hoe straf je steigeren?
Re: hoe straf je steigeren?
Als hij het uit joligheid doet, wat bij mij thuis ook wel voorkomt laat ik ze meestal maar gaan, maar als hij het tegen je gebruikt doordat het hem niet zint meteen afstraffen, nou kan het nog, als hij straks 5 jaar is en hij doet het dan nog dan heb je een probleem.
Agilitydogs get over it
cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
Juist.. dat is ook de reden dat ik met Toot ben gaan wandelen op 1,5 jaarLolly schreef:Als hij het uit joligheid doet, wat bij mij thuis ook wel voorkomt laat ik ze meestal maar gaan, maar als hij het tegen je gebruikt doordat het hem niet zint meteen afstraffen, nou kan het nog, als hij straks 5 jaar is en hij doet het dan nog dan heb je een probleem.

Mocht hij dit soort dingen uitvreten, straf ik dat gelijk af.
Ik had nu veel minder te vertellen gehad anders..

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Wij lopen 1x in de week met ons jong spul langst de weg (Hilde als hand/leerpaard mee...)
Ze zijn bij ons nu 10 mnd. dus lopen we naar het erf van de buurman links of rechts,dat is slechts 5 tot 10 min.
(Hou rekening met de tijd die je heen loopt,die moet je namelijk ook nog terug,he??qua tijd bedoel ik...)
We doen dit om ze in de hand te hebben,aan het halster te leren meewandelen en om ze aan het verkeer te laten wennen.
Bewust heel kort,omdat ze nog zo klein zijn....
De concentratie is er bij jong spul namelijk zo uit!
Dan gaan ze dus (met elkaar..)spelen of wat donderjagen (steigeren/huppelen/bokken/niet meer mee willen lopen)
En is het op dat moment geen leer-proces meer,maar word het een machtspel.....
Dat moet je zien voorkomen,ik weet niet hoe oud jou paard is?
Ik zou helemaal terug gaan naar de bassis op dit moment.
5 a 10 min. wandelen 1 of 2x per week.
Hou hem flink voorwaarts en wissel af met halthouden en lopen,op zijn tijd omdraaien en weer verder.
Zo hou je wat afwisseling i.p.v alleen maar rechtuit lopen en geef je hem geen tijd om ''leuke'' andere activiteiten te bedenken tijdens het lopen met jou!
Neem anders iemand mee die op gepaste afstand van jullie loopt en hem eventueel een tikje op de billen kan geven (longeerzweep bv.)als hij dreigt omhoog te gaan komen.
Op die manier drijf je hem weer voorwaarts (waarschijnlijk met een grote sprong,dus wees voorbereid!)en heeft hij geen gelegenheid om omhoog te komen.
Ik denk namelijk dat het steigeren komt uit verveling (hele stukken alleen maar ''saai'' naast je meelopen en dat is voor een jong dier niet heeeel erg interesant)of uit verzet/dominantie.
Op deze manier hou je het voor jezelf leuk en voor je paard,zonder iets met harde hand af te straffen.
met harde hand afstraffen kan altijd nog als hij volwassen is en het echt wel weet,maar niet voor je wil!
Dat is een heel verschil.
In die 5 a 10 min. hou je hem ''drukker'' bezig als normaal met tempowisseling,halthouden en omdraaien en zal hij het daarmee druk genoeg hebben.
Als het goed gaat ga dan niet langer door,maar draai om naar stal!
Liever heeeeeel kort gelopen,maar superbraaf en goed,dan ietsje langer door en af moeten sluiten met gedonderjaag!
Succes,
Ze zijn bij ons nu 10 mnd. dus lopen we naar het erf van de buurman links of rechts,dat is slechts 5 tot 10 min.
(Hou rekening met de tijd die je heen loopt,die moet je namelijk ook nog terug,he??qua tijd bedoel ik...)
We doen dit om ze in de hand te hebben,aan het halster te leren meewandelen en om ze aan het verkeer te laten wennen.
Bewust heel kort,omdat ze nog zo klein zijn....
De concentratie is er bij jong spul namelijk zo uit!
Dan gaan ze dus (met elkaar..)spelen of wat donderjagen (steigeren/huppelen/bokken/niet meer mee willen lopen)
En is het op dat moment geen leer-proces meer,maar word het een machtspel.....
Dat moet je zien voorkomen,ik weet niet hoe oud jou paard is?
Ik zou helemaal terug gaan naar de bassis op dit moment.
5 a 10 min. wandelen 1 of 2x per week.
Hou hem flink voorwaarts en wissel af met halthouden en lopen,op zijn tijd omdraaien en weer verder.
Zo hou je wat afwisseling i.p.v alleen maar rechtuit lopen en geef je hem geen tijd om ''leuke'' andere activiteiten te bedenken tijdens het lopen met jou!
Neem anders iemand mee die op gepaste afstand van jullie loopt en hem eventueel een tikje op de billen kan geven (longeerzweep bv.)als hij dreigt omhoog te gaan komen.
Op die manier drijf je hem weer voorwaarts (waarschijnlijk met een grote sprong,dus wees voorbereid!)en heeft hij geen gelegenheid om omhoog te komen.
Ik denk namelijk dat het steigeren komt uit verveling (hele stukken alleen maar ''saai'' naast je meelopen en dat is voor een jong dier niet heeeel erg interesant)of uit verzet/dominantie.
Op deze manier hou je het voor jezelf leuk en voor je paard,zonder iets met harde hand af te straffen.
met harde hand afstraffen kan altijd nog als hij volwassen is en het echt wel weet,maar niet voor je wil!
Dat is een heel verschil.
In die 5 a 10 min. hou je hem ''drukker'' bezig als normaal met tempowisseling,halthouden en omdraaien en zal hij het daarmee druk genoeg hebben.
Als het goed gaat ga dan niet langer door,maar draai om naar stal!
Liever heeeeeel kort gelopen,maar superbraaf en goed,dan ietsje langer door en af moeten sluiten met gedonderjaag!
Succes,
11-06-2008:Rust zacht grote,stoere Kor!
- Cindy+Uniek
20 cm springen is natuurlijk niks belastends aan, als ze in de natuur over bergen en boomstammen moesten was dat ook juist goed voor de ontwikkelingnancy imka schreef:@ Cindy snapte ook wel dat jij niet sprong maar zelf zou ik dat dus echt niet doen. Balkjes stappen okey daar belast je niks mee maar springen zou ik dus niet doen.

