Waarop letten bij aanschaf van een fjord?
- rocky&moby
Re: Waarop letten bij aanschaf van een fjord?
je zoekt zie ik een vrij grote maar, er zijn weinig fjorden van deze schoft hoogte. 1 van 1.45 met een stevige bouw toont vaak net zo groot.
Neem je een (grote) fjord zeker laten keuren. Ook al heb ik zelf een grote fjord, niet alle grote fjorden zijn in mijn ogen van super kwaliteit. Ze zijn niet voor niet een uitzondering.
Daarbij een paard goed uitproberen en niet over 1 nacht ijs gaan.
Neem je een (grote) fjord zeker laten keuren. Ook al heb ik zelf een grote fjord, niet alle grote fjorden zijn in mijn ogen van super kwaliteit. Ze zijn niet voor niet een uitzondering.
Daarbij een paard goed uitproberen en niet over 1 nacht ijs gaan.
- kristelhans
Dank! Hij heef officieel Bjorn (met stipjes op de 'o') maar dat krijg ik m'n strot niet uit in de wei en zo heet de helft van alle fjorden van dat jaargang!
Beer is enorm en ook echt een Beer (link in mijn onderschrift..veel foto's en info
)
Misschien kennen mensen hier op FW de naam? Of stel ik nu iets voor wat eigenlijk niet zo netjes is..

Misschien kennen mensen hier op FW de naam? Of stel ik nu iets voor wat eigenlijk niet zo netjes is..
@Rocky&Moby
Het is inderdaad echt lastig een mooie grote fjord te vinden.
Ook deze die ik nu op het oog heb is zo van de foto's te zien een beetje uit proportie en niet dat ik gelijk zeg 'wauw', maar hij is best het gaan bekijken waard. Al is het alleen maar om 'fjorden-bekijk-ervaring' op te doen. Laatst zag ik er eentje die had ik echt ongezien van de foto gekocht bij wijze van spreken, jeetje wat was dat een mooi paard! We hebben natuurlijk alle tijd, maar we zijn echt super enthousiast over deze beslissing en dat is niet goed voor je geduld...
Waar zou jij bij het kopen van een grote fjord extra op letten?
@kristelhans
Ik weet niet wat de regels op dit forum zijn over het noemen van namen...
Het is inderdaad echt lastig een mooie grote fjord te vinden.
Ook deze die ik nu op het oog heb is zo van de foto's te zien een beetje uit proportie en niet dat ik gelijk zeg 'wauw', maar hij is best het gaan bekijken waard. Al is het alleen maar om 'fjorden-bekijk-ervaring' op te doen. Laatst zag ik er eentje die had ik echt ongezien van de foto gekocht bij wijze van spreken, jeetje wat was dat een mooi paard! We hebben natuurlijk alle tijd, maar we zijn echt super enthousiast over deze beslissing en dat is niet goed voor je geduld...

Waar zou jij bij het kopen van een grote fjord extra op letten?
@kristelhans
Ik weet niet wat de regels op dit forum zijn over het noemen van namen...
Maar er zijn net zoveel kleinere fjorden van niet zo'n goede kwaliteit Machteld. Aan Ros zie je van de foto's ook niet af dat hij 1.54 is, die klopt verder qua fjord zijn ook gewoon en er mankeert (volgens de keuringsresultaten van vroeger) niets aan rastype, beenkwaliteit, beenstanden etc. Ja hij heeft eczeem...maar dat heeft niets met hoogte te maken. En ik zie Ros daarin niet als uitzondering. Waar het hem daar in zit is dat je de grotere gewoon wat langer moet laten staan voordat je ze aan de arbeid zet, en dat daar bij koudbloeden in het algemeen nog wel eens aan voorbij wordt gelopen. Ze zien er immers al zo volwassen uit. Laten keuren zou ik met een volwassen fjord even goed doen of ie nou 1.50+ is of eronder zit.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Heb de verkoper net gemaild dat we graag komen kijken van de week.
Gelijk maar even gevraagd of we het paardje gelijk ook onder het zadel kunnen proberen en of de verkoper keuring op een door ons gekozen kliniek toestaat... Geen zin om anderhalf uur (enkele reis) in de auto te zitten om dan niet te kunnen rijden of erachter te komen dat de verkopende partij liever niet laat keuren...
Extra tips zijn dus nog meer welkom nu!
Ben benieuwd!
Gelijk maar even gevraagd of we het paardje gelijk ook onder het zadel kunnen proberen en of de verkoper keuring op een door ons gekozen kliniek toestaat... Geen zin om anderhalf uur (enkele reis) in de auto te zitten om dan niet te kunnen rijden of erachter te komen dat de verkopende partij liever niet laat keuren...

