C'tjes gaan op les: in C'tjes-topic deel 6!
Re: C'tjes gaan op les: in C'tjes-topic deel 6!
Ik ben 1.68 en rijd op een fjord van 1.36..
Maar stap er eens op en laat een foto maken, dan kun je het zelf zien of het je bevalt..
Ik heb het bij Bart eens eerder mee gemaakt. Fjord moest voor de kar beleerd worden, maar die werd zo sterk voor de kar, gewoon niet veilig, zeker niet voor de mensen waar hij van was. Heeft hij ook eerlijk gezegd, als je verder wilt met mennen kun je beter een andere kopen. Dit wordt hem niet..
Je kunt zeggen dat het heel eerlijk is, is het ook, maar wat heeft Bart er aan om een fjord te verkopen die niet goed genoeg is of niet past bij de eigenaren.. Daar wordt niemand blij van toch..
Maar stap er eens op en laat een foto maken, dan kun je het zelf zien of het je bevalt..
Ik heb het bij Bart eens eerder mee gemaakt. Fjord moest voor de kar beleerd worden, maar die werd zo sterk voor de kar, gewoon niet veilig, zeker niet voor de mensen waar hij van was. Heeft hij ook eerlijk gezegd, als je verder wilt met mennen kun je beter een andere kopen. Dit wordt hem niet..
Je kunt zeggen dat het heel eerlijk is, is het ook, maar wat heeft Bart er aan om een fjord te verkopen die niet goed genoeg is of niet past bij de eigenaren.. Daar wordt niemand blij van toch..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
dat laatste is ook precies wat hij mij zei Esther...Ik maakte hem ook complimente dat ik het zo fijn vond dat hij er zo eerlijk over is en toen zei hij ook al dat hij er ook niets mee opschoot als het fout zou gaan.
Bij Cassper is het dus ook dat hij zich ontzettend sterk maakt en continu op de rem gehouden moet worden, nogmaals zal het misschien met veel rijden wel lukken....maar hij kent ook mijn situatie..we hebben 3 kleine kinderen (de jongste is net 3 en dus nog niet naar school)..dus ik kan niet een paard dat zich zo sterk maakt en zo vreselijk in verzet is elke dag voldoende aangespannen laten lopen om voldoende uren te maken. Nog onervaren, fris, speels..dat is allemaal niet erg..maar de basis moet wel goed zijn en het voor de wagen lopen moet door het paard wel leuk gevonden kunnen worden...
Er zijn niet veel dingen gevaarlijker dan een onbetrouwbaar paard voor de wagen...
Claudje wat fijn dat je les zo goed ging...lekker galopperen..heerlijk!
Bij Cassper is het dus ook dat hij zich ontzettend sterk maakt en continu op de rem gehouden moet worden, nogmaals zal het misschien met veel rijden wel lukken....maar hij kent ook mijn situatie..we hebben 3 kleine kinderen (de jongste is net 3 en dus nog niet naar school)..dus ik kan niet een paard dat zich zo sterk maakt en zo vreselijk in verzet is elke dag voldoende aangespannen laten lopen om voldoende uren te maken. Nog onervaren, fris, speels..dat is allemaal niet erg..maar de basis moet wel goed zijn en het voor de wagen lopen moet door het paard wel leuk gevonden kunnen worden...
Er zijn niet veel dingen gevaarlijker dan een onbetrouwbaar paard voor de wagen...
Claudje wat fijn dat je les zo goed ging...lekker galopperen..heerlijk!

Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Ik stap dr zo opViv schreef:Orion1996 schreef: Zover was ik zelf ook, ik zou zeggen kom even keertje rijden. We werken alleen maar op voltes in de les (behalve met de galop dus) en daar heeft hij balans genoeg, ook aan de pessoa loopt hij op de volte en springt hij keurig over de rug aan.
Lange lijnen zou ik graag willen maar dan moet hij wel uberhaupt eerst in galop gáánEn aanspringen aanleren kan prima op een volte. Hoeft de ruiter alleen maar te zitten en de longeerdert zijn standaard hulp te geven, gewoon even terug naar 0 op dat punt.
Nogmaals hij galopeert prima alleen, met iemand op zn rug issie gewoon zn vertrouwen kwijt in galop. En das niet zo gek, hij heeft nog geen positieve ervaringen gehad helaas op dat vlak en nagtieve onthoudt meneertje ook retegoed.
Verder tot slot, wij leren een paard niet aanspringen vanuit het racen (werkt overigens ook niet want een paard wat uit elkaar loopt kan niet aanspringen), die knop laat ik liever onberoerd die kent hij al te goed helaas. Wij werken aan/via rust en vertrouwen en soms heeft dat tijd nodig, veel tijd in dit geval.
Maar we komen er wel hoor