dus ik kan daar wel inkomen
en het ging ook niet over iedere week
gewoon puur het evenwicht van het paard verbeteren, inschattingsvermogen, pezen, botten e.d.
ik denk dat die man daar best gelijk in heeft dan wanneer je op 3 gelijk begint
hoeveel gaan er niet gelijk met 3 op en doen in nov een abop?
(heb ik zelf met uniek ook gedaan........ ) zo erg is dan denk ik niet als je 1 x per maand je paard al van jongs af aan af en toe eens een huppeltje laat nemen zodat hij weet wat het is...
bokkesprongen en steigersprongen en vechten met elkaar is belastender denk ik dan een sprongetje van 20 cm
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Ik zou ook zeggen, heel veel succes met het wandelen met Elvis en kijk of je wat met de tips kunt doen, maar echt er is niks mis met wandelen.
Maar doe het met mate, 1 of 2 keer in de week is genoeg.
Ik heb altijd hele goede verkeers makke paarden gehad ook met groot verkeer en ik kan aan Udo wel merken die ik pas als 8 jarige heb gekocht en die met 5 jaar is ingereden en verder alleen maar in de wei heeft gestaan en bijna nooit op de weg kwam, dat hij met verkeer toch eerder schrikt en doods bang is voor grootverkeer.
Terwijl mijn andere paarden als veulen de weg op kwamen en nu super verkeersmak zijn.
Ik wens je alle plezier met het wandelen met Elvis, want het is leuk en afwisseling.
Maar doe het met mate, 1 of 2 keer in de week is genoeg.
Ik heb altijd hele goede verkeers makke paarden gehad ook met groot verkeer en ik kan aan Udo wel merken die ik pas als 8 jarige heb gekocht en die met 5 jaar is ingereden en verder alleen maar in de wei heeft gestaan en bijna nooit op de weg kwam, dat hij met verkeer toch eerder schrikt en doods bang is voor grootverkeer.
Terwijl mijn andere paarden als veulen de weg op kwamen en nu super verkeersmak zijn.
Ik wens je alle plezier met het wandelen met Elvis, want het is leuk en afwisseling.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Ik vind het toch wel vreemd wat je zegt, je vind een sprong van 20 cm voor een jong paard niks belasends aan, maar een stukje wandelen daar doe je dan wel moeilijk over, een beetje tegenstrijdig vind je niet?Cindy+Uniek schreef:20 cm springen is natuurlijk niks belastends aan, als ze in de natuur over bergen en boomstammen moesten was dat ook juist goed voor de ontwikkelingnancy imka schreef:@ Cindy snapte ook wel dat jij niet sprong maar zelf zou ik dat dus echt niet doen. Balkjes stappen okey daar belast je niks mee maar springen zou ik dus niet doen.
dus ik kan daar wel inkomen
en het ging ook niet over iedere week
gewoon puur het evenwicht van het paard verbeteren, inschattingsvermogen, pezen, botten e.d.
ik denk dat die man daar best gelijk in heeft dan wanneer je op 3 gelijk begint
hoeveel gaan er niet gelijk met 3 op en doen in nov een abop?
(heb ik zelf met uniek ook gedaan........ ) zo erg is dan denk ik niet als je 1 x per maand je paard al van jongs af aan af en toe eens een huppeltje laat nemen zodat hij weet wat het is...
bokkesprongen en steigersprongen en vechten met elkaar is belastender denk ik dan een sprongetje van 20 cm
En bokkesprongen en steigeren doen ze uit zich zelf, maar springen op comando niet dus dat heeft dan toch meer inpact op een jong paard, of zie ik dat verkeerd.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
20 cm kun je eigenlijk geen springen noemen.
Bij mij springen veulens gerust eens over een hindernis van 50 of 60 cm. Samen met de hele kudde, niets engs aan dus, enekel keren, 1 of 2x in de winter.
De trillingen die dit veroorzaakt zijn juist goed voor de ontwikkeling van bot, kraakbeen en pezen. Hetzelfde effect als in het wild in een kudde opgroeien.
(nou, kom maar op, val maar over me heen;))
Bij mij springen veulens gerust eens over een hindernis van 50 of 60 cm. Samen met de hele kudde, niets engs aan dus, enekel keren, 1 of 2x in de winter.
De trillingen die dit veroorzaakt zijn juist goed voor de ontwikkeling van bot, kraakbeen en pezen. Hetzelfde effect als in het wild in een kudde opgroeien.
(nou, kom maar op, val maar over me heen;))
Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

