hoe straf je steigeren?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Elvis

hoe straf je steigeren?

Bericht door Elvis » zo 28 feb 2010, 12:58

Heb veel paardjes meegemaakt maar niet 1 die op ze achterbenen gaat als hem iets niet zint.
Hoe kun je dit het beste straffen??

Hij doet het alleen met wandelen buiten,als hij iets eng vind en er niet langs wil,of op weg naar huis toe en jolig word en niet harder mag dan mijn tempo.Hij blijft wel netjes bij me maar dat steigeren vind ik niks.
Al ik hem een ruk geef en hard "nee" roep gaat hij net zo hard weer de lucht in,tik met de zweep is een optie maar dan krijg je een tikkie terug,dat weerhoud me er niet van om het niet weer te doen,maar ik ben niet de enige die op de straat loopt en heb geen zin dat hij straks een fiets of auto raakt als ik hem een mep verkoop.Wat kun je nou het beste doen?
Op stem reageert hij wel goed,en weet donders goed dat het niet mag.
Wie weet een goede oplossing?
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
Cindy+Uniek

Re: hoe straf je steigeren?

Bericht door Cindy+Uniek » zo 28 feb 2010, 13:24

misschien gewoon nog niet teveel met hem doen?
gewoon nog ff lekker laten staan tot hij wat volwassener is oid?!

ik zou het anders ook niet weten dan idd met stem of een klap geven oid
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 28 feb 2010, 13:39

Mss kun je hem af leiden op het moment dat hij eigenlijk omhoog wil komen? Door bijv ineens af te draaien of zo? Ik weet het eigenlijk niet. Ik zou dan wel duidelijk met stem te kennen gegeven dat dat niet de bedoeling is.
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
rowenna

Bericht door rowenna » zo 28 feb 2010, 14:15

Niks mis hoor al een beetje met je paardje wandelen, maar steigeren is inderdaad niet fijn en moet je ook afstraffen, hij is nu nog jong en kun je hem ook makkelijk iets [af]leren.
Mijn fries deed het ook als jaarling, gaf haar dan een tik met het touw onder haar buik.
Wel een lang touw gebruiken anders trek je hem om.
Heb je hem een tik gegeven, dan zet je hem stil, om vervolgens weer weg te stappen, doet hij het weer, begin je weer overnieuw.
Succes.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Amber_

Bericht door Amber_ » zo 28 feb 2010, 14:17

Cindy+Uniek schreef:misschien gewoon nog niet teveel met hem doen?
gewoon nog ff lekker laten staan tot hij wat volwassener is oid?!

ik zou het anders ook niet weten dan idd met stem of een klap geven oid

Toch zou ik er juist wel wat mee doen..
Als hij het nu al doet, wat word het dan straks ?

Ik zal dit juist echt afstraffen ~~}>

Ik had zo'n halster van Eskeradon, daar zit een ketting in. Mocht hij dan gaan steigeren trek je de ketting strak om zijn neus. Nee het is niet lief, maar wat hij doet ook niet :n. Tootje heeft zo'n fase ook even gehad, het halster werkte erg goed. Ook kreeg hij een flinke lel tegen zijn hals.

Dit halster:
Afbeelding
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
boyar

Bericht door boyar » zo 28 feb 2010, 15:54

Dat zou ik idd ook doen, een ketting over de neus dan kun je een keer , rammelen,.
En het kan echt geen kwaad hoor om al een beetje met hem te wandelen en zo!!

Succes met hem!
BOYAR (Jolster x Melissa) Z1 + 2 eindstand. Bedankt topper voor de mooie tijd, veel van je geleerd!

Jelmer ( Beart 411 x naen ) 8 jarige Friese ruin. ( stamboeknaam : Witte fan E Boppelannen )

Z1 + 2

Bella Donna L (Goffert 369) L1 + 8
Love_Jordy

Bericht door Love_Jordy » zo 28 feb 2010, 17:04

en hem tijdens de rit misschien bezig houden? af en toe halt houden en dan als jij zegt 'stap' dan pas mag hij weer lopen.
ik doe dit zelf met de mijne ook als ik buiten ga wandelen. weet hij meteen wie er ookalweer de baas is.
Sucses, Ik hoop dat je een oplossing kunt vinden. :)
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥

Jordy mijn Toppertje! 19/03/1997 - V. Barstad.
B + 11.
L1+11. ★★★★★★★★★★★

L2 Startgerechtigd!

♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Dennis

Bericht door Dennis » zo 28 feb 2010, 17:15

ik zou ook voor de ketting gaan, en als het meezit hoef je er ook niet onzettend hard mee om te gaan om effect te bereiken.

