Het D-tjes topic - deel II "Op weg naar volwassenheid"

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Anna_Dani

Re: Het D-tjes topic - deel II "Op weg naar volwassenheid"

Bericht door Anna_Dani » do 26 nov 2009, 15:28

Pfff ja ik weet het wel, maar het zit niet in me om te slaan... Werd er helemaal misselijk van! Natuurlijk krijgt ze wel een mep als ze me bijt, maar ze deed nu niks stouts...
Paardentaxi | Grondwerk & Klassieke dressuur | Fotografie
#fulltimedreamchaser + M2+6
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » do 26 nov 2009, 15:51

Het is ook niet alleen het slaan. Je hele houding moet uitstralen dat JIJ de baas bent. Ik ben bang als ik je stukjes zo lees dat het daar ook wel een beetje aan schort terwijl dat zo belangrijk is. Duidelijk en consequent zijn.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » do 26 nov 2009, 16:20

Ik denk ook dat ze daarom niet reageert, je slaat haar maar je houding verteld haar dat je nog erg onzeker ben. Misschien dat ze daarom ook niet goed reageerd. Als je nou echt een keer goed boos wordt en zoiets heb van: 'en NU ga je lopen!!' en dat ook met je hele houding uitstraalt dan heb je best kans dat het een stuk beter gaat :)

Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je je nu schuldig voelt. Maar je moet eerst dalen voordat je kan stijgen :)
Mooie fotoshoot van je fjord? Evyfoto.webs.com! *-:)

Odin Reserve Dagkampioen in Lisse 2010!!
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » do 26 nov 2009, 16:48

Kan me goed voorstellen dat het 'slaan-aspect' je dwars zit Anna. Wat mij betreft terecht, al lijk ik daarmee hier in de minderheid te zijn? Als een paard echt dominant is, en dat lijkt me idd. het geval bij Dani als ik dit zo lees, dan kun en mag je IMO niet verwachten dat je dit in een zeer korte periode kunt veranderen. Respect kun je niet afdwingen, en zeker niet door te slaan. Het zal bij sommige paarden best werken, maar ik ken er genoeg waarbij je op die manier juist het tegenovergestelde effect zult bereiken... Het lijkt mij veel zinvoller om met kleine stapjes te beginnen en zo langzamerhand naar een betere relatie toe te werken. Is wel zo eerlijk naar je paard toe en je maakt het jezelf een stuk makkelijker.

Tegen wat voor problemen loop je met haar precies aan dan? Wanneer trapt ze naar je? Heb je het idee dat je wel de leiding hebt als je met haar loopt?
:+: Finnea, v. Timor x Woudina v. Bjorkmann :+:
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » do 26 nov 2009, 17:41

lijkt me idd lastig, maar mijn paard zou me echt niet hoeven slaan...

trappen en bijten is meestal geen aangeboren gedrag maar komt ergens uit voort...

uniek heeft ooit 1 x gebeten en dat heeft ze geweten, nooit weer gedaan
ik heb dan liever een keer iets te hardhandig, maar dat ze wel even weten hoe het zit, dan dat ze zulke dingen blijven doen... daarkomtbij vind ik het eigenlijk ook raar dat ze slaat, want dat doen ze dan weer vaak als ze zich in het nauw gedreven voelen toch?!
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » do 26 nov 2009, 17:41

Het is niet alleen het slaan natuurlijk, en slaan vind ik ook een groot woord, Dakota kreeg gewoon een lel met de leadrope, kwam verder geen hand aan te pas. Als je bezig bent met zulke dingen moet je zorgen dat je je zelf groot maakt (denk aan de Montey Robberts methodes) ik mocht bijvoorbeeld niet mijn stem gebruiken, alleen maar mijn lichaamstaal.

Dominantie naar jou uit is zeker wel in korte tijd te veranderen, daar is Dakota een mooi voorbeeld van, en ook Lot van Dhalene heeft daar de vruchten van geplukt, ook zij heeft NH les gehad, en ook met zeer positieve resultaten, maar goed, moet er wel bij zeggen, niet elke instructrice is even goed natuurlijk.
† I'ts better to have loved and lost them...
than to never have loved and enjoyed them at all.
Rust Zacht lieve Vinga en Dakota †

Vinga * 24-05-2000 - † 13-05-2008
Dakota * -05-05-2007 - † 22-04-2013
Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » vr 27 nov 2009, 09:50

Anita45 schreef:Het is ook niet alleen het slaan. Je hele houding moet uitstralen dat JIJ de baas bent. Ik ben bang als ik je stukjes zo lees dat het daar ook wel een beetje aan schort terwijl dat zo belangrijk is. Duidelijk en consequent zijn.
Dat is wat ik ook in mijn stukje zet, het werkt niet als ik er niet achter sta. Ik kan niet zelfverzekerd overkomen als ik het afschuwelijk vind om haar te slaan.