- Cindy+Uniek
@ rowenna, ik vind daar niks tegenstrijdigs aan?!
ik heb het zelf nooit gedaan
ik zeg alleen dat dit in dat artikel stond
en dat ik daar wel in kan komen! en dat het niet belastend is zoals jeempie hierboven zegt...
een jong dier even in de bak laten rennen en spelen en hem dan een hindernisje laten nemen lijkt me niks raars aan, heeft uniek vroeger ook wel eens een keer gedaan
sterker nog ze is zelf wel eens toen ze los in de binnenbak liep eruit gesprongen over een deur van denk toch wel 1.20 (voor degene die in wijk op de keuring komen, die onderste klapdeur)
toen was ze 1,5!
dus ik zeg niks tegenstrijdig hoor
wandelen kost een jong paard veel concentratie en vooral bij hengstjes zie je vaak dat dat nog niet samen.....
terwijl los in de bak een stukje laten rennen en springen, hoeven ze niet zo bij op te letten en kunnen ze zich lekker uitleven
ik heb het zelf nooit gedaan
ik zeg alleen dat dit in dat artikel stond
en dat ik daar wel in kan komen! en dat het niet belastend is zoals jeempie hierboven zegt...
een jong dier even in de bak laten rennen en spelen en hem dan een hindernisje laten nemen lijkt me niks raars aan, heeft uniek vroeger ook wel eens een keer gedaan

