Fysio geweest mora en dj...

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Cindy+Uniek

Fysio geweest mora en dj...

Bericht door Cindy+Uniek » di 02 mar 2010, 14:59

nou de meesten hebben hier wel gelezen dat wallie's moeder ook bij ons staat
die konden wij eventueel overnemen om te gaan gebruiken als fokmerrie en waar ik nog wat op kon rijden
maar de 3e keer dat ik erop zat steigerde ze en vielen we achterover
ik heb in 2007 al een keer mijn rugwervel gebroken en dit liep gelukkig goed af, dus ik ben er niet meer opgestapt!

wel gelongeerd, gewandeld, gepoetst, etc
maar het is nogal een zenuwelijer en zodra er iets 'engs' gebeurd, komt ze omhoog, niet extreem hoog, maar het is toch geen fijne reactie

ik hoopte dat dit zou verminderen, maar dat doet het niet... het is verder een lieve merrie en op stal is ze lief en met poetsen en met wandelen ook, maar gewoon een beetje een pietlut

dus ik wilde toch de fysio er even bij, nou kunnen ze niet uitgebreid behandelen als een merrie drachtig is, maar ze kon me wel duidelijk vertellen dat bijna alle merries die ze kende, die al jaren voor de fok werden gebruikt en niet werden bereden, dat daar weinig meer mee te beginnen viel.... zelfs niet bij topruiters die er maanden mee bezig waren...

ook had ze hier en daar wat blokkades in haar rug, uiteraars superslappe buikspieren, etc

kortom mede door haar hebben we besloten mora terug te geven aan haar eigenaar, ik heb hem dit ook al laten weten

toen keek ze maar gelijk even bij dj

ze vond hem prachtig :L
en zo lief en aanhalig :L)
helemaal geen 'fjord'

maaaaaar nog veel te klein en kort om wat mee te gaan doen (wat ik zelf natuurlijk ook wel zie en vermoedde)

zijn rug is nog te kort om er een 16 inch zadel op te leggen anders ligt het op zijn lendenen en was hij over een jaar kroket :+

ze had nog wel goede hoop dat hij nog bijgroeide, omdat hij er nog zo puppy uit ziet, nog helemaal niet af

dus ik ga ook niet verder met het longeren
beleren voor de kar vond ze ook nog geen optie
hooguit wandelen buiten, recht toe recht aan
en op het harde stappen was goed voor botontwikkeling, dus ook voor eventuele groei

dit maakt weer even duidelijk dat ik zoooo blij ben dat hij nog niet verkocht was en dat ik dat dus ook niet ga doen, want dan zie ik het al gebeuren dat hij over 3 maanden wel een zadel op had gekregen en dan was hij dus mooi met een jaar naar de kl*te.....

hij mag dus nog lekker een jaartje puppy zijn :D
wat me dan weer sterkt in de beslissing om uniek niet te dekken komend jaar zodat ik daar nog even lekker mee door kan rijden :))

over een maandje komen er polyvlokken in mijn bak en dan kan ik na het veulen mooi met haar weer aan de slag!

kortom een boel nieuwe facts en veranderingen
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Fran

Re: Fysio geweest mora en dj...

Bericht door Fran » di 02 mar 2010, 17:58

Klinkt allemaal logisch en verstandig! Leuk dat je DJ nog een tijdje (of voor altijd?) houdt en de merrie weg doet, dat gezeur heb je ook niks aan. En leuk dat je met Uniek weer aan de slag gaat. :)
Olaf :L
http://www.facebook.com/fjordenshowteam >> nieuwe leden, altijd welkom :) <<
nina1993

Bericht door nina1993 » di 02 mar 2010, 18:09

Denk dat het een wijs besluit is. Ach, wat betreft DJ, lekker nog een jaartje laten staan, worden ze in ieder geval niet slechter van.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » di 02 mar 2010, 18:22

Wat goed dat je hem hebt laten bekijken door de fysio voordat je met hem aan de slag bent gegaan. Zal wel een goed gevoel geven dat je vermoedens ook bevestigend worden door een professional, heb je het goed gezien en ingeschat.
Jammer dat de moeder van Wallie niet rustiger werd de afgelopen maanden, het klinkt als een goede beslissing om haar terug te brengen. Wel mooi dat alle puzzelstukjes goed in elkaar vallen!
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 02 mar 2010, 18:45

Klikt als een verhelderende date dus! Fijn dat je nu weer wat beter weet wat je moet en knopen kunt doorhakken.