Met de andere oefeningen ging het wel beter, het was de eerste keer natuurlijk, dus is ff wennen, maar met het lopen en stilstaan ging het heel goed. En ze leert snel, want op een gegeven moment stopte ik en keek ik naar haar achterhand die daar stapte ze toen mee opzij (en dat is ook de bedoeling).

Monty Robberts ken ik alleen van naam, ik weet niet wat zijn methode is.

Ik mag wel mijn clicker gaan gebruiken, dat vind ik wel fijn, want dat werkt echt heel goed. Dan heb ik ook haar volle aandacht en werkt makkelijker. Afgelopen maandag werkten we niet met een beloning in de vorm van voer. Maar dat mag ik dus ook gaan doen.

Bijten doet ze al een stuk minder, het is meer happen met haar lippen nu. Maar andere mensen moeten wel uitkijken bij haar. Een jongen van 13 verzorgde haar, maar zij dreef hem in de hoek en ze beet hem. Dus ik heb gezegd dat ik niet meer wil dat hij haar verzorgd, hij heeft het overwicht al helemaal niet en dat maakt het voor mij dan NOG lastiger.

Trappen en bokken doet ze eigenlijk altijd tijdens het rennen. Als ik haar opjaag met de zweep (dat lukt nu wél) maar ook als ze uit zichzelf gaat rennen. Ze heeft dus al van zichzelf losse achterbeentjes. Als de leadrope haar raakt, dan slaat ze soms terug. Maar omdat ik niet weet wanneer, ben ik daar heel voorzichtig in en dat weet ze natuurlijk gelijk. Ze had trouwens wel op een haar na mijn intructrice geraakt op haar hoofd.

Ben benieuwd hoe het aankomende maandag gaat. Ik hou jullie op de hoogte. En tips en adviezen zijn natuurlijk altijd welkom.
Claudje

Bericht door Claudje » za 28 nov 2009, 14:14

Klinkt als een pittige tante, die Dani... Ik moet zeggen, Caylinn was misschien bij iemand anders ook wel zo
geworden aangezien ze ook best pittig uit de hoek kan komen. Ik ben zelf echter heel streng geweest vanaf
het begin (ben ik altijd met paarden, met heel veel dingen :=) en ik heb er nu wel baat bij! Jammer dat je zo
ver weg woont, anders had ik je graag willen helpen (of even paardjes ruilen :D)
:L Caylinn Mae (Stedjeblakken x Sebastian) :L

Afbeelding

Ereplaatsje voor :+: Ullwinn (v. Halldor) en Marga (v. Sebastian) :+:
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » za 28 nov 2009, 16:08

Succes Anna! Komt vast wel goed, bij de een gaat het gewoon wat makkelijker dan bij de ander!

Damaris heeft zich weer van d'r beste kant laten zien. Wat een mega braaf paard is het ook! Ze is mee geweest naar Ivonne als ondersteuning voor Finnea en heeft zich echt top gedragen. Alleen het eerste stukje op de trailer maakten de dames veel herrie, maar daarna ging het top. Terugweg alleen ging ook super! Ze heeft geen kik gegeven. Dus ze had wel een flinke schep biks verdiend :D
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » za 28 nov 2009, 16:13

Wat super van Damaris zeg dat ze zo braaf was!

Dakota verveelt zich de blubber buiten in de paddock, momenteel
is hij bezig met "hoe sloop ik de deken van mijn paddock genootjes" :(
Gelukkig wordt er af en toe een dreigend bokje uitgedeeld, hopelijk
laat hij het wel om zo aan andermans dekens te zitten.

