Waarop letten bij aanschaf van een fjord?

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Peertje

Waarop letten bij aanschaf van een fjord?

Bericht door Peertje » zo 10 jan 2010, 17:01

Beste allemaal,

Mijn man en ik zijn aan het rondkijken voor een leuke grote fjordenruin.
We hebben twee keer eerder een paard gekocht, dus komen niet helemaal onbeslagen ten ijs, maar dat waren beide NRPSers.

Nu vragen wij ons af:
Zijn er specifieke dingen waarop we qua exterieur, gezondheid en omgang moeten letten wanneer we gaan kijken voor een fjord?

Heb zelf al bedacht dat we moeten letten op eczeem (maar hoe herken je dat midden in de winter...).

Ik hoor graag jullie tips!
nina1993

Re: Waarop letten bij aanschaf van een fjord?

Bericht door nina1993 » zo 10 jan 2010, 17:16

Eczeem herkennen in de winter is alleen te zien aan afgeschuurde staart en manen, maar als mensen daar niet helemaal eerlijk over willen zijn is dat met een beetje knipwerk vrij makkelijk te verdoezelen. Het beste is vaak een fjord ergens in de zomer kopen.

Verder goed letten op drammerigheid. Door je heen willen lopen etc. is best vervelend. Soms zit het in het karakter, soms alleen in de opvoeding en soms is het een combinatie van beide.
Til ook eens een keer een voetje op, weet je gelijk of ze er makkelijk mee zijn en kun je controleren of de hoef er goed uitziet.
Nu is het ook zaak om even de kootholte op mok te controleren. Is verder meestal niet zo erg, mits het even behandeld wordt.
De meeste fjorden hebben wel goede hoeven dus als er daar iets opvallends mee aan de hand is zou ik nog eens heel goed nadenken.

Qua exterieur zou ik letten op een korte rug. Het is heel moeilijk om een zadel te vinden als jij bijv. een 18 inch nodig hebt en de fjord niet meer dan een 17 inch kan hebben.

Verder zijn er bepaalde bloedlijnen die bepaalde eigenschappen in meer of mindere mate vererven. Hangt er dus een beetje vanaf wat je zoekt, al speelt de moederlijn natuurlijk ook een grote rol.

Verder zijn er diverse fjordenfokkers die vaak wel wat leuks hebben staan. Als je je aanvraag op het verkoopplein zet komen er vaak ook wel viavia tips binnen.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Denise

Bericht door Denise » zo 10 jan 2010, 17:31

Dit topic ga ik in de gaten houden! Ben benieuwd of er nog meer tips komen.
A Quarter Horse Of Course
...maar fjorden zijn ook leuk hoor. Afbeelding
Peertje

Bericht door Peertje » zo 10 jan 2010, 17:36

Bedankt Nina! Daar kan ik echt wat mee!

Tja, die bloedlijnen zijn natuurlijk lastig te herkennen als je (nog) niet in de fjorden thuis bent. Van het KWPN en de NRPS kan ik zo een paar hengsten noemen waar ik liever geen afstammelingen van zou kopen, maar bij de fjorden weet ik dat natuurlijk niet :D

We zoeken gewoon een leuke allround ruin in een grote maat (rond de 1.50m) omdat we hem voor onszelf willen aanschaffen en hij dus niet door kinderen bereden zal worden. Lekker buitenrijden, wat dressuren en af en toe een sprongetje. Wellicht dat ik hem eens op wedstrijd zal uitbrengen, maar die ambitie heeft mijn man absoluut niet. Het mag dus best een wat 'luxer type' zijn, als hij maar een beetje relaxed is en niet te sensibel is. Van die druktemakers hebben we er namelijk al twee :p

Maar, zijn er specifieke hengsten die bepaald gedrag (meer of minder) vererven? Welke zijn dat?!
Capone (KWPN), Beer en Grijze :L
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 10 jan 2010, 18:29

Hmm, ik geloof dan dat je met een heleboel fjorden goed uit de voeten zou kunnen.
Kunar en Antons staan bekend om hun lieve, makkelijke karakter, Reinar om zijn bewegingen en Timor om de nakomelingen met een grote mond en een klein hartje. Aan Kunar valt op dat de nakomelingen veel massa hebben, maar veel makkelijker bewegen dan je in eerste instantie zou denken. Verder gaf Brusvein wat hetere fjorden, Sven nakomelingen hebben een wat lastiger karakter en Orsta nakomelingen zijn wat wisselend. Sommigen zijn moeilijker, terwijl anderen heel gemakkelijk zijn. Zo zijn er nog wel meer hengsten waar iets over te vertellen is, maar dit geeft al een aardig beeld.

