Onze Fjord-Kijk-Koop?-Belevenissen!
Re: Onze Fjord-Kijk-Koop?-Belevenissen!
Idd meer hol achtig voorbeen dan onderstandig. Ik heb net jullie verhalen gelezen en het is toch wel spannend zeg zo'n zoektocht! Kan me ook goed voorstellen dat je ongeduldig bent.
(Toen ik mijn paard kocht had ik er al een heleboel gezien en ik vond t allemaal niks. Tot ik Adanco zag en ik was direct verkocht) Zijn beenstanden vind ik inderdaad ook wat twijfelachtig en draagt hij zijn staart nou scheef of lijkt dat zo?
In ieder geval veel succes met de verdere zoektocht (mocht die er komen)!!
(Toen ik mijn paard kocht had ik er al een heleboel gezien en ik vond t allemaal niks. Tot ik Adanco zag en ik was direct verkocht) Zijn beenstanden vind ik inderdaad ook wat twijfelachtig en draagt hij zijn staart nou scheef of lijkt dat zo?
In ieder geval veel succes met de verdere zoektocht (mocht die er komen)!!
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008
L2 Fjordsport
Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008
L2 Fjordsport
Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Leuk om jullie belevenissen van jullie zoektocht te lezen. Ik ga me er niet aan wagen om commentaar of advies te geven. Daarvoor weet ik er gewoon te weinig vanaf, bovendien is een foto altijd veel moeilijker dan de werkelijkheid.
Wel kan ik een aanvulling geven op de A-premie die Caspeer als veulen heeft behaald. Zijn punten aantal was toen 38 en hij werd er veulenkampioen mee.
Wel kan ik een aanvulling geven op de A-premie die Caspeer als veulen heeft behaald. Zijn punten aantal was toen 38 en hij werd er veulenkampioen mee.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

@Anita45
Ik ben een leek... dus kun je me iets vertellen of dat goed op slecht is? Zal wel niet slecht zijn als je er kampioen mee wordt tenzij hij de enige was (dat kan natuurlijk ook
).
Op dressuur wedstrijd: winnaar van de dag ....153 punten
Waar letten ze bij zo'n keuring op (ongeveer hoor)?
Dankjewel en leuk dat je dat hebt opgezocht voor ons!Wel kan ik een aanvulling geven op de A-premie die Caspeer als veulen heeft behaald. Zijn punten aantal was toen 38 en hij werd er veulenkampioen mee.

Ik ben een leek... dus kun je me iets vertellen of dat goed op slecht is? Zal wel niet slecht zijn als je er kampioen mee wordt tenzij hij de enige was (dat kan natuurlijk ook

Op dressuur wedstrijd: winnaar van de dag ....153 punten

Waar letten ze bij zo'n keuring op (ongeveer hoor)?
38 is zeer goed, het hoogste wat relatief haalbaar is is 40 punten (okeej 50 als je allemaal 10en hebt maar dat haalt geen enkel paard).
Fjorden worden gekeurd op:
Rastype
Beenkwaliteit en standen
Gangen
Bouw en "bespiering"
Algemene indruk ontwikkeling
Op elk punt kun je dus van 0-10 scoren.
Ohja dat sabbelen kan met wisselen te maken hebben, puppie va ons flost ook lekker met zn touwtje als er weer eens een tand doorkomt of dop los zit.
Hol voorbeen (wat is hol) is ook op te lossen met een goede hoefsmid. Ook geen onoverkomelijk iets m.i.
Fjorden worden gekeurd op:
Rastype
Beenkwaliteit en standen
Gangen
Bouw en "bespiering"
Algemene indruk ontwikkeling
Op elk punt kun je dus van 0-10 scoren.
Ohja dat sabbelen kan met wisselen te maken hebben, puppie va ons flost ook lekker met zn touwtje als er weer eens een tand doorkomt of dop los zit.
Hol voorbeen (wat is hol) is ook op te lossen met een goede hoefsmid. Ook geen onoverkomelijk iets m.i.
Laatst gewijzigd door Viv op wo 13 jan 2010, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Nee hij was zeker niet het enige veulen. Ik heb er 13 in mijn bestand staan die deze dag hebben meegedaan. Caspeer was het enigste veulen met 38 pnt. Wel waren er 2 met 37 pnt., waaronder de reserve veulenkampioen. Verder nog 4x 36 pnt., 3x 35 pnt., 1x 34 pnt., 1x 33 pnt. en 1x 32 pnt.
35 pnt. en hoger is een A-premie, tussen 34 en 30 pnt. een B-premie en 29 pnt. en lager is een C-premie.
De paarden worden op 5 onderdelen gekeurd. Voor elk onderdeel is max. 10 pnt. te behalen. De onderdelen zijn:
- rastype
- lichaamsbouw en gespierdheid
- beenkwaliteit en beenstanden
- correctheid van de gangen (veulens worden alleen in stap beoordeeld)
- totale indruk en ontwikkeling
Met 38 pnt. heb je absoluut een goed veulen.
35 pnt. en hoger is een A-premie, tussen 34 en 30 pnt. een B-premie en 29 pnt. en lager is een C-premie.
De paarden worden op 5 onderdelen gekeurd. Voor elk onderdeel is max. 10 pnt. te behalen. De onderdelen zijn:
- rastype
- lichaamsbouw en gespierdheid
- beenkwaliteit en beenstanden
- correctheid van de gangen (veulens worden alleen in stap beoordeeld)
- totale indruk en ontwikkeling
Met 38 pnt. heb je absoluut een goed veulen.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

