Boerin in wording heeft advies nodig(en veel advies ook nog)

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Orion1996

Boerin in wording heeft advies nodig(en veel advies ook nog)

Bericht door Orion1996 » ma 05 apr 2010, 14:21

Mijn ouders zitten inmiddels nog vol in de dozen ellende van de verhuizing en ik ben al lekker onkruid aan het plukken uit de wei. Toch blijven er een hoop kale plekken over, staat er veel brandnetel en weegbree langs de randen en ik is daar niet happy mee :D

Nu komen mijn vragen:

Wanneer laat je normaal je land omtrekken en opnieuw inzaaien?
Wat laat je zaaien? Gewoon gras of speciaal paardenspul (bv die van PAVO)?
Moet je voor tijdens of na het inzaaien bemesten en wat moet er dan op?
Hoe lang duurt het voor je mat sterk genoeg is om de paarden erop te kunnen laten?

Wie heeft enig idee wat het ongeveer kost om een landje van 3000m2 te laten omtrekken en inzaaien?
Bij wie moet je voor zoiets wezen?
Ben na als ze de boel om hebben getrokken van je onkruid af?
Zo niet, hoe raak je brandnetels kwijt?
Met verdelger mogen de paarden neem ik aan even niet op de wei?

Jaja dat was het voor vandaag. Hopelijk zijn er hier mensen met boerse ervaring die antwoord weten op de vragen :D
Afbeelding
Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Tamara
Contacteer:

Re: Boerin in wording heeft advies nodig(en veel advies ook nog)

Bericht door Tamara » ma 05 apr 2010, 14:39

wat ik je kan vertellen, wat wij hebben gedaan.

In januarie heb ik gekalkt, kalk is voor het ontzuren van de boden, op zure grond wil onkruid groeien. Normaal strooi je kalk in/rond nov, en moet het minimaal 1 maand voor zaaien het land op.

Daarna heb ik gemest met een koeien korrel, zodat de grond al wat voedings stoffen heeft voor het gras.

Ik heb eind maart gezaaid, en de grond is daarvoor eerst met en culivator open getrokken, dan trek je de bovenlaag los, en niet de hele onderlaag(kon hier niet ivm een kippenschuur die in de grond zit).daarna gezaaid en daarna de roller er over om het weer te egalizeren, en steviger te maken. Ik trek een half jaar uit voor het groeien, uitstoelen en stevig worden.

Als het gras groeit moet je het een aantal x maaien om de mat stevig te laten worden. Als je dat niet doet, stoelt je gras niet uit, en krijg je alleen maar 1 spriet omhoog, en 1 wortel de grond in, en dat is dus zo weer zwart zand dan als je er op laat grazen.

Ik heb speciale weidemengsel gekocht bij http://www.tenhaveseeds.nl

standaard koeiengras is dacht ik niet geschikt voor paarden.

Verder is het handig om je omgeploegde en gezaaide land evt door schapen te laten begrazen, die stampen de grond weer aan.

boer in de burt of loonwerker zou je evt kunnen benaderen. Brandnetels kan je af maaien, en gedroogd eten paarden het op, is ook goed voor ze dacht ik.

Wij hebben round up gespoten, en de wei die ik nu heb stond vol onkruid doordat er jaren niks aan gedaan was, ik denk niet dat je dat zo maar kwijt bent, helaas..ja, dan moet je het af branden
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Ivonne

Bericht door Ivonne » ma 05 apr 2010, 14:57

wij gebruiken speciaal spul dat alleen de brandnetels doodspuit, gras wordt niet aangetast. Ik weet zo niet hoe het heet. Bij de Welkoop kunnen ze je ook wel advies geven.
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Vera

Bericht door Vera » ma 05 apr 2010, 16:27

kost ongeveer 3000 euro per ha (zegt cor en die kan het weten die is boer) Je kan het beste een loonwerker vragen als je er zelf geen verstand van hebt.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » ma 05 apr 2010, 16:41

Zoals Vera, zegt, je moet toch iemand inhuren.
Locale boer vragen of loonwerker, dat als hij zijn land doet hij de jouwe meedoet.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 05 apr 2010, 16:51

