hoe straf je steigeren?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Jeempie
Contacteer:

Re: hoe straf je steigeren?

Bericht door Jeempie » ma 01 mar 2010, 13:48

Een paard wordt na zijn 3e jaar gelukkig ook snel verkeersmak als je dat met een braaf paard erbij oefent. Mijn paarden komen tot hun 3e nooit in het verkeer en zijn allemaal binnen de kortste keren braaf. Ik neem ze dan de eerste keren gewoon als handpaard mee of met iemand anders erbij op een mak paard.
Echt niet nodig om daar eerst jaren mee aan de hand te oefenen. Dat is in mijn ogen toch vaak een ongeduldige ruiter.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
skreia
Contacteer:

Bericht door skreia » ma 01 mar 2010, 14:15

Ik zou 't idd ook met een ketting en stem proberen of met een zweepje en stem
Vooral volhouden, op een gegeven moment vinden ze het zelf als het goed is ook niet leuk meer om te steigeren.
Skreia 18-5-1997 - 29-01-2009, meissie eindelijk geen pijn meer, rust zacht, ik hou van je!
Cas (TimorxReinar) mijn nieuwe aanwinst!!
Afbeelding
rowenna

Bericht door rowenna » ma 01 mar 2010, 14:27

Jeempie schreef:Een paard wordt na zijn 3e jaar gelukkig ook snel verkeersmak als je dat met een braaf paard erbij oefent. Mijn paarden komen tot hun 3e nooit in het verkeer en zijn allemaal binnen de kortste keren braaf. Ik neem ze dan de eerste keren gewoon als handpaard mee of met iemand anders erbij op een mak paard.
Echt niet nodig om daar eerst jaren mee aan de hand te oefenen. Dat is in mijn ogen toch vaak een ongeduldige ruiter.
Vind even lekker met je jonge paardje wandelen niks met een ongeduldige ruiter te maken hebben.
Er is toch niks mis met even wandelen met een jong paard.
Ik moet zeggen dat ik veel jonge paarden heb verzorgd en ook zelf paarden heb gehad van af veulen en die heb ik allemaal aan de hand mee naar buiten genomen en op het moment dat ik ze ging inrijden met 4 jaar [ik was dus niks ongeduldig]merkte ik wel dat toen ze mee naar buiten gingen[zonder ander paard]er niks aan de hand was.
En ze volledig op mij vertrouwde en waarom., omdat je door met een jong paard te wandelen je een vertrouwens band opbouwd.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Mir

Bericht door Mir » ma 01 mar 2010, 15:30

Rowenna: met een vierjarig paard waar nooit wat mee is gedaan kun je ook naar buiten zonder problemen en met vertrouwen, in mijn opinie hoef je daar niet als veulen mee te beginnen.

Ik ken een fjordje wat een draakje was aan de hand op jongere leeftijd, wandelen was je handen vol en ze had niet veel respect (ondanks een goede mep op zijn tijd, blijven proberen).
Als driejarige aan de slag ermee, je kon geen braver dier treffen. Ze was er eerder duidelijk niet echt aan toe en soms is het dan gevaarlijker voor de omgeving om er wat mee te doen, dan dat je er daadwerkelijk wat mee op schiet. Zo ken ik er wel meer.
Ik vind het prima als mensen met hun paard gaan wandelen, maar je moet idd wel verantwoord met zo'n ding om kunnen gaan dan (er zijn nog meer mensen op de weg).
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 01 mar 2010, 15:53

rocky&moby schreef:Om Dj als voorbeeld te nemen, hij is geen doorsnee jong paard, hij is al veel in aanraking met mensen geweest, heeft op stal gestaan etc. Er zijn dan ook weer jonge paarden die van 1 1/2 al op stal staan, of die nooit in een kudde met leeftijd genoten hebben gelopen. Iedereen heeft zo ze eigen ideeen erover gelukkig.

