Het E-tjes topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Yvette_Minouk

Re: Het E-tjes topic

Bericht door Yvette_Minouk » ma 02 mar 2009, 16:59

Evian is nu inmiddels 3x 'bekapt'. Hij werd de eerste keer gelijk meegenomen om even hoefjes op te tillen en te vijlen. De laatste keer kwam er al een aardig randje vanaf. Maar ze lopen hier ook amper op het harde.

We hebben Evian eindelijk gemeten, hij is op dit moment 1.28 meter
Er verandert nu wel iets in de groep. Evian begint zijn rang te verdedigen en jaagt Minouk steeds weg (Minouk staat 2e in rang). Zijn moeder staat laatste in rang, dus daar heeft hij het niet van. Maar hij is wel dikke maatjes met de baas...
Esther

Bericht door Esther » di 03 mar 2009, 04:56

Op het moment is Eachann bij zijn schoft iets hoger en Elvis is bij zijn kont iets hoger, hihi..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » zo 08 mar 2009, 11:22

gaan ze mooi tegendraads :P

Op dit moment begint Evian zich toch iets minder leuk te gedragen.
Ik ben bang dat de hormonen een begin gaan maken in dat lijfje van hem!
Al dat gespring en geklier met de merries.
Heb ze gisteren gepoetst, allemaal een voor een uit de wei gepakt en vastgezet.
Zo ook Evian en hij deed het keurig! Braaf meegelopen, vastgezet, hij heeft zich geamuseerd met het touw en ik heb lekker kunnen poetsen.
Heeft hij het toch weer braaf gedaan :)
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » zo 08 mar 2009, 11:46

@yvette. Is Evian nog hengst? Houd je er rekening mee dat hij zachtjes aan ook vruchtbaar kan gaan worden?
Evita : Tsjerk x Anca (v. Manus)
HilgoHenro x Hikari (v. Hanibal)
Fello : Ismo x Anca (v. Manus)
Hikari v. Hannibal x Anca (v.Manus)
TinkerxWelsh kruising Liva: ouders onbekend
en Wild coulours Ultimo oftewel Mo ouders onbekend
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » zo 08 mar 2009, 12:38

Ja natuurlijk :) Daar hebben we het thuis ook meermalen over gehad.
Ik hoop dat het binnenkort hakkie-tjakkie wordt ;)
Zijn ballen zijn overigens nog niet goed ingedaald.
Esther

Bericht door Esther » ma 09 mar 2009, 05:26

Ik kwam gisteren bij de wei en toen viel me ineensop dat ze weer gegroeid zijn..
Eachann heeft het zelf op zijn ribjes wat ingeleverd, daar mag wat meer in.. Nog meer??
Elvis heeft nu echt een overbouwde kont, ziet er op het moment niet uit.. Had ook het idee dat hij er wat last van had, hij speelde en holde wel, maar niet zo uitbundig als de rest.. Nu doet hij dat bijna nooit, hoor.. Maar het is even een gevoel van, Hé...
Eind deze maand zal Eros het koppeltje verlaten, de eigenaresse wil hem toch nog even hengst laten en ik heb gezegd dat ik er geen zin meer in had dat ze altijd apart moeten staan, wil ook graag dat er wat gras gaat groeien. Dus hij gaat naar een andere hengstenopfok..
Eachann en Elvis zullen begin volgend maand gecastreerd worden, al heb ik er nog niet eens naar gekeken of de ballen al ingedaald zijn, mag ik wel eens doen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » ma 09 mar 2009, 08:19

Maak je nog even een mooie foto Esther van Eros voor dat hij vertrekt en straks ook van Eachann.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
DaphneT

Bericht door DaphneT » ma 09 mar 2009, 08:50

Esther schreef: Raakt Kjaere lekker ingeburgerd? Eros is nog wel vaak de gene die er een beetje bij hangt, het blijft een beetje een buitenstaander. Elvis en Eachann kennen elkaar natuurlijk al vanaf het begin. Elvis heeft trouwens meer moeite met Eros dan Eachann.
Eigenlijk gaat het best goed tussen die drie. Alhoewel er hier ook wel verschil is: Elske en Kjaere liggen elkaar ook niet geweldig. Allebei dominantjes denk ik. Eliene en Kjaere staan wel geregeld samen te kroelen, maar dit doet Eliene uiteraard ook gewoon nog met Els. Ze staan bij mij vaak gewoon met hun viertjes (Arwen staat er ook tussen), dus one big family eigenlijk. Het is niet zo dat Kjaere bij voorbaat een buitenstaander is. Kjaere zelf trekt wel erg op aan Arwen. Ik denk omdat ze thuis tussen de 'groten' stond.
En wat jij zegt: dat het dan opeens opvalt dat ze zo de lucht in gaan: dat heb ik ook hoor! Bij mij is Eliene ook wat ribbig, maar ik heb dat op deze leeftijd liever dan te vol.
Esther

Bericht door Esther » ma 09 mar 2009, 11:06

Is ook weer zo, liever wat ribbig dan zo dik.. Maar toch, wel even flink doorvoeren, want blijkbaar hebben ze het nodig..

