Zomereczeem topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Tass

Re: Zomereczeem topic

Bericht door Tass » do 12 mar 2009, 11:33

Mijn fjord Blondie heeft ook eczeem. Ik heb haar sinds vorig jaar 13 maart en wist niet dat ze eczeem had. Kwam daar eind april pas achter veeeel te laat! Ze had zoveel last van dierenarts is 8x langs geweest, ze had deken op, allemaal spulletjes gebruikt, zo zielig. Ze had heel haar hoofdje open geschuurd en haar oren. Haar buik was helemaal open, van tussen haar voor benen tot haar achter benen, haar uirer was helemaal kapot. Dit jaar pak ik het anders aan omdat ik het weet! Ze heeft sinds 1 maart haar eczeem deken al op en krijgt nu pavo natures best muesli. En veel binnen, vorige jaar was echt geen doen voor haar :(:). (Ik heb op me laptop nog foto's staan van hoe haar buik was, zal ik vanavond wel even plaatsen)

Dit was nog veel erger...
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=6SQZMBWO

Zo is ze nu :D
http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=X8XAOIRO
Mijn Toppers:
Blondie :+: Fiorano :+: Aiden van de Alsemgeest :+:
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 12 mar 2009, 11:43

nadinefjorden schreef: poeder dat koste alleen 125 euro per pot en daar kan je dan ongeveer 6 weken mee doen dat werd me iets te gek het is iets nieuws.
Daar heb ik ook veel over gelezen, geen positieve berichten trouwens. Was dat niet de Hypo-eczema? Ik weet niet of het goed schrijf hoor. Mijn dierenarts probeerde het me ook aan te smeren. Er zijn op bokt een aantal mensen die mee hebben gedaan in het onderzoek naar dat poeder en een aantal hebben het echte middel gekregen en een aantal een placebo. Volgens mij was er uiteindelijk niemand enthousiast. Kan best zijn dat het bij een aantal paarden gewerkt heeft, mijn eigen dierenarts was wel enthousiast. Maar die weet ondertussen ook dat ie bij mij met dat soort dingen niet meer aan hoeft te komen :D :+ .

Appelazijn is een erg goede, helpt ze ook om overtollige eiwitten die ze binnen krijgen weer af te breken. Die van ons krijgen het ook regelmatig. Je kan echter beter niet die uit de ruitersportzaak nemen. Wij hebben op stal flessen uit de natuurwinkel staan. Dat is een puur product de appelazijn uit de ruitersportzaak is altijd teveel bewerkt en komt vaak niet eens meer in de buurt van de echte appelazijn. Bovendien is het nog gunstig voor je portemonnee ook want in de natuurwinkel is het heeeel veel goedkoper :).
Morgan!! :L
----------------------------------------
Rosco --> *3 april 1996 / +29 juni 2010
Cratos --> *18 mei 2004 / +9 maart 2010
Jilly

Bericht door Jilly » do 12 mar 2009, 11:45

Hmm.... Een wormspuit zou ik toch tot een minimum beperken hoor. Al die chemische brol is niet goed voor een paard, en zeker niet voor een eczemer...
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » do 12 mar 2009, 14:48

Ik heb de goeie appelazijn gelukkig,
De extra vitamines krijgt ze af en toe in kleine deeltjes, ik lees heel veel over pavo musli misschien ga ik dat ook maar eens proberen weet iemand waarom dit goeie is? En heb je er ook biks van of is dat dan weer niet goed?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 12 mar 2009, 14:54

Biks zit veel melasse in, zou ik sowieso niet voeren maar je hoort wel goede berichten over de pavo liga biks. Ik voer geen pavo, op dit moment krijgen de paarden gerst en gepunte witte haver (de andere paarden wel wat biks) maar ze hebben wel muesli gemaakt van onbewerkte granen etc. zonder melasses gehad wat direct van de molenaar in Duitsland kwam. Ik heb geen idee welke muesli van pavo je dan wilt gaan voeren?
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » do 12 mar 2009, 15:05

pavo natures best?
Ik ga morgen eens op onderzoek uit wat is melasse precies?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 12 mar 2009, 15:18

Dat zijn suikers die gebruikt worden een muesli's minder droog/ stoffig en smakelijker te maken en die worden gebruikt om de brokjes goed bij elkaar te houden en te laten glimmen. Een brok waar geen melasse in zit zal uit elkaar vallen. Voor een eczeempaard wordt aangeraden deze zo min mogelijk suikers/ eiwitten/ koolhydraten te voeren. De meeste soorten krachtvoer bevatten behoorlijk wat van dit alles.

