Fjarabier
Fjarabier
Hoi hoi
al een tijdje niet laten horen, wel meegekeken maar niet geplaats.
Maar ik heb toch iets wat graag jullie voor wil leggen, ik ben helemaal waus van de endurance sport en wil daar graag in door gaan in de toekomst (ben gestopt met de dressuur). Maar ik wil ook graag een veueln van mijn lieve merrie.
Nu heb het idee opgevat op mijn meissie te laten daten met een arabische hengst dus dan krijg je een fjarabier of een arab fjord. HEeft iemand ervaring met deze kruising? ik heb het wel opgezocht p internet, en instructuers van onze stal gesproken en iedereen is er erg enthousiast over. en het lijkt mij ook een hele leuke combinatei eigenlijk.
Ik zou dan graag een zwarte arabische hengst willen(http://www.sibasni.nl/basgier.html), zodat je een grijze fjord krijgt maar dan wat ranker met arabieren benen. ;-) nu kan ik op zich wel begrijpen dat verreweg de meeste fjroden liefhebbers dit een belachelijk idee vinden, maar ik vraag me af er toevallig mensen zijn die paarden van deze kruising kennen en wat hun ervaring ermee is.
alvast bedankt!
al een tijdje niet laten horen, wel meegekeken maar niet geplaats.
Maar ik heb toch iets wat graag jullie voor wil leggen, ik ben helemaal waus van de endurance sport en wil daar graag in door gaan in de toekomst (ben gestopt met de dressuur). Maar ik wil ook graag een veueln van mijn lieve merrie.
Nu heb het idee opgevat op mijn meissie te laten daten met een arabische hengst dus dan krijg je een fjarabier of een arab fjord. HEeft iemand ervaring met deze kruising? ik heb het wel opgezocht p internet, en instructuers van onze stal gesproken en iedereen is er erg enthousiast over. en het lijkt mij ook een hele leuke combinatei eigenlijk.
Ik zou dan graag een zwarte arabische hengst willen(http://www.sibasni.nl/basgier.html), zodat je een grijze fjord krijgt maar dan wat ranker met arabieren benen. ;-) nu kan ik op zich wel begrijpen dat verreweg de meeste fjroden liefhebbers dit een belachelijk idee vinden, maar ik vraag me af er toevallig mensen zijn die paarden van deze kruising kennen en wat hun ervaring ermee is.
alvast bedankt!
Wat een gave arabier !
Hij wordt denk ik niet grijs, maar idd eerder donker van kleur.
Ik ben niet zo zeer tegen Kruisen
. ! Ben benieuwd wat eruit komt !
Op bokt heeft iemand haar Fjord laten dekken door een Arabier,
Super gaaf veulen ! (Onderhand bijna 3)
Hij wordt denk ik niet grijs, maar idd eerder donker van kleur.
Ik ben niet zo zeer tegen Kruisen

Op bokt heeft iemand haar Fjord laten dekken door een Arabier,
Super gaaf veulen ! (Onderhand bijna 3)

Fjordy
B + 6 Springen Paarden !
L + 8 SGW Paarden
Grijs wordt hij niet. De wildkleur van de fjord is dominant. Zal wel heel donker isabel worden met zwarte manen.
Maar een kruising tussen twee zulke verschillende rassen is ALTIJD een gok. De hengst moet maar net de eigenschappen aan het veulen meegeven die jij nodig hebt voor je sport.
Kan je niet gewoon beter op zoek gaan naar een jong dier waarvan je al weet dat hij/zij de geschikte bouw heeft?
Maar een kruising tussen twee zulke verschillende rassen is ALTIJD een gok. De hengst moet maar net de eigenschappen aan het veulen meegeven die jij nodig hebt voor je sport.
Kan je niet gewoon beter op zoek gaan naar een jong dier waarvan je al weet dat hij/zij de geschikte bouw heeft?
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
Het meisje dat vroeger bij ons op kamp kwam heeft haar fjord laten dekken door een vosse arabier, is echt een leuk ding uitgekomen. 't Is al lang geleden dat ik nog foto's heb gezien, maar het is een ranke, hoge donkerisabel merrie denk ik.
Het zou mijn keuze niet zijn, maar kunnen best leuke dingen uitkomen
Het zou mijn keuze niet zijn, maar kunnen best leuke dingen uitkomen