Ik zou het wandelen ook gewoon voortzetten, des te meer training voor je paard om te leren gehoorzamen
Grete 09-06-1986 * 27-12-2012
Norka 21-05-1993 * 15-02-2012
Ulrieke 06-06-1999 * 25-04-2015
Geke 13-05-2010 * 23-04-2015
rowenna

Bericht door rowenna » zo 28 feb 2010, 19:03

Bij sommige paarden werkt een ketting op de neus of aan het halster trekken juist averechts en gaan er tegen in door te steigeren, maar je kunt het natuurlijk proberen.
ben er zelf geen voorstander van, maar het is jou paard en je moet doen wat jou het beste lijkt.
♥Udo 08-03-1999
♥James 08-05-2010
♥Fimke 24-04-2011

♥Een goed paard heeft geen kleur, maar een aalstreep

heeft de ene de vorm en de andere de kleur, zijn ze samen een gewone fjord( Fimke en James)
Esther

Bericht door Esther » zo 28 feb 2010, 19:12

Ik denk dat ik het ook met een ketting zou proberen.. Mag best even zeer doen als hij steigert, moet hij het maar niet doen..
Sta er wel verbaast van te kijken, ik had dit niet achter hem gezocht, ik had wel eerder van jou gehoord dat hij het deed natuurlijk.. Gek, ik had zulke streken toch eerder van die andere gek verwacht, zo zie je maar weer..
Het kan ook de combi zijn, papa's temperament en mama's koppigheid, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » zo 28 feb 2010, 19:16

ja mijn kleine puber wil dit ook wel eens doen, gelukkig is die niet te groot maar hij krijgt goed op ze donder. Het is te gevaarlijk.

Juist veel gaan wandelen, wellicht eerst in een veilige omgeving en speel met hem. Stappen, stilstaan, pasje achter uit en opletten weer een eindje wandelen. Hou contact en zorg dat hij op de juiste hoogte blijft lopen, niet te hard maar ook niet treuzelen.

Je kan even een touwtje of ketting meenemen maar soms werkt het juist tegen, dat is even proberen. Ga niet te lang wandelen doet hij het goed ga terug naar huis en verleng het zo.
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 28 feb 2010, 19:43

Ik ben meer een aanhanger van het "niet teveel met een jong paard doen" dus niet wandelen. Maar als je toch wandelt en hij doet het weer, dan hem uit evenwicht proberen te halen door hem opzij te duwen of trekken en voorwaarts te houden. Soms is dreigen met de stem al voldoende.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Elvis

Bericht door Elvis » zo 28 feb 2010, 21:32

Meer als wandelen doe ik ook niet met hem.Ik wandel om hem verkeersmak te krijgen.Hij was in het begin namelijk al huiverig voor een fietser en een eendje in de sloot...En ik wil toch graag dat hij straks met 3 jaar gewent is aan verkeer.
Ik wandel al met een ketting maar gaat daar ook direct fel tegen in zodra hij hier een ruk mee krijgt.Zodra ik dus een goeie ruk geef,steigert hij weer,uit verzet.
Het weg laten draaien op het moment dat hij omhoog wil komen werkt wel,maar dit kan uiteraard niet altijd,omdat je met verkeer te maken hebt.En aangezien hij het alleen op de weg vertoont zal ik hier toch moeten oefenen er mee.
Ik hou hem best bezig hoor onderweg,stilstaan,wegstappen stukje draf om hem wat commando's aan te leren.Dit gaat super,alleen zodra hij iets engs vind of ze zin niet krijgt gaat hij steigeren.
Ik vroeg me af of er misschien een tipje van hier wat kan betekenen.Maar wat de meeste zeggen doe ik al... ;)
Hopen dan maar dat het een fase is.

Tja Esther zo zie je maar,ik zei al tegen nancy die opa's van beide kanten waren ook best pittig,dus hij heeft er misschien best wat van meegekregen.Verder is het echt een lieverd hoor,maar erg druk en aanwezig buiten.
Elvis:Jeskim(zidar)XTimor

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 28 feb 2010, 22:04

Hihi hij heeft al het "goeie" van Imka dr kant hihi. Alles wat je aan Imka niet leuk vind doet hij. Dribbelen en dwars doen met lopen :P

Geintje, is niet leuk natuurlijk. Maar zoals de hoefsmid al zei geef hem eens een goeie schop onder zn kont als hij het doet. En ga bijvoorbeeld eens achter bij de hsl (en nee hij kan natuurlijk niet op de rails komen voordat jullie andere dingen denken) oefenen. Daar kan je hem goed op zn donder geven zonder verkeer...

