Het 16+ fjorden topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
rocky&moby

Het 16+ fjorden topic

Bericht door rocky&moby » di 02 jun 2009, 12:48

Speciaal voor de wat oudere fjorden onder ons het 16+ topic. ( nee niet voor 16+ mensen hihi ) Ook de wat oudere fjorden tellen mee en beleven leuke dingen.

De meeste oudere fjorden zien er naar mijn mening nog super goed uit, wel werd mijn vriendje wat zwaarder kwa bouw na zijn 13/14e jaar. Wat doe jij nog met je fjord en wanneer gaan ze met pensioen, kies je ervoor je altijd te laten bewegen?

Zelf denk ik dat rust roest en ze ook beter kunnen blijven bewegen, ik heb een oudje ut het L jaargang. ( lophanthus aka Moby )
Anita
Contacteer:

Re: Het 16+ fjorden topic

Bericht door Anita » di 02 jun 2009, 13:12

Misschien kan je er beter een 18+ topic van maken. Er is al een M-topic en die zijn dit jaar 17.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
nancy imka

Bericht door nancy imka » di 02 jun 2009, 16:37

Nou dan meld ik Imka in ieder geval hier aan :D Imka word volgende week 21 jaar, en helaas zit het haar allemaal niet zo mee.
Vandaag de dierenarts weer op bezoek gehad, en die vroeg mij echt duidelijk wat wil je nog met Imka. Dacht dat ik toen wel ff verdrietig werd van binnen. Kijk je weet dat die tijd ooit komt. En het was niet eens de vraag of ik perse wil rijden maar meer ook omdat ze het met dit weer ook best benauwd heeft. Ze staat echt met haar neus te ademen als je begrijpt wat ik bedoel. Je ziet haar neusvleugels constand mee doen dat hoort bij een paard in rust niet.
Verder heeft ze twee ontstoken ogen en ontzettende jeuk. Nou zei hij dat die jeuk misschien komt omdat ze niet perse onwijze jeuk heeft maar omdat het een fijn gevoel geeft het schuren en ze zich daar prettiger bij voelt. Ik heb helemaal niet het idee dat ze zich niet fijn voelt! Ook is ze veel te zwaar maar de dierenarts zei ook het is gewoon moeilijk om haar netjes te houden als ze zo weinig kan lopen.
Ik heb de afgelopen 4dg niks met haar kunnen doen omdat het gewoon te benauwd was... Hoop dat het voor Imka toch weer wat koeler gaat worden dit is best sneu...
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†BrendaE.bulldog RIP miss u, zal je nooit vergeten...!
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
siets
Contacteer:

Bericht door siets » di 02 jun 2009, 19:29

Dan meld ik Trix ook aan :D. Alweer 28, en wanneer haar gezondheid het toelaat rijden we nog 3 a 4 keer per week.
De ene keer is dat stappen door het bos naar het huis van mijn ouders, de andere keer lichte dressuur oefeningen
in de bak. Dan blijft ze ook nog een beetje soepel.

Als het echt niet meer gaat, zet ik haar op volledige rust. Maar ik probeer het wel zo lang mogelijk uit te stellen
omdat Trix toch wel een dier is van gezelschap om haar heen op stal, en ze vindt het ook heerlijk om nog voor me
te 'werken'. Ze hoort er nog helemaal bij :).

Wat sneu zeg voor Imka... Gelukkig voorspellen ze voor morgen wat koeler weer, dan kan Imka weer wat opgeluchter
adem halen. Getsie ;(
Dag lieve, lieve Trix... ;(
Annemarie

Bericht door Annemarie » di 02 jun 2009, 21:52

Ik vind een 16+ topic wel een leuk idee. Van de oudere jaargangen zijn maar zo weinig paarden, een topic per letter wordt dan wel een heel klein groepje.

