aalstreep = race-streep

Vertel hier wat je vandaag met je fjord hebt gedaan.
Plaats reactie
Jowien

aalstreep = race-streep

Bericht door Jowien » ma 27 apr 2009, 19:54

Ik had het wel eens eerder gezegd: fjorden (in ieder geval de mijne) hebben niet voor niets een aalstreep... dat is een race-streep !
Nou, dat heb ik geweten. Ik zit nu met onwijs stijve benen en schouders, en mijn pony huppelde vrolijk rond toen ik haar vanmiddag wat liet loswerken.

Afgelopen zondag heb ik meegedaan aan de Endurance Drentsche Loo bij Westdorp, onze eerste officiele wedstrijd ooit. (Wel al 2x kennismakingsklasse gedaan, met goed resultaat.)
Orlinde, de enige fjord, heeft zichzelf overtroffen. We startten laat, om 11.36u en ik heb me voor die tijd dus lekker zenuwachtig kunnen maken. Ponylief deed daar niet aan mee, maar liet wel merken dat ze nu toch wel graag eens flink de benen wilde strekken.

Ik startte tegelijk met een half-andalusische schimmelpony. Orlinde ging voorop, maar niet helemaal van harte.
Al vrij snel werden we ingehaald door Charlotte op haar grote zwarte Parel (nr 42, KWPN, lekkere lange benen die een pas doet waar Orlinde er met haar 1,38m en korte pootjes twee moet doen). Dat vond Orlinde wel leuk, een goede gangmaker. Dus ze vloog achter Parel aan! Hoe leer je je pony kennen, Parel is namelijk een merrie en ik kende dit effect op Orlinde alleen van grote ruinen :o? .
Even een stukje laten gaan, ze stroomde over van de energie. Na een half uur draven toch even gaan stappen en Parel uit zicht laten verdwijnen. Daarna volle draf en stukjes galop naar GroomPunt 1. Mijn zusje was groom en stond klaar met flessen water. Lekker gekoeld en meteen door. We haalden Charlotte&Parel weer in en kwamen tegelijk bij GP2 en daarna de P/A. Ik was 2km voor de P/A gaan stappen en wandelen en Orlinde liep volkomen ontspannen te gapen :+ toen we daar aankwamen. Meteen aangeboden, hartslag was 48. Super dus, ik had langer kunnen blijven draven.
Verder weer. Charlotte haalde ons in, ik haakte weer aan en in een moordtempo verder, snelle draf en flinke galop. Na mijn korte stop bij GP3 haalden wij Charlotte&Parel weer in. Samen gereden tot GP4. Daar flink gekoeld en nog 500m gedraafd, toen gaan stappen en wandelen. Orlinde ging plassen in de berm, braaf paard!!!! Dat doet ze vrijwel nooit tijdens een rit, dus ik was erg blij dat ze dat toch voor de finish nog even deed. In de drukte op het wedstrijd terrein zag ik dat namelijk ook niet gebeuren voor de nakeuring.
Bij de finish was ik flink moe. Orlinde stond met een hartslag van 48 (direct aangeboden) vrolijk om zich heen te kijken en verheugde zich alweer op vriendjes en grasjes.
De jury bij de finish zei zoiets van "je pony ziet er goed uit, die zie ik wel naar klasse 2 gaan". Ja, mijn pony dacht er misschien zo over, maar ik op dat moment (en nu nog) niet. Ik was bekaf :\ . Orlinde liep zoveel harder dan normaal dat ik niet normaal kon lichtrijden en nu dus veel stijve spieren heb. Maar goed, we hebben 11,575km/h met goede hartslagmetingen gehaald!
Ik had gedacht 10km/h, gehoopt op 10,5km/h maar dit had ik met dit warme weer niet kunnen bedenken! Onderweg bleef Orlinde zo energiek aanvoelen dat ik het wel aandurfde met Charlotte en Parel mee te blijven rijden, ondaks dat het veel sneller was dan ons normale tempo. Alleen met het laatste stuk stappen naar de finish stapte Parel met haar lange benen duidelijk sneller, en toen had Orlinde geen haast meer, ze wist dat we er bijna waren (slimme pony :D ).

Lang verhaal, maar ik moest het toch even kwijt! Ik heb heel erg genoten van de gezellige wedstrijd, de mooie omgeving en mijn pony. Het was ook supergoed georganiseerd. (Foto's heb ik nog niet, komen nog.)
Ik moest er 3 uur voor rijden (was er zaterdagmiddag al heen gegaan) en zelfs 3,5u terug (file bij Zwolle door motorraces) maar het was het helemaal waard!