Extra tips zijn dus nog meer welkom nu!

Ben benieuwd!
- kristelhans
Jep, ik ben het met Marijke eens..langer laten staan is altijd goed! Kijk maar eens hoe Beer bij mij is veranderd in een half jaar tijd! Hij wordt nu pas een echte vent! De klik is natuurlijk het belangijkst! Als je een hele robuuste fjord van rond de 1.40/1.45 vindt en je raakt helemaal verliefd, wat zou je dan doen? Hoe lang ben jij? En je man?
Wil je een beleerde fjord of een fjord die helemaaaal groen is? Misschien dat dat je veld wat kan vergroten? Noem me maar Kristel trouwens..Hans is mijn achternaam
Wil je een beleerde fjord of een fjord die helemaaaal groen is? Misschien dat dat je veld wat kan vergroten? Noem me maar Kristel trouwens..Hans is mijn achternaam

@Kristel
Mja... Een Fjord van 1.40 klik ik toch al snel weg eigenlijk, er - wellicht onterecht - bij voorbaat vanuit gaande dat dat niet gaat passen.
Ik ben zelf 1.70m en rond de 65kg, mijn man is 1.80m en rond de 70kg. Gewicht is dus denk ik het issue niet, meer de lange benen en het bovenlijf van mijn lief
De fjord die we zoeken heeft toch zeker wel al een 'stuur, rem en de knopjes stap, draf, galop'. Dus zeker niet 'knettergroen' uit het land getrokken. Zadelmak maken en inrijden vind ik echt een vak apart. Als ze dit eenmaal kunnen dan ben ik wel handig genoeg om (met instructie) dit dressuurmatig verder uit te bouwen en te onderhouden.
Maar omdat we de fjord toch primair voor mijn man zullen kopen en hij keurig rijdt, maar net even wat minder ervaring heeft zou het fijner zijn als het een 'opstappen-en-wegrij-fjord' is. Niets spannends gewoon betrouwbaar B niveau.
Mja... Een Fjord van 1.40 klik ik toch al snel weg eigenlijk, er - wellicht onterecht - bij voorbaat vanuit gaande dat dat niet gaat passen.
Ik ben zelf 1.70m en rond de 65kg, mijn man is 1.80m en rond de 70kg. Gewicht is dus denk ik het issue niet, meer de lange benen en het bovenlijf van mijn lief

De fjord die we zoeken heeft toch zeker wel al een 'stuur, rem en de knopjes stap, draf, galop'. Dus zeker niet 'knettergroen' uit het land getrokken. Zadelmak maken en inrijden vind ik echt een vak apart. Als ze dit eenmaal kunnen dan ben ik wel handig genoeg om (met instructie) dit dressuurmatig verder uit te bouwen en te onderhouden.
Maar omdat we de fjord toch primair voor mijn man zullen kopen en hij keurig rijdt, maar net even wat minder ervaring heeft zou het fijner zijn als het een 'opstappen-en-wegrij-fjord' is. Niets spannends gewoon betrouwbaar B niveau.
- pjotr_nientje
- Contacteer:
Staar je niet blind op de hoogte
Mijn man is zo rond de 1.81 en weegt 71 kilo.
Gerrit is 1.42 hoog en dat past prima ( zie onze site voor foto's
)
Zou gewoon lekker gaan orienteren en veel fjorden gaan bekijken,mss ligt er een klik bij een fjord waar je het minst van verwacht