A friend told me that I was delusional. I almost fell off my unicorn.
ik zou er inderdaad een paard bij kunnen zoeken dat aan mijn eisen pakket voldoet, maar zoals iedereen ben je verzot op je eigen paardje die je op dit moment al hebt.
En wat is nu unieker en mooier dan een veulen van je eigen lieveling?? ik weet het, ook ik ben voor de fjord gevallen en ik heb een mooie fjorden dame, maar dat wil niet zeggen dat ik de rest van mijn leventje bij de volbloed fjorden moet blijven.
ik houd van de fjord met zijn streken, zijn ijzersterke maar toch koelbloedige karakter, het maatje, de kleur, eigenlijk alles, anders was ik hier niet.
maar de arabier spreekt me ook erg aan, zijn elegante vertoning, het hittepetitterige, sterke benen, grote ogen, en zijn warmbloed eigenschappen.
Het veulen zou voor mij zo wie zo uniek, en one of a kind zijn, en hoe dan ook zou ik nooit weg doen.Of het veulen meer van paps krijgt of toch een kopie is van moeders het maakt mij niet uit. of het paars, groen, isabel, donker isabel of grijs wordt, whatever.
ik vind beide potten verf mooi en de combi kan allemaal een mooiere kleur opleveren, ik vermoed de combi nooit (om naar in de bleedspraak te blijven) poepbruin wordt of pikzwart.
alle verhalen die ik tot nu heb gehoord over fjarabieren in het echie zijn zeer positief. Ik vroeg me af of er ook een down side aan zit.
Verder heeft moeders zomerexceem, niet in onhandelbare mate, als je er op tijd bij bent is het goed te hanteren. mss dat de combi ook minder kans heeft om ook zomerexceemt e krijgen, terwijl als je fjorden meneer neemt je dit nooit weet, weet je ook niet met een arabier.. maar ik denk toch dat de kans kleiner is.
De zwarte meneer hierboven zie ik nog steeds wel zitten, hoewel ik hoevoor heel erg neigde naar voornamelijk Timor en Hermansen.
En wat is nu unieker en mooier dan een veulen van je eigen lieveling?? ik weet het, ook ik ben voor de fjord gevallen en ik heb een mooie fjorden dame, maar dat wil niet zeggen dat ik de rest van mijn leventje bij de volbloed fjorden moet blijven.
ik houd van de fjord met zijn streken, zijn ijzersterke maar toch koelbloedige karakter, het maatje, de kleur, eigenlijk alles, anders was ik hier niet.
maar de arabier spreekt me ook erg aan, zijn elegante vertoning, het hittepetitterige, sterke benen, grote ogen, en zijn warmbloed eigenschappen.
Het veulen zou voor mij zo wie zo uniek, en one of a kind zijn, en hoe dan ook zou ik nooit weg doen.Of het veulen meer van paps krijgt of toch een kopie is van moeders het maakt mij niet uit. of het paars, groen, isabel, donker isabel of grijs wordt, whatever.
ik vind beide potten verf mooi en de combi kan allemaal een mooiere kleur opleveren, ik vermoed de combi nooit (om naar in de bleedspraak te blijven) poepbruin wordt of pikzwart.
alle verhalen die ik tot nu heb gehoord over fjarabieren in het echie zijn zeer positief. Ik vroeg me af of er ook een down side aan zit.
Verder heeft moeders zomerexceem, niet in onhandelbare mate, als je er op tijd bij bent is het goed te hanteren. mss dat de combi ook minder kans heeft om ook zomerexceemt e krijgen, terwijl als je fjorden meneer neemt je dit nooit weet, weet je ook niet met een arabier.. maar ik denk toch dat de kans kleiner is.
De zwarte meneer hierboven zie ik nog steeds wel zitten, hoewel ik hoevoor heel erg neigde naar voornamelijk Timor en Hermansen.
Hmm ik weet niet of het leuk zou uitpakken... Lijkt me nogal een gok. Ik zag toevallig gisteren een Fjord kruising op MP (niet met Arab), met een lekker stevig Fjordenlijf en dan van die dunne ranke benen er onder, geen gezicht. En dan ook nog een vrij groot/grof hoofd er op.
Wij hebben ooit zelf een Haf-Arab kruising gehad. Was wel mooi om te zien, maar toch een aardige 'tank' mega sterk en dan met de snelheid van een volbloed. Die was dus echt niet te houden op een recht stuk in het bos...
Ik heb begrepen dat gewone Fjorden het ook goed doen in de endurance? Ze zijn toch taai genoeg om vol te houden iig.
Als ik een merrie had, zou ik liever een mooie Fjord willen fokken dan een kruisproduct waarvan je niet weet wat er uit zal komen...
Wij hebben ooit zelf een Haf-Arab kruising gehad. Was wel mooi om te zien, maar toch een aardige 'tank' mega sterk en dan met de snelheid van een volbloed. Die was dus echt niet te houden op een recht stuk in het bos...
Ik heb begrepen dat gewone Fjorden het ook goed doen in de endurance? Ze zijn toch taai genoeg om vol te houden iig.
Als ik een merrie had, zou ik liever een mooie Fjord willen fokken dan een kruisproduct waarvan je niet weet wat er uit zal komen...
Tsja ik ben van mening dat fjorden (en zeker de sporttiepjes) het ook prima doen ind endurance, daar heb je echt geen raarebier voor nodig. Tenzij je in de top mee wilt rijden.
Garantie op een grijs veulen als je er een zwarte hengst opzet is er ook niet. Als je toch fokt kun je beter naar het type van de hengst kijken en de prestaties dan alleen het kleurtje. Niet iedere arabier is geschikt voor endurance.
Ik vind een arabier en een fjord teveel verschillen om te kruisen en de gok te groot. Want wat als het veulen niet voldoet aan jouw verwachtingen qua bouw.
Iele beentjes, dik lijf, kort nekkie en gedeukt hoofd om maar even een uiterste te noemen. Dan hebben we het nog niet eens over de karakterverschillen ga uit van de 2 slechtste eigenschappen en je hebt een bom onder je zitten. Hoe wil je dit veulen dan ooit verkopen.
Je nooit zeggen dat het veulen nooit weg zal gaan, dat weet je gewoonweg niet wat het leven nog voor je in petto heeft.
Koop er dan gewoon een arabierenveulen bij en ga daar endurance mee rijden tzt dat lijkt me een wijzer plan.
Maargoed, uiteindelijk is het jouw paard en moet je het helemaal zelf weten natuurlijk
Vraag me alleen af wat je nu precies wilt, wat is je fokdoel. Eerst heb je het over een grijs veulen voor de endurance, dan maakt de kleur ineens weer niet uit en wilde je eerst Timor of Hermansen. Als je een endurancefjord wilt fokken kun je beter aan een hengst als Inco denken, super werkwillig karakter (doet niet onder voor een arabier) fokt leuk rijtypisch met supergangen voor de endurance.
Succes met beslissen en bedenk goed, de positive verhalen hoor je altijd wel, de negative bijna nooit.
Garantie op een grijs veulen als je er een zwarte hengst opzet is er ook niet. Als je toch fokt kun je beter naar het type van de hengst kijken en de prestaties dan alleen het kleurtje. Niet iedere arabier is geschikt voor endurance.
Ik vind een arabier en een fjord teveel verschillen om te kruisen en de gok te groot. Want wat als het veulen niet voldoet aan jouw verwachtingen qua bouw.
Iele beentjes, dik lijf, kort nekkie en gedeukt hoofd om maar even een uiterste te noemen. Dan hebben we het nog niet eens over de karakterverschillen ga uit van de 2 slechtste eigenschappen en je hebt een bom onder je zitten. Hoe wil je dit veulen dan ooit verkopen.
Je nooit zeggen dat het veulen nooit weg zal gaan, dat weet je gewoonweg niet wat het leven nog voor je in petto heeft.
Koop er dan gewoon een arabierenveulen bij en ga daar endurance mee rijden tzt dat lijkt me een wijzer plan.
Maargoed, uiteindelijk is het jouw paard en moet je het helemaal zelf weten natuurlijk