- rocky&moby
maar je bent nu een aantal jaar verder, er zijn wel meer veulenkampien die nu altijd een B halen.
Hebben jullie al een tweede afspraak gemaakt? misschien kunnen jullie dan een filmpje van zjn gangen maken.
Bij een andere fjord ( of 2 ) kijken zal ik je wel aanraden helemaal als jeniet metee die word het gevoelens hebt.
Hebben jullie al een tweede afspraak gemaakt? misschien kunnen jullie dan een filmpje van zjn gangen maken.
Bij een andere fjord ( of 2 ) kijken zal ik je wel aanraden helemaal als jeniet metee die word het gevoelens hebt.
Leuk jullie verhaal te lezen!
het klinkt allemaal best positief,en hij gaat echt nog wel uitdiijen hoor,hij is nog geen 4 en ze kunnen groeien tot hun 7e(zowel in de hoogte als de breedte).
Ik ben benieuwd hoe de 2e bezichtiging gaat verlopen.
het klinkt allemaal best positief,en hij gaat echt nog wel uitdiijen hoor,hij is nog geen 4 en ze kunnen groeien tot hun 7e(zowel in de hoogte als de breedte).
Ik ben benieuwd hoe de 2e bezichtiging gaat verlopen.
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
Leuk verslag!
Ik herken die plek wel, dat is bij Piet Thoonsen in Malden, grappig dat je daar bent geweest dat is dicht bij mij.
Ik vind hem ook wel heel erg jeudig ogen inderdaad.
Ben benieuwd hoe het de 2e bezichteging gaat, en inderdaad een goede tip om ook naar meerdere fjorden te gaan kijken, dan kun je beter vergelijken.
Succes ermee!
Ik herken die plek wel, dat is bij Piet Thoonsen in Malden, grappig dat je daar bent geweest dat is dicht bij mij.
Ik vind hem ook wel heel erg jeudig ogen inderdaad.
Ben benieuwd hoe het de 2e bezichteging gaat, en inderdaad een goede tip om ook naar meerdere fjorden te gaan kijken, dan kun je beter vergelijken.
Succes ermee!
Had ik heel verhaal getypt...ben ik alweer uitgelogd. Maargoed korte re-do:
Wat een knulletje nog haha. Hij toont, ondanks dat hij dus 1,53 meter moet zijn, niet als 1,53 meter. Hoe groot ben jij Robbert?
Verder heeft hij echt een havstadplukkie. Daarnaast inderdaad niet het meest sjieke hoofd, maargoed, wat vind je belangrijker?
Betreft 'klik'. De één gelooft er in (meestal vrouwen) en de ander niet. Persoonlijk denk ik altijd bij twijfel: Verder kijken. Dan kan het alsnog zijn dat je bij dezelfde uit komt, maar dat weet je in ieder geval zeker dat je bewust hem gekozen hebt en tevreden kunt zijn over die keuze, wetende dat de anderen het niet waren. Alleen....verder kijken moet je dan niet maanden of jaren over doen, want dan is de kans dat de leuke paarden net voor je neus verkocht worden groot.
Ik ben benieuwd....inderdaad leuk om zo te lezen hoe jullie het ervaren en denken.
Wat een knulletje nog haha. Hij toont, ondanks dat hij dus 1,53 meter moet zijn, niet als 1,53 meter. Hoe groot ben jij Robbert?