[edit] ik heb even gekeken naar de samenstelling van de natures best en ze zeggen dat ze het laagtst in suikers/ zetmeel zitten. Het eiwitpercentage is het volgende :
Verteerb. ruw eiwit 8 % Ruw eiwit 11 % daarin zit de pianissimo van Cavalor al lager die zit namelijk op 10% maar daarvan is 7,5 % verteerbaar.
Suikers en zetmeel van de pianissimo is in totaal 30% en die van natures best 26% totaal.
De verschillen in beide muesli's zijn echt te verwaarlozen. De markt springt heel leuk in op het suikers/ zetmeel verhaal maar de verschillen zijn echt nihil. Ik heb nu geen tijd maar ik zal als ik tijd heb eens de voeders die zo "goed" zijn voor de eczemers naast elkaar en de "normale" muesli's leggen en dan kijken wat het verschil is.
Nicole
Moderator

Bericht door Nicole » do 12 mar 2009, 15:45

@ Marijke

Onderstaande was de uitslag van het onderzoek van Laarakkers, waar Raya idd aan mee had gedaan.

De Bilt, 24 oktober 2008

Geachte deelnemers,

Vorig jaar heeft STEHD een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd naar de behandeling van staart- en maneneczeem bij paarden. Het onderzoek werd uitgevoerd om aan te tonen dat het toedienen van een door een fabrikant ontwikkeld voedingssupplement “suikerbalans” positief zou werken op het verminderen van de klachten. In 2006 zijn in een pilot 25 paarden met het supplement suikerbalans behandeld als onderdeel van een holistische behandeling voor staart- en maneneczeem. Deze dieren vertoonden allen een zeer goede verbetering en op basis daarvan is het wetenschappelijke onderzoek opgezet.

Het wetenschappelijk onderzoek was een dubbel blind, placebo gecontroleerd onderzoek, dat inhoudt dat noch de eigenaar van het paard, noch de onderzoekster wisten welk paard het supplement en welk paard het placebo (nep) middel toegediend hebben gekregen. De code werd pas verbroken nadat alle analyses gedaan waren.

Bij een wetenschappelijk onderzoek worden alle mogelijke factoren zoveel mogelijk gelijk gehouden en daarom mochten de deelnemende paarden niet individueel behandeld worden volgens een holistisch protocol. Ondanks de zorgvuldige proefopzet, zijn er, mede door invloeden van buitenaf waar wij verder geen controle over hadden, geen wetenschappelijke conclusies aan de resultaten toe te kennen; noch positief, noch negatief. Wij zijn ook teleurgesteld, maar we zijn wel van plan om in de toekomst nader wetenschappelijk onderzoek te doen naar dit product.

Mocht u meer informatie willen hebben hierover, neemt u dan contact op met de holistische praktijk voor dieren Den Hoek, Eric Laarakker of Charlotte Willekens (030 296 14 62).

Namens iedereen, die bij het onderzoek betrokken was, willen wij u hartelijk danken voor uw inspanning, tijd en inzet die u aan dit onderzoek besteed heeft en uiteraard vergeten wij in onze dankbetuiging de trouwe medewerking van uw paarden niet.

Laura Vintges, namens

STEHD, Stichting Educatie Holistische Diergeneeskunde

Ook niet bevredigend dus..
Er is geen grens aan wat we een paard kunnen leren, Er is alleen een grens aan onze intelligentie om het hem uit te leggen.
Marijke_

Bericht door Marijke_ » do 12 mar 2009, 15:52

Dat bericht is inderdaad een beetje een dooddoener.
Had je het placebo? Of had je het middel en zag je bij Raya geen positief resultaat?
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » do 12 mar 2009, 16:14

Ik heb pavo natures best en equiral musli vergeleken pavo is dan net iest beter dus die hou ik aan de equiral stud hou ik wel aan die is net minder dan de pavo liga..
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » do 12 mar 2009, 16:53

Karev krijgt s'winters en zomers biks, s'winters schuurt ze niets. alleen zmers dus het staartje. als ze een echte eczemer is, kan het dan zijn dat ze idd alleen de staart schuurt? verder heeft ze geen enkele tekenen van eczeem, geen vlekjes op hoofd, geen rimpelige manenkam, niet schuren aan manen en pluk.
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » do 12 mar 2009, 17:15

yara heeft het bij mij ook alleen nog aan de staart gedaan bij de vorige eigenaren ook de pluk en manen maar niet zo erg het hoeft niet altijd over het hele lichaam te zijn..
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » do 12 mar 2009, 19:28