Mijn man is zo rond de 1.81 en weegt 71 kilo.
Gerrit is 1.42 hoog en dat past prima ( zie onze site voor foto's

Zou gewoon lekker gaan orienteren en veel fjorden gaan bekijken,mss ligt er een klik bij een fjord waar je het minst van verwacht

Cindy....soms is het niet erg iets moois te verliezen,het is nog altijd beter dan het nooit te hebben gehad
http://www.petnanny.simpsite.nl
http://www.petnanny.simpsite.nl
- kristelhans
Verstandig!
Ben benieuwd hoe je bezichtiging gaat! Ik zit me net te bedenken dat er in Hardenberg ook nog een fokker zit. Ter Wijlen heet hij en die heeft geloof ik ook regelmatig wat leuks staan..heeft veel donkere fjorden..zoooo mooi!
http://www.fjordenhof.nl/contact.html
Weet niet waar je vandaan moet komen maar dat is wel een betrouwbaar adres!

http://www.fjordenhof.nl/contact.html
Weet niet waar je vandaan moet komen maar dat is wel een betrouwbaar adres!
@pjotr_nientje
Wat een ontzettend leuke site hebben jullie zeg!
'Onze mannen' hebben inderdaad precies hetzelde postuur!
Valt me absoluut niet tegen hoe dat oogt!
En je hebt gelijk, we moeten gewoon eens wat fjorden gaan bekijken! Zo ging ik bij onze laatste aanschaf op pas voor alles behalve een schimmel... Drie keer raden waar we mee thuiskwamen!
@Kristel
Op zich houd ik wel van fjorden met een 'bijzonder' kleurtje, maar als ik dat ook nog aan het wensenpakket ga toevoegen dan vinden we er nooit een!
Een even op die link speuren Kristel! Voor een leuke fjord reizen we desnoods heel Nederland af!
Wat een ontzettend leuke site hebben jullie zeg!
'Onze mannen' hebben inderdaad precies hetzelde postuur!
Valt me absoluut niet tegen hoe dat oogt!
En je hebt gelijk, we moeten gewoon eens wat fjorden gaan bekijken! Zo ging ik bij onze laatste aanschaf op pas voor alles behalve een schimmel... Drie keer raden waar we mee thuiskwamen!

@Kristel
Op zich houd ik wel van fjorden met een 'bijzonder' kleurtje, maar als ik dat ook nog aan het wensenpakket ga toevoegen dan vinden we er nooit een!

Capone (KWPN), Beer en Grijze 

Mijn fjord is 1.36 en ik ben 1.68, staat helemaal niet zo gek hoor.. Ze is wel breed..
Mijn andere fjord is 1.45 en iedereen schat haar groter, die heeft veel front..
Het enige wat er met grotere fjorden is is dat je eerder been problemen zou kunnen krijg, ik zeg dat heel voorzichtig..
Mijn andere fjord is 1.45 en iedereen schat haar groter, die heeft veel front..
Het enige wat er met grotere fjorden is is dat je eerder been problemen zou kunnen krijg, ik zeg dat heel voorzichtig..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
We gaan dinsdag kijken!!! 
Maar zouden jullie even met mij mee willen loeren in de advertentie op MP (mag ik daar een Linkje van plaatsen)?
Verkoper zegt dat het paardje niet schuurt of eczeem heeft... Maar volgens mij zie ik een behoorlijk gerafelde staart...

Maar zouden jullie even met mij mee willen loeren in de advertentie op MP (mag ik daar een Linkje van plaatsen)?
Verkoper zegt dat het paardje niet schuurt of eczeem heeft... Maar volgens mij zie ik een behoorlijk gerafelde staart...