Ik meld Nisko bij deze aan :D . Nisko is dit jaar al weer 16 geworden. Ik heb haar nu 5,5 jaar en in die 5,5 jaar hebben we van alles gedaan, Fjordsport, wedstrijden KNHS, paardrijvierdaagse, Abop zadelproeven, keuringen gelopen. Helaas is Nisko zoals iedereen wel weet chronisch bevangen en moest ik het wedstrijd rijden stoppen. Momenteel woont Nisko op advies van de DA permanent buiten en rijden we gemiddeld 3-4 keer per week buiten en af en toe in de bak. Nisko is een blij paard waaraan je op zachte ondergrond niet merkt dat ze wat mankeert, racemonster als ze is. Momenteel is ze uit logeren bij Karant! *o/* Hopen op een mooie beeb volgend jaar.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
rocky&moby

Bericht door rocky&moby » wo 03 jun 2009, 08:45

Annemarie schreef:Ik vind een 16+ topic wel een leuk idee. Van de oudere jaargangen zijn maar zo weinig paarden, een topic per letter wordt dan wel een heel klein groepje.

Ik meld Nisko bij deze aan :D . Nisko is dit jaar al weer 16 geworden. Ik heb haar nu 5,5 jaar en in die 5,5 jaar hebben we van alles gedaan, Fjordsport, wedstrijden KNHS, paardrijvierdaagse, Abop zadelproeven, keuringen gelopen. Helaas is Nisko zoals iedereen wel weet chronisch bevangen en moest ik het wedstrijd rijden stoppen. Momenteel woont Nisko op advies van de DA permanent buiten en rijden we gemiddeld 3-4 keer per week buiten en af en toe in de bak. Nisko is een blij paard waaraan je op zachte ondergrond niet merkt dat ze wat mankeert, racemonster als ze is. Momenteel is ze uit logeren bij Karant! *o/* Hopen op een mooie beeb volgend jaar.
Ja 16+ leek mij leuker, er zijn niet zoveel oudere fjorden en dan krijg je zoveel topics met weinig animo.

leuk dat iedereen nog zoveel plezier heeft van zijn oudere fjord. ook al komt ouderdom met gebreken ze doen nog hartstikke mee. OOk valt mij op dat alle oudere fjorden er nog hartstikke goed uit zien, van grijs wordne heb je ook weinig last.

worden de manen van jullie fjorden slapper nu ze ouder zijn? ik heb ze nu lang, zijn borstel viel helemaal uit elkaar hihi.
Esther

Bericht door Esther » wo 03 jun 2009, 09:58

Jeskim is 20 en ze doet het op het moment domweg fantastisch!!
Ze zit lekker in haar vel, ziet er super uit, krijg veel complimentjes en iedereen schat haar een stuk jonger!!
Ze is op het moment ook mooi slank en dat scheelt ook alles

Ze is nu zo'n 21 dagen drachtig en ik denk nog een van de weinige merries bij Bart met een brandmerk, hihi..

Jes heeft altijd al coupe ontploft gehad, dus daar maak ik me niet druk om, gewoon lekker kort houden, staat haar wel pittig!!

Oppie toppie is ze niet meer, ze heeft gekantelde hoefbeentjes, van een vroegere hoefbevangenheid, ze heeft lichte artrose aan een voorbeen en als ze te dik is krijgt ze last van te veel vet om haar hart wat het haar dan moeilijk maakt, maar met ijzertjes en een mooie conditie doet ze het super!! Blijkt maar weer met hoe snel ze drachtig is geworden..

Ze wordt alleen nog af en toe recreatief gereden en gemend, zeker geen dressuur meer in de bak, niet goed voor haar artrose, en ze vindt het geen hol aan.. Maar boscrossen is en blijft leuk!!

Ze krijgt op het moment wel al wat grijze haartjes op haar neusbrug, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
JoyceNan

Bericht door JoyceNan » wo 03 jun 2009, 12:10

Nanneborg hoort hier ook wel thuis dan met haar 16 jaar.

Ik heb haar al bijna 10 jaar. We zijn sinds weer aan het lessen en dat doet ze erg goed. Voorgaande jaren heeft ze veel last van haar schouder gehad nu gelukkig zo goed. Wel moet ik haar gewicht goed ind e gaten houden

Veel mensen schatten haar ook veel jonger. Ze krijgt door de lessen ook weer haar spieren terug en ziet er daardoor een stuk beter uit!
Als ze zo goed eruit blijft zien, ga ik misshcien ook wel weer naar de keuring met haar.
Nanneborg is een fotomodel!
"alleen maar JA en AMEN"
Ilonka

