Rijden met halsring..

Stel hier je vragen m.b.t. fjorden!
Plaats reactie
Kelly

Rijden met halsring..

Bericht door Kelly » wo 31 dec 2008, 12:12

Ik vroeg me eigenlijk af of er hier nog meer mensen zijn die weleens rijden met een halsring.
En wat jullie ervaringen hiermee zijn.
:L Taco :L Adorno :L Perla :L Gylfi :L
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » wo 31 dec 2008, 12:27

ikkeuh :)

Eigenlijk gaat het redelijk vanzelf. Van alle bitloze optomingen die ik gebruik(t) (heb), reageert dikkie hier het beste op. Ik heb op een goeie dag eens een halstertouw tot geïmproviseerde cordeo geknoopt en we reden er zo mee weg. Het is een leuke manier om te testen of je je paard op zit en benen kan sturen en stoppen. Het enige wat je nl. kan doen is begrenzen aan de buitenzijde van de hals. Zoals bij reining zeg maar. Eigenlijk konden we er alles mee wat met bit ook ging.
Naisven
Moderator

Bericht door Naisven » wo 31 dec 2008, 12:37

Ik doe het weleens met Nais en ik vind dat hij dan erg goed luistert! Gek genoeg heb ik daar meer "controle" mee dan met m'n bitloze hoofdstel soms...
Tamara
Contacteer:

Bericht door Tamara » wo 31 dec 2008, 12:50

ik ook geregeld met Karev, heerlijk zonder niks! geen zadel, lekker warm. ben er zo eens mee begonnen, en het is zo natuurlijk voor ze, dat ze het gelijk snapte. het is simpel wijken voor druk. Ik heb nu ook een cross rope briddle gekocht, maar die is lang niet zo duidelijk voor haar als de cordeo. ze is zo op de druk van de halsring gefocusd dat de beenhulp niet meer nodig is om te sturen. Ik heb er met gewoon hoofdstel ook profijt van. Als we iets naar links of rechts moeten als we buitenrijden, is het simpel even de teugel tegen de hals.

Ik kan het iedereen aanraden, het geeft zo'n speciaal gevoel tussen jouw en je paard. Als je alleen de halsring/cordeo gebruikt ben je puur afhankelijk van de zit, been en stuurhulpen, en een goed gezind paard, je kan niet even snel ingrijpen door de teugels er bij te pakken
als het glas halfvol is, dan spuug je d'r maar in!
klavertje4

Bericht door klavertje4 » do 01 jan 2009, 16:02

hallo,

ook ik rij met neckrope maar dan alleen met mijn haflinger max reageerd er niet op en ik heb nog niet voldoende tijd gehad om hem dit te leren ,maar meinderd doet het er super mee!!
een weekendje weg??
kijk dan eens op www.hoevedester.nl !!
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » do 01 jan 2009, 16:43

Nooit geprobeerd eigenlijk. Alleen maar bitloos. Heb je plannen dit met Taac te gaan doen Kelly?
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
Kelly

Bericht door Kelly » do 01 jan 2009, 17:35

Ben er nu een tijdje mee bezig en het is echt heel erg leuk :D
Pablo
Contacteer:

Bericht door Pablo » do 01 jan 2009, 18:29

Bij mij op stal is er wel een meisje die een paar ponies er mee rijd. Echt super leuk. Ging ze op de club een demonstratie rijden, begon ze met zadel en hoofdstel en in een apepakkie, onderweg in de proef halthouden, hoofdstel af, zadel af, halsring om en doorrijden, echt super om de gezichten te zien :D
Wel leuk dat je Taco er mee kan rijden, voor ADHD van mij is het jammer genoeg niets :P
Van Pablo de fjord naar Bernadette het tuigpaard.
Kelly

Bericht door Kelly » do 01 jan 2009, 18:39

Daar was ik bij Taco ook een beetje bang voor omdat hij altijd zo druk is.
Maar ik heb hem altijd heel erg op mijn zit gereden en door die halsring zit je echt omdat je geen evenwicht hebt met je teugels, hij stopt eigenlijk makkelijker met de ring dan met hoofdstel :+
Machteld&Falco

Bericht door Machteld&Falco » do 01 jan 2009, 19:06

Kelly schreef:Daar was ik bij Taco ook een beetje bang voor omdat hij altijd zo druk is.
Maar ik heb hem altijd heel erg op mijn zit gereden en door die halsring zit je echt omdat je geen evenwicht hebt met je teugels, hij stopt eigenlijk makkelijker met de ring dan met hoofdstel :+
Dat is niet zo gek.

Als je rijdt met een bit ligt je focus van nature uit altijd meer op je handen (zelfde als dat je loopt met een tas koffie of een ijsje in je hand) en aangezien het brein (jaja, zélfs dat van een vrouw) de aandacht maar op een punt kan richten, ga je vanzelf meer op je handen focussen (wat niet wil zeggen dat je met een harde hand zou rijden ofzo). waardoor je zit soms wat meer op de achtergrond raakt. Omdat je er altijd al op lette, en omdat nu die "storende factor" van je hand-oogcoördinatie weg is, kan je je NOG meer op je zit focussen (enkel daarop eigenlijk) en stopt ie beter omdat jij het gewoon duidelijker vraagt :)

Paardrijden kan toch zo heerlijk logisch zijn als je de ballast afwerpt :+
DeeDee
Moderator

Bericht door DeeDee » do 01 jan 2009, 20:43

Kelly schreef:Daar was ik bij Taco ook een beetje bang voor omdat hij altijd zo druk is.
Ik rij dan wel niet met ring, maar wat jij zegt daarover valt mij al op als ik bitloos rijd. RB gaat dan veel makkelijker halthouden.
Life is wonderful, coffee, two sugar and my little fjordhorse Totibull *o/* <-speciale editie van mijn onderschrift :P
margalorenz

Bericht door margalorenz » vr 02 jan 2009, 22:25

ik Rij op Zirsta regelmatig met niks of een halstertouw om haar nek. Gaat prima, lekker ontspannen. Mijn rem, stuur en versnellingen doen het dan nog (bijna)prima. Het liefst rij ik zirsta met mijn cook bitloze hoofdstel en soms met touwhalster. Mijn bit hangt al en jaar ongebruikt in de kast.
mar

Bericht door mar » za 03 jan 2009, 17:03

Ik rijd Wada ook wel eens op die manier( heb geen halsring maar knoop een halstertouw om dr hals).. vind het heerlijk rijden, ze doet het prima. Alleen ben ik zelf erg bang dat ik val en daardoor loopt het soms wat minder.

Heb het een tijdje geleden met zadel en halsring geprobeerd(zonder hoofdstel dus wel) en dat ging echt super! Misschien probeer ik volgende keer wel met alleen een longeersingeltje ofzo, dat ik me daar aan kan vasthouden..
Wada en Sir Phantom van Verhuisdieren!! B+10 (met pensioen?)
http://littlebitfeeders.com/ The natural way of feeding your horse
Plaats reactie