Fokkers zijn o.a.:
www.bvandenberg.nl
www.staldolfing.nl
www.hestegaarden.nl
Verder heb je nog Carree in Zeist, Pijnenburg in Udenhout (Claudia hier) en de Cruquiushoeve in Cruquius.

Het aanbod van goedgereden, grote ruinen is momenteel vrij beperkt heb ik de indruk. Daarnaast is dat momenteel de meest geliefde categorie waardoor ze in een wat hogere prijsklasse liggen.
Zhellie Orsta x Briggen
Peertje

Bericht door Peertje » zo 10 jan 2010, 18:35

Wederom dank je!

Er zijn er inderdaad niet veel te vinden op het moment...
Maar voor een goed en gezond paard dat voldoet aan onze wensen hebben we best wat over :D

Wat zou jij - in het algemeen - kunnen zeggen (in het algemeen) over een sven x havstad?
Denise

Bericht door Denise » zo 10 jan 2010, 18:35

nina1993 schreef:Het aanbod van goedgereden, grote ruinen is momenteel vrij beperkt heb ik de indruk. Daarnaast is dat momenteel de meest geliefde categorie waardoor ze in een wat hogere prijsklasse liggen.
Die indruk heb ik al een tijdje :))

Aanbod op internet goed in de gaten houden en zoveel mogelijk contact zoeken met verschillende fokkers, daar vergroot je je kans mee denk ik. Wat betreft afstamming, daar zou ik me niet teveel op vastbinden. Ik zou zeker meer info over de ouders opzoeken maar verder gewoon bij een fjord gaan kijken, want dat zegt meer.
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 10 jan 2010, 18:40

Havstad ken ik zelf niet (ja van naam, maar verder heb ik me er niet echt een mening over kunnen vormen), dus ik denk dat anderen je daar beter bij zouden kunnen helpen.

Ik denk wel dat je een goed gebouwd paard met veel rastype kan verwachten met het karakter van een baasje.
Zhellie Orsta x Briggen
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 10 jan 2010, 18:45

Wat leuk dat jullie een fjord gaan kopen! Ik heb zelf vorig jaar een fjord gekocht..een ruin van nu 1,52..zo groen als gras (lees; kon amper aan een touw meelopen) maar ik wilde ook een grote en inderdaad, toen ook niet al teveel keus!

Die van mij is een Merkur en Merkur is een hengst die ook bekend staat om zijn prettige, werkwillige karakter. Ook koel in de bovenkamer is een Merkur trekje, maar ja, veel fjorden zijn koel in hun kop! Als je een grote fjord wilt, zou ik ook goed kijken of hij goed in verhouding is. Heel leuk om een hele grote te hebben maar als hij dan hele iele beentjes heeft raakt hij al snel uit proportie.. Die van mij heeft een vrij lange nek en best een korte rug.. Zadeldrama's zijn geen zeldzaamheid als je een fjord hebt!

Mijn fjord komt bij Jan en Jose Dolfing vandaan..die hebben zelf vaak leuke fjorden staan maar die hebben ook een grote fjorden-kennissen-kring dus dat kan ook handig zijn!

Misschien kunnen jullie in het voorjaar naar de hengstenkeuring? Kun je een wat beter beeld krijgen van wat je nu wel en niet leuk vindt..er is zoooooveel diversiteit onder de fjorden, heel leuk als je je er in gaat verdiepen!

Succes met jullie (leuke) zoektocht!
Peertje

Bericht door Peertje » zo 10 jan 2010, 18:48

'Ik denk wel dat je een goed gebouwd paard met veel rastype kan verwachten met het karakter van een baasje.'

In de zin van eigenwijs / dominant bedoel je?
Dat zou op zich niet zo heel erg zijn...

We hebben beide ruim voldoende rijervaring en zijn allebei redelijk 'no-nonsense' in onze omgang met paarden. Bovendien hebben we al ervaring in die richting met onze vos die laat geruind en redelijk dominant is...

Eigenlijk gewoon even bij deze fjord gaan kijken dus...?!
Denise

Bericht door Denise » zo 10 jan 2010, 18:51

mls schreef:Eigenlijk gewoon even bij deze fjord gaan kijken dus...?!
Ik zou zeggen: doen! +:)+ Tenminste, als het jullie verder wat lijkt natuurlijk en er dus serieuse interesse is. Naast de info vooraf is een paard in reallife bekijken, toch het allerbeste lijkt mij.
Peertje

Bericht door Peertje » zo 10 jan 2010, 18:52

@kristelhans
Dank je! Ja het is even heel wat anders dan de bloederige NRPSers die we tot nu toe hebben, maar mijn man (en ik) hebben nu echt ons hart op een fjord gezet! :D

Met name het koele en prettige karakter trekt ons aan, maar ik realiseer me dat dit - ook bij Fjorden - per paard kan verschillen.

