Zomereczeem topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Jowien

Re: Zomereczeem topic

Bericht door Jowien » zo 07 feb 2010, 08:18

@nadinefjorden: weet jij of dat echt helpt, lange manen? Hebben ze dan minder last van de muggen?
(Lange manen lijkt mij erg onhandig, warm enzo maar ja, als ponybeest er baat bij heeft...)
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » zo 07 feb 2010, 08:21

vorig jaar had yara wat langere manen omdat ze toch omvielen door de deken

in juni kon ik de hals eraf halen en ze heeft niks meer aan haar manen geschuurt

in augustus was ik zo stom om ze weer af te knippen en ze begon meteen weer te jeuken

ik zag gister al wat mugjes zwerven dus begin maart gaat de auriplak er in, (hier was ik vorig jaar te laat mee)
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » zo 07 feb 2010, 12:54

Ik heb de deken vorig jaar op 1 april opgelegd. Doe dat dit jaar weer denk ik. Nu het nog zo koud en vochtig is komt er bij mij nog geen deken op.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Jilly

Bericht door Jilly » zo 07 feb 2010, 19:46

Ik wou dit jaar het supplement van Marstall eens bij gaan proberen, misschien dat dat het laatste restje jeuk kan wegnemen. De dichtste (en enige Belgische?) dealer zit nog op een uur rijden, maar had gebeld voor het opsturen. Zegt hij dat hij binnekort bij mij in de buurt is, dat hij het wel langs brengt. Niks meer van gehoord dus :(
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 08 feb 2010, 09:55

Wat is dat voor suplement Jilly?

Hier gaat de deken weer op als het voor het weer noodzakelijk is. Kan april/ mei zijn maar als we een warm voorjaar krijgen sluit ik ook niet uit dat het al in maart zal zijn.
Ros gaat op het moment ontzettend goed. Hij plast op het moment erg goed. Hij had altijd een waardeloos straaltje en laat nu een gaatje achter in de grond als hij plast :D. Het is ook niet meer wittig van kleur. Dit is ook de eerste winter dat hij niet vervet. Ik doe niet zoveel met hem in de winter en deze winter is het helemaal naadje door de weersomstandigheden maar hij heeft nog steeds een heel mooi lijntje (wel wat onbespierd inmiddels...). Gisteren voor het eerst in maanden weer eens een bosrit gemaakt en meneer voelt zich opperbest. Nu hopen dat het een tijdje ijsvrij blijft want ik wil eigenlijk in maart een endurancerit gaat rijden maar daar moet ik wel voor kunnen trainen natuurlijk. Als het aan Ros had gelegen hadden we gisteren in plaats 8 km een dikke 30 km rit gemaakt want hij bleef maar gaan. Als we hadden gedaan wat hij had gewild had hij vandaag vast spijt gehad en nu dikke spierpijn :D.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Jilly

Bericht door Jilly » ma 08 feb 2010, 10:06

http://www.marstall.nl/pdf/ExZemPlus.pdf

Hay is natuurlijk erg gebaat bij de behandeling van Louis, maar dat laatste restje jeuk blijft. Zou misschien opgelost zijn als ik 'm helemaal van het gras haal of op bepaalde momenten binnen haal, maar dat heb ik er niet voor over :n

Heb van de zomer allerlei smeerseltjes geprobeerd, maar niks wat helpt. En dat lost natuurlijk de oorzaak ook niet op.

Ga verder ook nog wel eens met Louis bespreken, evt. Hay nog eens laten doormeten of alles nog hetzelfde was als 1,5 jaar geleden.

Verder kan ik er ook niet echt meer buiten om 'm te laten enten. Het is me afgeraden, maar op een bepaald punt kan je gewoon niet anders meer. Dat ook maar eens bespreken...
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 08 feb 2010, 10:20

Het enten is mij inderdaad ook afgeraden maar je moet wel wil je met je paard op pad (naar officiele dingen). Na het enten krijgt hij meestal een week elixer. De smeerseltjes etc. lossen inderdaad niets op maar kan het soms wel wat verzachten. Ros heeft natuurlijk voornamelijk plekken op zijn hoofd en als ik die in smeer met de huidemulsie van Aphytom dan wordt de huid super zacht en vallen de korstjes en vaak een dag later al vanaf. Wat natuurlijk ook weer jeuk voorkomt. Ik ben daar echt goed over te spreken. Ros is in 2009 weer stukken beter gegaan dan in 2008 en in 2008 ging hij veel beter dan in 2007. Ik hoop dus dat 2010 nog beter wordt voor hem. Ik heb Ros een tijd op het zand gehad maar dat maakt voor hem geen verschil, het enige dat ik niet wil dat hij krijgt is het hele jonge net uitgeschoten voorjaarsgras. Gelukkig hebben we er nog 1 op stal die dat niet mag dus hoeft hij niet alleen verlangend naar de grasjes te kijken. Het is voor mij ook geen optie hem helemaal van het land te houden (gevoelsmatig).
Jilly