Is het niet een optie om onder het zadel is buiten in het bos ofzo te gaan galopperen, gewoon rechtuit. Heb ik ook gedaan en sinds die tijd snapt ze het knopje galop ook, daarvoor totaal niet. Vind het zelf nogal een opgave voor een 3 jarige om met een gewicht op je rug op de volte aan te moeten springen en je gewicht van je binnen been af te houden. Elk paard verschilt natuurlijk, maar je kan het altijd proberen mocht het op de volte niet willen lukken.
Hoop wel dat je het niet als een aanval op vat als iemand je wil helpen. Dat zou ik vervelend vinden

Orion = Grafiet X Saros xx
Cyra = Reinar X Uvana (Anton X Tunar) JEUGDKAMPIOEN WbD 2008
Eeehhh lees ff terug naar afgelopen donderdag
, buiten galoperen doen we voorlopig maar helemaal niet. Beetje te gevaarlijk 
Nee hoor niks geen aanval, gewoon andere inzichten. De eerste keren in september sprong hij zo aan, toen eraf geknetterd in volle rengalop, 4mnd niet meer gegalopeerd ohz en nu weer begonnen en vorige week dus Andy eraf in rengalop buiten. Tsja..... geef hem eens ongelijk dattie nu niet meer wil
Komt wel weer, straks in nijverdal over paar maandjes, lekkere Holterweg van 6km lang.... moet lukken

Nee hoor niks geen aanval, gewoon andere inzichten. De eerste keren in september sprong hij zo aan, toen eraf geknetterd in volle rengalop, 4mnd niet meer gegalopeerd ohz en nu weer begonnen en vorige week dus Andy eraf in rengalop buiten. Tsja..... geef hem eens ongelijk dattie nu niet meer wil

Komt wel weer, straks in nijverdal over paar maandjes, lekkere Holterweg van 6km lang.... moet lukken

Zie pics op bokt valt best mee hoor 1,40 ik ben 1,70 en pastte er prima op. Vind Kdies met zn 1,48 zelfs voor het mooie te groot voor mij (en nee ik ruil nietKalmiya schreef:Ik hoef niet eens veel te rijden, maar met mijn 1m74 vind ik dan 1m40 toch wel echt aan de kleine kant en weer meteen echt "pony"......

ik met mijn 1.85 op mijn oude merrie van 1.39, ja dat was te klein, maar dan nog had zij er geen last van
Ik zit nu met de 1.85 op 1.49m. Denk dat het wel mee zal vallen als jij op 1.40 gaat zitten (en nee de mijne is net als die van Viv niet te ruil
)
Ennuh Viv anders kom je maar in Drenthe van de zomer lange rechte lijnen karren hihi. Kunnen we gelijk oefenen voor onze Z2 kur die we eigenlijk vorig jaar al zouden doen

Ik zit nu met de 1.85 op 1.49m. Denk dat het wel mee zal vallen als jij op 1.40 gaat zitten (en nee de mijne is net als die van Viv niet te ruil

Ennuh Viv anders kom je maar in Drenthe van de zomer lange rechte lijnen karren hihi. Kunnen we gelijk oefenen voor onze Z2 kur die we eigenlijk vorig jaar al zouden doen

Hebben jullie nog niet getraind voor de Z2 kur????
Shame on you, wij zijn al aan het oefenen voor de piaffe!

Hay heeft een nieuw spelletje gevonden. Hij wil niet meer met de groep mee naar binnen en nadien krijgen ze hem ook niet gepakt, speel gewoon met hun voeten
Nuja, ik ben er toch bijna alle dagen dus ze laten 'm gewoon buiten tot ik er ben, bij mij komt hij zo mee... Raar beest.

Shame on you, wij zijn al aan het oefenen voor de piaffe!