Heb je een dier wat echt in de opfok staat en je haald hem er 1 keer in de zoveel tijd even uit als jekomt is dat alleen maar goed voor zijn ontwikkeling.
vind dat niks met de situatie te maken hebben :n
dj heeft zijn hele leven 24/7 buiten gelopen en was goed met mensen, dan zou hij dus juist eigenlijk beter moeten luisteren dan een paardje waar van jongs af aan weinig tot niets mee gedaan was en die moet opeens buiten gaan lopen
dus dat slaat nergens op

het is gewoon mentaal soms nog teveel voor een jong dier

wallie was totally mensenvreemd, maar door zijn ongelukje was hij in een paar weken geheel mensenmak, kon zijn benen optillen (voor de groene klei) en kon met hem samen met bertus en leen buiten wandelen om hem weer in beweging te krijgen, echter toen hij opknapte werd hij op de terugweg telkens al zo jolig dat hij toen de paddock in is gegaan

en als hij straks oud genoeg is en aan het werk kan, zal het juist weer beter gaan

maargoed ieder idd zijn ding, ik laat ze ook liever staan :j
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 01 mar 2010, 18:59

Cindy+Uniek schreef:het is gewoon mentaal soms nog teveel voor een jong dier
Dat denk ik ook. Daarom is het belangrijk om als eigenaar goed te kijken naar het paard en zijn gedrag. Op het moment dat er gedragsproblemen ontstaan, is een kritische zoekactie naar de oorzaak van dat gedrag niet verkeerd, zodat je daarop een goeie oplossing kunt bedenken. Een keer wandelen met een jong dier is niet per definitie verkeerd en kan ook heel goed zijn, het is niet zwart-wit.

Ik ben het met de andere ook wel eens dat een jong dier niet teveel belast moet worden. En iedereen heeft daar zijn eigen opvattingen over wat dat dan precies is. (Eigenlijk kun je het vergelijken met de peuter en kleutertijd. Een peuter is nog niet in staat om bepaalde dingen te begrijpen en te plaatsen die een kleuter wel weer kan en zo verder.. aan de opvoeder de taak om daar gevoelig op te reageren, zo is het denk ik ook met jonge paarden).
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 01 mar 2010, 22:23

idd yvette, en dit gedrag zou ik zien als 'laat hem nog ff lekker staan'
je gaat nu misschien dingen straffen en je opwinden en de band tussen jou en het dier verpesten door iets wat er over een jaartje misschien niet meer is...
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » ma 01 mar 2010, 23:44

Wat ik bedoel met een ongeduldige ruiter is dat de meeste mensen die een jong paard hebben waar ze nog niet op kunnen rijden er alternatieve bezigheden mee zoeken zoals wandelen. Dat doe je in mijn ogen dus voor jezelf en niet voor het paard.
Ik neem mijn jonge dieren nooit mee, die worden lekker opgevoed door hun kuddegenoten zoals het hoort.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 02 mar 2010, 09:17

Jeempie schreef:Wat ik bedoel met een ongeduldige ruiter is dat de meeste mensen die een jong paard hebben waar ze nog niet op kunnen rijden er alternatieve bezigheden mee zoeken zoals wandelen. Dat doe je in mijn ogen dus voor jezelf en niet voor het paard.
Ik neem mijn jonge dieren nooit mee, die worden lekker opgevoed door hun kuddegenoten zoals het hoort.
En hier ben ik het dus weer niet mee eens. De paardjes bij ons staan in een best kleine paddock en ook de hoefsmid vind dat het goed is om ze soms eens mee te nemen voor een kleine wandeling. Even de benen strekken. Wij hebben nou eenmaal niet de mogelijkheid om de paardjes zomer en winter in het land te houden!
Daarnaast is Elvis bijna twee en ik vind het niet meer als normaal als hij aan de hand een beetje luisterd. Tuurlijk houdt je er rekening mee dat het een jong dier is.
Ik denk dat een keuring lopen met zo'n jonkie ook meer invloeden met zich mee brengt als een keertje een wandeling in zn eigen omgeving (en zn mede stalgenootjes erbij). Als je ziet hoe ze op een keuring ineens in de houding moeten staan en mee moeten lopen. Ik vind dat niet erg mij maakt het niks uit maar dat doe je ook niet voor het plezier van het jonge paard maar voor de eigenaar. Het paard vraagt niet om die premie.
Maar goed daar gaat het nu niet om. We wandelen dus ook niet alleen om de paardjes verkeers mak te krijgen, maar ook om de achter blijver te leren alleen te blijven. We hebben geen zin in drie jaar bij elkaar op de lip staan en ze dan ineens uit elkaar te halen. Dan heb je plakkers waar je niet goed van word.