Capone (KWPN), Beer en Grijze 

Ik had de advertentie eerder deze avond al opgezocht
De staartwortel ziet er inderdaad erg warrig uit.. Ik heb er verder geen verstand van.

De staartwortel ziet er inderdaad erg warrig uit.. Ik heb er verder geen verstand van.
A Quarter Horse Of Course
...maar fjorden zijn ook leuk hoor.
...maar fjorden zijn ook leuk hoor.

Hmmm ik wou ook geen merrie.. eigenlijk ook geen klein paard.. en geen licht gekleurd paard..mls schreef:HaHa, ik ben ook een mannetjespaardenmens zonder fokambities!
Vandaar dat we absoluut een ruin willen.
Mja, de aanbieder van het betreffende paardje lijkt me niet helemaal top, maar het paardje is nog jong en zou door ons zeer goed gekeurd worden. Heb zowel op google als op Bokt naar deze verkoper gezocht, maar kon er niet veel bijzonders over vinden.
Kwam thuis met een fjorden merrie... (beste foutje wat me had kunnen overkomen)
Overigens meet mijn krielkip 1.47... (officieel op papier 1.45, maar dat geloven we niet)
en ben ik 1.84 lang.. (dat heet ben op mijn 18e gestopt met meten,
schijn nog iets langer te zijn, maar ik ontken alles)
Zou bij die die je in de link hebt geplaatst ook even goed naar de manen kijken, op de foto moeilijk te zien.
Heeft inderdaad staart coupe ontploft..
Als ik hun was geweest had ik die even gefastoeneerd voor de foto..

Verder zou ik gewoon bij verschillende gaan kijken.
Zoveel fjorden zoveel karakters.
Hou even rekening met de ruglengte van de te kopen fjord!!1
Aangezien jullie niet heel klein zijn, moet er vermoedelijk toch een 18 inch? zadel op passen!!!
Er zijn best veel fjorden die groot zijn in de hoogte, maar bij wie je met je ruglengte in de knoop komt.
Succes met zoeken.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
- kristelhans
De staart vind ik wel meevallen..die van Beer ziet er ook niet uit nu..die heeft geen eczeem maar die is niet vies van jeuken haha.. Nu ligt er een deken met staartflap over en dan komt de staart er ook als een warrig kapsel onder vandaan..
Gewoon in het echt even goed kijken dus..misschien even wat eczeemfjorden op internet zoeken om te zien hoe die er in de winter uitzien?
De tip van Dominique over de rug is denk ik het allerbelangrijkst..als jij en je man lang zijn zit je idd al gauw aan een 18inch zadel..moet wel passen dan!
Ik leef helemaal mee met jullie haha, een jaar geleden was ik net zo aan het zoeken en vond al heel snel (bijna te snel voor de portemonnee) mijn droomBeer!
Gewoon in het echt even goed kijken dus..misschien even wat eczeemfjorden op internet zoeken om te zien hoe die er in de winter uitzien?
De tip van Dominique over de rug is denk ik het allerbelangrijkst..als jij en je man lang zijn zit je idd al gauw aan een 18inch zadel..moet wel passen dan!
Ik leef helemaal mee met jullie haha, een jaar geleden was ik net zo aan het zoeken en vond al heel snel (bijna te snel voor de portemonnee) mijn droomBeer!
- rocky&moby
is die 1.53? hm hij toont niet zo hoog op de benen en groot..
Jemoet eens bedenken dat het 5 cm scheelt met 1 van 1.48 die waarschijlijk wat mooier i verhouding is. staar je niet blind op een maat 150 of hoger.
Jemoet eens bedenken dat het 5 cm scheelt met 1 van 1.48 die waarschijlijk wat mooier i verhouding is. staar je niet blind op een maat 150 of hoger.
Ik denk niet dat hij schuurt, maar zou wel op mijn hoede zijn. Rechts van de manenkam zijn een paar plekjes waar je dwars door het witte heen kijkt. Geschuurd of een kruintje?
Verder vind ik hem vrij kort als je je bedenkt dat het zadel ook nog wel iets naar achteren mag.
Hij is in ieder geval niet ingeschreven in het hoofdstamboek. Als je er mee naar keuringen wilt komen er dus nog de DNA kosten bij op ( al valt dat in praktijk ook wel mee).
Verder toont hij inderdaad kleiner dan 1,53 m. Dat geloof ik niet zo eerlijk gezegd. Ja, als ze zijn manen erbij mee hebben gemeten
.
Gewoon gaan kijken en heel alert zijn. Misschien ook even de meetstok er zelf naast houden.
Verder vind ik hem vrij kort als je je bedenkt dat het zadel ook nog wel iets naar achteren mag.
Hij is in ieder geval niet ingeschreven in het hoofdstamboek. Als je er mee naar keuringen wilt komen er dus nog de DNA kosten bij op ( al valt dat in praktijk ook wel mee).
Verder toont hij inderdaad kleiner dan 1,53 m. Dat geloof ik niet zo eerlijk gezegd. Ja, als ze zijn manen erbij mee hebben gemeten