Bericht door Ilonka » wo 03 jun 2009, 13:39

Ilonk mag hier ook, morgen 21 jaar. Loopt nog als een kievit de lange afstanden (het echte werk niet meer maar de korte ritten, tot 50 km, doet ze met gemak.)
Ilonka (v. Brusvein) en Belle (v. Sebastian) it's the speed that kills the horse, not the distance.
cowgirlwillie
Locatie: op activiteitenboerderij "Het feestvarken" in Donkerbroek fr.
Contacteer:

Bericht door cowgirlwillie » wo 03 jun 2009, 19:10

en ook ik heb een L-fjord. (was nog geen L topic dus ik ben blij met dit 16+ topic hoor!)
Lynda is 18 april 18 geworden!
Ik heb haar vorig jaar april geruild voor een draver van 7. Eerst moest ik er wel even over nadenken hoor een paard van 7 voor 1 van 17 ruilen!
Maar met mijn draver lukte het na 2 jaar niet meer. ze was te heet voor mij en te dominant altijd eerst strijd voor ik lekker kon rijden. En ik wilde juist dat paardrijden ontspanning zou zijn! Ik werd ook steeds onzekerder. kon ik eigenlijk wel goed rijden?
Ik ging dus op zoek naar een fjord, lekker een koudbloed. een gezinspaardje. En dat was Lynda.
nou ik merk echt niet dat ze al 17/ 18 is hoor! ok. ze is ervaren. Kijkt nergens meer van op. Maar dat is natuurlijk juist een pluspunt!
Verder vind ze alles nog super leuk. Ze is net alsi k gek op afwisseling. Door haar ben ik gaan mennen en heb ik een huifkarretje gekocht. (want een huifkar hooort gewoon bij een fjord hahah) En nu loopt ze zelfs kinderfeestjes en hebben we een ererit gedaan door het dorp met een heel voetbalelftal in de kar.
ook maken we heerlijke buitenritten. Met Lynda durf ik zelfs alleen op pad en door het bos te crossen! Heerlijk vind zij dat en ik nu dus ook!
Ook zijn we begonnen met westernlessen. Lynda was eerst manegepony bij de beginnerslessen. er zaten alleen 3 gangen op. En nu? Nu rijden we gewoon al best netjes western na 1 jaar! ze wil ook echt haar best doen tijdens de lessen al vind ze het soms best heel moeilijk en snapt ze soms niet wat we nu weer bedoelen??? Haahah. Maar ze kan nu al achterwaarts, zijwaarts, een turn (keertwending om de voorhand maar ook om de achterhand zowel links als rechtsom!), schouderbinnenwaarts. We gaan lekkerrr! En zolang Lynda nog wil lessen we rustig door. benieuwd hoever we komen.
ook de trail dingen pakt ze goed op. met een emmer lopen was eerst nog best spannend maar nu niet meer hoor. Het grote hek openen vanuit het zadel lukt ons ook prima. een L achterwaarts, sidepasses/ zijwaarts over de balken.
Laatst een poging gedaan tot barrel racen. nou Lynda ineens bloedfanatiek!

Dit jaar meegedaan aan de Northen trailride. Ook gaan we van de zomer samen op trektocht.Vakantie!
Verder staan een onderlinge wedstrijd western en eens de avond vierdaagse meedoen nog op het verlanglijstje!
Zoals het nu gaat kan Lynda nog wel even mee!
Als je me zoekt: ik zit op mijn roze wolk! groetjes de mama van Luuk, Sanne en Mieke!
siets
Contacteer:

Bericht door siets » za 06 jun 2009, 05:48

Wat leuk dat je zo actief bent met Lynda! Erg leuk om te lezen :).
Esther

Bericht door Esther » za 06 jun 2009, 11:54

Ik krijg steeds weer complimenten over Jeskim.
Dinsdagavond was ik bij Bart en ik was even zonder zadel, alleen met touw en halster op Jes geklommen. Ze was zo braaf, dus ik vertelde maar dat dat ook wel mocht voor een 20 jarige, maar dat hadden ze er niet aan afgezien..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
siets
Contacteer:

Bericht door siets » za 06 jun 2009, 13:30

Dat heb ik ook met Trix :). De meesten weten wel dat ze 28 is, maar ze blijven zich verbazen over haar conditie.
Leuk is dat he :D?
nancy imka