Hay heeft een nieuw spelletje gevonden. Hij wil niet meer met de groep mee naar binnen en nadien krijgen ze hem ook niet gepakt, speel gewoon met hun voeten

Nuja, ik ben er toch bijna alle dagen dus ze laten 'm gewoon buiten tot ik er ben, bij mij komt hij zo mee... Raar beest.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Hoorde het gister ook van Bart, maar inderdaad. Cassper komt zeker goed, maar daar moeten gewoon veel meer uren in gestoken worden...hij neemt nu een beetje het heft in eigen handen en dat is niet de bedoeling. En met die kids er omheen moet het natuurlijk wel een beetje vertrouwd zijn (en misschien is het dat ook wel, niet voor de kar eerst, maar verder qua omgang...mja...wil en heb je daar de tijd voor om dat er in te steken). Cos daarentegen is écht een schat (apart eigenlijk, van Cassper dachten we altijd 'easy going' en die blijkt toch drukker te zijn en Cos dacht ik altijd toen hij nog hengst was 'hier krijgen we werk mee' en die is juist 'easy going'). Maar Cos is echt een die zich voor de volle 200% wil inzetten en is ook rondom kinderen denk ik wel vertrouwd (beetje zelfde als Cai).
Qua maat denk ik dat het niet een uk is voor je....maar kan er als ik er het moment voor vind van het weekend wel eens op stappen voor een foto...kun je zien hoe 1,76 en lange benen op hem staat qua verhouding.
Qua maat denk ik dat het niet een uk is voor je....maar kan er als ik er het moment voor vind van het weekend wel eens op stappen voor een foto...kun je zien hoe 1,76 en lange benen op hem staat qua verhouding.
Geluk is de vrucht van intens werk
Jee jullie hadden al een Z2 kuur gepland? Wat laks dat jullie dat niet hebben doorgezet dames...
@Bella - ik wik en weeg me een ongeluk. Cassper was natuurlijk precies wat ik voor ogen had, groot en stevig met een hele grote aaibaarheidsfactor en hij laat zich heerlijk kroelen....maar ik moet ook mijn ogen niet sluiten voor de realiteit. Daarbij zou ik natuurlijk een grote oen zijn, als ik Bart's advies (met al zijn kennis en ervaring) ,dat Cassper op dit moment voor ons niet het meest geschikt is, naast me neer zou leggen.
Misschien zit het ook wel gewoon tussen mijn oren hoor. Ik heb vroegah altijd grote paarden gereden (1m70 + ), reed een aantal jaren geleden een tinker voor iemand bij van 1m56 en dat vond ik al echt zo'n pony
, hoe mooi en lief (geweldige voorpluk al) ik Cos er ook op de site eruit vond zien..ik heb hem destijds eigenlijk meteen terzijde geschoven vanwege de 1m38-1m40 indicatie die erbij stond
We gaan dus gewoon op Bart's voorstel in om ze woensdag naast elkaar te zien en ze ook allebei in te spannen want volgens Bart zou hij met Cos bijv. al rustig met de kinderen op de wagen kunnen/durven rijden en uiteindelijk is het net dat, dat het allerbelangrijkste is dus misschien moet ik me niet blindstaren op die paar cm...
als je die foto zou willen maken, zou ik dat heel fijn vinden....
@Bella - ik wik en weeg me een ongeluk. Cassper was natuurlijk precies wat ik voor ogen had, groot en stevig met een hele grote aaibaarheidsfactor en hij laat zich heerlijk kroelen....maar ik moet ook mijn ogen niet sluiten voor de realiteit. Daarbij zou ik natuurlijk een grote oen zijn, als ik Bart's advies (met al zijn kennis en ervaring) ,dat Cassper op dit moment voor ons niet het meest geschikt is, naast me neer zou leggen.
Misschien zit het ook wel gewoon tussen mijn oren hoor. Ik heb vroegah altijd grote paarden gereden (1m70 + ), reed een aantal jaren geleden een tinker voor iemand bij van 1m56 en dat vond ik al echt zo'n pony

