Castreerdilemma
Castreerdilemma
Sommigen van jullie zullen het tussen de regels door al wel gemerkt hebben in de laatste topics die ik plaatste.
Ik heb een dilemma betreft hengst houden of castreren van Eran.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E6WSRKGL.jpg
Eran is een Anton x Sanoesja (v. Arin) heeft op de veulenkeuring 36 punten en een A-premie behaald en was reservekampioen.
Eran is een ontzettend leuk paard en in mijn ogen ook behoorlijk goed gebouwd.
Hij heeft goede gangen en een leuk karakter en veel uitstraling.
Hij is 1.40 groot en nu 1,5 jaar jong.
Ik gun hem alle kansen in de wereld om te laten zien wat hij in zich heeft, op een reeele manier.
Als hij potentie heeft om dekhengst te worden wil ik hem als hengst laten uitgroeien. (opfok)
Maar is dit niet het geval dan laat ik hem liever castreren zodat hij geen last meer heeft van zijn hormonen.
Nu heb ik niet heel veel ervaring met de fokkerij en het fokdoel van fjorden, wel met die van andere rassen.
Ik heb al gehoord dat het fjordenpaardenstamboek streng selecteert wat hengsten betreft en dat vind ik een goede zaak.
Maar wat is nu wijsheid om te doen betreft Eran, castreren? of ziet iemand een potentieele dekhengst in hem, is zijn totaalplaatje(afstamming, exterieur, interieur, gangen etc) voldoende om hem voorlopig hengst te houden?
Ik heb het stamboek dezelfde vraag voorgelegd maar kreeg helaas het antwoord dat hij daarvoor naar een hengstenkeuring zou moeten komen.
Wie kan mij adviseren hierin en wat zijn jullie ideeen?
Foto's:
Op de veulenkeuring:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QBPQTVRD.jpg
een half jaar oud:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4JKJDEFG.jpg
1 jaar oud:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UTKRJY6P.jpghttp://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7NWMYS6H.jpg
1,5 jaar oud:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KWNSAG7R.jpghttp://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-E6WSRKGL.jpg
Afgelopen week:
http://lh4.ggpht.com/_s5MVfKG7hMQ/Swr1u ... 0_4605.JPG
http://lh4.ggpht.com/_s5MVfKG7hMQ/Swr2C ... 0_4611.JPG
Ik heb een dilemma betreft hengst houden of castreren van Eran.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E6WSRKGL.jpg
Eran is een Anton x Sanoesja (v. Arin) heeft op de veulenkeuring 36 punten en een A-premie behaald en was reservekampioen.
Eran is een ontzettend leuk paard en in mijn ogen ook behoorlijk goed gebouwd.
Hij heeft goede gangen en een leuk karakter en veel uitstraling.
Hij is 1.40 groot en nu 1,5 jaar jong.
Ik gun hem alle kansen in de wereld om te laten zien wat hij in zich heeft, op een reeele manier.
Als hij potentie heeft om dekhengst te worden wil ik hem als hengst laten uitgroeien. (opfok)
Maar is dit niet het geval dan laat ik hem liever castreren zodat hij geen last meer heeft van zijn hormonen.
Nu heb ik niet heel veel ervaring met de fokkerij en het fokdoel van fjorden, wel met die van andere rassen.
Ik heb al gehoord dat het fjordenpaardenstamboek streng selecteert wat hengsten betreft en dat vind ik een goede zaak.
Maar wat is nu wijsheid om te doen betreft Eran, castreren? of ziet iemand een potentieele dekhengst in hem, is zijn totaalplaatje(afstamming, exterieur, interieur, gangen etc) voldoende om hem voorlopig hengst te houden?
Ik heb het stamboek dezelfde vraag voorgelegd maar kreeg helaas het antwoord dat hij daarvoor naar een hengstenkeuring zou moeten komen.
Wie kan mij adviseren hierin en wat zijn jullie ideeen?
