Het 16+ fjorden topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
nancy imka

Re: Het 16+ fjorden topic

Bericht door nancy imka » di 13 okt 2009, 07:26

Bedankt voor het meedenken. Het is idd een idee wat je zegt ja! Misschien eens bekijken of we er iets mee kunnen.

Imka krijgt heel beperkt te eten. Ze krijgt qua krachtvoer alleen maar zemelen en soms een handje schillen en een paar wortels. Verder krijgt ze niks geen brood meer en staat ze op het land dag en nacht met haar graskorf om. Ik zou eens moeten kijken of ze misschien die graskorf ook in de paddock om kan houden. Weet niet of ze ermee kan eten... Eens uitproberen. Zo kan ze toch altijd eten!

Met oud/arm hooi heb je vaak al weer dat je het moet gaan nat maken. Droog hooi is echt niet meer te doen voor haar!
Gister heb ik weer een voor ons doen aardig rondje gemaakt. En jeetje wat was die druk. Het laatste stuk heb ik er naast gelopen om haar rustig op adem te krijgen!
Het is ook niet zo dat ze niet wil lopen omdat ze het wat benauwder heeft. Ze zou gewoon door blijven lopen. Ze mag van mij ook stukjes draven en galloperen maar daarna heb ik echt moeite om dr rustig te krijgen/houden. En dat vind ik dan moeilijk omdat ik bang ben om in dr longen nog meer schade te krijgen.

Ze is trouwens helemaal niet meer zo benauwd als afgelopen zomer! Dus dat is wel heel fijn!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 13 okt 2009, 09:20

Wat ook heel goed zou kunnen helpen, voor het rijden en het minder benauwd krijgen, is even halve hals en borst scheren. Dat geeft heel veel extra lucht aan je paardje, het scheelt zoveel warmte.

Makkelijk te weken is hooi als je één of twee plakken in een hooinet stopt en deze rechtop in zo'n rechthoekige prullenbak vol water zet. Paar uur laten weken, dan het hooinet uit de prullenbak trekken en ophangen, kan het water er weer uit lopen en voeren maar.
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
roos

Bericht door roos » di 13 okt 2009, 18:42

Danc ga ik weer wat meer voeren, die valt weer zo in. Vrijdag komt de smid en volgende week donderdag de fysio
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Dancer Trotse mama van Jasmijn en Boy
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Dreeke schreef:Jeetje wat een langpootmug :D
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 13 okt 2009, 20:09

Wat voer jij Danc dan Roos?
Ik vind het maar lastig, de laatste twee jaar verliest Ilonk vooral spekjes ipv ze er weer bij te krijgen. Ze krijgt ruim voldoende kuil/hooi 's morgens, 's middags mag ze op het pad grazen (meestal minimaal een uur, vaak langer) en 's avonds krijgt ze nog een flinke strook gras bij (wel een beetje oud en doorgeschoten).
Daarnaast krijgt ze een schep Subli Seniores Priores (als je dat weekt heb je 4 scheppen) een schep of twee brok, ligt er aan of ik rijd of niet, met Subli EM.
Dan nog houd het niet over wat ik er op kan houden aan spekjes. Als het regent heeft ze een Bucas op, dus ze hoeft zichzelf niet warm te houden of op te drogen.
Ik vind het maar lastig...
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
harsan

Bericht door harsan » wo 14 okt 2009, 06:45

Lastig he, oudjes op gewicht houden. Wij kregen van onze DA het advies om ons oudje Marshall Senior te gaan voeren (een soort Bejaarden muesli) met daar overheen wat lijnzaadolie. Verder alleen hooi en gras. Hij deed het er super op! Het heeft namelijk geen enkele zin om heel veel voer te gaan geven als ze afvallen i.v.m. ouderdom. Het lichaam neemt op wat ze nodig hebben, de rest gaat er gewoon weer uit. (bovendien moeten de darmen bij heel veel voeraanbod ook weer harder werken en dat kost ook weer energie...)
Maar goed...ouderdom komt nu eenmaal met gebreken....