We gaan dus gewoon op Bart's voorstel in om ze woensdag naast elkaar te zien en ze ook allebei in te spannen want volgens Bart zou hij met Cos bijv. al rustig met de kinderen op de wagen kunnen/durven rijden en uiteindelijk is het net dat, dat het allerbelangrijkste is dus misschien moet ik me niet blindstaren op die paar cm...
als je die foto zou willen maken, zou ik dat heel fijn vinden....
Ilona schreef:skjede is piemel, maar dan vrouwelijk. Skjede wordt ook gebruikt als iets... Eeh 'skjede' is..
Ik ga mijn best doen! En inderdaad, je moet ook kunnen genieten. Maar het is precies die afweging die je moet maken: Wil je de tijd steken in Cassper doorbeleren (dan onder het zadel eerst) of met de brave Cos meteen verder kunnen!? Lastig...
Geluk is de vrucht van intens werk
Wat jammer van Cassper zeg, lastig dilemma
Maar willen jullie zelf meer met de wagen rijden en de kinderen erop of willen jullie zelf ook regelmatig ohz rijden?
Voor de wagen maakt het niet uit of hij nou 1,40 of 1,50 is.
Cos is ook nog geen 4 dus zal nog wel wat groeien en als ze wat steviger zijn in de breedte dan scheelt dat ook alweer een heel stuk
Het is idd afwegen hebben jullie zelf de tijd en deskundigheid om Cassper rustig verder te beleren of is een braverd als Cos een betere optie?
Succes met de keuze!!
Maar willen jullie zelf meer met de wagen rijden en de kinderen erop of willen jullie zelf ook regelmatig ohz rijden?
Voor de wagen maakt het niet uit of hij nou 1,40 of 1,50 is.
Cos is ook nog geen 4 dus zal nog wel wat groeien en als ze wat steviger zijn in de breedte dan scheelt dat ook alweer een heel stuk
Het is idd afwegen hebben jullie zelf de tijd en deskundigheid om Cassper rustig verder te beleren of is een braverd als Cos een betere optie?
Succes met de keuze!!
Het belangrijkste is netjes voor de wagen lopen omdat dat een activiteit is die we met het hele gezin kunnen ondernemen...MAAR...dat het paard onder het zadel gereden kan worden is wel een duidelijke plus (voornamelijk voor mijzelf, Edgar rijdt/ment niet) en dat straks Cayleigh erop kan leren rijden als ze een jaar of 8 is (ze is nu 5 en heeft natuurlijk al vanaf haar 2e op de shetten gereden) maar die is zo klein dat voor haar die 7cm ook niet uitmaakt.
Tijd (of het gebrek daaraan) is het grote probleem dus een braverd heeft zeker weten de voorkeur....daarbij is Cassper misschien meer geschikt voor werk ohz. Of het zelfs met veel werk/uren goed gaat komen voor de wagen is ook eigenlijk op dit moment niet te zeggen...niet alle paarden zijn geschikt voor de wagen en het voor de wagen lopen is natuurlijk wel onze hoofd-interesse.
Tijd (of het gebrek daaraan) is het grote probleem dus een braverd heeft zeker weten de voorkeur....daarbij is Cassper misschien meer geschikt voor werk ohz. Of het zelfs met veel werk/uren goed gaat komen voor de wagen is ook eigenlijk op dit moment niet te zeggen...niet alle paarden zijn geschikt voor de wagen en het voor de wagen lopen is natuurlijk wel onze hoofd-interesse.
Jeetje wat een ontzettende domper op de vreugde Kalmiya (ben je echte naam even kwijt sorry)!
Cassper te groen en Cos te klein...
Kan me voorstellen dat je hier even goed over na moet denken.
Moet je echt voor de een of voor de ander kiezen?
Heeft hij niet nog leuke grote Dtjes? Die worden nu ook bijna drie...
Moeilijk hoor... Sterkte!

Cassper te groen en Cos te klein...
Kan me voorstellen dat je hier even goed over na moet denken.
Moet je echt voor de een of voor de ander kiezen?
Heeft hij niet nog leuke grote Dtjes? Die worden nu ook bijna drie...
Moeilijk hoor... Sterkte!

Capone (KWPN), Beer en Grijze 

- pjotr_nientje
- Contacteer:
@Kalmiya; ik ben zelf 1.73 en mijn eerste fjord Neidy was volgens papier ook 1,39
Akes was 1.42 en de andere ook rond die hoogte.
Ik vond het zelf wel meevallen hoe het stond...bij Akes iets minder,maar die was wat smaller.
Neidy was breder met haar 1,40 en dat ging prima.
@Anna; jij wou wapperende manen proberen
kom over een maand eens gezellig bij ons langs is maar een half uur rijden.
Mag je gertje uit proberen
Morgen weer naar de peerdjes....die zullen wel denken....is ze er alweer
We gaan weer wat zadels passen en even kijken hoe die qua lengte zijn.
Ben benieuwd.
Akes was 1.42 en de andere ook rond die hoogte.
Ik vond het zelf wel meevallen hoe het stond...bij Akes iets minder,maar die was wat smaller.
Neidy was breder met haar 1,40 en dat ging prima.
@Anna; jij wou wapperende manen proberen