Annemarie

Bericht door Annemarie » za 28 nov 2009, 16:33

Damaris is echt een braverd ja. Vooral met afladen toen Denise ineens alleen een touwtje had :o 8)7 :D .
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Cindy+Uniek

Bericht door Cindy+Uniek » za 28 nov 2009, 19:12

wat grappig dat je damaris mee hebt genomen en dat die alleen terug ook nog rustig was!
ik denk dat die van mij zich dan nóg drukker zouden maken :D

@ dree, dat is balen... als ze andersmans dekens gaan slopen, want vaak willen de eigenaren die deken vergoed zien door het baasje.....

bij een vriendin op stal staat er 1 die alles aanvreet... zijn de anderen dan ook niet blij mee!

morgen komt het haflingerveulen erbij in beusichem, ik hoop dat dj zich netjes gedraagt :))
ben benieuwd! als het een beetje weer is maak ik ook wat foto's :D
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Reinou
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Reinou » ma 30 nov 2009, 07:51

Dat moment vergeten we idd. niet snel Annemarie :+

@ Cindy: het was ook eigenlijk niet de bedoeling om haar mee te nemen, had liever een van de oudere merries gewild. Maar naast Yli bleef er geen ruimte over en Liesje is een beetje mieperig de laatste tijd. Dus bleef Damaris over. Die was uiteindelijk minstens zo braaf als d'r oudere zussen :D
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » ma 30 nov 2009, 18:01

Goed dat ze zo braaf was! Is ook meteen een goede ervaring voor haar :)

Anna, hoe gaat het nu met Dani?

Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » di 01 dec 2009, 11:44

Gisteren weer les gehad. Denk toch wel dat een uur een beetje te lang is. We begonnen heel goed, stappen en stilstaan ging perfect! Ook wijken voor druk ging allemaal goed. Op een gegeven moment geslalomt met pionnen, maar dat vond ze helemaal niks. Ze begon als een gek te schrapen en te trappen naar die pion nen. Daarna ging ze weer snuffelen en oppakken en dan weer trappen! Echt een clown. Moest er ook om lachen (mag eigenlijk niet, want het is heel stout, maar ja...). Na 3 kwartier zijn we het helemaal zat en dan raak je gefrustreerd omdat het niet meer lukt. Dus nog ff staan kletsen en verder niet teveel meer gevraagd. Ben op zich wel tevreden en voel me rustiger dan vorige keer.
Dreeke
Moderator
Contacteer:

Bericht door Dreeke » wo 02 dec 2009, 16:04

Dakota is echt volop aan het wisselen, bij een tandencheck vanmiddag zag ik weer een voortand die naar beneden wordt gedrukt door een andere tand, en een ondertand die los zat, dus ik duwde er met mn pink tegen, en die tand zat echt heel los! Verder niks aan gedaan, ineens hoorde ik wat vallen en jawel, dat was zn ondertand!
Heb nu thuis in een doosje een mooie boventand en een ondertand :D

Anna_Dani

Bericht door Anna_Dani » do 03 dec 2009, 06:31

Wauw wat leuk! Dani begint ook te wisselen, dus moet het ook maar in de gaten gaan houden.
Daphne

Bericht door Daphne » do 03 dec 2009, 22:04

Haha wat grappig Andrea!

Ik ben bezig met het plannen van een castratieafspraak voor Djimm...spannend! Zo snel als bekend is wanneer het kan gebeuren weet ik ook wanneer ik hem weer naar NL kan halen. Als Sinterklaas kado heb ik maar een nieuw stoer halster voor Djimm gekocht, ik vrees dat hij dat beebiehalster dat hij twee jaar geleden om had niet meer past :D
Evy
Contacteer:

Bericht door Evy » do 03 dec 2009, 22:31

Haha, dat denk ik ook niet :D
spannend hoor, dan is het eindelijk zo ver...Djimm wordt weer nederlander!!

Leuk dat je weer een tand heb Andrea!

Anna: Fijn dat het nu alweer wat beter gaat met Dani. Het kan best zijn dat een uur te lang is, jonge paarden hebben al een concentratie van 0,0 dus het is niet zo verwonderlijk dat ze dan vervelend begint te doen :)

Esther

Bericht door Esther » do 03 dec 2009, 23:44

Ik zou de lessen ook wat inkorten, anders verliest het zijn doel een beetje.. Paardje vindt het niet meer leuk en dan gaat het averechts, je moet stoppen als het nog leuk is, dan blijft het ook leuk voor het paard en vindt ze het de volgende keer ook weer leuk om mee te gaan.. Vind een uur ook wel heel lang voor zo'n jonkie..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gesloten