En ik denk ook dat het helemaal niet verkeerd is om zo nu en dan eens te wandelen met hem. Je moet niet denken dat we hele wandelingen maken. We zijn vaak zat met 20/30 minuten weer terug. En als we het eens hooguit twee keer per week doen is het veel. Al zijn er ook weken dat ze helemaal niet wandelen. Emy is bijvoorbeeld afgelopen 9 weken 1x de hort op geweest. Het is meer van af en toe even het gehoorzame oefenen...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » ma 01 mar 2010, 07:20

Jeempie schreef:Ik ben meer een aanhanger van het "niet teveel met een jong paard doen" dus niet wandelen. Maar als je toch wandelt en hij doet het weer, dan hem uit evenwicht proberen te halen door hem opzij te duwen of trekken en voorwaarts te houden. Soms is dreigen met de stem al voldoende.
vind het idd ook grappig dat iedereen roept 'juist wandelen, want anders later....'

terwijl ik heb 2 x met dj gewandeld toen hij 2 was, hij liep letterlijk met mij, nu een jaartje verder en ik heb wat met hem gelongeerd en hij is wat rustiger is er niks meer aan de hand ;)

dus het is maar net hoe je het bekijkt, jonge paarden kunnen tenslotte hun aandacht niet lang bij hetzelfde houden, in dit geval 'opletten en braaf meelopen'
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Amber_

Bericht door Amber_ » ma 01 mar 2010, 07:29

Denk idd dat iedereen er anders over denkt :D

Ik probeerde met Toot 1x per week te lopen, zie daar juist voordelen in.
Afbeelding

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Ellebel

Bericht door Ellebel » ma 01 mar 2010, 07:42

Ik ben ook NIET van het wandelen met jonge dieren, wanneer drie jaar zijn zitten ze mentaal ook gewoon anders in elkaar.

Maarja die lullige koudbloeden he, met een rijpaardveulen leer je wandelen langs de weg vanzelf wel af. Verkeersmak maken is ook de grootste dooddoener die ik gezien heb, uiteindelijk gaan ze nl helemaal de weg niet meer op met jou erop omdat ze ernaast op je vertrouwen. Dan heb je pas een probleem.

Steigert je paardje met het van de stal naar de wei brengen zou ik hem flink straffen door idd uit evenwicht te brengen of eens een mep te verkopen maar wandelen, laat het dier lekker! En tweejarig kind maakt van een kleuterklas met 4 jarigen ook een ravage, dat is daar nog niet aan toe, zo ook bij paarden!
Mir

Bericht door Mir » ma 01 mar 2010, 08:09

En als je dan toch wilt gaan wandelen (ik ben er ook niet zo'n fan van met die jonge dingen) doe het dan op een gunstig tijdstip. Niet in het voorjaar/winter wanneer ze veel energie hebben en soms van gekkigheid niet weten wat ze moeten, maar met lekker warm weer als er geen fut inzit. Maak je het jezelf, maar vooral je paard een stuk makkelijker.
Wat denk je dat deze ervaring dan met hem doet? Hier leert hij niet van dat hij braaf moet zijn in verkeer, maar dat hij niet lekker mag rennen als hij wil, niet zijn energie kwijt kan, maar met protest ver komt.
Ik ben heus voorstander van jonge paarden die kunnen luisteren, maar op het erf of keuringsterrein vind ik het wel prima. Voor het verkeersmak maken komt nog tijd zat toch?
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » ma 01 mar 2010, 08:37

Er zijn al een heel aantal tips gegeven over wat je het beste zou kunnen doen, en ze lopen heel divers uiteen zie ik.

Mijn zus heeft me geleerd dat wanneer ze steigeren je ze het beste kunt omtrekken. Als je dan zelf langs zijn buik blijft staan kun je ze gemakkelijk omtrekken. Ik ben juist eerder van het gedrag negeren, dan van het straffen voor dit gedrag.
Het is wel passend bij hun leeftijd. Je beschrijft ook dat hij het doet als hij bang is, of als hij jolig wordt. Het zijn twee soorten gedrag. Ik weet niet hoe vruchtbaar straffen voor angstig gedrag is, het lijkt me niet heel zinvol. Voor jolig gedrag is het weer anders, maar dat past ook weer bij de leeftijd.
Persoonlijk zou ik het gedrag negeren. Als ik zag hoe de jonge paarden bij mijn zus reageerde, had dat goed effect. Bij het steigeren trok ze het paard om en liep gewoon weer verder, alsof er niets aan de hand was. Op een gegeven moment had het paard door dat het geen zin had om te steigeren. Degene die leidde werd er niet warm of koud van en bleef even ontspannen verder lopen en het paard nam dat over.

Als hij het vaak doet zou ik juist in het land oefenem als je graag wilt oefenen en het wandelen over de weg uitstellen, of pas de weg opgaan wanneer het paard zijn energie al wat kwijt is.
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » ma 01 mar 2010, 10:28

Het ligt ook aan de situatie, hoe is een paard en hoe is hij gestald.

Om Dj als voorbeeld te nemen, hij is geen doorsnee jong paard, hij is al veel in aanraking met mensen geweest, heeft op stal gestaan etc. Er zijn dan ook weer jonge paarden die van 1 1/2 al op stal staan, of die nooit in een kudde met leeftijd genoten hebben gelopen. Iedereen heeft zo ze eigen ideeen erover gelukkig.

Heb je een dier wat echt in de opfok staat en je haald hem er 1 keer in de zoveel tijd even uit als jekomt is dat alleen maar goed voor zijn ontwikkeling.
Plaats reactie