Overigens...soms moet je ook gewoon accepteren dat je oudje er niet meer als een jonge god uitziet! De meeste jonge fjorden hebben nogal wat (teveel) spekjes. Voor een oudje is het helemaal niet verkeerd om daar niet teveel van te hebben i.v.m. gewrichtsproblemen etc. Gewoon af en toe eens aan de DA vragen wat hij van de conditie van je paard vindt. Tenslotte is een DA altijd meer objectief dan een overbezorgde eigenaar... (hier spreekt iemand uit ervaring :D )
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 14 okt 2009, 07:45

Helemaal mee eens hoor dat het gezonder is minder spekjes te hebben, maar ik vind dat er wel ietsje meer op zou mogen (alleen al voor het mooi want fit is ze wel, ze draaft nog rustig 30 km).
Vriendin van mij is DA en die kent Ilonk al vanaf dat ze 3 is. Volgens haar ziet ze er voor 21 prima uit, maar ik zie haar toch vooral nog als het sportpaard dat ze was en die zag er (ook afgetrained maar beduidend) minder iel uit.
harsan

Bericht door harsan » do 15 okt 2009, 18:36

Ilonka, als jouw paardje altijd volop gespierd is geweest dan is het niet zo raar dat ze nu wat iel lijkt. Haar spiermassa neemt af en dat ga je zien. Als de DA zegt dat ze er goed uit ziet en ze is nog zo fit....gewoon lekker in je handen knijpen dat je oudje nog zo fief is!!! Het lijkt me gewoon een super fitte bejaarde!!! Genieten hoor! Zorgen maken kan altijd nog als ze echt in d"r herfstdagen komt!
Harry: 1-1-1972 - 4-2-2008 Voor altijd in mijn hart; Dank voor al je wijsheid
Daantje: 18-6-2007: Hoe prachtig kan een fjord zijn...
Dane Hamlet: 8-4-2011 Mijn perfecte Deense prins
Ilonka

Bericht door Ilonka » do 15 okt 2009, 20:15

Harsan bedankt voor het relativeren! Dat had ik even nodig geloof ik. Inderdaad is ze spieren aan kwijt raken doordat ze niet meer het 'echte' werk doet.
Ik geniet met volle teugen van mijn fitte bejaarde, en volgens mij geniet zijn ook nog volop van wat ik met haar doe. Op naar de herfstrit van het stamboek!
nancy imka

Bericht door nancy imka » vr 16 okt 2009, 08:05

Pff gister weer over het veld gevlogen met Imka. Wat een oude gek is dat zeg... Ik was meteen klaar met rijden! Dees is er nog wel op gegaan en die had helemaal spierpijn! Ze zeggen wel eens hou ouder hoe gekker nou het klopt...!

En ze was gewoon ook niet te stoppen he! Ze bleef gaan. Gewoon stappen was er niet bij!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Ilonka

Bericht door Ilonka » vr 16 okt 2009, 21:15

Hihi, die Imka. Inderdaad hoe ouder hoe gekker hoor, het klopt is bij Ilonk ook zo :D
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » ma 19 okt 2009, 13:04

mijn oudje doet het goed op een basis brok van pavo met hypostar reform meuslie.

Gelukkig heeft moby eeuwige vetjes hihi.
Ilonka

Bericht door Ilonka » ma 19 okt 2009, 18:02

En volgens mij scheelt het toch nog 4 jaar met Ilonk bijvoorbeeld. Ilonk is pas de laatste twee jaar lastiger op gewicht te houden.
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 19 okt 2009, 19:06

Ik heb vandaag echt heerlijk gereden 35 min met in en uitstappen erbij. Ik heb toch mn stoute schoenen weer aangetrokken en ben weer op het veltje gaan rijden. Heb het er erg warm van gekregen maar we hebben even kunnen draven en galloperen! Scheelt toch wel een hoop ijzers als ik een beetje kan rijden op het veld ipv alleen maar op het asfalt.
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
roos

Bericht door roos » di 20 okt 2009, 10:10

Wat fijn Nancy dat je lekker hebt gereden!