Ik zweef verder op een wolkje-met-racestreep :D en droom al een beetje van de volgende... Leersum/ Utrechtse Heuvelrug op 16 mei! :)) :)) :))
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Jeempie
Contacteer:

Re: aalstreep = race-streep

Bericht door Jeempie » ma 27 apr 2009, 21:06

Leuk om zo mee te lezen over jullie avontuur.
Zortin Z1 + 10 alweer! *o/* Mindy Z2+15 en met pensioen
Flicka M1 + 11 en AA abop!!!
Jamie preferent, keur, prestatie en model ! :L :))
Viv

Bericht door Viv » di 28 apr 2009, 05:00

Joepieeeeeeee weer een boscrossert erbij!!!!
Nog meer wedstrijden in de planning??
Ik ben eruit, ik heb gewoon 2 superpoownies :D Tjody STERmerrie, Cadiz STERruin!!
Cadiz Ruinenkampioen 2008 + reserve ruinenkampioen 2009, 2012, 2014 :L :L
Afbeelding
Jankeke

Bericht door Jankeke » di 28 apr 2009, 06:55

Wat leuk om dit te lezen. Endurance lijkt mij ook super. Misschien dat ik het ooit ook eens ga doen maar dan moeten rug en conditie wel beter zijn dan nu. Hoe lang heeft de hele rit geduurd?
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Senna&Cajra

Bericht door Senna&Cajra » di 28 apr 2009, 07:30

Wat zijn jullie snelle kilometervreters :D Poeh dat je dat volhoud
Sjolvir

Bericht door Sjolvir » di 28 apr 2009, 09:41

Gefeliciteerd, met je super endurance wedstrijd debuut! (oke klasse I, aangezien je al kennismakingsritten had gedaan)

Gezellig nog een gele fjordenbaal met race streep die endurance gaat rijden.
Die AV-ers moeten oppassen voor ze het weten zijn ze in de minderheid.

Leuk dat je ook gaat 16 mei UHR, ikke ook zei de gek.
Welke ga je nog meer?
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Hedwig

Bericht door Hedwig » di 28 apr 2009, 09:55

Super zeg :D Op naar 16 mei! Ik ben er ook 16 mei om te groomen, als ik het lef heb, dan ga ik even alle fjordjes af O:)
Yinka ( Blinken x Arin) :+:
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » di 28 apr 2009, 11:07

Leuk Jowien, dit verhaal van jou en Orlinde. Echt gaaf hoor, ik ben ook zeer benieuwd naar de bijbehorende foto's.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Jowien

Bericht door Jowien » di 28 apr 2009, 12:20

@Jankeke: ik heb er een kleine 3,5uur over gedaan. Ik was dan ook bekaf aan het eind. Orlinde was ook wel moe, maar niet zo erg, die stond nog vrolijk om zich heen te kijken.
Anke: we gaan nog veel samen beleven!
I.M. Orlinde: Fjordsport L-springen en LL-dressuur, landbouwproef A: Prestatiemerrie! En endurance klasse II (klasse 3 startgerechtigd), mennen FMD7 en FMV 5 en zoveel meer.
Jankeke

Bericht door Jankeke » di 28 apr 2009, 14:13

Sjeezes: 3,5 uur. dat is me toch een hele ruk! Super dat je het gedaan hebt, moet een enorme voldoening geven. Je hebt het toch maar bereikt en gehaald. Goed hoor. Ik hoop wel dat je nog foto's laat zien.
All that we see
All that we seem
Is but a shadow of a shadow
Of a dream within a dream.
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » di 28 apr 2009, 16:26

wat leuk, ik heb nog gekeken bij de p/a, maar toen was het redelijk rustig nog. toevallig hebben stalgenoot en ik de route de dag ervoor gereden(kwamen we later achter dat we ongeveer die hele route gedaan hadden per ongeluk). leuk stukje rijden, alleen wij waren ietsje langer onderweg, 5,5 uur, maar veel rustiger aan gedaan ook,haha

ben benieuwd naar de foto's!
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
Gerritje

Bericht door Gerritje » di 28 apr 2009, 19:33

Wat leuk en wat een nette HF zeg!
volgende keer idd niet meer twee km stappen maar 1 en kijken of je dan ook meteen kan aanbieden, wellicht wel.

Sper dat jullie zo genoten hebben, endurance rijden is ook gewoon heel erg leuk!!

wij zijn 30 mei weer van de partij (durf het hier bijna niet te schrijven, wel met een AV, maar dat komt omdat mijn gele met pensioen is)
---
truus1970
Contacteer:

Bericht door truus1970 » wo 29 apr 2009, 09:37

super dat ze het zo goed deed. Weten we ook waar die streep voor dient.....

Jammer dat ik het niet wist, anders had ik ook wel even willen komen kijken, lijkt me super om te doen, endurance
Rai meis, je was een kanjer die ons veel te vroeg heeft moeten verlaten. t ga je goed op de eeuwige velden.
Bink, veel plezier bij je nieuwe mens. Dat je lekker veel kilometers mag maken.
Nu paardloos.
Plaats reactie