sterker nog ze is zelf wel eens toen ze los in de binnenbak liep eruit gesprongen over een deur van denk toch wel 1.20 (voor degene die in wijk op de keuring komen, die onderste klapdeur)
toen was ze 1,5!
dus ik zeg niks tegenstrijdig hoor
wandelen kost een jong paard veel concentratie en vooral bij hengstjes zie je vaak dat dat nog niet samen.....
terwijl los in de bak een stukje laten rennen en springen, hoeven ze niet zo bij op te letten en kunnen ze zich lekker uitleven
Elvis is inmiddels wel een ruintje geworden..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Even inhaken op wat Cindy zegt over de ABOP rijden met de 3 jaar, daar heeft ze zeker een punt.
Wat vinden jullie daar dan van? Wil je fatsoenlijk uit de verf komen met het onderdeel springen, dan zul je moeten oefenen. Ik zelf ben geen voorstander van de IBOB met de 3 jaar rijden, vind dat toch wel weer belastend. Zo vraag ik me ook af of de trekproef en de aangespannen proef ook niet te veel van het goede zijn op die leeftijd. Vooral als ik daar bij bedenk dat het ook nog merries kunnen zijn die voor het eerst dragend zijn
Wat vinden jullie daar dan van? Wil je fatsoenlijk uit de verf komen met het onderdeel springen, dan zul je moeten oefenen. Ik zelf ben geen voorstander van de IBOB met de 3 jaar rijden, vind dat toch wel weer belastend. Zo vraag ik me ook af of de trekproef en de aangespannen proef ook niet te veel van het goede zijn op die leeftijd. Vooral als ik daar bij bedenk dat het ook nog merries kunnen zijn die voor het eerst dragend zijn
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Ik zou zelf een paard niet met de drie jaar al de ABOB laten rijden, maar nog een jaartje wachten.
@ Jeempi en Cindy, ik heb zelf ook niks tegen van een twee jarige of jaarling op een speelse manier een 'sprongetje" te laten maken, mits met mate, en niet hoger dan 20 cm, maar ik sta er gewoon van te kijken dat jullie een paar minuutjes stappen 1 of 2 keer per week wel een probleem vinden en een "sprongetje" niet.
Terwijl jullie zeggen, laat ze lekker in de wei staan.
Maar laten we er maar over op houden, want het begint hier aardig uit de hand te lopen, we zitten hier bij stel je vraag en niet bij discussies en de vraag was, wat te doen bij steigeren?
@ Jeempi en Cindy, ik heb zelf ook niks tegen van een twee jarige of jaarling op een speelse manier een 'sprongetje" te laten maken, mits met mate, en niet hoger dan 20 cm, maar ik sta er gewoon van te kijken dat jullie een paar minuutjes stappen 1 of 2 keer per week wel een probleem vinden en een "sprongetje" niet.
Maar laten we er maar over op houden, want het begint hier aardig uit de hand te lopen, we zitten hier bij stel je vraag en niet bij discussies en de vraag was, wat te doen bij steigeren?
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
- Cindy+Uniek
ik snap je beredenering enigszins, maar los in een bak laten lopen of een beetje 'opjagen' over een balkje is voor een paard wel een hele andere handeling natuurlijk dan braaf mee lopen aan een touwtje in het verkeer op zo'n jonge (speelse/wilde) leeftijd (al helemaal zonder begeleiddier)rowenna schreef:Ik zou zelf een paard niet met de drie jaar al de ABOB laten rijden, maar nog een jaartje wachten.
(en of het nou een ruintje of een hengstje is, meestal zijn de mannetjes gewoon wat 'wilder/drukker' is mijn ervaring)
dus als er dan gelopen moet worden, met een ouder rustig paard is denk ik ook een goede optie

Hoe ouder, hoe sterker.. dat vind ik wel groot nadeel.
Als ik met Toot pas op 3 was gaan oefenen, had ik echt meer moeite gehad met dingen afleren dan met 1 jaar. Nu is Elvis een ruin, dat scheelt wel.. maar met 3 jarige hengst, niet mak, vind ik niks
.
Als ik met Toot pas op 3 was gaan oefenen, had ik echt meer moeite gehad met dingen afleren dan met 1 jaar. Nu is Elvis een ruin, dat scheelt wel.. maar met 3 jarige hengst, niet mak, vind ik niks

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
- Cindy+Uniek
vind het grappig dat je dat zegt amber, want de meeste (dure sport-)hengsten gaan tot 2 of 3 naar een opfok
vaak met 2,5 naar een hk en toch gaat dat ook altijd goed en zijn er een boel echte dekhengsten die zo mak zijn als een lammetje buiten het dekzeizoen om enzo!
dus ik denk dat ook dat best eens mee zou kunnen vallen.... anders was er geen (hengsten)opfok meer
vaak met 2,5 naar een hk en toch gaat dat ook altijd goed en zijn er een boel echte dekhengsten die zo mak zijn als een lammetje buiten het dekzeizoen om enzo!
dus ik denk dat ook dat best eens mee zou kunnen vallen.... anders was er geen (hengsten)opfok meer

Mak als lammetje ?
Hmm dat vind ik altijd wel mee vallen, hengsten die ik zie. Meesten komen ook niet zo buiten tussen andere paarden. Kijk naar de hengsten van (Minderhoudt, Harskamp). Opvoeding doet echt een hoop, als jij echt een dominatie hengst hebt, heb je je handen vol op 3 jaar.
Ik ben in igg blij dat ik op tijd begonnen ben met Toot, nu kan ik overal naar toe met hem
.
Hmm dat vind ik altijd wel mee vallen, hengsten die ik zie. Meesten komen ook niet zo buiten tussen andere paarden. Kijk naar de hengsten van (Minderhoudt, Harskamp). Opvoeding doet echt een hoop, als jij echt een dominatie hengst hebt, heb je je handen vol op 3 jaar.
Ik ben in igg blij dat ik op tijd begonnen ben met Toot, nu kan ik overal naar toe met hem