Foto's:
Op de veulenkeuring:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QBPQTVRD.jpg
een half jaar oud:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-4JKJDEFG.jpg
1 jaar oud:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UTKRJY6P.jpghttp://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-7NWMYS6H.jpg
1,5 jaar oud:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KWNSAG7R.jpghttp://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-E6WSRKGL.jpg
Afgelopen week:
http://lh4.ggpht.com/_s5MVfKG7hMQ/Swr1u ... 0_4605.JPG
http://lh4.ggpht.com/_s5MVfKG7hMQ/Swr2C ... 0_4611.JPG
Laatst gewijzigd door Eran op vr 27 nov 2009, 08:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Castreerdilemma
Ik zeg gelijk, ik heb geen verstand van hengsten en de keuring enz, dat kun je beter aan de kenners over laten (misschien Claudia en Annabel die toch wat vaker met fjordenhengsten bezig zijn dan de gemiddelde FW-er)
Maar merriehouders willen tegenwoordig fjorden die groot aan de maat zijn, niet te lomp (maar ook niet te iel), waar een stel goede gangen onder zitten, waar in de toekomst een leuke dressuurproef meegereden kan worden, en een mooie uitstraling, maar wel het fijne karakter van de fjord.
Volgens jou omschrijven voldoen Eran aan deze beschrijven, maar het is natuurlijk wachten hoe hij uitgroeit. Een goede veulen opfok tussen andere hengsten is sowieso niet verkeert, casteren kan altijd nog.
Maar merriehouders willen tegenwoordig fjorden die groot aan de maat zijn, niet te lomp (maar ook niet te iel), waar een stel goede gangen onder zitten, waar in de toekomst een leuke dressuurproef meegereden kan worden, en een mooie uitstraling, maar wel het fijne karakter van de fjord.
Volgens jou omschrijven voldoen Eran aan deze beschrijven, maar het is natuurlijk wachten hoe hij uitgroeit. Een goede veulen opfok tussen andere hengsten is sowieso niet verkeert, casteren kan altijd nog.
Leuk type, en klein hoeft niet te zeggen dat hij ook klein doorfokt (Inco is ook geen megahengst maar fokt wel dik over de 1,40 door).
Vind hem erg iel beenwerk hebben in vergelijking met zn veredr bouw, wel al mooi voor een 1,5 jarige qua breedte, niet meer zo puppie.
Heeft nog niet echt hengstenuitstraling (wel belangrijk voor een HK).
Maar de enige manier idd om te kijken of men denkt dat hij potentie heeft is naar de HK te gaan.
En stél dat hij door mag naar de volgende ronde en stél dat hij GGK wordt, is hij dan voor de verkoop of gewoon leuk om een ggk hengst op stal te hebben (ook belangrijke factor voor een def geoedkeuring).
Vind hem erg iel beenwerk hebben in vergelijking met zn veredr bouw, wel al mooi voor een 1,5 jarige qua breedte, niet meer zo puppie.
Heeft nog niet echt hengstenuitstraling (wel belangrijk voor een HK).
Maar de enige manier idd om te kijken of men denkt dat hij potentie heeft is naar de HK te gaan.
En stél dat hij door mag naar de volgende ronde en stél dat hij GGK wordt, is hij dan voor de verkoop of gewoon leuk om een ggk hengst op stal te hebben (ook belangrijke factor voor een def geoedkeuring).
Daar moest ik ook meteen aan denken!Viv schreef:En stél dat hij door mag naar de volgende ronde en stél dat hij GGK wordt, is hij dan voor de verkoop of gewoon leuk om een ggk hengst op stal te hebben (ook belangrijke factor voor een def geoedkeuring).
Niet dat ik ooit gedacht heb dat mijn fjord het kon maken op de HK (

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
Mijn mening, tja ik zou een opfok zoeken waarbij hij gewoon in een groep hengsten kan opgroeien tot hij 3 is. Dan heb naar huis halen en helemaal bekijken.
