Wij hebben veel plezier in ons B-tjes topic deel 4!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
kristelhans

Re: Wij hebben veel plezier in ons B-tjes topic deel 4!

Bericht door kristelhans » di 23 mar 2010, 10:03

Jeetje wat een verschil zit er dan in trailers onderling zeg! Wel interessant..
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 23 mar 2010, 10:13

Ja er is zit veel verschil in trailers.
Jaël heeft een 1 1/2 paards die maar 550 kg weegt met een laadvermogen van 540 kg (wat eigelijk te weinig is, grote kans dat Beer dat al weegt en zij vervoert er een tuiger mee). Dat lage laadvermogen kan heel handig zijn als je met een B wilt rijden maar je kan er ook door in de problemen komen omdat paarden vaak al boven de 540 kg wegen.
Ik heb zelf een 2 paards die 700 kg weegt, dat is zo'n beetje het gemiddelde gewicht voor een 2 paards (+ of - 20 kg zeg maar). Laadvermogen van een 2 paards is normaliter gewicht + laadvermogen is 2000 kg. Je kan een 2 paards wel terug laten keuren (dus naar bijvoorbeel gewicht + laadvermogen is 1500 kg) zodat je met een B kan rijden. Weer omhoog laten keuren kan echter lastig zijn.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 23 mar 2010, 10:43

Jee Annalynn, bedankt voor deze info! Ik kan nergens echt heel duidelijk vinden wat trailers nou wegen... Ik heb ook al even naar een Berlingo gekeken...leuke auto's zijn dat maar ietsje te licht denk ik... Uiteindelijk hebben wij natuurlijk een dikke jeep met een dikke nieuwe trailer of een vrachtwagentje ;)..tot die tijd moeten we het met een auto doen en een leentrailer. Wat kost het doorgaans om een trailer te huren? Als ik een auto heb die wat zwaarder is dan de opel van nu en ik kan ergens een lichte trailer ritstelen dan kan ik wel zelf naar de keuring! ;)
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » di 23 mar 2010, 10:48

ja idd lastig he kristel! wij zijn toen ook wel even bezig geweest om t uit te zoeken.

Wij rijden met een Golf die mag 1200 kg trekken
trailer is 575 en wij rekenen voor Nan 500 kg (gezien ze nu slanker is dan toeon ik haar kocht en toen woog ze 509 kg)

Ik ben in het bezit van een E-rijbewijs dus dan is het geen probleem.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 23 mar 2010, 11:29

Handig al die info! Heb nu ook een paar leuke jeeps gezien haha.. heerlijk om zo te neuzen! We willen pas eind mei wat anders dus kan mooi nog even orienteren.. Nooit gedacht dat ik auto's kijken leuk zou vinden!
Anouska

Bericht door Anouska » di 23 mar 2010, 12:20

Whahahaha, ik heb Amber voor een tijdje terug om opheldering gevraagd, zal de pb naar je doorsturen Kristel.

Ik heb straks cursus, bah! Met vandaag erbij nog 2x en dan ben ik er af.
Heb donderdag a.s. een solli gesprek *o/* . Is een tijdelijke parttime functie als stalmedewerker op een kliniek :D .
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 23 mar 2010, 12:52

Oh Anouska dat klinkt leuk! Lekker de hele dag tussen de beesten..lijkt mij ook wel wat! Heb je daar een opleiding voor gedaan?

Ik heb je PB gekregen hoor, thanks!
!#niekie#!
Contacteer:

Bericht door !#niekie#! » di 23 mar 2010, 16:12

en hoe denken jullie hier over het mailtje van MiSs_vOsj ?

Ik en voor *o/*
10 Mei 2010 Galldur geboren!

Stermerrie
A zadelproef 09 :D

B+5
http://www.staldolfing.nl
Anouska

Bericht door Anouska » di 23 mar 2010, 19:16

Heb vanavond weer eens lekker gereden. Durfde niet zo goed omdat Bjørn de laatste 3x flink aan de kletter ging en zich gedroeg als een defecte toyota. Af en toe voelde hij wel behoorlijk gespannen, dus meteen op de volte. Heb zelfs gegaloppeerd! Hij was echt braaf, begin is er weer. Nu even doorzetten.

Vindt het idee van Linda helemaal leuk! Moet alleen even kijken hoe het allemaal gaat lopen met het sollicitatie gesprek van aankomende donderdag. Als ik aangenomen wordt, zal ik de weekenden moeten werken, vandaar.

@ Kristel: Heb daar niet een speciale opleiding voor gevolgd. Heb wel veehouderij en paardenhouderij gedaan. Ben zelfs benaderd voor deze functie :P.
Bjørn: Orsta x Havstad x Barstad
Kampioen ruinen Beekbergen 2012
Reserve kampioen ruinen Vorden 2011

www.fitenvitaaldier.nl
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 23 mar 2010, 19:46

Ik vind het idee van Linda ook heel leuk! Kan alleen nog niks zeggen over hoe de zomer gaat..hangt van zooooveel af! Hou het wel even in gedachten..