Gewoon gaan kijken en heel alert zijn. Misschien ook even de meetstok er zelf naast houden.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Echt eczeem zou ik 'm niet aangeven, de staart ziet er uit alsof hij pas door elkaar is gehaald, elk paard kan natuurlijk een jeukje hebben (maar dan is het niet verstandig van de verkopers om zulke foto's op i'net te zetten, dat geeft (misschien onterrechte) vragen natuurlijk)
Mijn ruin heeft eczeem, is daar in 2008 voor behandeld, aan z'n manen niks meer te zien, maar de staart is nog steeds niet helemaal bijgegroeid!!
Dus als die ruin eczeem zou hebben moet er nog meer van de staart missen denk ik (of hij staat onder deken, dat kan natuurlijk ook)
Je kan ook eens op de site van het Belgische stamboek kijken, daar zag ik laatst ook een paar ruinen te koop staan.
Mijn ruin heeft eczeem, is daar in 2008 voor behandeld, aan z'n manen niks meer te zien, maar de staart is nog steeds niet helemaal bijgegroeid!!
Dus als die ruin eczeem zou hebben moet er nog meer van de staart missen denk ik (of hij staat onder deken, dat kan natuurlijk ook)
Je kan ook eens op de site van het Belgische stamboek kijken, daar zag ik laatst ook een paar ruinen te koop staan.
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Ik denk meer dat hij lekker met zijn kont tegen de kant heeft gestaan.
doen paarden makkelijk als ze wintervacht hebben.
Overigens vind ik hem wel een vreselijk onbespierde achterhand hebben.
doen paarden makkelijk als ze wintervacht hebben.
Overigens vind ik hem wel een vreselijk onbespierde achterhand hebben.

- Machteld&Falco
ik ben 1.76m en mijn vriend is 1.82m. Falco meet 1.46m het kan best. Op Falco hoort eigenlijk een 17 inch, we hebben beide 17,5 nodig, maar ook daar valt een mouw aan te passen. Moet wel zeggen dat Falco een erg korte rug heeft. Hij is in te schrijven in een vierkant. Je hebt ook wat meer langgelijnde fjorden.
om je even een idee te geven, hier mijn vriend op Falco. Hij rijdt hem trouwens best regelmatig en intensief:

deze is al van een paar jaar geleden:

Maak dus zelf maar uit of je het vindt passen
om je even een idee te geven, hier mijn vriend op Falco. Hij rijdt hem trouwens best regelmatig en intensief:

deze is al van een paar jaar geleden:

Maak dus zelf maar uit of je het vindt passen

http://pijama.come2me.nlFjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!