En ongeduldige ruiters... Denk dat dat ook wel mee valt, aangezien ik er ook nog een heb staan waar ik en dees mee kan rijden.

Als Elvis steigerd uit joligheid okey een keer schuden met zn hoofd en een gekke sprong prima. Maar als hij ineens bedenkt ik wil nu ergens niet langs (waar hij echter al tig keer langs geweest is) en hij krijgt dan zn zin niet dan komt hij in staking. En dan word er eerst rustig geprobeerd hem er langs te krijgen daar is hij het dan niet mee eens en dan gaat hij de lucht in. Nou moet je niet denken dat het er heel hard aan toe gaat want dat gaat het echt niet er word heus rekening gehouden met dat het een baby is. Maar een beetje luisteren om zn 2e levens jaar vind ik dat dat toch wel kan!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Elvis

Bericht door Elvis » di 02 mar 2010, 11:41

Ik heb verschillende jonge paarden mee gemaakt op mijn eerste stal,en wandelen deden we altijd met ze om ze verkeersmak te krijgen ook gewone warmbloedjes.Dit is super gegaan en zijn altijd hele verkeersmakken paarden geworden.Ik weet niet of ze ook mak hadden geworden als ik dat niet had gedaan,zo zijn er verschillende ervaringen mee.

Ik ben absoluut niet ongeduldig want zoals Nancy al schreef kan ik Imka iedere dag rijden,en de mogelijkheid bestaat voor mezelf altijd nog om er wat bij te kopen als ik dat zou willen.
Verder doe ik niets met Elvis als alleen wandelen.En dat gebeurt zo'n 1x in de 2 weken of 1x in de week,ligt er maar net aan.
Ook wil ik even de nadruk leggen op het feit dat het steigeren niet gebeurt door verkeer!Puur als Elvis zelf iets engs vind(waar hij soms inderdaad al 10x langs gelopen is)Of uit joligheid.
Maar meningen zijn verdeelt,en het weg draaien is tot nog toe een goede oplossing.
Bedankt voor de reactie's!
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Lolly

Bericht door Lolly » di 02 mar 2010, 12:19

Wandelen moet toch kunnen je doet het maar sporadisch en als je besluit deze zomer hem mee te nemen naar een keuring { mocht ie al ruin zijn } is hij ook de hele dag onder de plak van de mensen en zal zich toch eenigzins moeten gedragen.

Ik heb de laatste jaren genoeg jonge paarden meegemaakt van Quarters tot Fjorden en nu een jolige, jonge Haflinger, en ik zet ze iedere dag een voor een aan de hand naar buiten en s'middags weer binnen.

De enigste die niet gesteigerd heeft is Bente maar de ruinen zijn wel eens even baldadig en steigeren weleens en ik straf ze af door ze meteen in een back up { achteruit } te zetten doen ze dat niet meteen dan krijgen ze een tik met het halstertouw op de borst, ze moeten van mij een paar passen achterwaarts, trucje uit de westernsport, en dat helpt erg goed, ik doe het ook als ze even willen doordrammen.

Met kettingen om de neus of onder de neus van het halster moet je wel oppassen je gaat gauw te ver.

Maar nu het voorjaar eraan komt hebben ze het af en toe allemaal op de heupen, alleen de merries steigeren gelukkig niet.
Agilitydogs get over it

cattery Lucky Paws ---- Heilige Birmanen en Kurilian Bobtails
rowenna

Bericht door rowenna » di 02 mar 2010, 16:28

Mir schreef:Rowenna: met een vierjarig paard waar nooit wat mee is gedaan kun je ook naar buiten zonder problemen en met vertrouwen, in mijn opinie hoef je daar niet als veulen mee te beginnen.