Hoe staat hij op zijn benen, gangen, bouw, is er wat mis mee, etc.
En dan gaan beslissen.
In een groep met andere jonge hengsten kan hij ook zeker zijn ei wel kwijt en hoeven de hormonen helemaal geen probleem te zijn.
Hoe staat hij op zijn benen, gangen, bouw, is er wat mis mee, etc.
En dan gaan beslissen.
In een groep met andere jonge hengsten kan hij ook zeker zijn ei wel kwijt en hoeven de hormonen helemaal geen probleem te zijn.
Giel
(Timor x Yanneke v. Sverre)
Norvyn
(Timor x Gentle v. Drafur)
Norvyn
- Cindy+Uniek
als hij echt al zo'n last heeft van zijn hormonen zou ik hem naar een hengstenopfok brengen 
(dj had gelukkig nooit ergens last van)
als dj er door was gekomen dan had ik hem die 3 dekseizoenen ergens heen willen brengen(hengstenstation oid), want zelf dat lukt natuurlijk amper, maar daarna idd...
dan had ik hem toch weer thuis willen hebben óf gezien de gewijzigde situatie misschien wel verkocht
maar idd wat wil jij dan?
wil je hem echt graag houden om wie hij is, dan zal het dus ook in jouw geval makkelijker zijn om te castreren
en anders kan je hem natuurlijk na de HK altijd nog castreren of verkopen als potentiele dekhengst...

(dj had gelukkig nooit ergens last van)
als dj er door was gekomen dan had ik hem die 3 dekseizoenen ergens heen willen brengen(hengstenstation oid), want zelf dat lukt natuurlijk amper, maar daarna idd...
dan had ik hem toch weer thuis willen hebben óf gezien de gewijzigde situatie misschien wel verkocht
maar idd wat wil jij dan?
wil je hem echt graag houden om wie hij is, dan zal het dus ook in jouw geval makkelijker zijn om te castreren
en anders kan je hem natuurlijk na de HK altijd nog castreren of verkopen als potentiele dekhengst...
Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
Bedankt voor de antwoorden tot dusver!
Mocht hij voor dekhengst gaan dan is hij hoogstwaarschijnlijk voor de verkoop, want ik heb zelf geen ambities betreft het houden van een fjorddekhengst.
Maar waar het mij om gaat is of hij daarvoor potentie heeft, zou het zonde vinden om hem te castreren terwijl hij misschien van waarde kan zijn voor zijn ras.
Maar aan de andere kant wil ik hem niet onnodig hengst houden als hij toch niet geschikt is voor het dekhengstschap, daarom mijn dilemma.
Hij is nu 1,5 jaar en 1.40 groot, dat vind ik dus niet klein voor een jong paard.

Ik snap dat uiteindelijk de jury etc bepaald of hij hengst mag blijven, maar als er nu al kenners zijn die zeggen, nee joh laat hem lekker castreren, of, hij heeft zeker potentie om naar de hengstenkeuring te gaan, dan zou dat mij een stukje helpen.
Mocht hij voor dekhengst gaan dan is hij hoogstwaarschijnlijk voor de verkoop, want ik heb zelf geen ambities betreft het houden van een fjorddekhengst.
Maar waar het mij om gaat is of hij daarvoor potentie heeft, zou het zonde vinden om hem te castreren terwijl hij misschien van waarde kan zijn voor zijn ras.
Maar aan de andere kant wil ik hem niet onnodig hengst houden als hij toch niet geschikt is voor het dekhengstschap, daarom mijn dilemma.
Hij is nu 1,5 jaar en 1.40 groot, dat vind ik dus niet klein voor een jong paard.

Ik snap dat uiteindelijk de jury etc bepaald of hij hengst mag blijven, maar als er nu al kenners zijn die zeggen, nee joh laat hem lekker castreren, of, hij heeft zeker potentie om naar de hengstenkeuring te gaan, dan zou dat mij een stukje helpen.