Wachten tot de hengstenkeuring kan natuurlijk, maar misschien herkenbaar... We willen er eigenlijk NU (of heel binnenkort) eentje... :D
Echt lastig met weinig aanbod, maar we proberen echt geduldig rond te kijken!
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 10 jan 2010, 18:52

Zou ik wel doen, op een papier kan je niet rijden toch? De een kan prima door één deur met een zus en zo karakter en bij de volgende is het weer totaal anders. Volgens mij zijn de meeste fjorden wel van het caliber geef ze één vinger en ze nemen de hele hand dus consequent zijn is sowieso belangrijk.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
nina1993

Bericht door nina1993 » zo 10 jan 2010, 18:55

Inderdaad qua dominantie. Andrea (volgens mij heeft ze als nickname Vinga, erg eigenlijk, ik weet de echte naam beter dan de forumnaam :+) hier op FW heeft zelf een Sven x Manus gefokt. Manus heeft ook Havstad als vader. Zij heeft er wel een periode haar handen aan vol gehad. Misschien kun je haar een pbtje sturen?
Zhellie Orsta x Briggen
Peertje

Bericht door Peertje » zo 10 jan 2010, 18:57

@Marijke
Dat is waar, op een papier kun je niet rijden!

Maar ik dacht misschien staan er bepaalde bloedlijnen specifiek ergens om bekend... Zoals dat in het KWPN bijvoorbeeld Jazz, Ferro en Zeoliet en dergelijke als 'minder makkelijk' bekend staan.
Denise

Bericht door Denise » zo 10 jan 2010, 19:00

Dat bestaat bij fjorden ook wel, vermoed ik. :)
Peertje

Bericht door Peertje » zo 10 jan 2010, 19:06

Nou dan ga ik gewoon maar eens een afspraak maken denk ik!
Niet gekeken is altijd mis.

Moet ik nog ergens op letten qua (stamboek)papieren?
Las op de stamboek website over een DNA verklaring die er bij zou moeten zitten?!

Zal ook op de verkooppagina even een oproepje plaatsen!
kristelhans

Bericht door kristelhans » zo 10 jan 2010, 19:06

Ik heb vroeger op nakomelingen van Havstad gereden en die waren eigenlijk allemaal makkelijk..heeft natuurlijk ook met opvoeding te maken maar buiten het prettige karakter, was Havstad ook een STUK!

Beer is verkeersmak geboren lijkt wel en als je er op zit is ook poeslief maar aan de hand en in de wei is het echt een directeurtje van heb-ik-jou-daar!

Gewoon gaan kijken of hij je aanspreekt en misschien even kijken of het adres betrouwbaar is..beetje vooronderzoek kan geen kwaad haha.. (Lees: Google)

DNA verklaring is handig als je aan keuringen wilt mee doen. Beer is niet DNA getest maar laat ik binnenkort doen want ik wil in augustus aan onze eerste keuring meedoen..

Spannend hoor!
Laatst gewijzigd door kristelhans op zo 10 jan 2010, 19:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » zo 10 jan 2010, 19:07

Maar het zegt natuurlijk niet alles, je kan bijvoorbeeld ook een Jazz treffen met wel een meegaand karakter. Ik denk echt dat het ook met het baasje te maken heeft en of je samen klikt. Ik zou een paard niet omdat er gezegd wordt in de bloedlijn zijn het over het algemeen geen gemakkelijke paarden laten staan. Ik moet het er 365 dagen per jaar mee doen en als het paard mij aanstaat zal het me een worst wezen welke bloedlijn er achter zit. Komt uiteraard ook omdat ik geen fokambities heb en er dus ook niet naar hoef te kijken, ik ben een mannetjespaardenmens haha :D.
Laatst gewijzigd door Marijke_ op zo 10 jan 2010, 19:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Peertje

Bericht door Peertje » zo 10 jan 2010, 19:39

HaHa, ik ben ook een mannetjespaardenmens zonder fokambities!
Vandaar dat we absoluut een ruin willen. :D

Mja, de aanbieder van het betreffende paardje lijkt me niet helemaal top, maar het paardje is nog jong en zou door ons zeer goed gekeurd worden. Heb zowel op google als op Bokt naar deze verkoper gezocht, maar kon er niet veel bijzonders over vinden.

@Kristelhans: Wat een ontzettend leuke naam voor je fjord!!!
Plaats reactie