Rijden én voor de kar?
Rijden én voor de kar?
Wat zijn voordelen en/of nadelen aan een paard rijden (bos, recreatief, dressuur) en hem voor de kar te hebben lopen?
Ik denk dan bijvoorbeeld aan spieronwikkeling, andere manier van bewegen, etc.
Graag wat info en/of meningen en ervaringen.
Ik denk dan bijvoorbeeld aan spieronwikkeling, andere manier van bewegen, etc.
Graag wat info en/of meningen en ervaringen.
Ik denk dat de combinatie heel goed kan want ook topmenners zoals IJsbrand Chardon traint zijn paarden zowel onder het zadel als aangespannen.
Een voordeel vind ik ook dat je een paard op die manier meer variatie in het werk kunt bieden. Voor mijzelf vind ik het bijvoorbeeld heel erg jammer dat ik niet meer kan paardrijden en het dus moet hebben van aangespannen of longeren.
Een voordeel vind ik ook dat je een paard op die manier meer variatie in het werk kunt bieden. Voor mijzelf vind ik het bijvoorbeeld heel erg jammer dat ik niet meer kan paardrijden en het dus moet hebben van aangespannen of longeren.
Meline (Havstad) moeder/oma van:
Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

Djambo, Ferro, Gino, Hindra, Indre, Jilco, Mirko, Leneke, Mara, Marinde, Nivar, Nolan
Kayo (van Ivonne)
┼Celony en Luco

-
Aangespannen gebruiken ze heel andere spieren dan onder het zadel.
Dus voor de spierontwikkeling is het natuurlijk heel goed en de afwisseling!
Ik heb ook wel eens gehoord dat ze 'stug in de mond' worden als ze ook aangespannen lopen, maar dat vind ik persoonlijk onzin. Ook aangespannen kun je licht in de hand rijden.
Ook is er het vooroordeel dat paarden alleen maar recht in de koets staan en niet inbuigen en daardoor moeilijk te buigen worden onder het zadel. Maar dat is meer een dressuurmatige kwestie voor de koets volgens meninstructrice.
Ik zou zeggen, doen!
Dus voor de spierontwikkeling is het natuurlijk heel goed en de afwisseling!
Ik heb ook wel eens gehoord dat ze 'stug in de mond' worden als ze ook aangespannen lopen, maar dat vind ik persoonlijk onzin. Ook aangespannen kun je licht in de hand rijden.
Ook is er het vooroordeel dat paarden alleen maar recht in de koets staan en niet inbuigen en daardoor moeilijk te buigen worden onder het zadel. Maar dat is meer een dressuurmatige kwestie voor de koets volgens meninstructrice.
Ik zou zeggen, doen!
Ik heb m'n beide paarden zowel voor de kar als onder het zadel.
Vind het erg prettig, de afwisseling en verschillende training.
Op beide manieren kun je dressuurmatig rijden.
Vind het erg prettig, de afwisseling en verschillende training.
Op beide manieren kun je dressuurmatig rijden.
Prisca en Arisca zijn mijn toppers!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
http://www.freewebs.com/yessica1984
Prisca: Drageset x Yerxes x Oostman
Scapa Sports - Norwegian Fjords!!
Ik rijd eigenlijk alle paarden zowel aangespannen als onder het zadel. Vindt het een fijne afwisseling, ook voor de paarden. Verder is het voor de kar lopen fijn voor de krachttraining. Onder het zadel heb ik daar dan weer voordelen van. En onder het zadel kun je net iets meer buiging oefenen, waar ik voor de kar weer voordelen van heb.
Betreft het hard worden in de mond, tja dat is maar precies zoals je zelf rijd. Sas wordt juist altijd lichter in de hand van het aangespannen werk. (die loopt erg prettig op een stang)
Betreft het hard worden in de mond, tja dat is maar precies zoals je zelf rijd. Sas wordt juist altijd lichter in de hand van het aangespannen werk. (die loopt erg prettig op een stang)
Geluk is de vrucht van intens werk
Het heeft voor mij eigenlijk ook alleen maar voordelen:
- je kan je paard meer afwisseling bieden, dus een blijer paard
- je traint andere spiergroepen
- vanaf de bok kijk je op een andere manier tegen je paard aan (hoe loopt hij nou echt?)
- die van mij krijg ik voor de wagen makkelijker op het achterbeen dan onder het zadel
Voor mij de ideale aanvulling op het rijden...
Nadelen heb ik eigenlijk niet ervaren...
- je kan je paard meer afwisseling bieden, dus een blijer paard
- je traint andere spiergroepen
- vanaf de bok kijk je op een andere manier tegen je paard aan (hoe loopt hij nou echt?)
- die van mij krijg ik voor de wagen makkelijker op het achterbeen dan onder het zadel
Voor mij de ideale aanvulling op het rijden...

Nadelen heb ik eigenlijk niet ervaren...
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Afwisseling doet leven!!!
Andere spiergroepen, en andere geestelijke bezigheid!
Kan nooit kwaad.
Die bolle van mij, doet ook alles.
En geniet!
Andere spiergroepen, en andere geestelijke bezigheid!
Kan nooit kwaad.
Die bolle van mij, doet ook alles.
En geniet!
Hepsie, dochter van Sjolvir (Brus x Drag) x Zortin, *14 april 2011
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!
Sjolvir (Brusvein x Drageset) *1997, mijn ster op aarde! en aan de hemel sinds november 2016
Tobago aus der schützenden Hand, Knabstrupper *2005 Soms net een fjord!