Mag ik vragen wat een fysiobehandeling kost voor een paard? Ik ga Beer ook na laten kijken in het voorjaar maar heb er geen idee van wat het kost..of verschilt dat heel erg veel? Hoop dat je het geen brutale vraag vindt! ;)
Dennis

Bericht door Dennis » di 02 mar 2010, 19:00

Super dat je dit van te voren laat nakijken, kunnen vele een voorbeeld aan nemen :)
Jammer van de merrie maar als het niet gaat doe je er goed aan om haar terug te geven. Ten eerste voor je zelf maar het is ook wel zo fair tegenover de merrie
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » di 02 mar 2010, 19:46

Fran schreef:Klinkt allemaal logisch en verstandig! Leuk dat je DJ nog een tijdje (of voor altijd?) houdt en de merrie weg doet, dat gezeur heb je ook niks aan. En leuk dat je met Uniek weer aan de slag gaat. :)
ik denk..... als ik leen ook zo hoor dat hij dj wil houden en ik stiekem ook wel :j

al helemaal als hij níet meer bijgroeit, ik ga het risico niet lopen dat iemand hem verrot rijdt :n zou ik mezelf nooit vergeven
kristelhans schreef:Klikt als een verhelderende date dus! Fijn dat je nu weer wat beter weet wat je moet en knopen kunt doorhakken.

Mag ik vragen wat een fysiobehandeling kost voor een paard? Ik ga Beer ook na laten kijken in het voorjaar maar heb er geen idee van wat het kost..of verschilt dat heel erg veel? Hoop dat je het geen brutale vraag vindt! ;)
nou normaal iets van 60-100 euro (hangt er vanaf wat ze doet, ze is namelijk dierenarts, acapunsturist, sportmasseur, etc alles in een en de ene behandeling duurt langer en kost meer en dat kan ze pas bepalen als ze het dier voelt)
en dan voorrijdkosten
ik heb een hele goede: http://www.horseinmotion.nl

ze kwam vandaag dus ff kijken, ze was met een half uurtje klaar met mora en dj en wat babbelen, hoef maar 50 euro te betalen (voorrijdkosten zijn voor mij al iets van 35 euro dus is heel lief van haar, nou ken ik haar ook al wel wat langer :D)

ja ben er ook blij mee!
inmiddels reactie terug van de eigenaar die vond het gelukkig ook geen probleem! hij maakt ff plek voor d'r en dan kan ze weg

edit: ze verbaasde zich er trouwens over hoe los dj was in zijn lijf :D
rug, nek, hals etc
meestal hebben ze wel ergens een blokkade oid al is het maar van gekke sprongen maken, dus ze dacht dat hij wel heel lekker kon gaan lopen!

ook voelde ze aan zijn tongaanzet oid in zijn keel dat hij heel somer is geweest/wat mee heeft gemaakt
dus ik verteld over toen hij als veulen 2,5 maand verkocht was geweest en zo ziek en treurig terug kwam (toen hingen zijn oren opzij, traanogen, niks levendigs meer en dat voor een hengstveulen!)
dat kon ze dus voelen! grappig he

en verder altijd lief, nieuwsgierig, vrolijk en aanhankelijk, ze was helemaal verliefd op hem, heerlijk :L)
kristelhans

Bericht door kristelhans » di 02 mar 2010, 20:47

Thanks voor de info! En wat bijzonder dat ze dat kon voelen hee..en dan aan de tongaanzet nog wel. Hopen dat ie dan nog ietsje groeit en dat hij groot en sterk genoeg wordt om te berijden later!
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 03 mar 2010, 05:19

Wat goed dat je er een fysio naar heb laten kijken en dat alles nu op z'n plaats valt. Goede keuze om Mora weer terug te sturen, anders zou je er misschien alleen maar ellende van krijgen.
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » wo 03 mar 2010, 06:19

Goed overdacht cindy! Je bespaart jezelf een hoop ellende denk ik zo met de merrie.

Idd Mora gewoon terug. Zoals je zelf zei geen band nog zo erg.

