bitloos vraag
bitloos vraag
vanavond had ik een dr. cook te leen. wat een verademing zeg. karev liep er zo fijn op, veel beter en meer ontspannen als met bit. Ben ook zeker van plan dit voorlopig door te zetten!
nou had ik dus de dr. cook te leen, die heeft een dunne neusriem. Ik zag op een site een mooi hoofdstel met een vrij brede neusriem.
Is de inwerking hiervan dan scherper of juist niet?
nou had ik dus de dr. cook te leen, die heeft een dunne neusriem. Ik zag op een site een mooi hoofdstel met een vrij brede neusriem.
Is de inwerking hiervan dan scherper of juist niet?
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
- Marjolein_xx
Re: bitloos vraag
Volgens mij is de inwerking van een dunne neusriem scherper dan met een dikke 
Een dun touwtje om je pols snijdt ook meer dan een dik touw!
Ik heb ook een bitloos hoofdstel,in het begin had ik echt niet verwacht dat Sien er zo goed op zou reageren, gaaf is dat he?
xx

Een dun touwtje om je pols snijdt ook meer dan een dik touw!
Ik heb ook een bitloos hoofdstel,in het begin had ik echt niet verwacht dat Sien er zo goed op zou reageren, gaaf is dat he?
xx
Sientje (L)
- kristelhans
Fijn dat het zo goed beviel! Een bitloos hoofdstel werkt natuurlijk zo hard of zacht in als de hand van de ruiter...een bredere neusriem verdeeld de druk over een breder oppervlak..snijdt dus minder maar kan net zo zwaar inwerken. Ook omdat dit hoofdstel druk achter de oren geeft..ook een heel gevoelig plekje.. Als je de neusriem op de goede plek hebt en niet te hard trekt, kom je al een heel eind. Is de release van het koord wel goed? Hoor daar nog wel eens klachten over..dat ie blijft hangen onder de kin zeg maar..
Veel plezier met bitloos rijden!
Veel plezier met bitloos rijden!

Mag ik aansluiten met een bitloos vraag?
Wat zijn de verschillen tussen side-pull hoofdstellen en de hoofdstellen die kruislings via kin en nek werken?
Dan bedoel ik niet de uiterlijke kenmerken, maar wat beter of fijner werkt, voor- en nadelen zegmaar.
Wat zijn de verschillen tussen side-pull hoofdstellen en de hoofdstellen die kruislings via kin en nek werken?
Dan bedoel ik niet de uiterlijke kenmerken, maar wat beter of fijner werkt, voor- en nadelen zegmaar.
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet
the art of riding is to keep the horse between you and the ground.