Verder heeft hij echt een havstadplukkie. Daarnaast inderdaad niet het meest sjieke hoofd, maargoed, wat vind je belangrijker?
Betreft 'klik'. De één gelooft er in (meestal vrouwen) en de ander niet. Persoonlijk denk ik altijd bij twijfel: Verder kijken. Dan kan het alsnog zijn dat je bij dezelfde uit komt, maar dat weet je in ieder geval zeker dat je bewust hem gekozen hebt en tevreden kunt zijn over die keuze, wetende dat de anderen het niet waren. Alleen....verder kijken moet je dan niet maanden of jaren over doen, want dan is de kans dat de leuke paarden net voor je neus verkocht worden groot.
Ik ben benieuwd....inderdaad leuk om zo te lezen hoe jullie het ervaren en denken.
Geluk is de vrucht van intens werk
Wat een leuke verslagen!
Ik vind het een leuke fjordje,heb mooiere hoofdjes gezien maar ach net wat de rest al schreef wat is belangrijker?Hij heeft een leuke maat!!
Ben benieuwd wat jullie de tweede keer van hem vinden.
Mijn haflinger had ook een franse stand maar is met mijn hoefsmid toen best verholpen,ook met inrijden zetten ze haar voorbenen wat scheef weg had toen ook met balans te maken.
Hier schuren ze ook soms hun staart hoor en ziet het er net zo uit,dit lijkt me inderdaad een staartje van ik had gister even jeuk,maar zeker weten doe je het niet.
Dat sabbelen doet Emy hier ook heel erg,overal aan likken,het is geen bedelen ofzo..
Ik heb mijn paardjes puur op mijn gevoel gekocht,zag ze op internet werd verliefd en ben gaan kijken,dan is het kijken of het kwa gangen enz. ook wat is.Maar dat verschilt per mens.
Maar meestal is mijn eerste indruk wel goed.
Elvis had ik ook al een tijdje op het oog en wist ook zeker dat ik bij hem als eerste wilde gaan kijken als mijn andere paard verkocht zou zijn,en gelukkig was hij er nog.
Ik vind het een leuke fjordje,heb mooiere hoofdjes gezien maar ach net wat de rest al schreef wat is belangrijker?Hij heeft een leuke maat!!
Ben benieuwd wat jullie de tweede keer van hem vinden.
Mijn haflinger had ook een franse stand maar is met mijn hoefsmid toen best verholpen,ook met inrijden zetten ze haar voorbenen wat scheef weg had toen ook met balans te maken.
Hier schuren ze ook soms hun staart hoor en ziet het er net zo uit,dit lijkt me inderdaad een staartje van ik had gister even jeuk,maar zeker weten doe je het niet.
Dat sabbelen doet Emy hier ook heel erg,overal aan likken,het is geen bedelen ofzo..
Ik heb mijn paardjes puur op mijn gevoel gekocht,zag ze op internet werd verliefd en ben gaan kijken,dan is het kijken of het kwa gangen enz. ook wat is.Maar dat verschilt per mens.
Maar meestal is mijn eerste indruk wel goed.
Elvis had ik ook al een tijdje op het oog en wist ook zeker dat ik bij hem als eerste wilde gaan kijken als mijn andere paard verkocht zou zijn,en gelukkig was hij er nog.

