Het E-tjes topic

Hier kun je lekker over deze gele monsters kletsen.
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » zo 16 nov 2008, 11:29

Zijn er nu nog veulens die nog niet afgespeend zijn behalve het veulen van Alex19?

Hier groeit Evian ook flink.
Hij trekt wel nog van mam en ze staan savonds op de kraamstal.
Evian is nu in de fase van alles lang: lange rug, lange benen enz. Zijn staart is ook over de hak heen en zijn voorpluk hangt nu in zijn ogen (gevolg ontstoken oogjes, maar nog even groeien en dan is het over :))

Ik vind het trouwens wel lekker nu weer hoor, zo'n teddyvachtjes :L
Esther

Bericht door Esther » za 06 dec 2008, 16:30

Heb vandaag de boys maar weer eens gevangen.. Viel nog niet mee, geloof dat ze door beginnen te krijgen dat als we ze vangen er iets rottigs moet gebeuren.. Vooral Elvis heeft er last van..

Maar met wat brokjes ging het redelijk goed hoor, hihi.. Omkopen werkt vaak wel..

Er moest even worden ontwormt en even met Eachanns oogjes in de weer want die zijn ontstoken helaas.. Mannetje heeft er echt last van. Dus even schoonmaken metgekookt water en een schoon doekje, zalf erin en sudocreme eronder. Toch leek het al wat beter dan een paar dagen terug.. Ziet er zo zielig uit..
Heb hemook maar even een vitamine bommetje gegeven, misschien dat hij dan net wat meer weerstand krijgt om zijn oogjes beter te laten worden.. Wat ben ik toch dol op dat mannetje zeg!!

Elvis ook even ontwormen, mwah, met Elvis is na het vangen weinig te doen.. Hij blijft braaf staan loopt netjes mee, lekker nuchter..
Wilde hem ook even op de foto, maar mijn vader is nogal ongeduldig en Elvis had geen zin om zijn oortjes vooruit te doen, dus die zullen niet super zijn..

Daarna weer lekker spelen.. Ze kunnen het prima vinden met z'n drieën..

Duurde alleen een uur voordat ze door hadden dat het draad weer een meter om was en dat ze dus weer lekker gras konden eten.. sukkels..
Ik lijk op de uitzonderingen in de Duitse grammatica
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Annemarie

Bericht door Annemarie » zo 07 dec 2008, 17:43

Hehe, die laatste zin ook Esther, kunnen ze dan ineens onbenullig zijn he? :D Leuk dat ze zich met z'n drieen zo vermaken.
Annemarie, Nisko de bos-cross Fjord en nieuwe crack Anka, B+11, L1 +11, L2+10, M1+11, M2 startgerechtigd (v. Manus).
Rust zacht Anka (v. Reitse).
Op 31 mei 2010 is Gjendra geboren, dochter van Nisko en Karant!
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » zo 07 dec 2008, 19:18

HIer nu ook een E'tje, genaamd Ernst op stal staan. Eens zien of extra bijvoeren ook meer uitmaakt, tov de jonkies die buiten blijven. Had verwacht dat meneer nog wel wat moeite zou hebben met het binnen staan, maar weinig van te merken. Ligt geregeld even prinsheerlijk plat in dromenland.
En eergister en gister eens met Binkie en Banjer in de bak. De eerste keer doodeng natuurlijk, kregen m alleen de bak in onder enig aandringen. Gister ging het al iets makkelijker. Nog even tegenstribbelen maar toch stond ie al snel met een sprongetje in de bak en werd ie al iets brutalen naar de twee oudere heren. Alleen opa Anton (eigenlijk papa Ernst) vond ie nog een beetje eng (maar ook niet gek)
Denk dat ie daar ook wel nette opvoeding van mee kan krijgen zo. Sjouwen leert ie in ieder geval wel (kon ie al, maar hij deed al goed zijn best Bink bij te houden).
Geluk is de vrucht van intens werk
Esther

Bericht door Esther » zo 07 dec 2008, 19:21

Wat een naam ook Ernst, hihi..
Waarom staat hij ook alweer op stal??