Mag je gertje uit proberen

Morgen weer naar de peerdjes....die zullen wel denken....is ze er alweer

We gaan weer wat zadels passen en even kijken hoe die qua lengte zijn.
Ben benieuwd.
Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
http://www.petnanny.simpsite.nl
Jaaaaaa leuk 

Ik kom hier even binnenvallen. Kalmiya, wat jammer zeg... Wel heel eerlijk van Bart
Maar wat ik niet helemaal begrijp, je hóéft toch niet te kiezen tussen Cos en Cassper? Je kunt toch ook bij andere fjorden gaan kijken? En waarom wil je een jonkie? Kun je niet beter op zoek gaan naar een iets meer bevestigd paard, een wat oudere dus?

Klopt...ik hoef ook helemaal niet te kiezen tussen die 2, en trouwens..zoals het er nu voorstaat is het eigenlijk geen keuze want Cassper is gewoon niet geschikt voor wat wij zoeken en dat kan ik beter onder ogen zien.
Ik hou mijn oren en ogen ook open voor andere fjorden hoor. De voornaamste reden dat ik graag een jonkie zou willen is omdat ik helaas al een paar keer vanaf de zijlijn getuige heb mogen zijn van hoeveel kwaad het kan als er te jong, verkeerd wordt beleerd/ingereden of met verkeerd/niet passend harnachement etc. etc. Denk dat je schrikt als je weet wat de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland is, en veel daarvan is debet aan overbelasting.
We willen nu nog 1 keer een paard kopen dat zijn leven bij ons uitleeft, het zou leuk zijn als hij daarbij, tegen de tijd dat Cayleigh fanatieker gaat rijden (zeg over 8 jaar) er ook nog is en nog in een fanatieke leeftijd is (natuurlijk kan er qua gezondheid van alles gebeuren, maar even het gezonde scenario)...beetje dat ze samen opgroeien..dat idee
Daarbij komt natuurlijk ook nog dat ik in de populaire categorie zoek. Grotemaats ruin, liefst beleerd voor de wagen en als hij zadelmak is, is dat een mooie bonus. Die liggen niet bepaald voor het oprapen.
Ik hou mijn oren en ogen ook open voor andere fjorden hoor. De voornaamste reden dat ik graag een jonkie zou willen is omdat ik helaas al een paar keer vanaf de zijlijn getuige heb mogen zijn van hoeveel kwaad het kan als er te jong, verkeerd wordt beleerd/ingereden of met verkeerd/niet passend harnachement etc. etc. Denk dat je schrikt als je weet wat de gemiddelde leeftijd van een paard in Nederland is, en veel daarvan is debet aan overbelasting.
We willen nu nog 1 keer een paard kopen dat zijn leven bij ons uitleeft, het zou leuk zijn als hij daarbij, tegen de tijd dat Cayleigh fanatieker gaat rijden (zeg over 8 jaar) er ook nog is en nog in een fanatieke leeftijd is (natuurlijk kan er qua gezondheid van alles gebeuren, maar even het gezonde scenario)...beetje dat ze samen opgroeien..dat idee
Daarbij komt natuurlijk ook nog dat ik in de populaire categorie zoek. Grotemaats ruin, liefst beleerd voor de wagen en als hij zadelmak is, is dat een mooie bonus. Die liggen niet bepaald voor het oprapen.
Phoe gister Cas zijn manen weer geknipt, blijft echt coupe pleeborstel
Vandaag nog eventjes wat bijgewerkt, ze zijn weer aardig kort (waren ook wel errug lang).
Vandaag ook nog even gereden maar we zaten niet helemaal op 1 lijn, hoop dat de les morgen beter gaat

Vandaag nog eventjes wat bijgewerkt, ze zijn weer aardig kort (waren ook wel errug lang).
Vandaag ook nog even gereden maar we zaten niet helemaal op 1 lijn, hoop dat de les morgen beter gaat

Kalmiya, is dit iets voor je?!
http://link.marktplaats.nl/328020732
http://link.marktplaats.nl/328020732
Capone (KWPN), Beer en Grijze 

Vraag me alleen af waarom ze hem met dubbele teugel rijden alssie zo onwijsbraaf is. Maargoed dat valt mij dan weer op 
Wel leuk peerd rouwens.

Wel leuk peerd rouwens.