Bericht door Jilly » ma 08 feb 2010, 12:23

Ik heb hem tot hiertoe nooit laten enten, maar inderdaad. We komen steeds meer buiten en ook naar activiteiten waar andere paarden betrokken zijn. Dan voel ik me eigenlijk wel een beetje verplicht om hem te laten enten.
Voor na de ontworming krijg ik altijd pilletjes van Louis, die moet ik dan na 14 en 24 dagen geven, om te helpen de afvalstoffen daarvan naar buiten te krijgen.

Die huidemulsie, is dat waar Saskia (?) het ooit ook over had?

Hay schuurt enkel nog bovenaan de staart en rommelt eens met de manen, maar daar helpt geen enkel smeerseltje voor wat ik al geprobeerd heb. Was de staart regelmatig met tea tree shampoo, maar of dat nu echt helpt weet ik niet.
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » ma 08 feb 2010, 15:53

yara gaat na de winterdeken meteen over op de eczeemdeken

yara staat nog steeds vanaf april/mei nog maar 2 uur op de wei maar ga er daar niet vanaf halen

van de zomer krijgt ze dan weer nat hooi ipv kuilgras en natuurlijk weer melassearm voer met weinig zooi erin

en de auriplak
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 10 feb 2010, 11:07

Ilonk krijgt haar Boett weer op als het overdag boven de 10 graden is. Mocht ze voor die tijd laten zien dat ze jeuk heeft natuurlijk eerder. Maar normaliter is dit voor haar prima, pas als het ook 's nachts boven de 10 graden is krijg je de echte eczeem vliegjes.

Ilonk wordt wel ge-ent elk jaar (zelfs een hele poos 2 keer per jaar ivm wedstrijden in Duitsland) ik vind niet enten geen optie als je wel in contact komt met andere paarden.

Daarnaast krijgt Ilonk indien echt nodig gewoon een spuit cortico's. Ben daar niet echt voor maar met haar 20+ wil ik liever dat ze nog wat fijne zomers heeft. Bij hele erge jeuk smeer ik Hydrocortiderm (prednison zalf) 2 keer daags 2 dagen en dan is ze uit haar 'jeuk cyclus' en gaat het wel weer.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » wo 10 feb 2010, 11:30

Als Ros echt niet meer uit zijn jeuk komt krijgt hij ook zo'n spuit hoor, is nu gelukkig al twee jaar niet meer nodig geweest. Hij krijgt dan een spuit die een week of drie werkt om het even uit het vicieuze cirkeltje te halen. En wat je zegt niet enten is gewoon geen optie. Hydrocortiderm heb ik ook een tijd gebruikt maar dat gaf bij Ros niet het gewenste resultaat dus daar ben ik weer mee gestopt. Daarnaast is hij ook een aantal jaren ingespoten met Insol, heb ik Horsol, Culivetsem, Allergitum, een een chemo therapeuticumzalf gesmeerd op dierenartsvoorschrift. En nu vergeet ik vast nog de helft van wat we allemaal van de dierenarts gehad hebben. Allen zonder resultaat.

Er was iemand ik weet niet meer of dat in dit topic was die de Butox die ik nog heb staan wel over wilde nemen. Heeft iemand nog interesse? Het staat hier gewoon niets te doen. Kan ik het beter aan iemand anders geven.
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » do 25 feb 2010, 15:22

Ik heb gister bij yara de auriplak ingedaan
het wemelde van de mugjes
Jilly

Bericht door Jilly » do 25 feb 2010, 15:24

Wat is die Butox precies Marijke?