Laatst gewijzigd door Eran op zo 29 nov 2009, 14:06, 1 keer totaal gewijzigd.
- Cindy+Uniek
niemand kan je daar antwoord op geven... hij is nog jong, hij moet eerst nog uitgroeien, etc
en dan blijft het nog een jury-kwestie (kijk naar alco van claudia)
er zijn zoveel paarden die misschien wel dekhengst hadden kunnen worden, maar als iedereen vanuit dat punt zou kijken zou het erg druk worden op alle hengstenkeuringen
de meeste worden tenslotte rond hun eerste jaar gecastreerd omdat ze gewoon voor fijn rijpaardje gaan fungeren
dus ik zou dan toch kijken naar wat je er zelf mee wilt....
als wallie en dj nu niet overhoop hadden gelegen had ik dj nog steeds hengst gehad en had ik het misschien toch nog een keer geprobeerd op de HK, maar ook al was hij er niet door en hij was nog steeds zo braaf had ik hem misschien alsnog wel hengst gehouden gewoon voor mezelf, maar dat kan ik dan ook weer makkelijker door mijn eigen stal....
er zijn zoveel paarden die misschien wel dekhengst hadden kunnen worden, maar als iedereen vanuit dat punt zou kijken zou het erg druk worden op alle hengstenkeuringen

de meeste worden tenslotte rond hun eerste jaar gecastreerd omdat ze gewoon voor fijn rijpaardje gaan fungeren

als wallie en dj nu niet overhoop hadden gelegen had ik dj nog steeds hengst gehad en had ik het misschien toch nog een keer geprobeerd op de HK, maar ook al was hij er niet door en hij was nog steeds zo braaf had ik hem misschien alsnog wel hengst gehouden gewoon voor mezelf, maar dat kan ik dan ook weer makkelijker door mijn eigen stal....
- rocky&moby
Wat wil jezelf Als je hem eiegenlijk als rijpaard wil houden zeg ik ruin hem.
Hou je hemzowiezo voor de verkoop kan je het proberen, gooi hem dan lekker in de opfok en haal hem met 3 jaar terug.
Dan kan je eenkenner laten kijken of het de moeite is zo niet ruinen, inrijden en verkopen.
Hou je hemzowiezo voor de verkoop kan je het proberen, gooi hem dan lekker in de opfok en haal hem met 3 jaar terug.
Dan kan je eenkenner laten kijken of het de moeite is zo niet ruinen, inrijden en verkopen.
Bedankt voor alle antwoorden.Cindy+Uniek schreef:niemand kan je daar antwoord op geven... hij is nog jong, hij moet eerst nog uitgroeien, etc
Natuurlijk begrijp ik dat een paard pas als volwassene echt laat zien wat hij waard is/in zich heeft.
Maar van jonge dieren kan je wel een inschatting maken als je kijkt hoe ze opgroeien, en als je kijkt naar afstamming en karakter.
Het totaalplaatje moet kloppen.
Als er bijvoorbeeld al tig dekhengsten voortkomen uit 1 bepaalde vaderhengst dan is het vrij zinloos om er nog 1 dekhengst te laten worden tenzij deze wel heel uitzonderlijk goed is.
Een mooi paard hoeft geen goede dekhengst te zijn en zo weet ik nog wel tig voorbeelden/argumenten.
Een jury bepaald uiteindelijk en keuringen zijn strenge selecties, prima, maar als Eran het in zich heeft qua totaalplaatje om een goede gooi te doen op een hengstenkeuring en verder, dan wil ik hem die kans gunnen, dat is ten slotte ook goed voor de prestaties van zijn ouders en voor het stamboek.
En daarmee wil ik ook niet enkel denken aan wat ík met hem wil, als zijn genen en overige goed genoeg zijn en er een leuke/goede dekhengst in hem schuilt dan zou het egoistisch zijn om hem voor mijzelf te castreren.