Orion1996 schreef:Wanneer laat je normaal je land omtrekken en opnieuw inzaaien?
Opnieuw inzaaien gebeurd hier nauwelijks. Doorzaaien wel (wordt nieuw zaad over het bestaande grasland gezaaid)
Wat laat je zaaien? Gewoon gras of speciaal paardenspul (bv die van PAVO)?
Wat je zelf wil. Speciaal mengsel voor paarden is beter bestand tegen kort afgrazen en heeft andere grassoorten, dan bijv. een koeienmix (die gericht is op de topproductie van koeien).
Moet je voor tijdens of na het inzaaien bemesten en wat moet er dan op?
Het beste is om eerst schapen of kleinvee op je land te hebben, voor een stevigere zode, maar dat is uiteraard niet altijd praktisch en mogelijk. Qua bemesting zou ik je loonwerker vragen. Hier gaat 1x per jaar rauwe mest/drijfmest over het land geloof ik en nog een keer kunstmest, meer niet. Bij uitzondering een keer mineralen die in de bodem tekort zijn.
Hoe lang duurt het voor je mat sterk genoeg is om de paarden erop te kunnen laten?
Afhankelijk van de grondsoort.
Bij wie moet je voor zoiets wezen?
De loonwerker.
Ben na als ze de boel om hebben getrokken van je onkruid af?
Tijdelijk, uiteindelijk komt het altijd weer terug. Om onkruid etc te beperken is een goed bemesting/maaischema nuttig. Maar je kunt ook besluiten de boel te spuiten.
Zo niet, hoe raak je brandnetels kwijt?
Spuiten, er zijn wel middelen voor brandnetels (mccp of mcpa, een is brandnetel, andere ridderzuring wordt hier achter me gezegd).
Met verdelger mogen de paarden neem ik aan even niet op de wei?
De middelen hierboven spuiten we vaak gewoon terwijl er geweid. Spuiten doen we met een rugspuit. Het is beter ze even niet in de buurt te hebben natuurlijk, maar er is hier ook nog nooit een paard of hond aan onderdoor gegaan als ze wel in het land stonden.
Geluk is de vrucht van intens werk
Viv

Bericht door Viv » ma 05 apr 2010, 16:58

Onkruid kun je het beste goed doodspuiten, daarna kalk en kunstmest erop incl graszaadjes (gewoon bij de welkoop).

Omploegen ben je nu al te laat mee voor je land, moet je eerder in het jaar doen, je kunt nu beter doorzaaien.
En Onkruid krijg je er niet mee weg.

Brandnetel en distel kun je ook uitsteken aar dan ben je nog wel ff bezig :D
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Orion1996

Bericht door Orion1996 » ma 05 apr 2010, 17:34

We zullen hier even rondvragen wie ons land wil mishandelen hihi, maar eerst even een anders tukje zien te huren, want wil mn diertjes wel naar buiten kunnen gooien. Ow en een kudde schapen zien uit te nodigen. Deden ze op oude stal ook altijd, maar ja, wij hebben hier in de buurt nog geen schaap gezien.
Had al op de site van Pavo en die van Ten have gezien dat er speciaal grasje is wat tegen kortbijtertjes bestand is. Misschien volgend jaar dan maar zaaien, gaan we nu lekker brandnetels steken en vergassen hihi.
Afbeelding
Mir

Bericht door Mir » ma 05 apr 2010, 17:40

Weet niet hoeveel brandnetel er staat maar als het niet te veel is knipte ik het steeds af en liet het verdrogen, eten ze het vaak nog graag op ook.
En eten schapen geen weegbree? Distels eten ze in ieder geval wel. Misschien idd ergens een paar huren of ontvoeren bij de kinderboerderij?
Esther

Bericht door Esther » ma 05 apr 2010, 19:58

Je kunt mcpp en mcpa ook mengen en dan heb je bijna alle breedbladigen. Spuiten voor ze gaan bloeien.. In principe een week het land liever niet op, maar dan doe je het hele land, wij gaan ook wel met de rugspuit tussen de paarden door..

