Fjorden onder dekens met halzen
Fjorden onder dekens met halzen
Misschien bestaat er al zo'n topic maar ik kon het zo snel niet vinden.
Ik ben van plan mijn fjord te scheren omdat hij dit jaar wel een ontzettend dikke vacht krijgt. Ik rij hem dagelijks intensief en het duurt steeds langer voor hij een beetje droog is. Hij staat wel onder een deken op dit moment. Mijn fjord staat in een buitenstal.
Nu wil ik hem scheren en dan gelijk een deken met hals opdoen. Helaas is het bekend dat Fjorden en halsdekens niet echt een goede combi is als de manen geknipt zijn. Als je er een hals overlegd worden de manen naar beneden gedrukt.
Heeft iemand een oplossing om toch een hals op te leggen zonder dat de manen plat gedrukt worden?
Ik ben van plan mijn fjord te scheren omdat hij dit jaar wel een ontzettend dikke vacht krijgt. Ik rij hem dagelijks intensief en het duurt steeds langer voor hij een beetje droog is. Hij staat wel onder een deken op dit moment. Mijn fjord staat in een buitenstal.
Nu wil ik hem scheren en dan gelijk een deken met hals opdoen. Helaas is het bekend dat Fjorden en halsdekens niet echt een goede combi is als de manen geknipt zijn. Als je er een hals overlegd worden de manen naar beneden gedrukt.
Heeft iemand een oplossing om toch een hals op te leggen zonder dat de manen plat gedrukt worden?
Yellow SportFjord (L)
Jaarkampioen L2 Klasse
M1 Startgerechtigd
L2+10 / M1 + 0
Jaarkampioen L2 Klasse
M1 Startgerechtigd
L2+10 / M1 + 0
- Brittlover
Re: Fjorden onder dekens met halzen
ruime hals en de manen vrij kort knippen.
ik heb trouwens op stal de halsdeken af.
maar geloof dat ik o ongeveer de enige ben die een halsdeken gebruikt.
ik heb trouwens op stal de halsdeken af.
maar geloof dat ik o ongeveer de enige ben die een halsdeken gebruikt.
Brittje is een topper
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
zadelproef en menproef een A
knhs Z+1
De hals die bij de lengtemaat van je deken hoort is meestal te klein voor je fjord, en daarbij heb je nog het probleem van de manen.
Die van mij is ook helemaal kaal geschoren en staat in een buitenstal, gaat ook prima zonder hals (ze krijgt niet meer haren terug op haar hals dan op de rest van haar lijf...)
Die van mij is ook helemaal kaal geschoren en staat in een buitenstal, gaat ook prima zonder hals (ze krijgt niet meer haren terug op haar hals dan op de rest van haar lijf...)
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
De hals van een halsdeken past inderdaad meestal niet bij een fjord.
Dit is nog op te lossen door een deken met een losse hals te gebruiken in een maat groter.
Maar een geschoren fjord kan heel goed zonder halsdeken hoor! zelfs als ze na het scheren ook nog naar buiten gaan.
Om gevallen manen zal je altijd houden bij een halsdeken.
Dit is nog op te lossen door een deken met een losse hals te gebruiken in een maat groter.
Maar een geschoren fjord kan heel goed zonder halsdeken hoor! zelfs als ze na het scheren ook nog naar buiten gaan.
Om gevallen manen zal je altijd houden bij een halsdeken.
Muis Keurmerrie!
Mama van: Wilmar-Ymke-Zizzle-Dewi-Fayah-Guuske-Haribo
Ik wil mijn fjord ook scheren en ook een halsdeken op doen (losse hals) Alleen jullie zeggen een fjord kan best zonder halsdeken, maar hij maakt toch niet voor niets haar aan op zijn hals.... Als ik hem dan scheer en geen hals op doe wordt hij buiten toch koud op zijn hals?? Dat haar heeft daar toch z'n functie?
Daarom had ik vorig jaar een afdakje op d'r hals geschoren..
Wat dwaas, maar ach.. Als baasje moet je wel eens wat.
En ja, zo hebben we ook gewoon gestart...
http://lh4.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SQoMb ... %20019.JPG
Wat dwaas, maar ach.. Als baasje moet je wel eens wat.
En ja, zo hebben we ook gewoon gestart...
http://lh4.ggpht.com/_K_-98rq2IWw/SQoMb ... %20019.JPG
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Zo kan het ook inderdaad, het lijkt wel niet zo mooi, maar wel fjord vriendelijk.
- svennieboy
Die dikke vacht die ze aanmaken zit nog in de genen van het beestje dus word niet echt aangemaakt voor het klimaat dat hier in nederland heerst volgens mij. Heb Sven nu een maand geleden geschoren en gewoon een ongevoerde deken kon hij het nog super mee doen. Alleen hij staat dan s'avonds vanaf 8 uur gaat hij op stal. Heb een dikkere geprobeerd maar stond er gewoon onder te zweten. Over een dikke maand scheer ik hem denk ik weer en dan toch maar een slagje dikker erop maar meer word het ook niet. Dus zo'n hals is volgens mij niet echt nodig voor onze beestjes. En het is idd zonde van je mooie kapsel vind ik met een gewone deken al. Laatste stukje ligt helemaal plat in de winter 