Net bij paps gegeten, lekker en gezellig..nu weer thuus. Morgen geen tijd voor Beer, bleeh..jammer! Moet van half 8 tot 5 werken en dan eten en dan naar een verjaardag.. Donderdag ochtend maar meteen zijn vlas-poepjes eruit!
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 23 mar 2010, 20:12

*o/* Alweer een buitenritje op Brass gemaakt.
Tonkie ging weer mee met Vas, maar nu was Noah (de Ark van Noah, Duitse Herder met zware ADHD...) ook mee. Brass houd niet van honden en was erg veel met Noah bezig. Vandaag had ze in het begin wat moeite met rechtuit lopen, later ging het beter.

Heerlijk gedraafd en een keer aan de kletter gegaan, Tonkie ging tölten op het fietspad. Töltende paarden naast je fokt echt op (niet alleen bij Brass maar ook bij Ilonk, Blik, Midan etc.) en toen Noah met mach 8 de bosjes uit kwam gesjees achter haar hield ze het niet meer.
Dan bedenk je je ineens :' Zou ik nu ook een rem hebben?' Aardig in moeten grijpen maar toen gingen we dan ook weer in stap, opnieuw aangedraafd en braaf.

Laatste stukje andere weg genomen dan Tonkie en dat vond Brass wel spannend, ze deed het wel maar kon niet meer zo goed stappen. Uitgestapt en naast Brass naar de wei gewandeld vanaf de parkeerplaats, dit deed ze ook braaf. Ze was behoorlijk bezweet. Even kijken of ik haar dit weekend nog een stukje verder kan scheren.

Idee van Linda vind ik leuk maar ik vraag me de haalbaarheid erg af als ik naar mezelf kijk ik ben onwijs druk (ook in de weekenden) en dan 'even' een weekend naar Friesland is wellicht wat te veel van het goede. Ik hoor er wel graag meer van.

Anouska wat goed dat je op Bjorn (met een streepje door de o) hebt gereden terwijl je het wel spannend vond! Goed zo, ga zo door.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 23 mar 2010, 20:17

Jeeh Annalynn wat gaan jullie hard nu! Leuk! Ik vind aan de kletter gaande paarden zooo naar! Is het enige waar ik een beetje huiverig voor ben..galopperen op zich niet, dat is leuk! Maar als er een beetje paniek en onbezonnenheid van Beers kant bij komt kijken dan haaaaat ik het! Is vorige week 2 keer gebeurd en alle 2 de keren kon ik hem redelijk terug nemen, maar dat was meer geluk denk ik dan heel bewust terug nemen..t gaat altijd zo snel!
Bailey

Bericht door Bailey » di 23 mar 2010, 20:43

Heel veel succes alvast met je sollicitatiegesprek Anouska, dat klinkt zeker leuk!
Wat goed van je dat je toch weer op Bjorn bent geklommen, en helemaal super dat hij zo braaf was. Lekker doorzetten, dan komt het helemaal goed :)

Het idee van Linda klinkt harstikke tof, maar ik ben bang dat het voor ons praktisch nogal moeilijk wordt zo zonder trailer naar de andere kant van het land.

Klinkt als een behoorlijk inspannend buitenritje Annalynn ;)

Waar Bailey gister de grote avonturier zelve was was het vandaag een heel ander verhaal. Meneer had flinke verlatingsangst en op de heenweg over de akkers ging hij enorm lopen roepen naar alles en iedereen in de omgeving.
Iedere weg die naar huis leidde MOEST hij in, wat we dus niet deden, dus het werd een vrij lange rit op die manier. Met z'n richtingsgevoel is in ieder geval niets mis, toch handig om te weten.
Andere paarden tegenkomen vind hij enorm raar, daar lijkt hij echt compleet niets van te begrijpen, hihi.
Op de terugweg heb ik echt de hele tijd gestapt, versnelling een tandje hoger werd meteen drie tandjes hoger en met al die bochten en takken op de ruiterpaden is dat niet zo verantwoord. Hij heeft zich lekker op lopen fokken, maar in stap bleef hij braaf.
Toen we thuiskwamen liet ik hem even los in de bak, met een hinnik en een bok ging meneer rondjes lopen racen en kwam daarna heeeeel lief bij me knuffelen. Blijkbaar zat er gewoon wat voorjaarsenergie dwars ofzo, de goedmaakknuffels van hem waren wel echt extreem lief dus ik heb het hem alweer vergeven :)
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 24 mar 2010, 06:45

zo leuk om al deze verhalen te lezen, Ik had me al vaak afgevraagd hoe het met brass zou zijn. Zo een half wild paard uit de kudde, maar dat kan hij soms nog zijn en van ver gekomen.

Aan de kletter gaan is nooit niet leuk. Bink gaat alleen aan de kletter als ie achterna gezeten wordt door tot dusver een hond en een trekker. Ik heb die man onder de zoden gekeken, eerlijk waar.
Soms sprint ie een paar pasen in galop weg als er tijgers in het bos blijken te zijn, maar dat is zo over.

jij hebt lef hoor anouska, dat jij zo doorzet en het toch weer doet, heb ik bewondering voor.

