Het Boomloos-zadel topic!

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Pareltje2

Re: Het Boomloos-zadel topic!

Bericht door Pareltje2 » zo 07 feb 2010, 16:35

nee Esther, geen last van. Ik had in de BF Arizona wel een stoelzit trouwens. Ik vond dat heet vreemd, nog nooit last van gehad. Maar bij de Cheyenne en de Cherokee niet. Het kwam door de beugelophanging, die zit bij de Arizona iets verder naar voren, vertelde de leverancier.
Jowien

Bericht door Jowien » zo 07 feb 2010, 16:49

Ik ben ook boomloos-fan. Ik heb een barefoot Cheyenne, zwart (inmiddels meer grijs, heb m 5 jaar, intensief gebruik).
Ik doe er alles mee: dressuur, springen (tot 1m), cross, endurance.
Ik heb ook een Randoll's geprobeerd maar die pasvorm was een stuk minder. Ook een Torsion geprobeerd, die was ook erg fijn, maar wel een prijsklasse duurder.

Ik vind de fenders het lekkerst rijden, dan liggen mijn benen het meest stabiel/ stil. Met Engelse beugels en beugelriemen gaan mijn benen meer zwabberen. Maar voor wedstrijden doe ik die er wel aan. Met wedstrijden doe ik meestal een wit sjabrakje tussen mijn pad en het zadel.

Met springen moet ik altijd goed oppassen dat ik niet teveel naar voren kom. Vooral als de hindernissen wat hoger worden wordt dat belangrijk. Dan mis ik wel kniewrongen. En omdat Orlinde en ik springen en crossen toch wel erg leuk vinden wordt een volgend zadel denk ik een Barefoot Cherokee, die heeft wel wrongen. (Maar die bestond nog niet toen ik deze kocht.) Dan zit ik misschien net wat steviger. Een goede balans ontwikkel je trouwens wel zonder die extra steun!

springwedstrijd:
Afbeelding

met endurance en gewoon rijden:
Afbeelding
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 07 feb 2010, 17:47

Wat leuk allemaal om te lezen! Ik doe nu ook 'alles' met het zadel..zolang Beer het goed doet wil ik ook lekker zo blijven rijden..als ik een keer geld over heb wil ik nog wel een ander zadel maar voor nu is dit helemaal prima! Ik had de eerste 2 weken wel zwabberbenen maar nu niet meer geloof ik.. Ik heb er gewone stijgbeugels van mijn oude VZH zadel aan gedaan...geen sluiting onderaan maar gewoon bij de ring bovenaan..gaat prima!
Eveline

Bericht door Eveline » zo 07 feb 2010, 18:05

Leuke foto's Jowien!

Ik heb geen last van zwabberbenen of stoelzit, maar ik mis af en toe wel kniewrongen.
Ik heb normale beugelriemen eraan, met de gesp onderaan, ideaal, ik heb nooit meer last van blauwe plekken aan de binnenkant van mijn bovenbenen! :+
Pareltje2

Bericht door Pareltje2 » zo 07 feb 2010, 18:16

Eveline, er zijn meerdere boomloze zadels met wat meer kniesteun, dus mocht je op zoek gaan naar een nieuw zadel, er is veel keuze.

@ Jowien, ik ga deze week de Cherokee kopen, maar vind 'em zonder kniewrongen wel het lekkerste rijden, dan wordt ik niet zo in een houding gedwongen zeg maar. Maar kan me voorstellen bij wat hogere sprongen, dat die extra steun wel lekker is. Ik vind het wel super om te lezen, dat je lekker alles met je Cheyenne doet!
edit: en leuke foto's!!
Laatst gewijzigd door Pareltje2 op zo 07 feb 2010, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ivonne

Bericht door Ivonne » zo 07 feb 2010, 18:20

Ik heb dat ook wel een beetje Esther. Ik heb sowieso een beetje een cowboy-stijl, steek mijn benen graag naar voren. Maar dat is de manier van paardrijden die ik met mijn beperkingen het langst vol kan houden, dus ik zie er geen kwaad in zo buiten te rijden
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014

Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » zo 07 feb 2010, 18:21

ik heb een boomloos geleend van Ivonne, maar ik kon er niks mee worden. Binnen no time zat ik op karevs rug.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Pareltje2

Bericht door Pareltje2 » zo 07 feb 2010, 18:28

hoe bedoel je Tamara?
Daphne!