Ik ken een fjordje wat een draakje was aan de hand op jongere leeftijd, wandelen was je handen vol en ze had niet veel respect (ondanks een goede mep op zijn tijd, blijven proberen).
Als driejarige aan de slag ermee, je kon geen braver dier treffen. Ze was er eerder duidelijk niet echt aan toe en soms is het dan gevaarlijker voor de omgeving om er wat mee te doen, dan dat je er daadwerkelijk wat mee op schiet. Zo ken ik er wel meer.
Ik vind het prima als mensen met hun paard gaan wandelen, maar je moet idd wel verantwoord met zo'n ding om kunnen gaan dan (er zijn nog meer mensen op de weg).
Daar gaat het ook niet om je hoort mij niks zeggen over dat het verkeerd is om pas met een 4 jarige de weg op te gaan, het gaat er mij om dat er niks mis is met een veulen de weg op te gaan en dat het niks te maken heeft met ongeduldige ruiters.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Elvis

Bericht door Elvis » di 02 mar 2010, 16:46

Met kettingen ben ik inderdaad ook wat huiverig hoor,heb hem wel aan me halster zitten maar meer als ik dan denk als hij wat druk is doe ik hem er zo om heen dat ik hem ook echt heb,anders hangt hij er gewoon aan zonder dat het wat doet zeg maar.
Misschien is het paar passen naar achter zetten ook wel wat..!
Soms ben ik nog al bang dat ik hem wat te hard aan pak omdat mijn vorige paard behoorlijk wat kon hebben.Elvis reageert al best wel goed op me stem.Maar ja dat steigeren vind ik gewoon niks,niet als het uit protest is in ieder geval.!

Jolly,Het zat wel in de planning om naar de keuring te gaan,maar we zitten nog steeds in de knoop met vervoer iedere keer.Dus als we een oplossing hebben gaat hij wel.Het is een ruintje ja...
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Dennis

Bericht door Dennis » di 02 mar 2010, 19:28

Wat ziet een veulen vanaf de geboorte tot 3 jaar? de meeste zien de wei, soortgenoten en de stal, misschien de poetsplaats en vaak een beperkt aantal mensen en zit er vaak veel routine in het dagpatroon. Een paard dat een keer mee het verkeer in gaat en daarna een hele week de tijd heeft om de indrukken te verwerken heeft het zo slecht nog niet. Zoveel indrukken krijgt een paard naar mijn idee echt niet mee in zijn eerste levensjaren. Wat andere indrukken dan de normale dagelijkse routine kan dan ook echt geen kwaad,

Wat zijn nu de nadelen van het wandelen met een jong paard? of ze er mentaal niet aan toe zijn, ik weet het niet. De overgang van 3 jaar amper iets hoeven te doen naar het zadelmak maken en verkeersmak maken is ook niet niks. Is elk paard daar wel mentaal aan toe op zijn derde jaar?

Ik heb al mijn paarden altijd vroeg mee het verkeer ingenomen, in mijn ervaringen alleen maar positief. Voor het paard afwisseling, een leuke manier om de band te versterken en profijt op latere leeftijd. Uiteraard dient dit wel op verantwoorde wijze te gebeuren door iemand met ervaring. Ik zocht in het begin de rustige weggetjes op, steeds iets dichter naar het verkeer toe, niet in een keer vanuit het niets op een drukke weg natuurlijk
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 02 mar 2010, 20:01

Ik bedoelde het ook niet zwart-wit, misschien lijkt het daar wel op, maar zo bedoelde ik het niet. Het voorbeeld van een jong kind heb ik gebruikt omdat je het kunt vergelijken met een paard in ontwikkeling. Van een veulen kun je niet verwachten dat het een uur netjes meewandeld aan de hand, net zoals je van een peuter niet kunt verwachten dat het een uur lang geconcentreerd een tekening gaat maken. Zo is dat ook met puppy's en andere diersoorten. Op die leeftijd kunnen ze bepaalde dingen nog niet plaatsen of volbrengen, gewoonweg omdat de hersenen daar nog niet ontwikkeld genoeg voor zijn. Ik ben er dus wel van overtuigd dat je een jong paard mentaal kunt overbelasten. Maar waar de grens ligt is mij ook niet duidelijk en misschien is dat ook paard afhankelijk. Een keer in de zoveel tijd lijkt me niet verkeerd, dat doen we thuis ook en daar kunnen ze naar mijn idee ook echt aan toe zijn.