ik vind de release van de dr cook niet geheel geweldig. karev liep op het bit linksom zwaar, dat doet ze op de bitloos ook, maar ze geeft wel na!
sidepull is dacht ik via het nekck reining systeem, dus via druk op de nek waar ze voor wijken, en de dr. cook geeft druk op het hoofd
- kristelhans
Ik rij Beer met een sidepull..maar dan niet een met touw op de neus..je hebt een sidepull met kruis systeem onder kin maar ook een sidepull met 2 aparte ringen aan een soort halster..daar zit geen release toestand aan maar is een beetje als een stalhalster met teugels. Dat is zeg maar de zachtste..
Dan heb je nog zo'n soort maar dan met een touw of leer om de neus waar de teugels direct aanzitten..ook een release idee..werkt een stuk scherper in..
Dan heb je die achter de oren en kruislings onder de kaak en kin en die geeft druk op het hele hoofd. Dat is heel duidelijk voor veel paarden.
Beer is nog groen dus ik heb de zachtste gekozen..hij weet niet beter dan dit..dus hij leert het meteen zo aan.. maar een vriendin heeft een paard dat vreselijk op het bit reageert en zij rijdt nu met een Voest hoofdstel (kruislings onder de kaak) en daar reageert hij super op.
Het ligt dus heel erg aan je paard en ook aan je eigen hand..bitloos trek je een paard zo in de krul maar dat wil je natuurlijk niet.. op http://www.bitloos.nl kun je verschillende soorten uitproberen (lenen) om de verschillen te voelen..
De release van het Voest hoofdstel is wel goed..die vriendin had ook een dr Cook en daar was na een half jaar iets kapot waardoor ze niet meer met dat hoofdstel kon rijden (ook iets met de release)..die van Emiel Voest heeft alles uit een zacht koord dat dus nergens kan blijven haken..
Hopelijk is het nu wat duidelijker! Succes!
Dan heb je nog zo'n soort maar dan met een touw of leer om de neus waar de teugels direct aanzitten..ook een release idee..werkt een stuk scherper in..
Dan heb je die achter de oren en kruislings onder de kaak en kin en die geeft druk op het hele hoofd. Dat is heel duidelijk voor veel paarden.
Beer is nog groen dus ik heb de zachtste gekozen..hij weet niet beter dan dit..dus hij leert het meteen zo aan.. maar een vriendin heeft een paard dat vreselijk op het bit reageert en zij rijdt nu met een Voest hoofdstel (kruislings onder de kaak) en daar reageert hij super op.
Het ligt dus heel erg aan je paard en ook aan je eigen hand..bitloos trek je een paard zo in de krul maar dat wil je natuurlijk niet.. op http://www.bitloos.nl kun je verschillende soorten uitproberen (lenen) om de verschillen te voelen..
De release van het Voest hoofdstel is wel goed..die vriendin had ook een dr Cook en daar was na een half jaar iets kapot waardoor ze niet meer met dat hoofdstel kon rijden (ook iets met de release)..die van Emiel Voest heeft alles uit een zacht koord dat dus nergens kan blijven haken..
Hopelijk is het nu wat duidelijker! Succes!
Ik zweer bij de hoofdstelletjes van Emiel, supermooie kwaliteit en werken altijd (bij mij tenminste hihi)
nou las ik ergens dat je een teugelhulp mag geven, maar daarna ale druk van de teugels moet laten gaan. Maar hoe kan je dan dressuren, en je paard laten nageven, als je de teugels weer moet loslaten?
- kristelhans
Nageven komt (zoals ik het geleerd heb) vanuit de achterhand en rug..niet vanuit de teugels..je kunt de teugels als hulp gebruiken om het paard de juiste dingen aan te leren maar bij bitloos rijden wordt de release als beloning gezien..dus zodra het paard het juiste doet, hoe kort ook, loslaten als beloning.. Dit is voor veel ruiters lastig want het zit anders in elkaar dan dat je vaak traditioneel hebt aangeleerd.
Gewoon lekker gaan proberen en ervaring opdoen met verschillende systemen, als dat mogelijk is. Veel plezier!
Gewoon lekker gaan proberen en ervaring opdoen met verschillende systemen, als dat mogelijk is. Veel plezier!
wij hebben het bitloos hoofdstel van FRA, Igor, dit is zoals een touwhalster, maar met teugels aan
het heeft inwerking op neus en wangen en heeft een kingekruiste teugelvoering
wij zijn hier heel tevreden van, we moeten juist zien dat Githa haar baardhaar niet te lang wordt
het heeft inwerking op neus en wangen en heeft een kingekruiste teugelvoering
wij zijn hier heel tevreden van, we moeten juist zien dat Githa haar baardhaar niet te lang wordt

nageven komt toch vanuit, aandrijven, opvangen met je handen en dan gaat pony nageven?
Gewoon hetzelfde als met een bit in tamaar, niet te moeilijk denken
Loslaten = ontspannen in je hand. En nageven komt idd vanuit het aandrijven en opvangen.
Alles losgooien klopt natuurlijk niet, dan kun je net zo goed geen hoofdstel om doen
Gewoon rijden en contact nemen zoals je altijd doet.

Alles losgooien klopt natuurlijk niet, dan kun je net zo goed geen hoofdstel om doen

kijk dta snap ik,haha. dus als ze nageeft kan ik gewoon aanleuning houden
- kristelhans
haha viv, heerlijk hoe kort en duidelijk jij bent..ik beschreef het weer eens te moeilijk..sorry hoor 
Maar inderdaad..gewoon lekker rijden!

Maar inderdaad..gewoon lekker rijden!
Bedankt voor de info! Dit is tenminste duidelijk.
Misschien toch eens bitloos gaan proberen/lenen omdat ik gewoon nog niet teveel wil hannesen in Castor zijn mond.
Misschien toch eens bitloos gaan proberen/lenen omdat ik gewoon nog niet teveel wil hannesen in Castor zijn mond.
Castor
(v Topas) en Enzo de pret-terrorshet

Ik heb er eentje van Emiel Voest, die kruislings vanuit de mond naar de kaak gaat, en dan achter de oren langs. Echt geweldig! Ik rijd Trix dan altijd heel ontspannen met een lang teugeltje, en ze reageert overal heel goed op
.

Dag lieve, lieve Trix... 

Wat is daar dan zo anders aan dan aan traditioneel rijden?kristelhans schreef:Nageven komt (zoals ik het geleerd heb) vanuit de achterhand en rug..niet vanuit de teugels..je kunt de teugels als hulp gebruiken om het paard de juiste dingen aan te leren maar bij bitloos rijden wordt de release als beloning gezien..dus zodra het paard het juiste doet, hoe kort ook, loslaten als beloning.. Dit is voor veel ruiters lastig want het zit anders in elkaar dan dat je vaak traditioneel hebt aangeleerd.

Zortin Z1 + 10 alweer!
Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model !

Heb me laatst door een klein assortiment bitloos heen gewerkt. (had dwaze bui)
Wat werkt wel of niet bij Sjol, dus zegt niets over andere paarden.
Even opletten dat je ze hoog genoeg hangt en niet op het puntje van je paard zijn neus, zeg maar.
Moet zeggen dat ik met alle optomingen zo weg kon rijden en ook gewoon over drukke sluiproute dijk durfde,
maar dat was omdat ik al wist dat ze zelfs met halstertje braaf kan lopen.
Alle optomingen vond ik prima voor recreatief gebruik, echter om echt! mee te dressuren, niet allemaal.
Cross link (ding wat onder kaak door kruist achter oren langs) snapte Sjol geen biet van.
Ja, wel de links, rechts, ho, en voorwaarts, maar bleef achter in wanbegrip en sloot zich daarom af.
Niet nageeflijk te rijden ermee (nou ja, niet zo goed als met bit), wel alles mee te doen met losse teugel.
Ik vond persoonlijk de release veels te traag.
halster met 2 touwtjes, schuift, daarom afgekeurd, maar Sjol prima op te rijden.
Echter vind ik ook niet geschikt voor constante druk of zo.
hackamore, past niet goed, kruipt in oogjes (aangepast met riempje ging het wel) echter uiteraard vrij
strenge uitwerking. Echter prima mee te rijden, oplossing zou zijn een S-hack.
bloem van Marylot, beviel me wel, principe van hackamore, maar toch weer anders
.
Kan daar wel mee uit de voeten.
sidepull moet ik nog proberen en ergens zien te lenen.
Dit was ons korte bitloos avontuur. foto's: http://dressagefjordsjolvir.come2me.nl/ ... EM-en-HACK
Ergo gewoon uitproberen lijkt me, ene paard is de andere niet, ene ruiter is ook de andere niet.
Wat werkt wel of niet bij Sjol, dus zegt niets over andere paarden.
Even opletten dat je ze hoog genoeg hangt en niet op het puntje van je paard zijn neus, zeg maar.
Moet zeggen dat ik met alle optomingen zo weg kon rijden en ook gewoon over drukke sluiproute dijk durfde,
maar dat was omdat ik al wist dat ze zelfs met halstertje braaf kan lopen.
Alle optomingen vond ik prima voor recreatief gebruik, echter om echt! mee te dressuren, niet allemaal.
Cross link (ding wat onder kaak door kruist achter oren langs) snapte Sjol geen biet van.
Ja, wel de links, rechts, ho, en voorwaarts, maar bleef achter in wanbegrip en sloot zich daarom af.
Niet nageeflijk te rijden ermee (nou ja, niet zo goed als met bit), wel alles mee te doen met losse teugel.
Ik vond persoonlijk de release veels te traag.
halster met 2 touwtjes, schuift, daarom afgekeurd, maar Sjol prima op te rijden.
Echter vind ik ook niet geschikt voor constante druk of zo.
hackamore, past niet goed, kruipt in oogjes (aangepast met riempje ging het wel) echter uiteraard vrij
strenge uitwerking. Echter prima mee te rijden, oplossing zou zijn een S-hack.
bloem van Marylot, beviel me wel, principe van hackamore, maar toch weer anders

Kan daar wel mee uit de voeten.
sidepull moet ik nog proberen en ergens zien te lenen.
Dit was ons korte bitloos avontuur. foto's: http://dressagefjordsjolvir.come2me.nl/ ... EM-en-HACK
Ergo gewoon uitproberen lijkt me, ene paard is de andere niet, ene ruiter is ook de andere niet.
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
- kristelhans
Haha als ik het zo teruglees klinkt het ook raar...en helemaal niet anders..maar hoe kan het dan toch dat zoveel mensen er zo anders tegenaan kijken..ik rij nu bitloos en ik moest ook wel even omschakelen..niet het paard maar ik vertrouwde veel op het bit..ik was degene die veel moest leren dus ik denk dat ik het meer zo bedoel..snap je t nog?