Het weekendje weg met alle b-tjes vindt ik een leuk idee, maar vrag me af of dat goed gaat met al die pubers bij elkaar ( al ben ik bang dat het voor ons niet haalbaar is om mee te doen, baan, gezin, paardjes.....)
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 24 mar 2010, 07:19

Truus Brass is een merrie :)
Ze was ook wel iets meer dan half wild toen ik haar kreeg. Je kon haar niet aanraken of in de buurt komen, ze heeft de kunst van het benaderen snel van Ilonk afgekeken, het aanraken duurde wat langer.
Ben momenteel heel blij met haar, ze doet zo haar best!
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 24 mar 2010, 08:08

Goedemorgen! Leuk om te lezen dat het met iedereen eigenlijk wel lekker gaat! Ik ga morgen weer met Beer op pad..lekker rijden in het bos dus ik hoop dat het dan droog is..ze voorspellen wel wat regen...ieuw!
Mrln_
Contacteer:

Bericht door Mrln_ » wo 24 mar 2010, 11:28

Nou ik ben d'r ook weer eens! Gaat reuze snel hier, ik lees vaak wel bij maar niet de tijd of zin om te reageren. Ik heb zondag les gehad van mijn ijslander instructrice (die is een weekje terug uit Denemarken), en weer heerlijke punten gekregen waar ik aan kan werken (blijkbaar draai ik mijn schouders een fractie naar buiten waardoor het paard niet kan buigen zoals ik het wil. Fijn om te horen, heb ik nog nooit kritiek op gehad. Moet zeggen dat het wel ernstig logisch klinkt!)
En vanmiddag les van de instructeur van mijn instructrice (volg je het nog?) LEUK! Ik ben heel benieuwd!

Idee van Linda is leuk! Maar ik weet niet in hoeverre haalbaar voor mij, ik ga weer naar vlieland enz. Heb inderdaad ook geen trailer die ik een heel weekend zou kunnen lenen (en geen E-rijbewijs). Misschien is een dagje weg (bijvoorbeeld de zaterdag of zondag) een meer haalbaar plan, ik kan makkelijker een chauffeur en trailer voor 1 dag vinden. Een dagje naar het midden van het land waar we mooi kunnen rijden?
I wish you were a little smaller, not just small but really really short. So I could put you in my pocket, and carry you around all day.
MiSs_vOsj

Bericht door MiSs_vOsj » wo 24 mar 2010, 11:53

Heb je net een heel stuk getypt.. druk ik niet toevallig op het pijltje naar links.. weg pagina.. :o

Trailers.. ga ik me maar niet mee bemoeien, heb ik totaal geen verstand van, ook niet van auto's :P

Wat voor 'vervelende' cursus volg je Anouska? Je waarschijnlijk nieuwe baan klinkt erg leuk!
En fijn dat Björn zo braaf was! :)

Vervelend dat Brass er vandoor is geschoten, maar wel fijn dat ze dan weer zo braaf is met meelopen.

Hier ook zo'n paard.. hij staat nu telkens in de week stil en wordt alleen in het weekend gereden, nu heb ik hem zondag even in het bos gereden, hij was erg braaf maar wel een beetje snel maar dat is wel vaker..
Lekker hindernisjes opgezocht in het bos en daarover heen gesprongen, ging echt heel goed.
Tot er ineens een hond uit de bosjes sprong, en dat was ENG, hij schoot er al bokkend van door, sprong toen over een boomstammetje op de grond, ik bukte voor de laaghangende takken maar door dat gebok ging dat niet zo makkelijk.. gevolg.. ik zag een behoorlijk dikke tak op me af komen en heb mijn hoofd opzij gedraaid.. ben dus behoorlijk hard met mijn kaak tegen die tak aangekomen en lag er gelijk naast.. gelukkig is hij dan wel weer zo braaf dat hij gelijk stilstaat.
Heb hem bij de teugel gepakt en ben er bij gaan zitten tot de pijn een beetje weg was, toen weer opgestapt en 'rustig' (ging erg moeizaam., basco wou alleen maar hard) naar stal gestapt, heb nog wel ff last gehad van mijn kaak en hoofd.. maar nu gaat het wel weer.
Vrijdag waarschijnlijk weer rijden/longeren.
En dan weer een heel weekend niet.. :P
kristelhans

Bericht door kristelhans » wo 24 mar 2010, 12:35

Haha en dan aan mij vragen of ik lekker op Basco naar buiten wil.. ;) Ik kan donderdag ook niet trouwens..ben wel een dikke afhaker zo zeg! ;)
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 24 mar 2010, 13:11

[quote="MiSs_vOsjVervelend dat Brass er vandoor is geschoten, maar wel fijn dat ze dan weer zo braaf is met meelopen.[/quote]

Oh ik vond dat niet zo vervelend hoor, hoort bij een jong paard.
Maar zo te horen is Basco ook nog net zo :)
Plaats reactie