Ik denk dat sommige mensen dit benoemen omdat het nog te vaak voorkomt dat een baasje de signalen van het paard niet goed interpreteerd en dat kan meer schade aanrichten dan je zou willen. Maar ik geloof wel dat Desiree en Nancy alert zijn wanneer iets teveel is. Al vind ik het wel goed dat het hier benoemd wordt! Als je je alleen maar afspiegeld tegen mensen die heel actief met hun jonge paard bezig zijn, weet je niet beter dat het ze hoort. Nu hoor je ook dat heel wat mensen hun jonge paard juist eerst laten groeien en pas op oudere leeftijd langzaam actief worden. Daar moet dan ook een kern van waarheid (en ervaringen) inzitten.
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 02 mar 2010, 20:04

dendola schreef: Wat zijn nu de nadelen van het wandelen met een jong paard? of ze er mentaal niet aan toe zijn, ik weet het niet. De overgang van 3 jaar amper iets hoeven te doen naar het zadelmak maken en verkeersmak maken is ook niet niks. Is elk paard daar wel mentaal aan toe op zijn derde jaar?
nee eigenlijk ook niet
heeft ook eens een artikel in paard en sport over gestaan dacht ik

van iemand van de top, die zelf voor zijn paarden allerlei obstakels in de wei heeft gemaakt waar ze over heen moeten en omheen e.d. om alles te stimuleren

en dat het idd ook niet zo best is dat ze 3 jaar niks doen en dan in eens alles moeten, dat je een 1 of 2 jarige ook best al eens balkjes kan laten lopen of een heel laag sprongetje voor de ontwikkeling :j

met uniek ben ik ook jong de straat op gegaan qua wandelen, die mankeert ook niks, maar dat is ook een stukje karakter dus denk ik
met dj ging het gewoon niet en nu hij bijna 3 wordt is hij wel een stuk rustiger
daarom heb ik ermee gewacht en dat beviel me prima en hem dus ook :D
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 02 mar 2010, 20:13

dat het idd ook niet zo best is dat ze 3 jaar niks doen en dan in eens alles moeten, dat je een 1 of 2 jarige ook best al eens balkjes kan laten lopen of een heel laag sprongetje voor de ontwikkeling :j

met uniek ben ik ook jong de straat op gegaan qua wandelen, die mankeert ook niks, maar dat is ook een stukje karakter dus denk ik
met dj ging het gewoon niet en nu hij bijna 3 wordt is hij wel een stuk rustiger
daarom heb ik ermee gewacht en dat beviel me prima en hem dus ook :D
Waarom heb je er dan zo veel problemen mee als in dit geval wij zo nu en dan een minuut of 20 met ze wandelen? Je hebt het zelf ook gedaan met Uniek en die is er ook niet slechter van geworden.

En springen met een een of twee jarige :n
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 02 mar 2010, 20:15

nee nance, niet springen met een 1 of 2 jarige
balkjes lopen en die van 2 misschien een sprongetje van 20 cm laten doen
enne dat doe ik niet zelf, dat stond toen in dat artikel!

uniek was braaf, ik schrijf toch duidelijk dat het met dj niet ging (net zoals de TS omschrijft) en die heb ik dan ook laten staan....
Charret

Bericht door Charret » di 02 mar 2010, 22:19

nancy imka schreef: En hier ben ik het dus weer niet mee eens. De paardjes bij ons staan in een best kleine paddock
Maar dát is niet iets dat je paard begrijpt. Hij snapt niet dat jij hoe goed bedoeld ook met hem wilt wandelen zodat hij z'n benen kan strekken.
Ik snap wel dat je paard manieren moet hebben. Maar doet hij het ook wanneer je hem naar bv de poets plaats brengt, de paddock of de wei?

Het halster met ketting heb ik ook een tijdje gebruikt voor Jouke. Hij liep graag een show weg te gegeven op weg naar de wei [we moesten bij de oude stal een stukje over een rustige weg] even goed dat kan je dan niet hebben. Dat heeft toen goed geholpen. En is het goed dan is het goed en gaat het gewone halster weer om. Maar goed als je dan toch wat wilt proberen, misschien dat.
Liefde is..Alies Dragan Jouke
nancy imka

Bericht door nancy imka » wo 03 mar 2010, 08:03

@ Cindy snapte ook wel dat jij niet sprong maar zelf zou ik dat dus echt niet doen. Balkjes stappen okey daar belast je niks mee maar springen zou ik dus niet doen.

@ Charret, als je met hem in het weiland loopt is er niks aan de hand. Ook in de paddock niet dus het is nou ook weer niet dat hij bruist van de energie. En zoals gezegt als hij het uit joligheid doet is het ook niet zo'n probleem maar hij gaat het ook tegen je gebruiken...
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie