Vanmorgen Jordy lekker buiten gezet bij de rest.
naast de paddock ligt een sloot.. die was wit en de paddock dus ook.
Ik ben diegene in de grijze jas en de witte sjaal.. in het midden..,
http://district8.net/brandweer-redt-paa ... skade.html
na een uurtje komt er een klein meisje aanrenne met de woorden: PAARD IN DE SLOOT!
op een of andere manier wist ik meteen: dat is Jordy. (hij heeft vorig jaar nl ook op het ijs gestaan)
Ik rende als een gek naar de paddock, en ja hoor. Daar lag mijn vriendje helemaal te bibberen in de sloot!! Iedereen op stal kwam aanrennen en met touwen etc. ondertussen werdt de brandweer gebeld, de Veearts.
Geen idee hoelang hij daar al lag! waarschijnlijk iets van 10 min. met man en macht trokken we, En joor heeft 3 pogingen gedaan om eruit te komen. Tevergeefs.
Hij zat vast in de modder met vijn voorbenen. Ik ben op het ijs gaan zitten naast hem om hem tegen te houden. Ik hing om zijn nek en huilde en was helemaal in paniek.
na een tijd zag ik de angst, de onmacht in zijn ogen en liet zich steeds verder vallen. Mensen van stal trokken aan het halster om Joor overeind te houden!!
Mensen kinderen wat heb ik staan janken als een klein kind. Je paard die daar zo machteloos ligt te bibberen onder het ijs!
Godzijdank is zijn nek boven water gebleven.
Joor zakte steeds verder weg en hij was op.. Ondertussen was de brandweer gearriveerd met gillende sirenes.
een van hen ging het water in om een slang onder Joor zijn billen te doen.
Hij had de moed al opgegeven (hij lag er nu een half uur in)
met man en macht trokken we en trokken we.. En uiteindelijk lag hij op de kant met 4 benen in de lucht.. Iedereen dacht dat het afgelopen was, en ik dacht dat ik gek werdt.. Hij was in shocktoestand.
Toen stond hij ineens op en iedereen gooide wel honderrd dekens op heb en wrijfde hem droog! (wat een topstal heb ik toch)
Hij liep heel moeilijk naar zijn stalletje waar we hem met zijn alle hebben droogghouden..(hij ging gelijk staan bedelen om snoepjes en eten! Hij ging gelijk van zijn stro eten..en zag eruit alsof er niets was gebeurt!
ondertussen was de Veearst gearriveerd. Bloedafgenomen. cellen waren wat verhoogd en hij is gelukkig (nog) niet spierbevangen.
Hij krijgt nu Vit.E en Selium ofzo extra voor zijn spieren.
Maar man man wat ben ik blij dat hij zo GEVOCHTEN heeft, want dat heeft hij.
Ik ben nog steeds niet bijgekomen van de schrik. Paarden mogen ook niet meer naar buiten voorlopig.
Jordy is een vechter. dat heeft hij vandaag bewezen. Temp was allemaal laag natuurlijk 35.8. dit liep geleiedijk op naar 37.8. Hij staat nu rustig hooi te eten en bij te komen . net voordat ik naar huis ging zag je hem wel moe worden.. oortjes naar achteren, oogjes dicht. Morgen ochtend ga ik er weer heen om zijn medicijnen te geven.
Jordy heeft dus een engeltje op zijn schouder gehad.Na 3 kwartier in het ijskoude water te hebben gelegen.
En het is een zeer sterk paard,, mentaal en fysiek. Jeetje.
Schatje wat ben ik blij dat je zo gevochten hebt. even dacht ik dat het afgelopen was..