Eachann is hier wel de buffer tussen Elvis en Eros.. Die maakt het niet uit met wie die speelt, wie er het hardst terugbijt denk ik.. Eachann kan ook met Elvis aan het ravotten zijn en dan komt hij ineens Eros tegen en dan gaat hij daar mee verder.. Het is maar net wie er het dichtste bij staan, hihi..
Zo heeft hij ook Jeskim eens vol naar de voorbenen gegrepen, hihi.. Je had Jes haar hoofd moeten zien..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » ma 09 mar 2009, 11:27

Gister me weer staan verbazen over de maat van Ernst hier. Wat een groot ding wordt dat. Hij stond naast Bink en dat scheelde nauwelijks meer een cm of 10 (of minder).
Geluk is de vrucht van intens werk
thorreke

Bericht door thorreke » wo 11 mar 2009, 08:31

Mijn E (j) tje is beetje ziek en zielig
Prinses Jara :-D
Afbeelding
marjanschut

Bericht door marjanschut » do 19 mar 2009, 19:51

Vraagje; Wat voeren jullie je E-tje?
Esper krijgt 1 kilo brok en onbeperkt hooi maar lijkt wel wat ribberig te worden.
nina1993

Bericht door nina1993 » do 19 mar 2009, 20:30

1 kg! Hier delen ze 1 kg merriebrok met zijn vijven. 2 dikke plakken hooi en de rest op gras. Zaterdag gaan ze naar een andere weide en dan valt het hooi alweer af.

Kjaere is absoluut niet ribbig, zit gewoon keurig op gewicht (en op maat, vandaag gemeten op 1,35m := ).
Nina Orsta x Helgas Jarl Modelmerrie
Zhellie Orsta x Briggen
(Ek)Kjaere Kunar x Zhellie
Esther

Bericht door Esther » do 19 mar 2009, 21:12

De E'tjes krijgen zo'n beetje onbeperkt hooi en drie tot 4 keer in de week brokken.

Vandaag even met Wendy een ballentest gedaan, al had zij er ook niet zoveel verstand van..
Bij Elvis hebben we maar 1 bal kunnen vinden, dus waarschijnlijk even een expert laten kijken.. Eachann leek ons verder wel goed, maar dat was lastig want die vond het maar niets..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
marjanschut

Bericht door marjanschut » do 19 mar 2009, 21:18

Esther schreef:De E'tjes krijgen zo'n beetje onbeperkt hooi en drie tot 4 keer in de week brokken
En hoeveel brokken krijgen ze dan per keer?
Esther

Bericht door Esther » do 19 mar 2009, 22:10

3/4e schep ongeveer..

Elvis en Eros redden het er prima op.. Ik moet Eachann even in de gaten houden.. Die wordt me veel te schraal..
Eachann is ook best een sloompie met eten en iedereen mag mee eten, is niet zo handig in zijn geval.. Denk dat ik hem even apart ga laten eten..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
DaphneT

Bericht door DaphneT » vr 20 mar 2009, 12:03

Hoe gaat het met Jara ondertussen? Al wat beter?
Ik vind 1 kilo ook wel erg veel. Niet vergeten dat het een fjord is en vooral voor eiwitten en suikers ontzettend gevoelig is. Mijn E-tjes krijgen onbeperkt hooi en verder niets en ze zien er prima uit. In de ergste winter hebben ze wat opfokbrok bijgekregen: samen een half kilo per dag. En veel wortels. Nu begint er langzaam aan weer wat gras te komen. Straks moeten ze het alleen daar op doen. Maar als je het idee krijgt dat ze echt afvalt... Overigens mogen in mijn ogen jaarlingen best een beetje ribbig zijn. Vergeet niet dat hun velletje ook nog maar heel dun is.
@ Yvonne: hoe gaat het met Kjaere. Weer helemaal blij thuis?
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 30 mar 2009, 16:36

Wij zijn zaterdagavond nog even snel langs Evita gegaan. We hebben de laatste tijd niet veel tijd meer om even snel langs te wippen, maar nu gelukkig wel. Ik sta iedere keer weer versteld van haar als ik haar zie. En wilde nu dus ook wel weten hoe groot ze ongeveer was. Ik zag dat iemands E'tje zo'n 1.25 mtr was. Dus wij maar met een strotouwtje langs haar schouder ongeveer op de hoogte van het meetpunt op haar schoft. Later dit thuis opgemeten en ik kom uit op 1.26 mtr en een paar mm.
Iedere keer als ik haar zie, ben ik toch wel weer erg verliefd op haar. Heb echt een klik met die dame!!!
Esther

Bericht door Esther » ma 30 mar 2009, 17:52

Ik ben vanaf 18 april E'tjesloos..
Elvis is verkocht en vertrekt deze zondag..
Eachann wordt met hengstenshow opgehaald, dus dan geen kleine gedrochtjes meer hier. Zal dat gespeel a.k.a. geweldige uitzicht wel gaan missen..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
leoensuzanne

Bericht door leoensuzanne » ma 30 mar 2009, 18:13

Oh Esther, dat zal je zeker gaan missen. Maar je hebt binnenkort toch ook weer een klein F'je lopen. Komt dat gedartel weer terug. Kun je ze nog wel in de gaten/contact blijven houden?
Gesloten