Maar als ervaren fjordenmensen nu al dingen zien of weten gezien afstamming en totaalplaatje van Eran, en daarbij denken dat hij een leuk sport/rij/familie-paard kan worden maar niet meer dan dat, dan castreer ik hem liever.
Hij mag bij mij hengst of ruin zijn, dat maakt mij niet uit.
Alleen als hij hengst blijft moet ik een opfok voor hem vinden of een nieuwe eigenaar die hem hengst wil laten en ermee naar de hengstenkeuring wil, en de mogelijkheid heeft om hem in groepsverband op te laten groeien.
Als hij ruin wordt dan kan hij bij mijn andere paarden in kuddeverband opgroeien.
Dat is mijn dilemma...
Ik zou zeggen. lekker laten ruinen en er zelf van genieten!!
Het is gewoon heel moeilijk om als particulier een hengst door de hengsten keuring te krijgen en het kost ook nog eens een hoop geld(als ik het goed begrepen heb).
Maar goed het is natuurlijk helemaal je eigen keus!
Het is gewoon heel moeilijk om als particulier een hengst door de hengsten keuring te krijgen en het kost ook nog eens een hoop geld(als ik het goed begrepen heb).
Maar goed het is natuurlijk helemaal je eigen keus!
Apollo (Timor x Gardar) 21-05-2004
- Cindy+Uniek
ja maar zoals ik al zei 'als iedereen zo dacht zou er geen hengst meer gecastreerd worden
'
ik zou toch echt naar mezelf kijken...
en als het jou op dit moment niet uit maakt, dán kan je hem beter in opfok zetten en het proberen...
ik vind persoonlijk alleen dat er al zoveel antons zijn?!
weet eigenlijk niet hoe dat met dekhengsten zelf zit hoor qua bloedlijnen, maar als je kijkt hoeveel nakomelingen er per jaar van anton alleen al bij komen....

ik zou toch echt naar mezelf kijken...
en als het jou op dit moment niet uit maakt, dán kan je hem beter in opfok zetten en het proberen...
ik vind persoonlijk alleen dat er al zoveel antons zijn?!
weet eigenlijk niet hoe dat met dekhengsten zelf zit hoor qua bloedlijnen, maar als je kijkt hoeveel nakomelingen er per jaar van anton alleen al bij komen....
En dát is dus precies waarom ik jullie om advies vraag.Cindy+Uniek schreef:ik vind persoonlijk alleen dat er al zoveel antons zijn?!
Ik begrijp dat het uiteindelijk mijn eigen keuze is, maar ben op zoek naar een beetje advies omdat ik niet echt thuis ben in de fjorden en dus niet goed in kan schatten wat voor kansen Eran zou hebben.
Ik zie dat het een mooi en goed paard is, heb ervaring genoeg met andere rassen, maar ben te weinig ervaren met wat dit stamboek en haar leden graag in het ras wil zien en wat er al is aan genenpoel en wat men er nog bij wil etc.
Laatst gewijzigd door Eran op ma 30 nov 2009, 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
@ Cindy: dat er veel Anton nakomelingen zijn zegt wel iets over de gewildheid van Anton. En niet te vergeten de kwaliteit.
Dus in dat opzicht zou het juist goed zijn om deze kwaliteit te willen behouden in het stamboek.
(Snap best jou punt, maar als alle jonge hengsten die afstammen van een 'goed' gewilde hengst niet naar de HK zouden moeten komen. Dan denk ik dat je met erg weinig paarden kan aankomen)
Niet alleen Anton heeft deze aantallen aan nakomelingen.
Dus in dat opzicht zou het juist goed zijn om deze kwaliteit te willen behouden in het stamboek.
(Snap best jou punt, maar als alle jonge hengsten die afstammen van een 'goed' gewilde hengst niet naar de HK zouden moeten komen. Dan denk ik dat je met erg weinig paarden kan aankomen)
Niet alleen Anton heeft deze aantallen aan nakomelingen.
