijd een bodemmonster laten nemen en dan krijg je op basis daarvan advies hoe je moet bemesten/ kalken etc. Wij staan hier nu een jaar of vier denk ik en wij hebben er nooit iets extra's aan hoeven doen. Wij zijn er begonnen als hoofdhuurder en staan nu eigenlijk in pension bij degene die het nu is gaan huren.
De kinderen van mijn vriend zijn bij ons komen wonen en ik trok de volledige zorg voor de paarden niet meer. Ik ging twee keer per dag, 's ochtends voor mijn werk en dan 's avonds na mijn werk nog een keer. Twee jonge kinderen in huis, huishouden, een baan van 40 uur en de zorg voor 5 paarden werd mij teveel. Nu is iemand hoofdhuurder en hebben we de taken verdeeld over vier personen. De stal ligt 10 km bij mijn huis vandaan, was het aan huis geweest dan was het waarschijnlijk makkelijker geweest.
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 28 mei 2010, 12:26

wederom een groot dank je! met die informatie ben ik echt geholpen en moet eerlijk zeggen dat ik toch weer bijna zit te zingen terwijl ik huizen aan het browsen ben... :)

Hoe groot is het stuk land waarop de paarden bij jullie staan? En hebben jullie het dan verdeeld in stukken?
Fabienne-Fotografie

Bericht door Fabienne-Fotografie » vr 28 mei 2010, 12:29

mij lijkt het ook geweldig! wij zijn ook aan het kijken voor een huin in belgie met wat meer natuur om ons heen (woon nu in denhaag)
maar toch zou ik denk ik niet mn paard aan huis willen. ik ben echt een ontzettende miep. ik zou dan niet meer van huis durven, omdat mn paarden dan alleen staan!
nu staat mn meissie bij de ouders van een vriendin. deze mensen hoeden altijd een oogje in het zijl, maar als zij weg zijn heb ik al weer buikpijn. ik vind het moeilijk, want het gordijn opendoen en je paarden zien is natuurlijk wel geweldig!. maar ja je moet ook alles zelf doen en regelen!

iedergeval heel veel sucses!
Azalie :: Isabeau
Esther

Bericht door Esther » vr 28 mei 2010, 12:30

Ik heb altijd paarden aan huis gehad bij mijn ouders, ze staan nu nog bij mijn ouders, ik woon nu elders, maar vlakbij..

Het is al heel belangrijk om goed na te denken over de indeling van alles.. En alles degelijk en goed aan te leggen. Scheelt je een hoop werk..
Denk aan dingen als automatische drinkbakken in de wei, geen grote koeiendrinkbakken want die zijn hel om schoon te maken.. Sinds wij paarden aan huis hebben, vanaf mijn zevende, ben nu 26, zijn er nog steeds dingen te verbeteren..

Een degelijke afrastering, sterk materiaal, geen lint, dat wappert steeds los, maar glad draad of cord.
Dan hoef je als het goed is niet vaak te vervangen of te repareren, investeer in een flink stroomapparaat dan blijven ze er ook af..

Je weidebeheer hangt ook van veel zaken af, wat heb je voor bodem, zand is makkelijker en droger dan klei.. Waar laat je de paarden in de winter? Laat je ze in een paddock met goede drainage, dan hoef je je land niet steeds opnieuw in te zaaien omdat ze het in de winter helemaal vertrappen..
Bedenk dat het in de winter echt vaak te nat is, laat ze dan mooi in de paddock anders heb je geen land over!!
Is je fjord snel dik dan hoef je niet tot niet veel te mesten. Pak onkruid snel aan, dan gaat het niet woekeren, het is wel goed om dat bij te houden..

Af en toe, om de zoveel jaar eens omtrekken en opnieuw inzaaien is vaak wel handig.. Andere jaren zul je misschien eens wat bij willen zaaien.

Wil je het land altijd uitmesten, of laat je de mest liggen en ga je het eens in de zoveel tijd slepen en laten rusten??