Ik heb dat supplement van Marstall binnen, vanaf volgende week gaan we daar mee beginnen. Benieuwd of dat nog wat verbetering kan brengen.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 26 feb 2010, 11:10

Butox is een pour-on middel dat ook gebruikt wordt tegen blauwtong. Blauwtong wordt ook veroorzaakt door culicoides. Dit middel werkt dan (ik meen 4-6 weken) om culicoides te weren. Het mocht eigenlijk niet verkocht worden maar met de blauwtong is er een vrijstelling op geweest, en misschien is ie er nog wel. Als je gaat googlen op butox gebruik bij zomereczeem kom je best wat goede resultaten tegen. Ik heb het gebruikt, maar Ros schuurde gewoon door en dat bevestigd bij mij weer dat het bij hem niet door de culocoides komt, dus ik gebruik het niet meer. Waarom troep op mijn paard gebruiken als het niet het gewenste resultaat heeft. Hoe je het ook wendt of keert het is natuurlijk best wel troep.
claudia

Bericht door claudia » vr 26 feb 2010, 11:46

Marijke_ schreef:Butox is een pour-on middel dat ook gebruikt wordt tegen blauwtong. Blauwtong wordt ook veroorzaakt door culicoides. Dit middel werkt dan (ik meen 4-6 weken) om culicoides te weren. Het mocht eigenlijk niet verkocht worden maar met de blauwtong is er een vrijstelling op geweest, en misschien is ie er nog wel. Als je gaat googlen op butox gebruik bij zomereczeem kom je best wat goede resultaten tegen. Ik heb het gebruikt, maar Ros schuurde gewoon door en dat bevestigd bij mij weer dat het bij hem niet door de culocoides komt, dus ik gebruik het niet meer. Waarom troep op mijn paard gebruiken als het niet het gewenste resultaat heeft. Hoe je het ook wendt of keert het is natuurlijk best wel troep.
Ja, butox is ook nu weer gewoon te koop(voor hoe lang is dan weer de vraag??)

Ik heb het ook even voor alco gebruikt maar die had dus heel iets anders :?

Het is en blijft troep wat je erop smeert maar bij veel paarden werkt het wel.

Maar Marijke, jij hebt echt al heel veel gebruikt en het wil maar niet helpen bij Ros.
Arm paard, maar met zijn pyama aan gaat het toch best redelijk met hem???
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 26 feb 2010, 12:23

Haha wat dat aan gaat is Ros echt een bodemlozeput ja :D.
Met de deken is het goed te doen maar heeft hij alsnog jeuk. Het voordeel van de deken is dat hij die beschadigd en niet zichzelf op wat pluizig haar na. Hij doet nu ongeveer 1 jaar/ seizoen met een deken maar we hebben tijden gekend dat er wel 4 dekens doorheen gingen per jaar. Afgelopen twee jaar (snel op zoek naar ongelakt hout om het af te kloppen) zijn met name zijn hoofd, hij wil geen masker op die heeft hij er binnen not time af, en buiknaad de aangetast. Maar verder mogen we niet klagen!
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » ma 15 mar 2010, 13:06

Iemand iets over een spuit gehoord
Mijn da had het over een spuit die ik in april moet laten geven en dan 14 dagen erna weer
het schijnt dat 50% er goed op reageerd?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » ma 15 mar 2010, 13:17

Dat is waarschijnlijk de insolinjectie. Dat is een middel dat preventief tegen schimmel werkt bij honden, katten en paarden.
Die heeft Ros een aantal jaren geleden ook gehad, mijn dierenarts zei ook dat er veel paarden goed op reageren.
Het is weer waar het immuunsysteem tegen moet boksen waardoor de klachten kunnen verminderen.
Als je paard niet beschikt over een goed immuunsysteem kan het nog wel eens anders uitpakken, dat zie je ook vaak met eczemers die de influenza-tetanusenting krijgen sommigen krijgen er juist extra jeuk van.

Bij Ros had het inspuiten met insol geen baat maar het is het proberen waard. Er zijn wel paarden die er goed op reageren.
Als je het niet probeert weet je ook niet of jouw paard er baat bij heeft of juist niet :).
Annne

Bericht door Annne » ma 15 mar 2010, 14:05

Hier nog een zomereczeem-er..
Do, mijn eerste eigen paard!
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 15 mar 2010, 15:12

Zo heb ik de tectonic- pour on gebruikt. Knal blauw en hartstikke giftig door de permethrin die er in zit. Werkte niet tegen eczeem vliegjes wel tegen gewone vliegen.
de boett dekens liggen hier alweer gewassen (en her/versteld) klaar voor het seizoen...
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
Plaats reactie