Kalmiya schreef:Qua zadel orienteer ik me nu eens op een Cheyenne..ziet er wel heel comfortabel uit, ik had alleen altijd begrepen dat het niet geschikt is voor zwaardere mensen? Ik wil wel pas op Cassper plaatsnemen als hij al wat onder het zadel is geweest en dan nog pas als ik eerst max. 75 kilo weeg...maar is zo'n zadel ook voor 75 kilo geschikt.... Moeilijk in te schatten omdat de meningen zo uiteen lopen. De ene groep zegt, boomloos verdeelt niet zo goed als met boom. De andere groep zegt, zadels met een boom zitten zelden zo perfect (ook in het volgen van de bewegingen etc.) dat de drukverdeling ook optimaal is.
Tuurlijk kun je a;s "zwaarder" persoon op een BF rijden, ik heb jarenlang endurance gereden met een cheyenne en ik woog echt geen 75 kg hoor

En met mn arizona reed ik western 5 diciplines. Tjody (mn vorige fjord) heeft nooit last van dr rug gehad in die 10 jaar, drukplekken of wat dan ook.
Het dekje wat je eronder hebt is belangrijker dan het zadel zelf bij boomloos. Ik reed mn cheyenne altijd met een HAF pad met dubbele neopreen inlages. Mn Arizona lag een neopreen pad onder van 2,5cm dik.
Boom en Boomloos verdeelt de druk hetzelfde (zie padverhaal). Tis meer de balans van de ruiter die het paard stoort.
Ik reed in dezelfde periode ook dressuur met een Rossner Amerika en daarna een Kieffer, ook geen problemen mee gehad.
Ook Cadiz rijden we met BF Arizona en een Massimo Dressuur I afwisselend (Andy meer op de BF ik meer op mn Massimo) werkt prima zo.
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies

Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014