Danc is gisteren naar de smid geweest en weer braaf zoals altijd. Donderdag de fysio
nancy imka schreef:Jeetje de tijd gaat idd heel hard als je het zo bekijkt. Ene hij ziet er nog goed uit hoor voor zn leeftijd net een jonge god :D
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » di 20 okt 2009, 18:08

Ilonka schreef:En volgens mij scheelt het toch nog 4 jaar met Ilonk bijvoorbeeld. Ilonk is pas de laatste twee jaar lastiger op gewicht te houden.

Mwa valt bij Iwan nog wel wat mee, maar hij is nooit een vette geweest. Als ie wel een paar kilo afvalt dan zie je dat wel direct aan zijn ruggeraatje.
Volgende week krijgt Iwan wel weer zijn racestreep, ondanks dat hij al onder een dekentje staat heeft hij al redelijk veel vacht aangemaakt en heeft het dus snel warm met rijden.
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 20 okt 2009, 18:36

Ja zal inderdaad ook wel per paard verschillen. Maar ik denk dat hoe ouder hoe lastiger op gewicht houden (als ze dat gewicht niet hebben, als er al spek genoeg zit zal het makkelijker zijn.)
Fijn dat Iwan ook geschoren wordt, Ilonk heeft een dekenmodel, scheelt zoveel! Die had ook al een flinke vacht.

Goedzo Nancy lekker rijden met Imka, geniet er maar van!
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 20 okt 2009, 19:36

Vandaag had Imka weer een rustig dagje! We hebben grondwerk gedaan, nou ja we Desire en Imka samen. En om te beginnen maar heel even anders staat ze morgen stijf van de spierpijn! Volgens mij begint ze wel wat in te vallen dus het gaat weer de goeie kant op!

@ Roos hoe lang doet Dancer met zn ijzers?

@ Ilonka heeft ze met zo'n race streep geen deken nodig?
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Ilonka

Bericht door Ilonka » di 20 okt 2009, 19:59

He wat fijn dat ze wat begint af te vallen!

Nancy met een racestreep zou ik zelf geen deken op doen denk ik, tenzij het erg nat weer is. Ilonk heeft nu het dekenmodel (dus hele hals/borst en halve buik + stukje achterbeen) en omdat ze al niet zo in de vetjes zit heeft ze nu haar Bucas op (onder haar Boett).
roos

Bericht door roos » wo 21 okt 2009, 18:16

@Nancy; Danc doet gemiddeld 8 weken met zijn ijzers. Gek genoeg deed hij jaren geleden toen ie nog een Dancie was wel eens 12 weken(ja echt waar en dan waren zn hoeven ook niet extreem lang ofzo)met zijn ijzers, maar dat tijdperk is voorbij. Moet er wel bij zeggen dat hij de ene keer 7 weken met zijn ijzers doet en andere keer weer 9. Dit keer zelfs ruim 9 weken. Ekdal wordt bekapt als Danc ook naar de smid moet, maar bij Ekdal is niet zoveel nodig, alleen beetje bijvijlen en wat bij knippen zeg maar. Niet extreme dingen. Harde hoeven, maar ook hoeven die niet zo snel groeien
Ekdal33 '09, 35 '10
Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » do 22 okt 2009, 11:25

Imka MOET negen weken met haar ijzers doen omdat haar hoefjes ook niet zo hard groeien! Normaal deed ik er minder lang mee maar dan reedt ik wel wat meer als nu. En vroegah kreeg ze ook dikkere ijzers en dat wil de hoefsmid ook niet meer omdat ze zo'n dunne wand heeft en er zwaardere nagels dan in moeten.

@ Ilonka, ik ga eens denken aan een race streep als ze toch zo bezweet blijft
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Plaats reactie