Vraag me alleen af wat je nu precies wilt, wat is je fokdoel. Eerst heb je het over een grijs veulen voor de endurance, dan maakt de kleur ineens weer niet uit en wilde je eerst Timor of Hermansen. Als je een endurancefjord wilt fokken kun je beter aan een hengst als Inco denken, super werkwillig karakter (doet niet onder voor een arabier) fokt leuk rijtypisch met supergangen voor de endurance.
Succes met beslissen en bedenk goed, de positive verhalen hoor je altijd wel, de negative bijna nooit.
Laatst gewijzigd door Viv op vr 25 apr 2008, 06:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik sluit me bij Viv aan. Je gaat zelf er vanuit dat een kruising de meest positieve punten van de rassen gaat combineren. Daar is een kleine kans op, maar je kunt er ook een raar gebakje uit krijgen met juist de "negatieve" punten van de rassen. Fokken blijft gokken. Zeker met 2 zo verschillende rassen. Dan zou ik of een arabierachtig dier kopen waaraan je kunt zien dat hij "gelukt" is of voor een hengst kiezen (toch een fjord denk ik) zodat je iets meer vastigheid krijgt wat er uit komt (al heb je dan nog geen garantie). Maarja, de keus is aan jou en misschien komt er wel iets heel moois uit, je hebt nergens garantie op
.