Bericht door nancy imka » zo 07 jun 2009, 08:01

Imka geven ze het ook niet hoor 20 morgen 21 haha! En die is er natuurlijk ook nog wel wat dik bij dus dan toont het helemaal niet oud meestal zijn die oudjes toch wat magertjes en een ingevallen ruggetje. Dat heeft Im helemaal niet! En ze kan ook zo eigenwijs kijken!
Afbeelding

Imka (v.Zidar/m. Blaika) Rust zacht lieverd ik zal je nooit vergeten bedankt voor alles 8/6/'88 - 19/1/2016
Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
Jeempie
Contacteer:

Bericht door Jeempie » zo 07 jun 2009, 14:42

Ik meld hier Jamie (20) en Mindy (17) aan. Allebei goed in hun vel, Mindy ploft een beetje met haar baby-buik. Jamie heeft iets meermoeite met verharen, maar boven haar ogen blijft ze mooi gevuld en lijkt ze ook minder oud. Ze wordt nog regelmatig in beweging gehouden recreatief en door onze Fons, haar veulen.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » zo 07 jun 2009, 17:10

Naisven en Nicolette missen het +je nog dus mogen nog niet in dit topic, maar Kjeld (19) en Goodnest (23) mogen niet ontbreken. Kjeld heeft eigenlijk een heel rustig leventje, maar Goodnest is nog volop aan het werk. Ik ben echt supertrots dat we vorig jaar op haar 22-jarige leeftijd nog een AA voor de ABOP menproef hebben gehaald.

Afbeelding
Kjeld

Afbeelding
Goodnest
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 07 jun 2009, 18:13

O, ik heb Nis hier al wel aangemeld. Ik dacht dat 16+ 16 jaar en ouder betekende :o? . Verkeerd begrepen??
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
irka

Bericht door irka » zo 07 jun 2009, 20:16

he hallo allemaal
bij deze meld ik mijn Irka ook aan bij deze topic.
ze is inmiddels alweer 21 jaar jong.
haar moeder is Borka en haar vader is drageset.
ze staat dag en nacht in de wei en hoeft niks meer te doen dan lekker van het leven te genieten.
ze is sinds een paar jaar blind aan 1 oog maar laat zich daardoor niet van de wijs vrengen.
ook heeft ze helaas zomerexzeem maar met haar buzz-off deken heeft ze daar bijna geen last van.
groetjes wilma en irka *o/*
nancy imka

Bericht door nancy imka » ma 08 jun 2009, 07:13

irka schreef:he hallo allemaal
bij deze meld ik mijn Irka ook aan bij deze topic.
ze is inmiddels alweer 21 jaar jong.
haar moeder is Borka en haar vader is drageset.
ze staat dag en nacht in de wei en hoeft niks meer te doen dan lekker van het leven te genieten.
ze is sinds een paar jaar blind aan 1 oog maar laat zich daardoor niet van de wijs vrengen.
ook heeft ze helaas zomerexzeem maar met haar buzz-off deken heeft ze daar bijna geen last van.
groetjes wilma en irka *o/*
Waarom doe je niks meer met je paardje kan ze het niet meer of geen zin meer in... Heb je gewoon zoiets van laat haar maar van dr oude dag genieten?

Imka kan bijvoorbeeld niet heel veel meer ivm dampigheid. Maar we "rijden"(lees stappen) nog wel regelmatig met haar. Soms draven weook wel een stukje en een klein gallopje als ze een goeie dag heeft. De dierenarts zei dat we het haar een beetje moeten laten aangeven.

Imka is trouwens vandaag 21 jaar geworden
*o/*
Afbeelding

Emy (v.Caspur/m.Wiviana)
Mn hondjes
†Bartje E.mastiff RIP
†Arnold E.bulldog RIP
Mr BlueE.mastiff
JackyE.bulldog
siets
Contacteer:

Bericht door siets » ma 08 jun 2009, 07:47

Als ik Trix stil ga zetten, takelt ze af. En dat merk ik al wel als we eventjes niet kunnen of mogen rijden, zoals met
die uierontsteking. Gister hebben we weer voor het eerst een buitenrit gemaakt, en dan is ze eindelijk weer in haar 'hum' :).

Gefeliciteerd met je meisje Nancy *o/*
Plaats reactie