Elvis:Jeskim(zidar)XTimor
Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

Te kort op deze aarde,maar van onschatbare waarde..
Ik zal je missen mam,je blijft voor altijd in me hart

*Grom, Grumble, Baal!*
Krijg net een mailtje van de verkoper dat het hen niet is gelukt om de binnenbak in de buurt te regelen. Vereniging wil alleen leden met hun eigen paard over de vloer hebben. Begrijpelijk.
Dat betekent dus wachten tot de vorst uit de grond is...
Maar ja, dat kan nog best even kan duren en zij hebben aangegeven dat ze hem geen weken voor ons gaan vasthouden. Ook begrijpelijk.
Nu lopen we dus het risico dat een ander hem dan voor ons neus wegkaapt of relatief 'ongezien' kopen, keuren en de gok wagen...
Robbert is nu aan het rondbellen voor een andere bak daar in de buurt, misschien dat dat nog wat wordt. Heb de verkoper in ieder geval gevraagd Peer tot het weekend voor ons vast te houden.
Leuk om te lezen dat Caspeer blijkbaar zo'n correct veulen was!
Heb ook echt het gevoel dat het een 'nog erg ruwe diamant' is, maar vind het lastig om daar doorheen te kijken bij gebrek aan ervaring met het ras. Ben ook bang dat als ik Peer nu laat lopen, ik me over een half jaar voor de kop sla van 'hadden we maar...'.
*Grom, Grumble, Baal!*
Krijg net een mailtje van de verkoper dat het hen niet is gelukt om de binnenbak in de buurt te regelen. Vereniging wil alleen leden met hun eigen paard over de vloer hebben. Begrijpelijk.
Dat betekent dus wachten tot de vorst uit de grond is...
Maar ja, dat kan nog best even kan duren en zij hebben aangegeven dat ze hem geen weken voor ons gaan vasthouden. Ook begrijpelijk.
Nu lopen we dus het risico dat een ander hem dan voor ons neus wegkaapt of relatief 'ongezien' kopen, keuren en de gok wagen...
Robbert is nu aan het rondbellen voor een andere bak daar in de buurt, misschien dat dat nog wat wordt. Heb de verkoper in ieder geval gevraagd Peer tot het weekend voor ons vast te houden.
Leuk om te lezen dat Caspeer blijkbaar zo'n correct veulen was!
Heb ook echt het gevoel dat het een 'nog erg ruwe diamant' is, maar vind het lastig om daar doorheen te kijken bij gebrek aan ervaring met het ras. Ben ook bang dat als ik Peer nu laat lopen, ik me over een half jaar voor de kop sla van 'hadden we maar...'.
*Grom, Grumble, Baal!*
Capone (KWPN), Beer en Grijze 

Overigens heb ik bij de aankoop van Bol (ons eerste eigen paard ooit) van Robbert verplicht nog een paar andere paarden moeten bekijken...
Terwijl ik het direct al wist dat Bol het moest worden.
Met als gevolg dat ik van paard nummer 4 afviel en mijn schouderblad brak
Robbert heeft diezelfde avond Bol nog voor me gekocht

Met als gevolg dat ik van paard nummer 4 afviel en mijn schouderblad brak

oeps.. Wel lief dat hij dezelfde avond nog Bol voor je heeft gekocht.mls schreef:Overigens heb ik bij de aankoop van Bol (ons eerste eigen paard ooit) van Robbert verplicht nog een paar andere paarden moeten bekijken...
Met als gevolg dat ik van paard nummer 4 afviel en mijn schouderblad brak![]()
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
- kristelhans
Ohjee, ik hoop echt dat jullie een bak kunnen vinden.. Jullie kunnen uiteindelijk alleen maar zelf de beslissing nemen..
Wilde nog even op de scheve staart ingaan.. Hoeft niet iets ergs te zijn. Beer droeg zijn staart ook scheef maar had voornamelijk met balans te maken. Nu ben ik hem aan het rechtrichten en hij loopt zowaar een stuk fijner en de staart draagt hij nu ook correct.. Kan dus gewoon jong en onwennig zijn.. Maar goed, jullie hebben zelf paarden dus dat weet je zelf ook wel. 't Is wel echt een puppie ja haha..schattige wolbaal!
Wilde nog even op de scheve staart ingaan.. Hoeft niet iets ergs te zijn. Beer droeg zijn staart ook scheef maar had voornamelijk met balans te maken. Nu ben ik hem aan het rechtrichten en hij loopt zowaar een stuk fijner en de staart draagt hij nu ook correct.. Kan dus gewoon jong en onwennig zijn.. Maar goed, jullie hebben zelf paarden dus dat weet je zelf ook wel. 't Is wel echt een puppie ja haha..schattige wolbaal!
Oeh... Robbert heeft een bak geregeld!
Nu hopen dat de verkoper hiermee akkoord gaat!
UPDATE:
We gaan morgenochtend voor een tweede bezichtiging rijden in een binnenbak daar in de buurt!!!
UPDATE:
We gaan morgenochtend voor een tweede bezichtiging rijden in een binnenbak daar in de buurt!!!