Wil je ze dag en nacht op het land of in de stal. Anders zal de stal uitgemest moeten worden. Kost tijd, maar minder mest op de wei.
Als mijn paarden al op stal staan, dat staan ze niet vaak, maar wij mesten dan een keer in de week uit, laden het op een aanhanger en gooien die leeg bij mijn ooms op de boerderij, daar hebben ze een grote mesthoop, misschien zit er ook wel een boer bij jullie in de buurt waar dat kan.. Ik zou paardenmest niet zelf over het land uit rijden, ze zijn zooo zinnig!!
Dan heb je wel te maken met je bodembedekker, stro is in vele gevallen oke, maar niet elke boer zit te wachten op zaagsel of vlas o.i.d. Stro voldoet hier overigens prima..

Nu even bij mezelf kijken..
Mijn paarden lopen in principe 24/7 op het land. We hebben een natter stuk en een droger/hoger zandstuk, wel allebei naast huis..
Ik mest de weilanden niet uit, we slepen het af en toe en laten het dan rusten.
Af en toe wat kunstmest erop, 1 of 2 keer per jaar.
Ik heb het geluk dat mijn ooms allemaal boer zijn, mijn vader ook wel een beetje, hij is nu loonwerker. Die hebben alle apparaten die wij zo mogen gebruiken en zo kunnen we ook kleine beetjes kunstmest e.d. voor een klein prijsje krijgen, dat is natuurlijk allemaal heel makkelijk. Ook is mijn vader heel handig dus hij kan ook heel veel dingen zelf aanpakken.

In de winter lopen ze op het grote droge stuk land, momenteel op het nattere dat nu ook wel droog is.
Nu heeft de grote weide dus even rust, gesleept en wel..
Normaliter voeren we ze 's ochtend, dat wordt echt een gewoontje hoor, ben er nu na een jaar op mezelf nog niet aan gewend dat ik de paarden niet hoef te voeren.. Dat is een pluk hooi geven, eventueel brokken als een dat nodig is.. Soms even buiten zetten..
's avond worden ze nog een keer gevoerd, weer hooi, water controleren, eventueel brokken.

Tijdens het voeren kijk je ook even of alles normaal is, geen wondjes, omheinig kapot o.i.d.

Zorg dat je alle spulen op een logische plaats hebt, dus niet idioot om hoeven lopen om bij je hooi te komen, een goed wateraansluiting.. Aan te raden is een speciale buitenkraan. Die hebben wij nu ook.
Die vriest in de winter niet dicht en daar kun je, als je je slang goed leeg laat lopen na het water geven, dus op aankoppelen en zo toch heel makkelijk water geven.
Zorg gewoon voor een slang die lang genoeg is en die van goede kwaliteit is.

Sommige dingen zijn even een investering, maar goedkoop is vaak duurkoop, van goede spullen heb je een hoop plezier!!

Het is een warrig verhaal geworden, ik zal ook nog wel meer bedenken, dingen die ik vergeten ben..
Als je vragen hebt stel ze gerust!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Nathalie

Bericht door Nathalie » vr 28 mei 2010, 12:36

Esther ik vind het helemaal geen warrig verhaal hoor, ben ook echt een checklist aan het samenstellen voor mezelf met dingen waar ik aan moet denken en je hebt er alweer heel wat toegevoegd! :) Dank je!!!

Eerste stap is hoe dan ook, ons huis hier verkopen....dus ik heb nog even tijd om alles op een rijtje te hebben...
Vera

Bericht door Vera » vr 28 mei 2010, 12:42

de mestslag is een beetje per gemeente verschillend. Hier moet je bv een vloeistof dichte vloer met muurtjes eromheen en een kelder om de ier op te vangen of er moet een afdakje boven.

Een paar 100 meter verderop (is andere gemeente) ligt er mest gewoon op het gras op een berg.

Dat moet je gewoon even navragen.

Ik zou mij paarden nooit op pensionstal willen hebben, nu kan ik zelf bepalen wat en wanneer en hoeveel ik ze geef. Ik bepaal zelf wanneer ze buiten mogen in de paddock of op de wei.
Het enige nadeel is inderdaad dat je die zorg dus ook altijd heb het hele jaar rond. maar tot nog toe is het nooit lastig geweest om oppas te vinden als wij eens weg zijn.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Plaats reactie