Startgerechtigd voor de L1
We gaan ervoor!!!!!
We gaan ervoor!!!!!
Alco staat nu dus geschoren ZONDER deken op stal en hij is echt niet koud.
Ik vond het heel zielig zonder maar hij laat gewoon niets heel. en ik ben niet van plan om 7 dekens in week weg te gooien.
Ik voel ieder avond,en ochtend (zelfs 's nachts, als ik niet kan slapen) en zijn hals , romp en benen zijn niet koud.
Hij staat in een buitenstal met een afdak.
Zijn haren zijn nog echt netjes kort.
Ik ben zeker van mening dat een fjord geen halsdeken nodig heeft.
Dat had ik bij Pino ook nooit en nooit problemen.
Ik vond het heel zielig zonder maar hij laat gewoon niets heel. en ik ben niet van plan om 7 dekens in week weg te gooien.
Ik voel ieder avond,en ochtend (zelfs 's nachts, als ik niet kan slapen) en zijn hals , romp en benen zijn niet koud.
Hij staat in een buitenstal met een afdak.
Zijn haren zijn nog echt netjes kort.
Ik ben zeker van mening dat een fjord geen halsdeken nodig heeft.
Dat had ik bij Pino ook nooit en nooit problemen.
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
@josé: karevs hals ik ook 90% geschoren, en de haren op de hals groeien niet sneller aan als de rest, kijk maar eens 

als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Bedankt voor de reacties. Yellow staat ook alleen maar overdag buiten, 's avonds gaat hij naar binnen. Ik vind het heel vervelend als ik gereden of gelest heb dat het zo lang duurt voor hij droog is.
Yellow SportFjord (L)
Jaarkampioen L2 Klasse
M1 Startgerechtigd
L2+10 / M1 + 0
Jaarkampioen L2 Klasse
M1 Startgerechtigd
L2+10 / M1 + 0
jose79 schreef:Ik wil mijn fjord ook scheren en ook een halsdeken op doen (losse hals) Alleen jullie zeggen een fjord kan best zonder halsdeken, maar hij maakt toch niet voor niets haar aan op zijn hals.... Als ik hem dan scheer en geen hals op doe wordt hij buiten toch koud op zijn hals?? Dat haar heeft daar toch z'n functie?
hij maakt ook niet voor niets haar aan op de rest van zijn lijf, doe je dan ook bandages en een buikflap en een hoofdkap om ofzo?
Hij kan heel goed zonder zo'n halsdeken, een paard dat geen of weinig vacht aanmaakt kan dat toch ook? Zo'n fjord is gewoon erfelijk belast met een pak haar aanmaken in de winter, maar hier wordt het alleen bijna nooit -20 dus is echt geen halsdeken nodig.
Muis Keurmerrie!
Ik zeg toch ook niet dat ik zijn benen en hoofd ga scheren.....Vera schreef:jose79 schreef:Ik wil mijn fjord ook scheren en ook een halsdeken op doen (losse hals) Alleen jullie zeggen een fjord kan best zonder halsdeken, maar hij maakt toch niet voor niets haar aan op zijn hals.... Als ik hem dan scheer en geen hals op doe wordt hij buiten toch koud op zijn hals?? Dat haar heeft daar toch z'n functie?
hij maakt ook niet voor niets haar aan op de rest van zijn lijf, doe je dan ook bandages en een buikflap en een hoofdkap om ofzo?
Hij kan heel goed zonder zo'n halsdeken, een paard dat geen of weinig vacht aanmaakt kan dat toch ook? Zo'n fjord is gewoon erfelijk belast met een pak haar aanmaken in de winter, maar hier wordt het alleen bijna nooit -20 dus is echt geen halsdeken nodig.
Nou ik denk dat ik dan ook maar zonder halsdeken ga proberen, ik heb mijn vorige fjord ook wel geschoren en geen halsdeken opgedaan. Maar toen dacht ik daar nog niet zo over na.
Bedankt voor jullie reacties, zo komen we er wel

Danc schoor ik ook altijd helemaal(behalve hoofd en benen, en deed een deken op zonder hals ging prima!Niks zweet oid!
Prizly word straks ook helemaal gescheerd en dan krijgt ze ook een halsdeken op en ik zie dat het wel een ruime halsdeken mag zijn, en die heb ik wel.
Alleen moet hem nog ietsjes kleiner maken want het is full en ze heeft maar een klein nekje.xD

Prizly(briggen×myrstein): L1+5 (l)verkocht
Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Kora(wobke×remmelt): Nog niet gestart(l)
Moet goedkomen hoor José
Mijn paardjes stonden zelf 24/7 (met stal) buiten, helemaal geschoren en zonder halsdeken. Die lagen zelfs nog languit in de sneeuw 

Ereplaatsje voor