Bericht door Daphne! » zo 07 feb 2010, 18:48

Hallo, ik kom hier ook even binnenvallen. Ik heb totaal geen ervaring met boomloos.

Voor Jodocus en Justin (rijpaarden) had ik (de zadels heb ik nog steeds) een BR en een Euroriding Luxor. Vooral de Luxor ben ik erg tevreden, heb mijn hele leven dus op dressuurzadels gereden, en ben gek van veel wrong. Nu zijn Eachann en Ewald natuurlijk nog veel te jong, maar alle zadelpasproblemen die ik hier op FW lees over boomzadels op fjorden doen me toch wel een beetje angstig worden voor de toekomst.
Over boomloze zadels heb ik nog geen pasproblemen gelezen hier op FW (of heb ik wat gemist)

Ik heb wel wat vraagjes over boomloos eventueel voor de toekomstige keuze van hun zadels als ze J en J's zadels ze niet passen.

1) Is het dus zo dat boomloos vrijwel atlijd past op een fjord? (Ook ivm dat ze met inrijden nog lang niet uitgegroeid zijn).

2) Ik wil E en E gaan gebruiken voor recreatie maar met een link naar de dressuur, is de dressuur goed te doen met een boomloos?

3) Nu ben ik gewend dus te rijden met een dressuurzadel met veel wrong, zit je op een boomloos zadel stevig? (heb zelf het idee dat je zit als op een sjabrak met beugels) ??( :? )

4) Wat zijn 'fenders', :o waar jullie over praten?

5) Ik heb eens een westernzadel gekocht, maar echt, dat vind ik dus helemaal niks. Ook recreatief rijd ik graag met mijn dressuur zadel (luxor). Zal mij dan een boomloos zadel bevallen?

Ik heb eens bij Epplejeck op zo'n houten bokkie op een boomloos zadel gezeten, maar kreeg daar niet echt een beeld/gevoel van.
---sorry, voor al mijn suffe vragen hoor 8)7 , maar ik vraag het me al tijden af---
Harold~~Ewald~~Chinouk~~Jabba~~Juweeltje~~Byoux
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 07 feb 2010, 19:15

Haha daar is dit topic dan toch handig voor?

1. Vind ik een misvatting...past wel makkelijker omdat er geen boom in zit maar je hebt natuurlijk ook de lengte om rekening mee te houden. Bij Beer ligt het zadel FANTASTISCH maar bij een andere pony op stal die even groot is, ligt het zadel heel anders..heel gek..dus een testzadel aanvragen voor je er een aanschaft is altijd een goed plan! www.boomloosrijden.nl is een handige site!

2. Ik vind dressuur prima te doen met boomloos maar dat ligt denk ik ook aan wat je zelf fijn vind. Bij boomloos rijden moet je wel een goede onafhankelijke zit hebben want je hebt minder steun door bijv. het ontbreken van wrongen.

3. Zie 2 haha, en ik vind het niet als een schabrak met beugels..je voelt je paard wel bewegen onder je kont doordat de boom ontbreekt maar door de zitting in bijv een barefoot chyeyenne heb je wel echt een zadel onder je kont. Meningen zullen hier ook wel over verdeeld zijn.

4, Fenders zijn van die westernachtige stijgbeugels..dikke flappen onder je benen en een voetsteun die veel grover is als een ijzeren beugel.

5. Ik denk dat dat persoonlijk is..ik heb ook wel eens op een westernzadel gereden en de ene vond ik niks maar de andere dan weer wel...net als met boomzadels.. kwestie van uitproberen denk ik dan..

Hopelijk kun je hier wat mee!
Daphne!

Bericht door Daphne! » zo 07 feb 2010, 19:37

Inderdaad Kristel!! Daarom dacht ik, haha, een boomloos-topic, mijn kans, hihi..

1) Toevallig zat ik net op die site te kijken, de 'barefoot Lexington' leek me wel wat. Handig, dat je een testzadel kunt aanvragen. Nu zie ik weer beren op de weg voor de toekomst, want tja.. Moet ze wel met een zadel in gaan rijden, hoe maak ik de keuze voor welke, en wat? Naja,, chill on.. zorgen voor later...
[ok, dus het is niet zo dat je er gelijk vanuit kunt gaan dat je met een boomloos gelijk goede pasvorm hebt]

2)Ok, dat zal dus wel wennen voor mij zijn, aangezien ik in de Luxor erg stevig zit. Maar dat is dus testen.