Anton kan ook best imponerend zijn..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
DaphneT

Bericht door DaphneT » za 13 dec 2008, 12:19

Lekker die E-tjes verhalen. Blijft toch een geweldige leeftijd. Elske en Eliene gaan erg goed. Blijven twee donderstenen samen, maar opzich zijn ze wel lekker handzaam. Ik moet binnenkort toch eens beslissen wat ik met ze wil. Heb al een aantal keer de vraag gehad of ze te koop zijn, maar ik ben zo gek met ze...
Bella
Contacteer:

Bericht door Bella » za 13 dec 2008, 20:41

Esther schreef:Wat een naam ook Ernst, hihi..
Waarom staat hij ook alweer op stal??
Om bij te voeren en te zien of hij dan in ontwikkeling ook anders opgroeit dan de paarden die buiten blijven.

Tot nu toe vind ie dat ook heerlijk. Ik maar denken: Lekker naar buiten even spelen met Binkie en Banjer, maar meneer wou laatst absoluut niet meelopen richting de bak/paddock. Van ellende maar losgelaten in de hoop dat hij achter Bink aan zou lopen, maar nee hoor. Ging doodnuchter buurten bij de hengsten en liep liever weer richting stal. Vind ie blijkbaar ook erg lekker. (wel buiten gezet hoor, zweepje erbij en leren meelopen)
Daarnaast is ie op het moment vrij gesteld op Ansgar, zijn huidige buurman, lief om te zien. En hij snotterd en kucht wat, dus misschien dat hij daarom ook niet zo graag naar buiten wou...niet helemaal fit.
Geluk is de vrucht van intens werk
grietsje

Bericht door grietsje » zo 14 dec 2008, 09:41

Haha wat een leuke verhalen allemaal van jullie E-tjes!
Ezra begint ook al echt groot te worden.. Zijn pony maat halster zit nu echt op het grootst en wordt bij de oren alweer wat krapjes.. Hij is gewoon ook echt groot, doet qua hoogte niet onder voor Daymar! Ezra staat ook lekker op stal met 4 haflingerhengstjes! Gaat super.. Lekker samen gek doen als ze naar buiten gaan..! En meneer heeft iets nieuws ontdekt.. In plaats van te gaan rollen in het zand gaat ie rollen in een waterplas.. Dus ik heb elke keer flink wat poetswerk haha!
Tsjallien (OJxBjorkmann)
Ezra (TopasxOJ)
Harmke (AntonxOJ)
Levi (Kventin x Anton)
DaphneT

Bericht door DaphneT » ma 29 dec 2008, 18:40

Ik heb mijn E-tjes vandaag voor het eerst binnen gezet. Nou ja, de eerste paar levensdagen hebben ze de nachten ook wel binnen doorgebracht, maar sindsdien staan ze dag en nacht buiten. Maar begon het nu wel wat frisjes te vinden 's nachts (ik maak ze nu al verwend O:) ) dus vannacht mogen ze binnen doorbrengen. Overigens ook alvast om te wennen voor de 31e, want hun eerste vuurwerknacht heb ik ook liever dat ze binnen doorbrengen... Ze staan wel samen in een grote stal en tot nu toe (afkloppen) gedragen ze zich redelijk OK. Eliene heeft trouwens een heel erg niet-fjordeigen angst: een emmer met brokken. Dat rammelen terwijl je eet, vindt ze doodeng. Water drinkt ze wel gewoon uit de emmer, maar brokken, brrr...
Esther

Bericht door Esther » ma 05 jan 2009, 19:57

Er komen dus a.s. zaterdag mensen kijken naar Elvis..
Het lijken me aan de telefoon hele lieve mensen, maar wel ver weg..

Eachann heeft op het moment vreselijke jeuk.. Hij heeft ook kale plekken op zijn hoofd, daar heeft hij ook het meeste jeuk.. Zou het door het verharen komen, of zou hij toch iets hebben?? Kan er niet echt iets aan ontdekken, de anderen hebben er geen last van..

Er wordt overigens driftig gespeeld hierin de wei.. Leuk die mannetjes bij elkaar.. Eachann en Elvis zullen elkaar wel missen als Elvis weg gaat denk ik, dat is echt jut en jul..

Ook leren ze een hoop van Tea, die er nu bij in staat. die leert ze hoe je een dame hoort te behandelen en niet zachtzinnig ofzo..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
k4tink4
Contacteer:

Bericht door k4tink4 » vr 09 jan 2009, 16:49

Esther schreef:Er komen dus a.s. zaterdag mensen kijken naar Elvis..
Het lijken me aan de telefoon hele lieve mensen, maar wel ver weg..
Waar komen die mensen vandaan dan Esther?
Esther

Bericht door Esther » vr 09 jan 2009, 18:05

Spijkernisse.. Maar ze komen wegens prive redenen pas over twee weken.
Ik zet dat hier niet neer, maar het was een goede reden..
De mevrouw zit wel op Bokt, ze was de naam Jeskim daar tegen gekomen nadat ze had gebeld en dat kon eigenlijk niet missen, hihi.. Hoeveel Jeskim's zouden er zijn..