Tamara schreef:Karev krijgt s'winters en zomers biks, s'winters schuurt ze niets. alleen zmers dus het staartje. als ze een echte eczemer is, kan het dan zijn dat ze idd alleen de staart schuurt? verder heeft ze geen enkele tekenen van eczeem, geen vlekjes op hoofd, geen rimpelige manenkam, niet schuren aan manen en pluk.
Kan toch wel eczeem zijn. Ulvy schuurt dus nergens behalve de manen.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » do 12 mar 2009, 19:41

Ik ben ook maar ook maar overgegaan op melassevrij en eiwitarm voer (arme portefeuille :D) sinds een serieuze schuurepisode vorig jaar (niet zo heel erg, maar wel erger dan het jaar daarvoor en het jaar voordien, dus het wordt erger...) wil ik het zekere voor het onzekere nemen.
Fjorden zijn als Pringles: once you pop, you can't stop!
http://pijama.come2me.nl
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » vr 13 mar 2009, 08:01

oke en welk voer gebruik je nu?
Welke eczeemdekens hebben jullie?
Hebben jullie er ook fotos van?
Ik heb nu de pagony maar ik krijg de hele tijd schokjes als ik hem om of af doe helemaal statisch is dat ding heel vervelend! dus ik wil eigenlijk een andere maar de voorpluk en manen en staart moeten echt goed bedekt zijn iemand suggesties?
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » vr 13 mar 2009, 08:19

De everline :D Daar hebben ze ook hoofdkappen bij. Ik vind de everline een goede deken. Ulvy heeft die ook :j Bij homeovet is hij het goedkoopst.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Jilly

Bericht door Jilly » vr 13 mar 2009, 08:27

Morgen is er in België een lezing van Nicolette Hebing. Was normaal al in januari, gingen wij heen, maar toen werd ze ziek... Hebben ze dat net verplaats naar een dag dat ik op weekend ben en Louis op Equitana zit. Fijn |o
A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
nientje_pjotr
Contacteer:

Bericht door nientje_pjotr » vr 13 mar 2009, 08:36

DeeDee schreef:De everline :D Daar hebben ze ook hoofdkappen bij. Ik vind de everline een goede deken. Ulvy heeft die ook :j Bij homeovet is hij het goedkoopst.
Die wil ik dit jaar ook voor Akes gaan halen.
Hij heeft nu nog de pagony eczeem deken om, bevalt me trouwens ook wel goed.
GerritAfbeeldingCindy
http://www.ourfjordos.come2me.nl

"One more kiss and you'll be gone
On your way to dreamland..."
Rust zacht, lieve Xena.....we missen je
;(
nadinefjorden

Bericht door nadinefjorden » vr 13 mar 2009, 08:39

Ik vrees dat ze allemaal van hetzelfde stofje zijn en dus niet schokvrij zijn ik ben nogal statisch aangelegd en heb er dus sowiezo veel last van en die witte deken met die groene sluitingen weet even niet van welk merk maar die vind ik aan teveel kanten nog open zegmaar heeft iemand deze?
Marijke_

Bericht door Marijke_ » vr 13 mar 2009, 08:45

Ik heb in de loop der jaren drie verschillende merken dekens gebruikt, er waren jaren dat er 3 doorheen gingen in een seizoen en die waren dan ook echt aan flarden.
Ik ben begonnen met de boett, daar heeft hij 3 jaar meegedaan en dat was een hele fijne deken. Daarna de pagony (scheelt nogal een slok op een borrel qua prijs) en die is inderdaad erg statisch en heel snel kapot. De vacht wordt er ook een beetje stekelig van. Ik heb ook nog de deken van equitheme gebruikt en die is vergelijkbaar met de pagony. En ik heb eens een pfiff geprobeerd, die had hij binnen een dag aan flarden. De pagony en equitheme gaan echt niet lang mee, de rek is snel uit het elastiek en de stof is anders dan de boett. De boett is wel duurder maar als hij er 3 jaar mee doet dan is hij uiteindelijk goedkoper dan al die andere dekens die ik aan heb moeten schaffen in die jaren. Uitgaande van 3 per jaar..9x 75= 675 euro. Daar komt bij dat de stof van boett fijner is en de deken beter blijft liggen.
Plaats reactie