Leuk!!!
Nou heb ik op 2 hele andere manieren een paard gekocht, maar ik heb er zeker meerdere gezien.
Ik heb ook geholpen bij een lief paardje voor de vriend van mijn oma. We zijn bij verschillende wezen kijken en hebben de 2de die we gezien hebben uiteindelijk uitgekozen en dat was goed!! Hij is echt onwijs lief paardje.
Mijn tip dus ook (voor zover ik verstand heb van paarden kopen) ga idd ook eens bij andere kijken, want er zijn meer leuke paarden! dan kan je ook uitsluiten van dit wil ik niet en dit wel ik graag wel!! Maar als dit paard het helemaal is voor jullie is dat natuurlijk helemaal top!!
Mijn eerste fjord verzorgde ik al een tijdje, dus dat was een makkelijke keuze en de tweede was dat ik stage liep bij veel verschillende fjorden en toen ik Alinde zag en er op reed wist ik het al vrij snel dit moest hem worden.
Nou heb ik op 2 hele andere manieren een paard gekocht, maar ik heb er zeker meerdere gezien.
Ik heb ook geholpen bij een lief paardje voor de vriend van mijn oma. We zijn bij verschillende wezen kijken en hebben de 2de die we gezien hebben uiteindelijk uitgekozen en dat was goed!! Hij is echt onwijs lief paardje.
Mijn tip dus ook (voor zover ik verstand heb van paarden kopen) ga idd ook eens bij andere kijken, want er zijn meer leuke paarden! dan kan je ook uitsluiten van dit wil ik niet en dit wel ik graag wel!! Maar als dit paard het helemaal is voor jullie is dat natuurlijk helemaal top!!
Mijn eerste fjord verzorgde ik al een tijdje, dus dat was een makkelijke keuze en de tweede was dat ik stage liep bij veel verschillende fjorden en toen ik Alinde zag en er op reed wist ik het al vrij snel dit moest hem worden.
Vera toch nog beetje ''mijn'' topper!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!
5 mei 2011 geboren: Hjala!!
Alinde... bedankt voor alles meissie!
Alinde mijn ster!!
26 mei 2009 geboren: Finn een (reinar/anton)!!!!
5 mei 2011 geboren: Hjala!!
Alinde... bedankt voor alles meissie!
wat een leuk verslag. zelf heb ik ook meerdere paarden en bij allemaal wist ik eigenlijk wel meteen ja of nee. Leuk dat jullie ook nrps'en hebben. Staan jullie toevallig in Oegstgeest bij die hele mooie stal langs de A44??
---
Hoi Gerritje!
Nee, daar staan we niet maar we hebben daar wel eens voor stalling gekeken. Erg mooi inderdaad (en prijzig), maar geen binnenbak en dat was - na veel weidegang / paddocks - voor ons wel een vereiste.
(En daar zijn we nu wel blij mee!)
Witte woont in Woubrugge en daar komt onze toekomstige fjord ook te wonen. Bol woont in Leende, brabant in verband met zijn revalidatie / pensioen.
Nee, daar staan we niet maar we hebben daar wel eens voor stalling gekeken. Erg mooi inderdaad (en prijzig), maar geen binnenbak en dat was - na veel weidegang / paddocks - voor ons wel een vereiste.
(En daar zijn we nu wel blij mee!)
Witte woont in Woubrugge en daar komt onze toekomstige fjord ook te wonen. Bol woont in Leende, brabant in verband met zijn revalidatie / pensioen.

Spannend, ik ben benieuwd!mls schreef:Oeh... Robbert heeft een bak geregeld!
UPDATE:

Gelukkig heeft hij nog een binnenbak kunnen regelen!
Ik begrijp het dilemma goed.. Bang dat je er achteraf spijt van krijgt als je hem laat lopen maar aan de andere kant wil je ook geen overhaaste beslissing maken. Zeker als je weinig tot geen ervaring hebt met een ras, dan wil je je zo goed mogelijk oriënteren en meerdere bezichtingen doen.
Ik begrijp het dilemma goed.. Bang dat je er achteraf spijt van krijgt als je hem laat lopen maar aan de andere kant wil je ook geen overhaaste beslissing maken. Zeker als je weinig tot geen ervaring hebt met een ras, dan wil je je zo goed mogelijk oriënteren en meerdere bezichtingen doen.
Laatst gewijzigd door Denise op wo 13 jan 2010, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
A Quarter Horse Of Course
...maar fjorden zijn ook leuk hoor.
...maar fjorden zijn ook leuk hoor.