3)Ok, dat is fijn om te horen, je hebt dus wel echt het gevoel op een zadel te zitten dus.

4) Ik snap hem! Maar dan kan ik er dus ook gewone beugels aan hangen.

5)thanks!

Nog een vraagje....

[Nu lees ik dat je verschillende maten hebt 1 en 2. Ik heb voor mijzelf 18 inch. nodig bij een boomzadel, is dit dan de 2? Of is het de maat aangaande van de afmetingen van je paardje? Nu hoop ik dat vooral Eachann dat kan hebben later, hij lijkt me nu een korte rug te hebben, maar dat kan natuurlijk nog heel anders uitgroeien.

Bedankt hoor Kristel voor het beandwoorden van mijn vragen +:)+ !
Jilly

Bericht door Jilly » zo 07 feb 2010, 19:41

djenga101 schreef: 1) Is het dus zo dat boomloos vrijwel atlijd past op een fjord? (Ook ivm dat ze met inrijden nog lang niet uitgegroeid zijn).

Ik heb mijn BF Cheyenne hier misschien op 10-15 verschillende paarden gehad met dezelfde pommel en nooit problemen mee gehad.

2) Ik wil E en E gaan gebruiken voor recreatie maar met een link naar de dressuur, is de dressuur goed te doen met een boomloos?

Ik gebruik 'm vooral voor de buitenritten, maar Alm reed ik er ook mee in de bak, basis dressuur en lage sprongen. Toen had ik er geen problemen mee, maar nu ik weer een dressuurzadel met veel wrong gewend ben en Hay is slecht uit te zitten, heb ik er wel veel last mee. Voor het bakwerk ben ik toch niet zo'n BF fan...

3) Nu ben ik gewend dus te rijden met een dressuurzadel met veel wrong, zit je op een boomloos zadel stevig? (heb zelf het idee dat je zit als op een sjabrak met beugels) ??( :? )

Je hebt echt amper of niks steun aan zo'n zadel. Het went wel, maar ideaal vind ik het echt niet.

zie antwoord Kristel :D

5) Ik heb eens een westernzadel gekocht, maar echt, dat vind ik dus helemaal niks. Ook recreatief rijd ik graag met mijn dressuur zadel (luxor). Zal mij dan een boomloos zadel bevallen?

Ben zelf wel redelijk westernzadel fan (paar maanden geleden eens een buitenrit van een paar uur gedaan op een westernzadel, vond ik heerlijk), maar ik vind het moeilijk om te vergelijken. Opzich lijkt een Cheyenne wel redelijk westernachtig vind ik, maar of dat nou hetzelfde zit??? Geen idee... Het mooie van zulke zadels is natuurlijk wel dat je het een week (of meer kan testen)!

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Jilly

Bericht door Jilly » zo 07 feb 2010, 19:44

Over de maten... Ik heb zelf maatje 36-38 en pas netjes in een maat 1, maar met boscrossen word ik echt tegen die pommel vooraan geduwd, kan af en toe wel eens zeer doen (maar dan ben ik maar blij dat ik geen vent ben :D )
Weet niet welke broekmaat jij hebt, maar volgens mij raden ze vanaf maat 42 oid een maat 2 aan, maar sommigen met maat kleiner vinden het fijner om ruim te zitten, dus da's wel persoonlijk.
Info over de maten vind je denk ook op de boomloosrijden site!
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Daphne!

Bericht door Daphne! » zo 07 feb 2010, 19:55

Jilly, bedankt ook voor de moeite voor het beandwoorden van mijn vragen!

1) Fijn te horen dat ze bij veel paardjes pasten.
2) Ik verwacht dat ik hem dan met buitenrijden heerlijk vind, maar echt voor dressuur bakwerk wat stevigers wil, maar dat is dus, zoals Kristel ook al zei, testen!
3) De meningen zijn daar dus over verdeeld, dus moet echt tegen de tijd zelf gaan testen!
4) ;)
5) Ok, thanks.

Ik heb zelf broekmaat 44, maar hoop tegen de tijd van het inrijden (over 1.5 jaar) maat 42 te hebben. Zowiezo heb ik dan voormezelf dus maat 2 nodig, ook straks.

Bedankt voor alle info Jilly!