Lekker DJ houden en uitlaten groeien. Je hebt geen haast en lekker land voor hem.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Leentje

Bericht door Leentje » wo 03 mar 2010, 07:31

goed oplossing zo Cindy!
ik dnek,straks naar de man. therapeut, hoop dat die verlichting kan brengen.
Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift, Thats why it's called the Present
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 03 mar 2010, 09:12

kristelhans schreef:Klikt als een verhelderende date dus! Fijn dat je nu weer wat beter weet wat je moet en knopen kunt doorhakken.

Fysio is er vanaf 60 euro en loopt op naar 120 euro. Let wel goed op met de verschillen, een fysio is iets anders dan een sportmasseur. Die opleiding kan iedereen doen, de opleiding paardenfysio kan alleen als je ook voor mensenfysio je diploma's hebt gehaald. Daaraan is ook een constante, verplichte bijscholing verbonden, iets wat voor een sportmasseur (zoals bijv.horseinmotion die volgens de Jack Meagher methode werkt) niet verplicht is.

Ik heb zelf 2 workshops gevolgd volgens de Jack Meagher methode, maar het geeft minder handgrepen dan de gewone fysiotherapie. Het is erg leuk als jij zelf je paard eens wil masseren, maar als je er iemand voor laat komen bied een fysiotherapeut meer mogelijkheden. Die kunnen bijv. met materialen en apparatuur werken en kunnen ook jouw (on)mogelijkheden op het paard beoordelen, mocht dat nodig zijn.

Ik heb zelf altijd Ellen-Door van http://www.dierfysio-menalda.nl/. Toen ik Zhellie bij Bart had staan heb ik er Sylvia van http://www.beestengoed.nl/ bij gehad. Achteraf bleek dat zij de stagebegeleider van Ellen-Door is geweest. Beiden zijn erg goed en gedreven in wat ze doen.
Zhellie Orsta x Briggen
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » wo 03 mar 2010, 09:48

Linda van Diepen (die ik dus heb) van Horse in Motion.nl
is wel meer dan alleen dat he
-dierenarts
-acapuncturist
-osteopaat
-sportmasseur
-instructrice

dus dat alles bij elkaar maakt het een goede therapeut vind ik :j
nina1993

Bericht door nina1993 » wo 03 mar 2010, 09:54

Klopt, maar het ging mij in dit geval even om het masseergedeelte. Daarom heb ik ook alleen dat punt gepakt.
Zhellie Orsta x Briggen
Daphne

Bericht door Daphne » wo 03 mar 2010, 11:38

Wat slim Cindy om een fysio naar Dj te laten kijken! Ik denk dat ik ook eens een fysio naar Djimm ga laten kijken voor ik erop kruip...je weet maar nooit. Jammer dat Mora weer terug gaat, maar dat is wel de meest verstandige keus denk ik. Je houdt er nog genoeg over iig :D
Zibby_Bella

Bericht door Zibby_Bella » wo 03 mar 2010, 13:14

Ik heb Zib vorig jaar laten behandelen door Heleen Slebos uit St Pancras, hier in Noord-Holland.
Zij is fysiotherapeut, osteopaat en holist; dat wil zeggen dat ze naar het paardenlichaam als geheel kijkt, niet alleen de fysieke gesteldheid maar ook het gedrag en de gehele lichaamshouding.
Zij heeft al zóveel mensen met hun paarden geholpen hier!
Ze heeft ook een website, misschien een goeie tip voor degenen die ook hier in het westen wonen.
Geen voorrijkosten en een consult is gratis.

Voor degenen die het weten willen:
Zibby had een akelige bult op zijn rug. Het was een uitstekende rugwervel. Na 1 behandeling van Heleen en twee weken rust was hij weer okee.
Wel een nieuw zadel aan laten meten, trouwens...
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » wo 03 mar 2010, 14:52

Ja, over Heleen was ik ook erg over te spreken :j
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » vr 05 mar 2010, 08:36

Daphne schreef:Wat slim Cindy om een fysio naar Dj te laten kijken! Ik denk dat ik ook eens een fysio naar Djimm ga laten kijken voor ik erop kruip...je weet maar nooit. Jammer dat Mora weer terug gaat, maar dat is wel de meest verstandige keus denk ik. Je houdt er nog genoeg over iig :D
hahaha ja idd
ik denk dat het maar bij uniek, dj en wallie moet blijven :j
Plaats reactie