Als je de boel omtrekt komt er trouwens wel weer nieuw onkruid naar boven.
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » ma 05 apr 2010, 20:33

Ik heb ook een boel distels en brandnetel in het land. Wespuiten en maaien en zaaien bij. Voor 1 ding wil ik je warschuwen, wij hebben ook jacobskruiskruid in het land, wat ik er met een spit vork uit haal, dat mag beslist niet blijven liggen en het is belangrijk dat je het herkent.
dit even omdat jou omschrijving wel op ons land lijkt. Fjorden hoeven in mijn ogen ook geen biljartlaken als weiland.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 05 apr 2010, 21:22

Wij kregen het advies om eind maart kunstmest te strooien. Maar uiteindelijk hebben we dat niet gedaan. Om te kijken of onze paardjes nu ook zo gaan schuren. In oktober hebben we kalk over ons land heen gestrooit. En we moeten het er nog over hebben of we de boterbloemen gaan doodspuiten ja of nee... We hebben er nml wel erg veel staan helaas. Verder heb ik over opnieuw zaaien enz geen ervaring...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Marijke_

Bericht door Marijke_ » di 06 apr 2010, 06:32

Ik denk dat je bijna alle antwoorden al wel gehad hebt. Maar wat ik me wel afvraag..onze paarden zijn dol op brandnetels en distels. Wij "sparen" de distels zelfs voor ze :D. Waarom wil je daar vanaf?
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Orion1996

Bericht door Orion1996 » di 06 apr 2010, 07:33

Omdat de mijne er niet bij in de buurt komen hihi, ik heb een volbloed hoor ;) Heb zowel Cyra als Orion trouwens nog nooit brandnetels zien eten. Misschien idd gewoon ommeppen en laten drogen en kijken wat ze ermee doen, maar nu zijn het van die lage grondkruiperbrandnetels
Afbeelding
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » di 06 apr 2010, 08:05

die lage worden met een poosje heuse reuze brandnetels, eenmaal gemaaid zijn ze een ware traktatie hoor.
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Esther

Bericht door Esther » di 06 apr 2010, 11:53

Ik heb Tea wel eens met smaak brandnetels op zien eten, gewoon verse.. brrr...
Maar het gaat zo woekeren, ook onder de grond, lekker doodspuiten zou ik zeggen en bij houden!!
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Megan

Bericht door Megan » di 06 apr 2010, 12:59

Hé leuk topic. Ik heb ook veel brandnetels. Wist eigenlijk niet dat er een speciaal gif voor bestond :o? . Ik ga binnenkort maar eens naar Welkoop. Ik maai ze altijd met de zeis maar dat is een bult werk...

Wel idd wat truus1970 zegt, goed uitkijken voor Jacobskruiskruid en niet in het weiland laten liggen als je het eruit hebt gehaald. In gedroogde vorm herkennen paarden het niet meer als giftig. Vreselijk spul om weg te krijgen. Zaait zich ook gigantisch uit als je er niet op tijd bij bent en zelf ook handschoenen dragen als je het uitrekt.

n.b. ik was een keer bezig distels te steken in het land toen een buurman langs kwam met een zeer aanmoedigend versje:

distels steken, is distels kweken
distels maaien, is distels zaaien
distels trekken is distels wekken
.......
en zo had hij geloof ik nog een aantal ...

(alle distels zijn trouwens weg, dus het klopt gelukkig niet :+ maar ik als ik onkruid sta te trekken, gaat het versje altijd weer door m'n hoofd)

Succes met je weiland!
Zero: Orsta x Tunar Dorinn: Ismo x Orsta
Haugeblakken 1979 - 2007
Zigrun v.Fordin 1979 - 2007
Reya v.Knud 1972 - 1998
rowenna

Bericht door rowenna » wo 07 apr 2010, 20:03

Wij maaien de brandnetels af en laten ze liggen, dan eten de paarden ze graag, en brandnetels worden op den duur minder als je maar vaak genoeg maait.
Weet misschien iemand hoe ik van klaver af kom.
Mijn hele wei staat er onderhand mee vol, ik dacht kalk, maar weet het niet zeker en vraag me ook af dat als het er eenmaal zit kalk dan ook wel nut heeft.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Fran

Bericht door Fran » vr 09 apr 2010, 09:00

Je wordt een echte boerin zo haha!
Bij Olaf staat ook wel eens brandnetels in de wei, maar die eet er niet van, gemaaide wel.
Onze geiten proeven soms wel eens van de brandnetels, maar dan hebben ze altijd jeuk aan de neus en gaan ze over de tegels schuren, grappig gezicht maar natuurlijk niet echt fijn voor ze. Weet eigenlijk niet of paarden ook jeuk krijgen van brandnetels of dat ze een wat steverige neus huid hebben zeg maar.
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
jezzikaatje
Contacteer:

Bericht door jezzikaatje » zo 11 apr 2010, 16:23

Waar woon je nu eigenlijk ook alweer precies Anna?
Misschien dat ik iemand bij je in de buurt weet van school die je verder kan helpen ;)
Plaats reactie