Giel
Norvyn
Norvyn
Betreft leeftijd gezien zou het inderdaad mooi zijn als er een gedegen opvolger gaat komen die die generatie voortzet. Zo is het ook altijd jammer dat er geen opvolger van o.a. Tunar is gekomen. Hengsten die hun sporen hebben nagelaten in de fokkerij. Hij heeft dat wel in de vorm van vele merries, maar geen dekhengst.
Geluk is de vrucht van intens werk
Ik zou het wel goed vinden als er een ggk dekhengst van Anton zou zijn. Hij wordt er niet jonger op en geeft gewoon qua kwaliteit hele leuke paarden. Dan is het mooi als er een ggk nakomeling van hem is om te gebruiken.. Maar dat vind ik wel van meer hengsten..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Ik zou waarschijnlijk laten ruinen omdat ik mijn dier bij mij zou willen houden en als ruin betere opties heb om hem op een voor het paard plezierige manier te houden.
@ Annabel er waren volgens mee twee goedgekeurde nakomelingen van Tunar (Larsto en Lestor) maar die hebben helaas eerder het loodje gelegd dan hun paps.
@ Annabel er waren volgens mee twee goedgekeurde nakomelingen van Tunar (Larsto en Lestor) maar die hebben helaas eerder het loodje gelegd dan hun paps.
Morgan!! 
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010

----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Er zijn inderdaad al veel Anton nakomelingen, maar allemaal in ruin of merrievorm. Er is geen enkele dekhengst van deze elitehengst. Als je dan een goede hengst hebt waar je vertrouwen in hebt, dan zou ik hem inderdaad in een opfok zetten om te kijken wat het wordt.
De minpunten die ik nu kan ontdekken kunnen allemaal wegtrekken/groeien. Zo vind ik hem vrij iel op de benen en kan ik ook niet zeggen dat hij een hengstenuitstraling heeft. Hij is echter pas 1,5 jaar dus dat kan nog alle kanten op.
Zet hem anders nog een half jaar/jaar weg in de opfok (eifelopfok is bijv. een super adres) en maak dan nog eens de balans op. Dan is hij ook weer wat ouder en worden zijn uiteindelijke vormen ook weer wat meer zichtbaar.
De minpunten die ik nu kan ontdekken kunnen allemaal wegtrekken/groeien. Zo vind ik hem vrij iel op de benen en kan ik ook niet zeggen dat hij een hengstenuitstraling heeft. Hij is echter pas 1,5 jaar dus dat kan nog alle kanten op.
Zet hem anders nog een half jaar/jaar weg in de opfok (eifelopfok is bijv. een super adres) en maak dan nog eens de balans op. Dan is hij ook weer wat ouder en worden zijn uiteindelijke vormen ook weer wat meer zichtbaar.
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
- Janine
- Moderator
- Contacteer:
Zeker als hij qua kwaliteit weer een stapje beter is als de vaderEsther schreef:Ik zou het wel goed vinden als er een ggk dekhengst van Anton zou zijn. Hij wordt er niet jonger op en geeft gewoon qua kwaliteit hele leuke paarden. Dan is het mooi als er een ggk nakomeling van hem is om te gebruiken.. Maar dat vind ik wel van meer hengsten..

Ongeacht de kwaliteit van jouw hengst is het voor een particulier volgensmij bijna onmogelijk om een hengst ggk te krijgen bij dit stamboek.......
Misschien is dit een negatieve uitspraak, maar is 't niet ook gewoon waar?
Misschien is dit een negatieve uitspraak, maar is 't niet ook gewoon waar?
Adanco, Jars x Eros
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008
L2 Fjordsport
Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..
Ruinenkampioen Rolde 2007/2009 beide met 39 punten!
Reserve ruinenkampioen Rolde 2010
Ruinenkampioen Rolde 2011
AA certificaat zadelproef 2008
L2 Fjordsport
Mijn liefste, maar dan ook echt allerliefste vriend..