Is dat niet die van Jannine Dudock.Jeempie schreef:Volgens mij heeft Vivian Noteboom er eentje. Weet niet of ze ook op forum zit?
Die had er een die gedekt was met een hengst waar zij stage liep.
(op een renbaan, meen ik)
Alco, voor altijd in mijn hart!!(18 juli 2011)
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Zortin Z1 KNHS.
Guuske , uber puber!!!
Obilix 8-6-2014.
Dat is niet altijd waar. Twee mooie kleuren hoeven niet altijd mooi te zijn als je ze mengtNoback schreef:ik ik vind beide potten verf mooi en de combi kan allemaal een mooiere kleur opleveren

Geen idee of je minder kans hebt op een eczeem veulen als je dekt met een ander ras dan de fjord.Noback schreef:Verder heeft moeders zomerexceem, niet in onhandelbare mate, als je er op tijd bij bent is het goed te hanteren. mss dat de combi ook minder kans heeft om ook zomerexceemt e krijgen, terwijl als je fjorden meneer neemt je dit nooit weet, weet je ook niet met een arabier.. maar ik denk toch dat de kans kleiner is.
Persoonlijk zou ik gewoon niet dekken met een eczeem-merrie, maar dat moet iedereen voor zichzelf beslissen.
"Het leven eindigt niet, het verandert alleen maar"
hahaha ja mijn palermo is een fjarabier...
gemeen hoor die mensen die rarebier zeggen... laat het hem maar niet horen
ik vind hem een super gelukte kruising. alleen helaas eczeem (maar bij hem had geen van beide ouders het). zijn zoon heeft trouwens ook eczeem.

hij is hier nog in zijn winstervacht, zomer vacht is heel donker isabel
zwart x isabel is trouwens kans op
zwart
bruin
isabel (wshl wat donkerder dan bij een fjord)
grullo (gra, dus grijs)
de kansen kan ik niet zo zeggen dat zou je even uit moeten rekenen het mooist is dan als je weet welke kleur de ouders van de arab hebben.
gemeen hoor die mensen die rarebier zeggen... laat het hem maar niet horen
ik vind hem een super gelukte kruising. alleen helaas eczeem (maar bij hem had geen van beide ouders het). zijn zoon heeft trouwens ook eczeem.

hij is hier nog in zijn winstervacht, zomer vacht is heel donker isabel
zwart x isabel is trouwens kans op
zwart
bruin
isabel (wshl wat donkerder dan bij een fjord)
grullo (gra, dus grijs)
de kansen kan ik niet zo zeggen dat zou je even uit moeten rekenen het mooist is dan als je weet welke kleur de ouders van de arab hebben.
- Cindy+Uniek
is eczeem erfelijk? dan zou ik persoonlijk ook niet dekken nee.....
dan zou ik gaan voor een leuke 2 sportpony!
voordat je anders ook mee kan doen aan de endurance wedstrijden ben je minimaal 4 jaar verder... terwijl je nu ook zou kunnen kijken voor een leuke 3 of 4 jarige om gelijk mee aan de slag te kunnen!!
heeft je merrie al eens eerder een veulen gehad? weet niet of je hebt mee gelezen, maar er is de laatste tijd al heel wat mis gegaan met veulens/merries hier op fw (en dan spreek je dus alleen nog maar over een klein gedeelte van drachtig paardenland) dus wil je die gok dan ook nemen?
een kruising op zich lijkt me verder niks mis mee hoor! ik sta voor alles open
dan zou ik gaan voor een leuke 2 sportpony!
voordat je anders ook mee kan doen aan de endurance wedstrijden ben je minimaal 4 jaar verder... terwijl je nu ook zou kunnen kijken voor een leuke 3 of 4 jarige om gelijk mee aan de slag te kunnen!!
heeft je merrie al eens eerder een veulen gehad? weet niet of je hebt mee gelezen, maar er is de laatste tijd al heel wat mis gegaan met veulens/merries hier op fw (en dan spreek je dus alleen nog maar over een klein gedeelte van drachtig paardenland) dus wil je die gok dan ook nemen?
een kruising op zich lijkt me verder niks mis mee hoor! ik sta voor alles open

Mama van: ♥ Jennifer Marion 12-09-2011 ♥ en ♥ Damian 13-05-2013 ♥
hier trouwens de site van monique die foto's van fjordenkruisingen verzameld
http://groups.msn.com/xMoonlightx/fjord ... ingen.msnw
http://groups.msn.com/xMoonlightx/fjord ... ingen.msnw
- Cindy+Uniek
Ik hou persoonlijk ook wel van kruisingen met een fjord. Maar ik heb bij sommige op die site van de link mijn twijfel of er fjord achter zit (die schimmel bv).
Baranna 13-5-2006
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....
Kayo v. Anton m. Meline 11-4-2014
Right from the start you were a thief, you stole my heart.....
In loving memory Fatoush 26-5-2009 - 19-8-2014
Marga v. Sebastian m. Ingmar 3-5-1992 - 11-11-2015
Mijn (t)rots in de branding....