Het word dus voor nu veel inlezen, en tegen die tijd lekker een testzadel laten komen, dan kan ik de keuze maken. Ben benieuwd!
Pareltje2

Bericht door Pareltje2 » zo 07 feb 2010, 20:20

djenga101 schreef:
1) Is het dus zo dat boomloos vrijwel atlijd past op een fjord? (Ook ivm dat ze met inrijden nog lang niet uitgegroeid zijn).

Ik heb eens bij Epplejeck op zo'n houten bokkie op een boomloos zadel gezeten, maar kreeg daar niet echt een beeld/gevoel van.
---sorry, voor al mijn suffe vragen hoor 8)7 , maar ik vraag het me al tijden af---

Hallo Djenga,

Allereerst zijn er helemaal geen suffe vragen hoor!

1. Niet alle boomloze zadels passen op ieder paard. Sommige paarden met wat meer schoft, zouden bijvoorbeeld moeilijker uit de voeten kunnen met een merk als Freeform, terwijl dit op ronde rassen meestal erg goed ligt.

2. Dressuur is heel goed te doen met boomloos. Er zijn verschillende merken die mooie boomloze dressuurzadels verkopen, zoals Trekker of Startrek. Hier even een voorbeeldje van de laatste
http://www.paardelarij.nl/Startrekk.html
Deze 2 merken, geven wel veel meer steun dan bijvoorbeeld een merk als Barefoot.

3. Hm, heb ik net eigenlijk al beantwoord. Barefoot geeft wat minder steun, alhoewel het nieuwe Lexington dressuur zadel al heel anders zit dan een Cheyenne basismodel. Maar de startrekk bijvoorbeeld, tja, dat lijkt voor het gevoel (hoe het zit) meer op een boomzadel, heeft ook een heel andere manier van drukverdeling. Dan zou je bijvoorbeeld de freeform kunnen proberen, dat is een merk wat wel meer steun geeft als de Barefoot, maar meer een gevoel geeft dat je echt op een zadel zit in plaats van erin.

4. fenders zijn western stijgbeugelriemen, een stuk breder als de dressuur variant

5. Ik denk dat een boomloos zadel je prima zal bevallen. Alleen denk ik dat je misschien eerder bij de 2 merken (of soortgelijke varianten) uit zal komen, omdat die meer steun geven en ook meer voelen als een boomzadel qua zit.

Ik ben benieuwd, of je verder zadels gaat testen en wat je ervan vindt! Mocht je nog vragen hebben, laat gerust weten!
Daphne!

Bericht door Daphne! » zo 07 feb 2010, 20:40

Pareltje,bedankt voor je moeite, jeetje wat is er veel verschil zeg op de boomloze zadel markt. De startrekk lijkt inderdaad net op een boomzadel. Erg interessant om me in te gaan verdiepen..
Het spreekt me wel aan dat je in de door jouw genoemde merken wat meer steun vind.
Ppff, ik kan haast niet wachtten tot de bengels ruim 3 zijn, maar wel handig deze tijd, kun je je er goed in verdiepen.
Wie weet zou ik voor beide met een ander zadel thuis komen.. Pff word dubbel zoeken dus voor beide ruggetjes, en wat ik lekker vind zitten..
Pareltje2

Bericht door Pareltje2 » zo 07 feb 2010, 20:50

veel succes Djenga! Als je je er eenmaal in gaat verdiepen.... veel plezier met het zoeken naar een nieuw zadel.
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 07 feb 2010, 20:55

Ik vind het heel goed dat je verschillende opties aan het verkennen bent! Je denkt er over na en dat is altijd goed! Misschien kun je eens een zadel uitproberen bij iemand? Als je natuurlijk iemand kent met een boomloos zadel. Mocht je hier eens in de buurt zijn dan ben je welkom om langs te wippen hoor!
Daphne!

Bericht door Daphne! » zo 07 feb 2010, 21:08

Kristel, ja ik sta open voor verschillende mogelijkheden. Mijn 'wachttijd' nu, kan ik goed gebruiken om me te orienteren, heel handig je topic dus!

Ik ken niemand met een boomlooszadel, bij ons langs de weg wonen vooral veel dressuurruiters.
Ik zou het leuk vinden om eens lang te komen bij Beer, en zijn zadel, haha.
8)7 Maar wel van de zomer hoor, als ons beebje geboren is, nu kun je me rollen 8)7
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 07 feb 2010, 21:41

Hihi, wanneer ben je uitgerekend? Kom je ook naar de hengsenkeuring eigenlijk?
Plaats reactie