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Even voor de duidelijkheid ben ik het er wel mee eens om niet teveel met ze te doen.Maar 1x per week wandelen(en dat komt er soms ook niet eens van)beetje leren vast staan zonder vervelend gedrag en netjes met je mee lopen vind ik gewoon al bij de opvoeding horen van een bijna 2 jaige.Meer vraag ik echt niet van hem.
Nogmaals steigert hij puur uit verzet,als hij ergens niet langs wil bijv.Uit joligheid kan ik het me voorstellen maar vind dan ook gewoon dat hij uit moet kijken met wat hij doet.Verder is hij best braaf op de weg,dus hij doet het niet als hij gewoon in de polder loopt ofzo.Naar mijn idee heeft het dus niets te maken met verveling onderweg.Hij doet genoeg indrukken op...
Emy die hier staat,is in de stad opgegroeid en dat verschil merk je echt wel met Elvis.Emy moest iedere dag het dorp door om bij hun landje te komen,en moet zeggen dat ze daar echt niet slechter van geworden is!~
Ik bouw zoals sommige hier liever geleidlijk alles op dan om alles in 1x met 3 of 4 jaar te gaan doen.En vind het wel prettig dat hij zich gewoon gedraagt met verkeer dus verkeersmak heb ik hem liever al voor ze derde.
Nogmaals steigert hij puur uit verzet,als hij ergens niet langs wil bijv.Uit joligheid kan ik het me voorstellen maar vind dan ook gewoon dat hij uit moet kijken met wat hij doet.Verder is hij best braaf op de weg,dus hij doet het niet als hij gewoon in de polder loopt ofzo.Naar mijn idee heeft het dus niets te maken met verveling onderweg.Hij doet genoeg indrukken op...
Emy die hier staat,is in de stad opgegroeid en dat verschil merk je echt wel met Elvis.Emy moest iedere dag het dorp door om bij hun landje te komen,en moet zeggen dat ze daar echt niet slechter van geworden is!~
Ik bouw zoals sommige hier liever geleidlijk alles op dan om alles in 1x met 3 of 4 jaar te gaan doen.En vind het wel prettig dat hij zich gewoon gedraagt met verkeer dus verkeersmak heb ik hem liever al voor ze derde.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

En wat grondwerk dan, dat hij wat meer vertrouwen in jou krijgt. Ik heb dat met Bente ook al vroeg gedaan en die vond het hartstikke leuk en kreeg meer en meer vertrouwen in me..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Grondwerk is natuurlijk ook niet verkeerd en de meeste paarden, ook jonge paarden vinde dit heel leuk om te doen weer een leuke afwisseling met het wandelen wat je al doet.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011
Ekdal kan wel goed vliegen en bokken maar steigeren heeft ie THANK GOD nog niet ontdekt aan de hand..gelukkig. Als het wat drukker weer is dan laat ik Ekdal eerst ff rennen.
Als je Elvis nou eerst in de bak oid laat rennen, dan is misschien de ergste jollige actie eruit.
Succes!
Als je Elvis nou eerst in de bak oid laat rennen, dan is misschien de ergste jollige actie eruit.
Succes!
Elvis vertelt toch duidelijk dat het paard het NIET uit joligheid doet maar eerder uit verzet.
En hem bezig houden met grondwerk o.i.d. geeft misschien alleen maar meer verzet omdat hij daar geen zin in heeft, dus daar ook niet aan toe is.
Ik denk toch dat hij je uitprobeert hoever hij kan gaan, hij word tenslotte 2 jaar en is een echte puber.
Zulk gedrag tolereer ik ook niet, meteen de kop indrukken, puberen doen ze maar tegen elkaar maar niet tegen mij.
Steigeren uit joligheid of steigeren uit verzet is toch iets heel anders.
En hem bezig houden met grondwerk o.i.d. geeft misschien alleen maar meer verzet omdat hij daar geen zin in heeft, dus daar ook niet aan toe is.
Ik denk toch dat hij je uitprobeert hoever hij kan gaan, hij word tenslotte 2 jaar en is een echte puber.
Zulk gedrag tolereer ik ook niet, meteen de kop indrukken, puberen doen ze maar tegen elkaar maar niet tegen mij.
Steigeren uit joligheid of steigeren uit verzet is toch iets heel anders.
Agilitydogs get over it