Ik zag vandaag dat de kale plekken best wel eens van de anderen kunnen komen.. Elvis hing gewoon aan Eachann zijn hoofd.. Elvis had Eachann ook al bijna omver getrokken, aan zijn staart... Elvis mist ook al hele stukken staart, zag Eachann daar laatst een ruk aan geven, tja en toen liet het los.. Wat een wildebrassen..

Had een super kodak moment.. Elvis sprong bovenop Eachann, was mijn batterij net leeg.. grrr.. Ik baalde als een stekker..
Hopelijk morgen ofzo beter..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
DaphneT

Re: Het E-tjes topic

Bericht door DaphneT » wo 28 jan 2009, 15:58

Hoe gaat het nu trouwens met jullie E-tjes? Die van mij veranderen nu hard hoor. Dan gaan ze weer de lucht in, dan weer de breedte. Els wordt echt een kopie van haar moeder. Paula heeft namelijk de aparte eigenschap te kunnen piepen als dingen niet zo gaan als zij wil. Pas wilde Elske gaan rollen buiten in de wei door het net neergelegde hooi. Ik klapte dus een paar keer in mijn handen vanaf de kant. Een verwende piep volgde :S
Esther

Bericht door Esther » wo 28 jan 2009, 16:35

Hier gaat het tja.. ruig..
Ze krijgen nu voornamelijk hooi, gras is zo goed als op.
Maken ze soms wel een bende van, gaat nu wel wat beter trouwens.. Eerder met de hoeven erin slaan, erin rollen, Eachann vond het zelfs leuk om er eerst op te plassen en dat soort ongein.. Maar nu ze het echt op moeten eten gaat het beter, hihi..
Wilde eigenlijk eens proberen om in een trekkerband te voeren, dan slaan ze er niet zo in met de hoeven, maar dan zullen ze er de kortste keren wel bij in staan.. We zullen het zien..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Yvette_Minouk

Bericht door Yvette_Minouk » wo 28 jan 2009, 16:41

Hier gaat het ook goed. Evian groeit ook hard. Dan weer lang, dan weer breed, iedere keer weer andere verhoudingen :D
Verder begint hij in de wei ook te kappen en maakt kuilen |o

Wel leuk Daphne dat ze dan een familietrekje overnemen :D
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 28 jan 2009, 16:43

Ons bevalt die grote ton die we nu hebben erg goed, vooral als je zorgt dat het hooi of kuil er een beetje los inkomt zodat ze niet een heel groot stuk in een keer er uit trekken. Door de hoogte kunnen ze er niet in gaan staan.

Zie http://www.fjordenwereld.nl/phpBB3/view ... =5&t=31166 (hier is het dus niet eerst goed los geschud)
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » wo 28 jan 2009, 17:00

Ik weet niet, volgens mij zit er dan binnen de kortste keren één in, hihi..
Trekkerband is ook wat goedkoper denk ik, hihi..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
Anita
Contacteer:

Bericht door Anita » wo 28 jan 2009, 17:02

Esther schreef:Ik weet niet, volgens mij zit er dan binnen de kortste keren één in, hihi..
Trekkerband is ook wat goedkoper denk ik, hihi..
Volgens mij hebben wij er rond de 50 Euro voor gegeven.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan

Kayo (van Ivonne)

┼Celony en Luco

Afbeelding
Esther

Bericht door Esther » do 29 jan 2009, 04:57

Oh, dat valt me erg mee..
Gewoon niet te begrijpen
'Loesje..'
DaphneT

Bericht door DaphneT » do 29 jan 2009, 09:00

@ Esther: haha, heel herkenbaar! Dat soort vieze ongein doen die twee kleintjes van mij dus ook. Eliene is van het plassen, Elske van het schrapen, rollen, etc.
@ Anita: ik ben bang dat die kleintjes door de hoogte niet tot aan de bodem komen, of zal dat meevallen? Anders wel een goede tip, ook voor hier misschien...
Gesloten